Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dekkene sitter bom fast!


runela

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lurer på om det er lurt og bruke kobberfett på når jeg skal sette på sommerdekkene som har alu felger? Aluminiumen ruster vell ikke og setter seg like godt fast?

 

 

Ja, bruk gjerne fett hver gang du løsner på hjulene dine :)

Om du har kjent på felgene dine etter en liten "rallytur" så blir de litt varme, og kombiner det med en vannpytt, så kan du tenke deg til hva hjula dine må gjennom.

Så kommer salt å kjipe vinterveier i tillegg +++

 

Beste for at dette ikke skal "koke" sammen er altså kobberpasta eller annet varmebestandig fett :)

Lenke til kommentar
Hos oss bruker vi samme metode som support81 nevner, 2x4 og makt. Jekk opp bilen, slå hjulet løst (må slåes fra bilen, ikke mot, så du må under bilen).

 

Rå makt duger til alt, og hvis ikke er det kun fordi du ikke bruker nok av det. ;)

Glemte å nevne at det kan være lurt å få med deg en kompis til å hjelpe å snurre litt på hjulet etterhvert som du slår på hjulet med 2"X4" planken, lettere å få vrikket det av dersom du ikke slår på same plass hele tiden, må neste lirkes løst.

Har som deg og sikkert også mange andre slitt meg grønn i trynet med å få felgene av bilen noen ganger :wallbash:

 

du lurer på om du trenger å smøre kobberpasta på alu felgene dine, JA det trenger du.

Stålfelger ruster, alu felger korrigerer, alt metal er utsatt for korrusjon, rust er også korrusjon,

Felgene på bilen din er som en "radiator" for bremseskivene dine.

Ved mye bremsing så blir bremseskivene dine fryktelig varme, det er da viktig å få ledet varmen bort fra bremseskivene og bremseklosser/calipter

Dette skjer ved at felgene på bilen din skal absobere mye av den varmen, det gjør ikke felgene dine dersom det er masse rust/korrusjon mellom felg og bremseskiver/tromler

Det er viktig med god og rustfri kontakt mellom felg og skiver/tromler og det oppnår du best ved å smøre inn med kobberpasta.

 

Ved dårlig kontakt mellom felg og bremseskive/trommel får du da hele varmen fordelt kun på skivene/tromlene og du kan i hverste fall rissikere å miste bremsene, enten pga. gammel bremsevæske som har masse kondens og for lavt kokepunkt og begynner å koke, eller at bremsebelegget blir glasserte og di mister sin effekt

Men alt som er nevnt over kommer da på grunn av høy varme som igjen kommer av dårlig kontakt mellom felg og bremseskive

Du kan jo også tenke deg som han andre her inne nevnte i ett tidligere innlegg, Bremseskivene dine blir overopphetet og og du da kommer i en vannpytt, alle vet hva som skjer med kalt vann på varmt stål "Det slår seg/vrir seg":scared:

 

Håper dette var grundig nok forklart for deg:-)

 

Bruk kobberpasta, dermed basta :thumbs:

Lenke til kommentar
Har sett folk bruke propanbrenner til å forsiktig varme opp rundt navet, for så å slå av hjulet. Vet ikke om det er skadelig, så før noen prøver burde noen som har mer peiling svare på om det er noe som kan smeltes eller svekkes av varmen.

Som jeg har nevnt i ett tidligere innlegg så skal du være ganske så despert før du begynner med varme og i tillegg bør du vite hva du holder på med og ikke varmer for mye

Det som kan skje er at du varmer opp fettet som hjullagerene er smørt inn med, når det blir varmt så blir det veldig tynt og flytende og kn renne ut av hjullageret slik at du ender opp med ett tørt hjullager som ryker i løpet av kort tid

Hjullagerene og fette som det er smørt inn med er innepakket med simringer, en slags pakning i plast og gummi, disse har også lett for å ryke med for mye varme.

 

Dette er også noe å tenke på dersom du ikke smører med kobberpasta, da får du mye varme ved bremseskiver/tromler og det er jo der hjullagerene også sitter, du har dermed større sjangs for å ødelegge hjullagerene på bilen din dersom du ikke har smørt med kobberpasta og du får varmgang i bremseskivene dine.

 

En bil litt mere innviklet en folk ofte tror, det er som regel ikke bare å skru ut noen bolter og muttere og sette dem på plass igjen og tro at da er alt i orden, en bør ha litt forståelse for hva en driver med.

Lenke til kommentar

Om nokon jekker opp bilen og legg seg under fortener dei nesten ikkje betre (no offense). Det er ein selvfølge å setje støttebukkar under og senke bilen ned på desse. Jekken kan du ta vekk eller ha ståande som ein ekstra sikkerhet, men ikkje la den halde vekta på bilen, betre å la støttebukken ta den jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe gir snart opp dette :p neida, skal på verksted igjen i mårra med bilen. Har allerede prøvd et verksted. De greide og bøye felgen med og slå på den, men ikke å få den løs.

 

Jeg snakket med en på et dekk og felg verksted og han sa han skulle nok få den av til meg så jeg måtte komme dit i mårra så skulla han gjøre det for 300kr.

 

Jeg selv har nå prøvd:

 

- Sparke i dekket x antall ganger, og en kompis av meg som er stor og kraftig bonde har også prøvd noen kraft spark men ingen effekt.

 

- Slått med slegge, ingen effekt.

 

- Løsnett bolter og vinglet bilen fram og tilbake uten effekt.

 

- kjørte tulling med løse bolter, Svinget brått at og fram med bråstopper inn i mellom i 20 km't uten effekt. Prøvde til og med 2 handbrekk svinger på parkeringsplassen i stor fart uten at de løsnet :S disse dekkene er sta!

Lenke til kommentar

Det er stort veldig kurrant å gjøre det når man har en løftebukk (kan funke med vanlige garasjebukker men det krevet at du sparker hardt), og da uten bruk av slegge og spett. Få bilen opp i "ok" høyde og spark med helen på felgen, løsner stort sett med en gang. Vanlig triks da jeg jobbet på verksted. Sjelden vi måtte ty til verktøy.

Lenke til kommentar

Svake jenter lærer tydeligvis alle de gode triksene, da vi ikke har mulighet til å bruke like rå kraft som gutta. Jeg hadde samme problemet i fjor og fikk følgende tips av naboen;

 

Man trenger ikke å kjøre/bremse for å få nok kraft på hjulet når boltene er løse. Jekk opp bilen og skru av boltene. så jekker du ned bilen sakte slik at du får mer og mer vekt på hjulet. Da løsner det som regel lenge før all vekt er av jekken. Stopp med en gang du hører at det løsner, jekk opp igjen bilen og fortsett hjulskiftet.

 

Lykke til.

Endret av Xell
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det Xell sier har jeg selv troen på, for når du senker bilen ned igjen, så ser man at hjula buer utover.. Kan nok gå det ja.. :-)

 

Men egentlig veldig rart at de ikke løsnet da du kjørte med løse muttere.. For det blir er jo mye belastning på hjula når du svinger osv..

 

Tilbake til galekjøringa, prøvd på svingebrått, samt bråbremse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...