Gå til innhold

Tyskere rikere enn nordmenn? Ja!


wawa

Anbefalte innlegg

Using the following sources:

http://www.ssb.no/emner/06/05/lonnansatt/f...7-06-08-04.html

http://www.dinside.no/php/art.php?id=500841

http://www.parmentier.de/steuer/steuer.htm?wagetax.htm

and the xe.com conversion site

 

From reading the graph it seems that Germany and Norway have roughly a 42500 Euros nominal annual salary:

In Germany you get to keep after tax: 23 606 Euros

In Norway you get to keep after tax: 31 031 Euros.

 

So in Norway you are taxed 7425 Euros less.

BUT in Germany your cost of living adjusted wage is around 11-12 000 Euros higher!

So a reasonable conclusion could actually be that at the end of the year the Germans have more money left in their pocket than Norwegians do!!!!!!

 

Note: Jeg brukte standardparametre da jeg ikke har erfaring med den tyske skattekalkulatoren, og jeg brukte tallet null på det meste på din sides skattekalkulator. Og SSBs tall er for 2005.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har liten oversikt over hvordan det er med fradragsmuligheter i Tyskland, men det er definitivt ganske så urealistisk å ikke ta med noen fradrag for en gjennomsnittlig nordmann – så bildet er kanskje ikke fullt så dystert som en kan få inntrykk av. Imidlertid er det mye sannhet i det; viktig å justere inntekt for priser før en sammenligner.

 

Et annet aspekt som må tas med er hvilke tjenester en i forskjellige land må kjøpe selv/er en del av det offentlige tilbudet – går selvsagt greit å sitte igjen med noe mindre om en slipper å betale for helsestell/skolegang (om det ideele er å ha dette privat er en annen diskusjon, uansett viktig å ta det med i sammenligningen).

 

Videre er indekser alltid plaget av begrensninger ved gjennomsnittsberegninger – har man over gjennomsnittlig alkoholforbruk, liker rødt kjøtt og dyre biler er neppe Norge landet der man kommer særlig godt ut. En Ford Mustang i basisutgave koster omtrent 120000 i USA og tipper med god margin en halv million i Norge. Ikke spesielt oppmuntrende.

 

(Og det er før du betaler CO2-avgift tilsvarende langt mer enn kvotepriser på drivstoffet ...)

Lenke til kommentar

Den økte rikdommen i Norge merker vi først når vi drar ut av landet, eller skal kjøpe importerte varer. Alt innenlands, er jo bare tilsvarende mye dyrere. Dessuten produserer vi ingenting, eller gjør noe fornuftig i dette landet. Vi er dopet av olje, sånn er det bare, og når det er slutt på olja, vil Norge være et fattig land slik som før vi fant oljen, men jeg regner med at vi da kan slå oss sammen med Sverige igjen eller melde oss inn i EU.

Endret av enim2
Lenke til kommentar
Den økte rikdommen i Norge merker vi først når vi drar ut av landet, eller skal kjøpe importerte varer. Alt innenlands, er jo bare tilsvarende mye dyrere. Dessuten produserer vi ingenting, eller gjør noe fornuftig i dette landet. Vi er dopet av olje, sånn er det bare, og når det er slutt på olja, vil Norge være et fattig land slik som før vi fant oljen, men jeg regner med at vi da kan slå oss sammen med Sverige igjen eller melde oss inn i EU.

 

Innen den tid har oljefondet blitt så stort at vi kan leve på avkastningene i all framtid

Lenke til kommentar
Den økte rikdommen i Norge merker vi først når vi drar ut av landet, eller skal kjøpe importerte varer. Alt innenlands, er jo bare tilsvarende mye dyrere. Dessuten produserer vi ingenting, eller gjør noe fornuftig i dette landet. Vi er dopet av olje, sånn er det bare, og når det er slutt på olja, vil Norge være et fattig land slik som før vi fant oljen, men jeg regner med at vi da kan slå oss sammen med Sverige igjen eller melde oss inn i EU.

 

Innen den tid har oljefondet blitt så stort at vi kan leve på avkastningene i all framtid

 

Oljefondet må være noe av det dummeste som finnes i Norge. Norge skulle gått mer i retning av Venezuela og tatt kontroll over verdiene, men også redusert opp pumpingen av olje meget kraftig. Oljeselskapene driver ikke til interesse for landet på lang sikt. 68 generasjonen skal stikke av med alt av verdier, slik er de bare.

