Gå til innhold

Krymper Raptor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
:S altså 2stk vanlige 7200rpm STAA300 i RAID0 vs 2stk 10000rpm SATA150 i RAID0?

 

Er du ute etter systemdisker med rask søketid eller lagring med bra lese og skrive ytelse?

Er det systemdisker med rask søketid og et responsivt OS du ønsker deg, ja så er Raptor diskene midt i blinken, men dyre og ikke akkurat musestille..

 

Er du ute etter lagringsdisker med rask lese og skriveytelse der søketid ikke er så viktig, og støyer lite, ja så gå for noe helt annet, til godt og vel halve prisen og mange ganger lagringkapasiteten på raptorene. Men, ha tunga rett i munnen så du velger deg disker med 320-334gb pr. plate..

 

Litt OT, men det får vel gå...

Lenke til kommentar
It puts up a valiant fight, but the Velociraptor is simply no match for a solid-state device. In the real-world PCMark05 suite of tests, a single solid-state drive is 80 percent faster than a single Velociraptor and 47 percent faster than a pair of Velociraptors in a RAID 0 configuration.

Hele artikkelen -> link.

 

 

Nå er det vel sånn at det er stor forskjell på lese og skriveytelsen? Sist jeg sjekket har ikke SSD noe særlig å stille opp med på skrivehastighet kontra disse "vanlige" diskene. Lesing og søk er jo selvfølgelig noe helt annet.

 

Greit nok at SSD er grisekjapt og absolutt noe for fremtiden, men for at jeg skal bruke cash på nye systemdisker, så kan jeg leve med 2500,- for 300GB, men det blir værre når jeg må betale 2500,- for 64GB.. Ikke det at jeg kan prisene i hodet, men poenget er at man får mye mer pr krone pr i dag. Jeg skal i allefall være første mann til SSD når den tid kommer, men da må prisene ned og tilgangen på diskene større.

Lenke til kommentar
Men WD skal vel melke markedet en stund med 300gb utgaven før 150gb dukker opp tenker jeg...

Det har de gjort mellom tidligere Raptor-generasjoner så det regner jeg med de gjør nå også. I tillegg hjelper det nok WD å skalere produksjonen av den nye disken opp mens man skalerer produksjonen av den gamle ned. WD kan i større grad velge tempoet på overgangen selv. Logistikkmessig er det også en fordel med en gradvis overgang.

Lenke til kommentar

Kan aldri tenke meg at den kommer til å koste 2500 norske kroner.

 

MSRP er på 299 dollar, kan tenke meg newegg osv kommer til å selge for 279 USD ellerno ganske raskt, det er 1395 kr, + moms snakker vi 1743 kr.

 

Tviler på at den kommer til å koste over 2000 kroner her på berget.

 

Et eksempel:

WD 1Tb RE2-GP (server versjonen av GreenPower), har MSRP på 299 dollar.

 

Pris på newegg: 279 dollar.

Pris i Norge: 1594 kr på meeter.no

Endret av CavemaNz
Lenke til kommentar

2,5" burde gi mindre vibrasjonsstøy enn 3,5"

 

Noen påstår Raptor bråker mye, jeg er ikke enig. Vel den er meget hørbar ved skriving, men det skjer strengt tatt ikke hele tiden. Ved idle-spin noe som er >=95% av tiden så har en 10k RPM 3,5 Raptor lik eller bedre støyprofil i forhold til en 7k2 3,5" disk.

 

En god nyhet dette, håper de ikke prises så stivt.

Men det frister egentlig mer med Serial Attached SCSI(SAS)

Lenke til kommentar
Nå er det vel sånn at det er stor forskjell på lese og skriveytelsen?

Memoright GT er for dyrt, men den forrige utgaven kan være av interesse som OS disk (WinXP nLite) -> link (8GB koster $389). Nå ryktes det at Mtron starter produksjon av en ny serie i september med r/w: 240/200 MB/s, så liten vits i å kjøpe SSD nå ettersom også Intel kan komme med noe interessant.

Endret av Ba'al-Sebul
Lenke til kommentar

Raptor er i alle fall tilbake, vel og merke som VelociRaptor.

Det blir definitivt 2 slike i RAID-1 på SAS kontroller for VMWare bruk.

 

Planen var å kjøpe 4 ~300GB platers disker men dette frister for mye.

Jeg får heller kjøpe 2 og prøve hvordan de yter i forhold til VR'n.

 

SSD er ikke aktuelt for min del da det enda er mange rapporter om stor feilprosent og i tillegg er prisen latterlig.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Burde vel havne under 1K, hadde det ikke vært for SSD (0.1ms aksess) hadde jeg definitivt gått for VelociRaptor i RAID 0.

Hvis WD opplever svakt salg grunnet hard konkurranse fra SSD så kan det bety kraftige prisfall. Jeg ser ikke bort i fra at prisen halveres på under et år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hvis WD opplever svakt salg grunnet hard konkurranse fra SSD så kan det bety kraftige prisfall. Jeg ser ikke bort i fra at prisen halveres på under et år.

 

Hmmm... Får håpe det antatte prisfallet gjelder større disker også, jeg må snart ha mer plass på serveren hjemme.

Lenke til kommentar
Hvis WD opplever svakt salg grunnet hard konkurranse fra SSD så kan det bety kraftige prisfall. Jeg ser ikke bort i fra at prisen halveres på under et år.
Hmmm... Får håpe det antatte prisfallet gjelder større disker også, jeg må snart ha mer plass på serveren hjemme.

På det området møter nok ikke vanlige harddisker nevneverdig konkurranse før om mange år. Derimot så vil de diskene som har lav aksesstid som sitt viktigste salgsargument få hard konkurranse. Dvs. de må nærme seg GB-prisen på ordinære harddisker. Harddisker på 300GB går i dag for under 400 kr. Velociraptor 300GB koster ca 5 ganger så mye. Jeg ser for meg at de må ned på 2-3 ganger GB-prisen til vanlige harddisker for å bli et godt kompromiss mellom SSD og vanlige harddisker.

 

På sikt ser jeg ikke noe poeng med Velociraptor i det hele tatt. Kombinasjonen SSD til OS og programmer + vanlig harddisk til brukerfiler ser jeg som overlegen. Men først må SSD modnes litt mer.

Lenke til kommentar
På det området møter nok ikke vanlige harddisker nevneverdig konkurranse før om mange år. Derimot så vil de diskene som har lav aksesstid som sitt viktigste salgsargument få hard konkurranse. Dvs. de må nærme seg GB-prisen på ordinære harddisker. Harddisker på 300GB går i dag for under 400 kr. Velociraptor 300GB koster ca 5 ganger så mye. Jeg ser for meg at de må ned på 2-3 ganger GB-prisen til vanlige harddisker for å bli et godt kompromiss mellom SSD og vanlige harddisker.

 

På sikt ser jeg ikke noe poeng med Velociraptor i det hele tatt. Kombinasjonen SSD til OS og programmer + vanlig harddisk til brukerfiler ser jeg som overlegen. Men først må SSD modnes litt mer.

 

VR'n har etter min mening en klar hensikt i mange år, kanskje ikke i stor grad for hobby brukeren (untatt som OS disk) men for de som har behov for aksesstid og god skrive ytelse er det ingen andre alternativ utenom rene SAS disker pr idag.

 

SSD blir helt klart interessant men jeg ser ikke for meg noen store forandringer på dette før om minst et 1 år eller 2.

SSD sliter også med dårlig skriveytelse og lav kapasitet i tillegg til drøye priser.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...