Gå til innhold

Krymper Raptor


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC
For de som vil ha ennå bedre ytelse kan ta en titt på Savvio 15k-serien.

Joda, men du trenger jo en kontroller i tillegg, siden det vel er få HK som kommer en SAS chip onboard. En begynner vel dermed å nærme seg prisen for et SSD systemdisk oppsett, noe som vel gir enda høyere tempo, i alle fall mht aksesstid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
WD nekter visst å slippe taket i tradisjonelle HDD'er, jeg som trodde SSD var veien å gå fremover.

 

Når SSD er 100 ganger dyrere enn HDD (om de skal ha grei transfer) så er det bra at endel "ikke slipper taket" misforstå meg rett, det hadde vært fint om SSD ble like billig som vanlige HDer, men det er vi langt unna, selv sammenliknet med en dyr sak som denne ligger de langt bak.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva er hensikten med å gjøre den minde, for så å smekke på et 3.5" skall utenpå? ser jo at det er en kjøleløsning, men det var vel aldri et problem fra før. så hvis den hadde vært vanlig 3.5" størrelse hadde vi fått 600GB da kanskje? Mindre plater spinner vel også treigere enn større plater? eller er jeg helt på jordet :p

Lenke til kommentar
Hva er hensikten med å gjøre den minde, for så å smekke på et 3.5" skall utenpå? ser jo at det er en kjøleløsning, men det var vel aldri et problem fra før. så hvis den hadde vært vanlig 3.5" størrelse hadde vi fått 600GB da kanskje? Mindre plater spinner vel også treigere enn større plater? eller er jeg helt på jordet :p

Mindre størrelse gjør så lesehodet må bevege seg mindre, og dermed får disken bedre aksess tider, mindre strømbruk og mindre effektforbruk.

Med at mindre disker spinner tregere enn større disker tenker du nok på harddiskene som ofte sitter i laptoper. Men det er andre grunner enn størrelsen som gjør at de ofte kjører 5,4k rpm (Som støy, bråk, varme og effektforbruk)

 

Testen på tomshardware som det ble linket til tidligere hadde endel fint lesestoff om dette.

Lenke til kommentar

Jeg viste det! bestilte nettopp 2 150 GB raptorer, eller X versjonen som dere kaller dem i artikkelen. Jeg har ventet i det lengste på en ny og forbedret utgave, men orket ikke vente mer.

 

Morrsomt navn foresten, 35% bedre ytelse syntes jeg hørtes veldig mye ut. Billige var dem ikke da, men sånn har det alltid vert.

Stå på WD, alltid likt deres disker, men skjønner at noen irriterer seg på at man ikke får detaljene på hva slags plater som er brukt.

Lenke til kommentar

Vi får håpe de klarer å lage de nye og unngå "kompabilitets"problemet dagens raptorer har med mange av de nye hovedkorta og 8800 kort!

Sitter selv med 2 stk 74GB raptor jeg ikke får brukt pga hovedkortet går bananas med raptor.Toms,hw slutta og bruke raptor som testdisk pga alt tullet.Fins masse tråder om problemet og noen fix ser ikke ut til å komme.Håper virkelig ikke de gjør den blemma om igjen.

Lenke til kommentar
ifølge tomshardware er den 12,5mm høy...

Sorry, men det var ikke det jeg leste her

Although the VelociRaptor is a 2.5" hard drive, it does not fit into notebooks due to its greater height. Notebook hard drives typically stick to a 9.5 mm height; some high-capacity models (the current 500 GB notebook drives) utilize three platters and hence occupy a 12.5 mm height. The new Raptor, however, fits into the format for 2.5" enterprise hard drives, which allows for a total height of 15 mm.

Hmm.. :hmm: Når jeg leste det nå, så står det ikke at den er 15mm, men at den faller inn i samme gruppe.. Confuzzeled :ermm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
ifølge tomshardware er den 12,5mm høy...

Sorry, men det var ikke det jeg leste her

Although the VelociRaptor is a 2.5" hard drive, it does not fit into notebooks due to its greater height. Notebook hard drives typically stick to a 9.5 mm height; some high-capacity models (the current 500 GB notebook drives) utilize three platters and hence occupy a 12.5 mm height. The new Raptor, however, fits into the format for 2.5" enterprise hard drives, which allows for a total height of 15 mm.