Lenke til kommentar
Den økte rikdommen i Norge merker vi først når vi drar ut av landet, eller skal kjøpe importerte varer. Alt innenlands, er jo bare tilsvarende mye dyrere. Dessuten produserer vi ingenting, eller gjør noe fornuftig i dette landet. Vi er dopet av olje, sånn er det bare, og når det er slutt på olja, vil Norge være et fattig land slik som før vi fant oljen, men jeg regner med at vi da kan slå oss sammen med Sverige igjen eller melde oss inn i EU.

 

Innen den tid har oljefondet blitt så stort at vi kan leve på avkastningene i all framtid

 

Oljefondet må være noe av det dummeste som finnes i Norge. Norge skulle gått mer i retning av Venezuela og tatt kontroll over verdiene, men også redusert opp pumpingen av olje meget kraftig. Oljeselskapene driver ikke til interesse for landet på lang sikt. 68 generasjonen skal stikke av med alt av verdier, slik er de bare.

 

Hadde det skjedd ville ikke norge hatt økonomi til å bygge ut oljefeltene. Hvor mye av norsk sokkel tror du StatoilHydro kontrollerer? Det er MYE! Og hvor mye av statoilHydro kontrollerer staten? MYE!

Lenke til kommentar
Den økte rikdommen i Norge merker vi først når vi drar ut av landet, eller skal kjøpe importerte varer. Alt innenlands, er jo bare tilsvarende mye dyrere. Dessuten produserer vi ingenting, eller gjør noe fornuftig i dette landet. Vi er dopet av olje, sånn er det bare, og når det er slutt på olja, vil Norge være et fattig land slik som før vi fant oljen, men jeg regner med at vi da kan slå oss sammen med Sverige igjen eller melde oss inn i EU.

 

Innen den tid har oljefondet blitt så stort at vi kan leve på avkastningene i all framtid

 

Oljefondet må være noe av det dummeste som finnes i Norge. Norge skulle gått mer i retning av Venezuela og tatt kontroll over verdiene, men også redusert opp pumpingen av olje meget kraftig. Oljeselskapene driver ikke til interesse for landet på lang sikt. 68 generasjonen skal stikke av med alt av verdier, slik er de bare.

 

Hadde det skjedd ville ikke norge hatt økonomi til å bygge ut oljefeltene. Hvor mye av norsk sokkel tror du StatoilHydro kontrollerer? Det er MYE! Og hvor mye av statoilHydro kontrollerer staten? MYE!

 

Det beste for Norge hadde vært om vi ikke fant oljen før om 20 år og mindre utbygging er bra. Det er bare idioter som vil pumpe ut alt så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Dette er ubegrunnet tøv, og har dessuten lite med saken å gjøre. Oljefondet er en omgjøring av formue fra petroleum til fordringer på utenlandsk produksjon gjennom eierskap.

 

For øvrig er det nok ikke et spesielt bevisst valg av Venezuela å redusere output; de har kastet ut internasjonale oljeselskaper og klarer ikke pumpe opp moroa selv, setter stadig høyere targets og ender stadig lengre unna disse, samtidig som de offentlige finansene i landet går rett vest om oljeprisen faller. Ikke akkurat en stat man ønsker å sammenligne seg med.

Lenke til kommentar
Dette er ubegrunnet tøv, og har dessuten lite med saken å gjøre. Oljefondet er en omgjøring av formue fra petroleum til fordringer på utenlandsk produksjon gjennom eierskap.

 

For øvrig er det nok ikke et spesielt bevisst valg av Venezuela å redusere output; de har kastet ut internasjonale oljeselskaper og klarer ikke pumpe opp moroa selv, setter stadig høyere targets og ender stadig lengre unna disse, samtidig som de offentlige finansene i landet går rett vest om oljeprisen faller. Ikke akkurat en stat man ønsker å sammenligne seg med.

 

Dette er tull etter min mening. Oljen er det sorte gullet, og det blir bare mindre og mindre i verden. Å investere i verdipapirer, gir dårlig avkastning sammenlignet med å la oljen ligge i bakken, det er jeg helt overbevist om, det er akkurat som å selge gullreservene for å kjøpe aksjer. Hadde ikke oljefondet investert noe siden 2003 men latt være å pumpe ekstra olje, hadde Norges verdier vært større og den trenden kan gjerne fortsette i fremtiden.

Lenke til kommentar

Men i tyskland er prisene på varer og tjenester mye lavere enn i Norge og du har et lavere avgiftsnivå. Derfor billigere biler. Men det viktigste, spesielt for unge i Norge er at mesteparten av lønnsøkninger blir spist opp av økte boutgifter på grunn av oppblåste boligpriser. Heller ikke det problemet har tyskland.

