Gå til innhold

Test: Apple Ipod Touch


Anbefalte innlegg

Forstår ikke helt med at folk synes det er dårlig lyd. Det er ikke dårlig lyd, men du har kanskje propper eller headset som ikke gjengir lyden akkurat slik du liker å høre den.

 

Jeg kasta de medfølgende proppene uhørt. Utfordringen er å finne headset som passer. Det bør ikke være mer motstand enn 32Ohm i dem. Selv bruker jeg Sennheiser CX500 propper som gir vanvittig bra bass når du f.eks hører på f.eks Rihanna. For mer seriøs lytting bruker jeg BeyerDynamic DT770 i 32Ohm utgave.

 

Ikke glem at mye av musikken du hører på er komprimert og derfor gir redusert kvalitet. Da er det ikke nødvendigvis spilleren det er noe galt med. Mye musikk der ute som er komprimert med dårlige encodere og for lav bitrate.

 

Det seriøse What HiFi Magazine gir iPod Classic 5 av fem stjerner og iTouch i 16GB versjon får 4/5 mye fordi den bare har 16GB lagring.

 

Hva sier de om lyden: "Excellent sound" :-)

 

Kunne ha veddet huset mitt på at en ipod touch ikke klarer å dra noen klokker på 320 Ohm på en grei måte , uten en portabel forsterker .. etter min mening bør klokkene ikke ha mer motstand en 80 ohm om spilleren skal klare å dra de på en grei måte .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kunne ha veddet huset mitt på at en ipod touch ikke klarer å dra noen klokker på 320 Ohm på en grei måte , uten en portabel forsterker .. etter min mening bør klokkene ikke ha mer motstand en 80 ohm om spilleren skal klare å dra de på en grei måte .

 

Det står 32 Ohm, du leste O som 0, min feil, burde hatt avstand mellom tall og bokstaver.

Lenke til kommentar
Jaha? Men lyden er jo ikke dårlig. Anmelderen sier at den ikke er i toppklasse, det er riktig, men det nevnes aldri at lyden er "miserable, dårlig, svak, halvhjerta, lusen eller dårlig".

 

Her er et utdrag fra anmeldelsen:

 

"Utfordres spilleren med et mer krevende hodesett, som et Sennheisers HD 600, kommer Touch litt til kort. Lyden mangler noe fylde og bassen er for forsiktig. Diskanten er presis, og mellomregisteret godkjent. Vi savner magien – det lille ekstra, og Touch vil nok ikke levere tilstrekkelig for lyd-entusiastene."

 

Oi oi! Det høres jo helt ELENDIG ut! Styr unna alle mann - her høres det dritt ut!

Det med "miserabel lyd" lå i kortene mine, og ikke i henda til anmelderen. La meg heller skrive det slik da: At det ikke blir satt trekk på lydkvalitet stiller jeg meg spørrende til da den omtalte lydkvaliteten til og med fikk tildelt en egen overskrift i selve artikkelen.

 

At lyden som kommer ut fra Ipod-en ikke presterer ikke ideelt (ideelt var ikke det ordet jeg var ute etter) anser jeg som "miserable, dårlig, svak, halvhjerta, lusen eller dårlig". Som du og siterer: Vi savner magien – det lille ekstra, og Touch vil nok ikke levere tilstrekkelig for lyd-entusiastene."

 

Hva om jeg er en såkalt lyd-entusiast? Isåfall må jeg få mene at den ikke leverer varene, og vil derfor anse det som et minus på et helhetsinntrykk, og da kommer vi til selve kilden av kritikken min av anmeldelsen.

 

Hvilke formater er det iPod støtter som ikke har tatt av kommersielt? MP3? WAV? AAC? Alle disse er gigantiske suksesser, både kommersielt og i bruksmengde.

