Gå til innhold

Hvordan bruke Tamron 90mm?


Anbefalte innlegg

Dette er kanskje det dummeste spørsmålet som er stilt her inne, men jeg er helt fersk i makroverden og ikke blant de skarpeste knivene i skuffen, så vær snill med meg.

 

Jeg har da investert i et makroobjektiv, Tamron 90mm, og nå har jeg noen spørsmål angående dette.

 

1. Hva er den bryteren på siden av objektivet til? Du kan velge mellom full og limit

2. Hvordan får jeg tingen jeg tar bilde av til å bli 1:1?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bryteren velger område for autofokusen, når den står på "full" så vil den søke i hele området etter fokus. Det kan ta ganske lang tid, derfor kan man fortelle objektivet at det kan ignorere de aller nærmeste avstandene når man bruker objektivet til normal bruk.

 

For å få maksimal forstørrelse så bruk manuell fokus og sett objektivet på kortest mulig fokusavstand og beveg objektivet mot motivet til du har fokus. Da skal du ha ganske nøyaktig 1:1 på de tingene som er i fokus.

Lenke til kommentar
Som Kristallo sa, vrir du objektivet til korteste fokusavstand med manuell fokus. Vri helt til kolben ikke kommer lenger ut.

Det sikkert ikke nødvendig å si dette, men just in case: Med manuell fokus, så betyr det at du må sette objektivet (eller kamera) til manuell fokus og dreie på fokusringen selv.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting angående manuell fokusering også.

Når jeg vrir fokusringen mot klokken, så kommer jeg til en liten L. Til høyre for den er det et liggende åttetall, som betyr uendelig, etter hva jeg har forstått. Men jeg får ikke til å vri bort til det åttetallet. Skal det være sånn, eller er det noe galt? Og hva betyr den L-en?

Lenke til kommentar

For det første vil jeg si at du har vridd feil vei hvis makro er intensjonen. :p Kan godt hende du har gjort det bevisst, men 1:1-gjengivelse finner du i andre enden av fokusspekteret.

 

Har aldri vært ordentlig borti objektivet selv, men har tatt på det et par ganger i butikken. Uten å ha sett den L-en, regner jeg med at L=uendelig. Kan du ikke vri lenger, er det sånn det skal være. :)

Lenke til kommentar
For det første vil jeg si at du har vridd feil vei hvis makro er intensjonen. :p Kan godt hende du har gjort det bevisst, men 1:1-gjengivelse finner du i andre enden av fokusspekteret.

 

Har aldri vært ordentlig borti objektivet selv, men har tatt på det et par ganger i butikken. Uten å ha sett den L-en, regner jeg med at L=uendelig. Kan du ikke vri lenger, er det sånn det skal være. :)

 

Er klar over at makro er i den andre enden, men jeg tenkte på uendelig til landskapsfotografering :) Eller blir det feil å bruke uendelig i den situasjonen?

 

Ok. Takk for hjelpen i hvert fall :) Det ble med ett mye morsommere å bruke objektivet nå når jeg har skjønt hvordan det virkelig virker.

Lenke til kommentar

Uendelig fokus er greit ved landskap (egentlig bør man bruke hyperfokalpunktet ble jeg fortalt her inne for en stund siden, men det ser vi bort i fra her og nå...

 

Det blir ikke feil å bruke uendelig ved landskap...

Poenget er å fokusere ca 1/3 inne i bildet og bruke en blender på f/8 -> F/11 (13 kan også fungere i nød), for å få mest mulig dybdeskarphet om det er et poeng i bildet.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

L'en indikerer hvor uendelig er, sånn cirka.

Om du vil ha mest mulig dybdeskarphet bør du se her: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

 

 

Limit-bryteren begrenser fokusområdet til objektivet.

Står det i det normale området over den hvite streken, altså 0,45m til uendelig, og du skrur på bryteren vil den kun søke fokus innen det området.

Har du den i makroområdet under den hvite streken kan du begrense den til å kun fokusere der også.

Lenke til kommentar
Uendelig fokus er greit ved landskap (egentlig bør man bruke hyperfokalpunktet ble jeg fortalt her inne for en stund siden, men det ser vi bort i fra her og nå...

 

Det blir ikke feil å bruke uendelig ved landskap...

Poenget er å fokusere ca 1/3 inne i bildet og bruke en blender på f/8 -> F/11 (13 kan også fungere i nød), for å få mest mulig dybdeskarphet om det er et poeng i bildet.

 

Mvh,

Beej80

Jeg har laget et regneark som beregner dybdeskarphet for Nikon D40, men kan brukes for andre med like stor bildebrikke. Dessverre får jeg ikke lastet opp excel-arket, men en skjermdump får gjøre nytten.

Der ser du også hyperfokal distanse (innstilt avstand) for de forskjellige blenderverdiene.

post-158682-1208456838_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...