Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sportsbil under 70.000


M4ds

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sportslig Aerodynamisk design, sitter utrolig godt på veien. God aksellerasjon. Så er det vel også greit med antall HK per kg, sammenlignet med de andre bilene dere postet.

 

Calibra 16v har orginalt en tophastighet på 240km/t og den drar iallefall godt opp til 200, det kan jeg bekrefte. Vet ikke med den siste biten.

Lenke til kommentar

En Mercedes ML 63 AMG går enda fortere enn Calibra, men det gjør den ikke til noe mer sportsbil av den grunn. Og dersom du mener at Calibra sitter "utrolig godt" på veien så anbefaler jeg deg å prøve f.eks. en Speedster, Lotus Elise eller lignende for å få skikk på referansene. Når svingene kommer tett vil du nok merke forskjell. Man kan ikke argumentere mot fysikkens lover.

 

Angående hva man kan få av vekt vs. hestekrefter så må jeg si det var et glissent utvalg av brukbare Calibraer på Finn.no i hvert fall. Den mest "kurante" må være den her med en ikke altfor avskrekkende kilometerstand: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13982054

 

Til sammenligning kunne man fått en Mazda MX5 med like mange hestekrefter for 4000 kroner ekstra. Dette er en bil som veier rundt 960 kilo uten fører, hva starter en Calibra på? http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13919790

Lenke til kommentar

Ca 1300kg... men nå fant du en 8v, altså den modellen med svakest motor hvorfor?

 

16v er ikke noe spesielt dyrere, den har 150hk, og da begynner man å nærme seg den mx-5'en du linket til.

 

Jeg solgte forøverig min Calibra for 40.000, det var en strøken 16v med over 150hk. De som blir solgt ligger på den prisen. De som blir liggende ute, er ofte slike som du linket til nå.. folk som tror de skal få mye penger for stylingen sin.

 

Altså Speedster og Elise er biler fra en helt annen prisklasse igjen, hvorfor skal du blande inn dem? Ja, de er "mer" sportslige enn calibra.. men det er vel også en Subaru Impreza tilsvarende av den Petter Solberg kjører?

 

Påenget er kjøper trådstarter en calibra, får han en sportslig, men anvenlig bil. Den er god Aerodynamsik bil som sitter godt på veien, den har god aks og god topfart. I tillegg er det en god vinterbil og ganske kolisjonssikker. Jeg kan ikke si noe om utseende fordi det varierer jo fra person til person, men om bilens utseende appelerer til deg, så er jo det bra.

 

men ja, kjøper du en lotus til 200 000 vil du få en bil som er bedre.

Lenke til kommentar
Ca 1300kg... men nå fant du en 8v, altså den modellen med svakest motor hvorfor?

 

16v er ikke noe spesielt dyrere, den har 150hk, og da begynner man å nærme seg den mx-5'en du linket til.

 

Jeg tok utgangspunkt i den bilen fordi det er åtte Calibraer til salgs på Finn.no. Den her var den med lavest kjørelengde. Man kan jo få en 16v til en lavere pris igjen, men jeg syns det er litt unødvendig å kjøpe biler som har gått så langt - selv om den lave prisen muligens kan rettferdiggjøre noe av dette.

 

 

Jeg solgte forøverig min Calibra for 40.000, det var en strøken 16v med over 150hk. De som blir solgt ligger på den prisen. De som blir liggende ute, er ofte slike som du linket til nå.. folk som tror de skal få mye penger for stylingen sin.

 

Her er jeg helt enig med deg. Og dessverre er det i mine øyne mye som er direkte stygt av brukte Calibraer, noe som er synd siden det i original stand er en pen bil.

 

Altså Speedster og Elise er biler fra en helt annen prisklasse igjen, hvorfor skal du blande inn dem? Ja, de er "mer" sportslige enn calibra.. men det er vel også en Subaru Impreza tilsvarende av den Petter Solberg kjører?

 

Speedster og Elise er i en helt annen prisklasse ja. Men dere snakker jo om Calibra som om den er i samme bilklasse som disse, og det er jo helt feil. Mazda MX5 og Toyota MR2 derimot er biler som kan defineres som sportsbiler innenfor samme prisklasse som en Calibra. Altså små og lette biler med god artige motorer og bakhjulstrekk.

 

Påenget er kjøper trådstarter en calibra, får han en sportslig, men anvenlig bil. Den er god Aerodynamsik bil som sitter godt på veien, den har god aks og god topfart. I tillegg er det en god vinterbil og ganske kolisjonssikker. Jeg kan ikke si noe om utseende fordi det varierer jo fra person til person, men om bilens utseende appelerer til deg, så er jo det bra. men ja, kjøper du en lotus til 200 000 vil du få en bil som er bedre.

 

Calibras utseende appellerer faktisk til meg, selv om jeg i all hovedsak er svak for de italienske. I original stand er den kanskje det peneste som har kommet fra Opel slik jeg ser det. Og at den i 1989 hadde tilsvarende luftmotstand som miljøbilen Toyota Prius har i dag er utvilsomt bra.

 

Dog syns jeg dette folk sier om "god vinterbil" fanger litt for vidt. "De fleste" biler er jo gode på vinterføre så lenge de ikke er for lave eller har en vektfordeling som er helt på trynet. En Chrysler Neon er ikke nødvendigvis noe dårligere enn en Calibra, hvis ikke det er snakk om en Calibra med 4x4 vel og merke, men alle firehjulstrekkere er jo gode på vinterføre.

 

Poenget her er ikke at jeg mener Calibra er en dårlig bil, men at det er en dårlig sportsbil da den ikke passer til definisjonen som omfatter biler fra produsenter som Lotus, Ferrari, Porsche og lignende. For å få biler som kan regnes som sportsbiler i prisklassen under 100 0000,- må man se til f.eks. Mazda MX5, Toyota MR2. Eller kanskje små gti'er fra f.eks. Citroën eller Peugot som er veldig artige på krokete småveier.

 

Som en rimelig og "sporty" coupe er Calibra grei, men den er ingen sportsbil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...