Gå til innhold

Student, får ikke stipend pga av arv, råd?


Eivind

Anbefalte innlegg

Hei

Har arvet 500 000,- . Dette er en del over fribeløpet på formue til lånekassen. Dette vil føre til at jeg ikke får stipend.

Jeg har hørt det er mulig å unngå detet ved å innvestere pengene (leilighet, eindomsfond e.l ).

 

En annen ting er at pengene kom på konto nå tidlig i april. Når er registreringen til skatteetaten, evt lånekassen, dvs når må jeg evt kjøpe bolig for å unngå å miste stipendet mitt i 2009.

 

Nå ser det ut til at jeg neste år kommer til å jobbe i nordsjøen og uansett vil miste lånet fra lånekassen.

Dersom jeg kjøper en leilighet vil det da lønne seg å bruke de 500000 jeg har, eller er det bedre å låne penger?

 

 

Alle råd er gode råd :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kjøper en leilighet vil ligningsverdien bli satt til MAKS 30% av markedsverdien. I tillegg så vil du da mest sannssynlig ta opp lån, noe som også gjør at din totale gjeld blir høyere enn formuen din.

 

Bankene rapporterer inn verdiene du har på konto ved nyttår, så du kan fortsatt ha pengene på konto fram til da uten at det kommer på ligningen. I teorien kan du ta ut pengene like før nyttår og så sette dem inn igjen etter nyttår, for å unngå dette.

Lenke til kommentar

... men bankene har plikt til å sende inn melding om mistenkelige transaksjoner, og det å skulle ha 500k i kontanter over nyttårshelgen teller definitivt som mistenkelig. Finnes ikke noe fasitsvar på hva man bør gjøre, men å bruke de på å kjøpe leilighet er kanskje ikke så dumt.

Lenke til kommentar
Hei

Har arvet 500 000,- . Dette er en del over fribeløpet på formue til lånekassen. Dette vil føre til at jeg ikke får stipend.

Jeg har hørt det er mulig å unngå detet ved å innvestere pengene (leilighet, eindomsfond e.l ).

 

En annen ting er at pengene kom på konto nå tidlig i april. Når er registreringen til skatteetaten, evt lånekassen, dvs når må jeg evt kjøpe bolig for å unngå å miste stipendet mitt i 2009.

 

Nå ser det ut til at jeg neste år kommer til å jobbe i nordsjøen og uansett vil miste lånet fra lånekassen.

Dersom jeg kjøper en leilighet vil det da lønne seg å bruke de 500000 jeg har, eller er det bedre å låne penger?

 

 

Alle råd er gode råd :p

 

Jeg fikk heller ikke stipend, helt fjerne regler. Jeg ville ikke kjøpt leilighet når du har så mye cash og inflasjonen er stigende med fallende boligpriser, greit å vente til du får jobb, stipendet er tross alt bare småpenger. Jeg tror boligmarkedet skal bli verre før det blir bedre. Det er mye på leiemarkedet som har blitt trukket for salg, derfor er det gunstig å leie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...