Hmm.. :hmm: Når jeg leste det nå, så står det ikke at den er 15mm, men at den faller inn i samme gruppe.. Confuzzeled :ermm:

Det står bare at den standardiserte makshøyden på på enterprise og server 2,5" HDDer er 15mm. Og at en slik raptor vil dermed kunne brukes til disse formåleen siden den er under den standariserte makshøyden. Men den vil ikke nødvendigvis passe inn i laptoper siden den kan være for høy.

Lenke til kommentar
Det står bare at den standardiserte makshøyden på på enterprise og server 2,5" HDDer er 15mm. Og at en slik raptor vil dermed kunne brukes til disse formåleen siden den er under den standariserte makshøyden. Men den vil ikke nødvendigvis passe inn i laptoper siden den kan være for høy.

 

Den er samme høyde som Savvio (Enterprise disk).

 

Se ikke bort i fra at den havner i en Alien Laptop.

 

edit:litt tastaturtrøbbel ;-)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Vi får håpe de klarer å lage de nye og unngå "kompabilitets"problemet dagens raptorer har med mange av de nye hovedkorta og 8800 kort!

Sitter selv med 2 stk 74GB raptor jeg ikke får brukt pga hovedkortet går bananas med raptor.Toms,hw slutta og bruke raptor som testdisk pga alt tullet.Fins masse tråder om problemet og noen fix ser ikke ut til å komme.Håper virkelig ikke de gjør den blemma om igjen.

 

Disse problemene dukker vell helst opp i vista? Kjører ivertfall knirkefritt i raid 0 på XP her.

Lenke til kommentar

Til denne prisen får en jo 2 Raptor X som en kan sette i Raid0 med ditto høyere ytelse.. Dersom 1 plate velociraptoren havner på Raptor X pris, så blir det nok på tide med et par nye system disker.... Men WD skal vel melke markedet en stund med 300gb utgaven før 150gb dukker opp tenker jeg...

Lenke til kommentar

2.5" har store fordeler med søketid og forskjell mellom søketid start/slutt av platter, samt at tettheten blir større. Å si at raid0 av raptor x slår denne blir som å si at raid0 av jalla gamle 120GB-er slår raptor fordi sekvensiell lesehastighet er større (ja, jeg har prøvd, og det var jo kongen på haugen når 120gb var mye :woot: )

 

Den kjappeste disken av vanlige harddisker har jo lenge vært 2.5" - en eksotisk 15krpm 2.5"-er fra seagate.

Lenke til kommentar
2.5" har store fordeler med søketid og forskjell mellom søketid start/slutt av platter, samt at tettheten blir større. Å si at raid0 av raptor x slår denne blir som å si at raid0 av jalla gamle 120GB-er slår raptor fordi sekvensiell lesehastighet er større (ja, jeg har prøvd, og det var jo kongen på haugen når 120gb var mye :woot: )

 

Den kjappeste disken av vanlige harddisker har jo lenge vært 2.5" - en eksotisk 15krpm 2.5"-er fra seagate.

Nåh, det er altså ikke bare sekvensiell lese/skrive som nyter godt av Raid0, f.eks XP Startup MB/S øker med over 50% fra 10.9mb/s til 16.4mb/s og ingen singel HDD er i nærheten av dette. Nå kan ikke alle ytelses forbedringer i en singel disk hentes igjen med et raid0 oppsett, men på mange viktige punkter så er raptor x på ingen måte noen sinke sammenlignet med denne nye raptoren bla. søketiden, og derfor er 2x raptor x meget relevant i denne sammenhengen. Med et raid0 oppsett så har man også muligheten til å "slice", dvs. at man lager 2 partisjoner av samme raid0 oppsett i intel matrix, og at C:\ kun bruker raskeste del av platene. Dette medfører 180mb/s i begynnelsen og 160mb/s på slutten på en 150gb systempartisjon og en søketid på 7.2ms. Ikke lett å finne en singel disk med slike speccs....

 

Dessuten er vel diameteren på platene i raptorX diskene ikke akkurat noen LP størrelse heller....

Kunne jeg bare få den pokkers Vantage til å funke i Server 2008 64bit, bla bla bla server OS my ass....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

håper inderlig det går ann å ta bort den stygge unødvendige kjøleribba! hva er ellers poenge med å lage en 2,5"? har forøvring tenkt meg 2x150GB Raptor X i RAID0, men må ha en SATA3Gbps-kontroller ørst..

 

edit: menne, raptor-diskene har jo bare SATA150 og ikke SATA300, så er det noen vits egentlig? :S altså 2stk vanlige 7200rpm STAA300 i RAID0 vs 2stk 10000rpm SATA150 i RAID0?

Endret av viiite
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...