Jeg har ikke sett så mye til:

  • Apple Lossless (a high-quality compressed format)
  • AA (audible.com spoken word, formats 2, 3, and 4)
  • AIFF

Selv om jeg ikke bruker verken WAV eller AAC til musikkavspilling, betyr det ikke at jeg ser det som en ulempe at den støtter disse formatene. Jo flere, jo bedre.

 

Forstår ikke helt med at folk synes det er dårlig lyd. Det er ikke dårlig lyd, men du har kanskje propper eller headset som ikke gjengir lyden akkurat slik du liker å høre den.

 

Jeg kasta de medfølgende proppene uhørt. Utfordringen er å finne headset som passer. Det bør ikke være mer motstand enn 32Ohm i dem. Selv bruker jeg Sennheiser CX500 propper som gir vanvittig bra bass når du f.eks hører på f.eks Rihanna. For mer seriøs lytting bruker jeg BeyerDynamic DT770 i 32Ohm utgave.

 

Ikke glem at mye av musikken du hører på er komprimert og derfor gir redusert kvalitet. Da er det ikke nødvendigvis spilleren det er noe galt med. Mye musikk der ute som er komprimert med dårlige encodere og for lav bitrate.

Sist gang jeg sjekka så kunne man vri ordene "god lyd" så mye som man ville, siden det er en høyst individuell sak om hva som er god lyd og ikke. Jeg vet ikke med deg, men i mitt tilfelle så betyr ikke bra bass = bra lyd. Jeg vil gjerne ha hele pakka med mid, diskant og bass, og da med muligheter for finjusteringer på veien.

Lenke til kommentar
Jeg har et søskenbarn som går film og medieproduksjon, på denne linjen lager de en rekke filmer, mange som jeg også har lyst til å se. Så jeg tar med meg mitt i produkt til mitt søskenbarn for å overføre den siste filmen hans til min spiller.

1. Først må jeg innstallere et verktøy for å kunne overføre til min spiller, da den ikke automatisk oppdages som en flyttbar disk.

2. Så må jeg laste ned et verktøy for å konvertere filmformater.

3. Så må jeg konvertere filmen (tar tid), forhåpentligvis støtter konverteren det formatet som mitt søskenbarn har lagret filmen i.

4. Så overføre filmen til min spiller.

 

Kan vel ikke akkurat kalles brukervennlig og "plug and play"

Dei fleste spelarane må gjennom dette, med unntak av det første. DVD-oppløysing er det sjeldan ein spelar har, difor må ein konvertere ned uansett.

Det seriøse What HiFi Magazine gir iPod Classic 5 av fem stjerner og iTouch i 16GB versjon får 4/5 mye fordi den bare har 16GB lagring.

 

Hva sier de om lyden: "Excellent sound" :-)

Skal innrømme at eg ikkje har høyrt om dette magasinet før, men etter å ha bladd gjennom 4-5 sider under "MP3" og søkt etter Cowon, iRiver og Sansa og fått totalt to treff (iRiver) er eg ikkje overbevist om at dette er ei side ein bør støtte seg for mykje til. Det står side opp og side ned om iPod, inkludert allslags ekstrautstyr, pluss nokre Creative- og Sony-produkter i mellom.

Lenke til kommentar

Jeg mener absolutt ikke at bra bass er ensbetydende med god lyd, grunnen til at jeg drar fram bassen var at det var det anmelderen kritiserer mest.

 

Grunnen til at jeg drar fram What Hifi er at de kan lyd. Det er jeg ikke sikker på at anmelderen gjør. Men uansett, lyd er veldig mye synsing. Det er ikke sikkert at du liker det jeg liker.

Lenke til kommentar

Hel..... traff F5 og 15 linjer forsvant. :shrug:

 

Ei side som tester hovudsakleg iPod, pluss enkelte Creative og Sony-spelarar har for lite samanlikningsgrunnlag for at eg blir overbevist.

 

Det saknar eg hos amobil og, at produktene blir testa opp mot andre i testen, ikkje kun referert til kva punkter ein anna spelar var god/dårleg på i ein test for 4 månader sidan.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...