Lenke til kommentar
Et annet aspekt som må tas med er hvilke tjenester en i forskjellige land må kjøpe selv/er en del av det offentlige tilbudet – går selvsagt greit å sitte igjen med noe mindre om en slipper å betale for helsestell/skolegang (om det ideele er å ha dette privat er en annen diskusjon, uansett viktig å ta det med i sammenligningen).

 

Jeg vet svært lite om Tysklands velferdssystem, men jeg vil gjette at de også har det inkludert i skattene. Det står jo ”health insurance rate” i kalkulatoren, så vil tro det er inkludert. Det står også ”with social security contributions”. Jeg vil gjette at de har offentlige skoler og universiteter i Tyskland (vil overraske meg om det ikke er tilfellet, men er ikke sikker). Vil også tro at studenter der nede får stipend akkurat som oss (forskjellen er kanskje at vi i første rekke blir tynget av et stort LÅN). Jeg vil også gjette at Tyskland har fradragsmuligheter i likhet med Norge.

 

Det jeg virkelig lurer på er at hvis det virkelig stemmer at Tyskland – et land med masse innbyggere og skyhøy arbeidsledighet – klarer å bli rikere enn nordmenn som er blessed med lav befolkning og oljerikdom, da må det jo være noe vi gjør alvorlig galt for i det hele tatt å klare å bli fattigere enn tyskerne?! Hvordan klarer Norge å være så relativt dårlig i forhold til hva man skulle forvente?

 

 

Det du linket til er ikke nordmenns lønninger justert for kjøpekraft... GDP (PPP) per capita og gjennomsnittslønn er to helt forskjellige ting. Ifølge SSB (det jeg linket til) er tyskeres gjennomsnittslønn justert for kjøpekraft høyere enn nordmenns! Vil forøvrig tippe deres velferdssystem likner Norges.

 

Hvis man regner hvor mye hver enkelt arbeider må jobbe får å få råd til å kjøpe diverse varer så ligger norge på verdenstoppen og ganske sikkert over tyskland.

 

Denne artikkelen antyder det motsatte av din påstand om at Norge liksom ligger på "verdenstoppen" i hvor mye man må arbeide for å kjøpe varer og tjenester. Oslo ligger bak Japan, USA, Australia, Canada, Irland, Tyskland, UK etc...

Lenke til kommentar

Grunnen til at burgeren er billigere i f.eks. USA er svært lavt lønnsnivå blant ufaglært arbeid. Jeg vil tippe en som jobber på McDonalds i New York tjener toppen 50 kroner timen. Dessuten har man 25% moms i Norge, råvarene er dyrere etc.

 

Får ta med at lønningene har økt ganske kraftig siden 2005. Rundt 6% i årets lønnsoppgjør.

 

Når det gjelder skatter og avgifter (som gjør at f.eks. bilbruk er unormalt dyrt her til lands) kommer de tilbake til oss i form av skole, veier, sykehus, verdens beste eldreomsorg etc.

 

Ellers er det verdt å merke seg at Tyskland har en arbeidsledighet på rundt 10% og disse blir jo ikke tatt med i regnestykket.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Gikk masse oljeprodusenter sammen, kunne prisene være høyere og produksjonen lavere, alle hadde tjent på det. Det hadde vært perfekt for Norge. Men politikere i Norge er for opptatt av forholdet til USA.

Med respekt å melde, dette viser litt for klart at du ikke har peiling. Hint: kjør et Google-søk på «OPEC».

 

wawa: Utover at inntekt ikke nødvendigvis kommer i form av lønn skal vel prisjustert BNP per capita være temmelig likt gjennomsnittlig inntekt justert for priser ... ? Prinsippet er det samme, men forskjellige statistikker gir litt forskjellige tall. Det er mye forskjellig som skal måles, og mye rare regnefeil eller misforståelser som kan gjøres (også av de som jobber med disse indeksene). Å justere for verdien av stor offentlig sektor i Norge er mildt sagt en vanskelig sak – hvordan bedømmer man egentlig fordelen av lave priser på barnehaver relativt til det byråkrathelvete man må betale seg gjennom for å få gjort noe i Norge? Verdien av gratis hjerteoperasjon kontra ulempen høy tobakksavgift?

Lenke til kommentar
Gikk masse oljeprodusenter sammen, kunne prisene være høyere og produksjonen lavere, alle hadde tjent på det. Det hadde vært perfekt for Norge. Men politikere i Norge er for opptatt av forholdet til USA.

Om du nå har søkt på OPEC så vil jeg også informere deg om at OPEC heller ikke vil at oljeprisen skal nå himmelen, pga økt forskning på annen energi. Færre vil da satse på olje som en langsiktig strategi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...