Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Levering av sykemelding


Spritfire

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Han kan slik sett anse sykemeldingen din som ugyldig og kreve en upartisk lege til å se på den om det faktisk stemmer at du har vært syk eller om det er et spill for galleri.

Bullshit. Sykemeldingen er jo datert, signert og stemplet av en autorisert lege, så det er ingenting som gir sjefen hjemme til å kreve at en annen lege skal vurdere ektheten av sykemeldingen.

Lenke til kommentar
Så det vil si at en bedrift ikke kan gjøre en døyt hvis jeg ikke leverer sykemeldingen til riktig tid , men velger å ta den med på jobb når jeg blir friskmeldt?

 

Det sa jeg ikke, men de kan ikke kreve at en annen lege skal vurdere hvorvidt du var syk eller ikke, og det var det du påstod. Det kan godt hende at det finnes en bestemmelse i arbeidsavtalen din som sier at du kan trekkes i lønn eller noe sånt, men det tviler jeg sterkt på - ingen fagforegninger/organisasjoner ville ha godtatt noe sånt. Så lenge du melder fra om at du er syk, holder det lenge at du leverer sykmeldingen når du kommer tilbake, eventuelt per post eller faks dersom arbeidsgiveren ønsker det og du føler for å gjøre som han ønsker.

Lenke til kommentar
Så det vil si at en bedrift ikke kan gjøre en døyt hvis jeg ikke leverer sykemeldingen til riktig tid , men velger å ta den med på jobb når jeg blir friskmeldt?

Du kan i hvertfall regne med at eventuelle sykepenger blir kraftig forsinket, og at de på lønningsavdelingen ikke gidder å strekke seg for deg om det skulle være nødvendig.

 

Hva er egentlig poenget med å holde på sykemeldingen?

Lenke til kommentar
Så det vil si at en bedrift ikke kan gjøre en døyt hvis jeg ikke leverer sykemeldingen til riktig tid , men velger å ta den med på jobb når jeg blir friskmeldt?

Du kan i hvertfall regne med at eventuelle sykepenger blir kraftig forsinket, og at de på lønningsavdelingen ikke gidder å strekke seg for deg om det skulle være nødvendig.

 

Hva er egentlig poenget med å holde på sykemeldingen?

 

Det er vel ikke noe poeng å holde på sykemeldingen, men jeg jobber ca 5,5 mil unna min bopel slik at det er ikke bare å stikke innom jobben med sykemeldingen. Posten stoler jeg ikke på til å frakte sykemeldingen min da de roter bort post i tide og utide. Jeg har alltid levert sykemelding den dagen jeg har kommet tilbake på jobb uten at det har vært noe problem. Jeg har ganske enkelt varslet arbeidsgiver per e-post om at jeg har vært til legen og fått sykemelding og i hvilken periode den gjelder for. Dette har aldri ført til noen problemer for meg i alle fall.

Lenke til kommentar
Hente fra folketrygdloven §8-18

 

Retten til sykepenger faller bort dersom arbeidsgiveren skal betale sykepenger på grunnlag av legeerklæring (§ 8-7), og legeerklæringen ikke er sendt til arbeidsgiveren innen 14 dager etter at arbeidsgiveren kan kreve slik erklæring.

 

Gjelder dette også egenmelding ?

 

Så si du er egenemeldt tirsdag-torsdag, få sykemelding fredag og er sykemeldt til søndag neste uke. Skal ikke på jobb før tirsdag igjen.

 

Så hvis du da får lengre sykemelding så mister du retten til å få betaling for egenmeldingene siden de ikke er skrevet og levert ?

Lenke til kommentar
Hente fra folketrygdloven §8-18

 

Retten til sykepenger faller bort dersom arbeidsgiveren skal betale sykepenger på grunnlag av legeerklæring (§ 8-7), og legeerklæringen ikke er sendt til arbeidsgiveren innen 14 dager etter at arbeidsgiveren kan kreve slik erklæring.

Så det vil si at hvis jeg blir sykemeldt fredag og de ikke har fått den fredag 14 dager etterpå.

Så har jeg ikke noe krav på sykepenger?

Lenke til kommentar
Kan man kreve at arbeidsgiver skal betale for porto, om man blir borte lengre enn 2 uker? Det koster jo en del å sende brev rekommandert.

Skal man kreve at arbeidsgiveren betaler for legebesøket?

 

EDIT: Det er du som er syk, og din plikt å melde ovenfor arbeidsgiver. Ergo må du selv sørge/betale for måten du leverer sykemeldingen på. Personlig dro jeg innom med sykemeldingen før jeg dro hjem etter at jeg var hos legen.

Endret av -JørgenG-
Lenke til kommentar

"Kan man kreve at arbeidsgiver skal betale for porto, om man blir borte lengre enn 2 uker? Det koster jo en del å sende brev rekommandert."

________________________________

Dette er det dummeste spørsmålet jeg har sett på lenge :-)

 

Hvorfor i H..... skal arbeidsgiver betale for porto,det er jo DU som er syk ? Du har ikke bare rettigheter,kamerat,du har PLIKTER også,som DU må betale for...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...