Gå til innhold

Oppgradering av Hovedkort, CPU og RAM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet forskjellen på ytelse mellom PC2100 og PC3200 i RAM? Har selv ikke peiling på hva funksjonen til PC2100/3200 er i det hele tatt :shrug:

 

EDIT:

Argh, begynner å bli gal. Saken er at jeg har 6 IDE enheter jeg gjerne ville ha hatt i bruk. Derfor holder ikke bare 2 IDE kontrolere på hk'et. Jeg må derfor etter det jeg har skjønt ha raid i tillegg slik at jeg kan bruke raid kontrolene til de resterende 2 IDE enhetene jeg vil bruke.

 

Problemet er at jeg vil ha et forholdsvis "nytt" og bra hk. Med mulighet til å bruke den "nyeste" og "beste" RAM'en. Men alle hk'ene jeg har sett på Komplett(der jeg handler) som har disse spesifikasjonene har ikke RAID, men SATA som etter det jeg forstår kan ikke brukes til IDE enheter.

 

Hvis jeg tar feil på noen av disse punktene, slik at jeg kan ha et bra hk med 6 ide enheter så hadde det vært meget fint hvis noen kunne rope det ut. :woot:

 

Mvh,

Leeson

Lenke til kommentar

PC2100er laget for å takle å jobbe på 266 MHz, PC3200 derimot takkler helt opp til 400 MHz. Det er ikke noe problem å bruke raskere ram en hva HK støtter (Minnet vil kun gå på den hastigheten HK støtter). En av fordelene med å kjøre raskere minne en hva HK støtter er at du da også kan kjøre minne på svært agresive instillinger.

 

S-ATA kan brukes på vanlige P-ATA disker. Men da trenger du en adapter.

 

Det jo også mulig å kjøpe en ekstra ide kontroller.

Lenke til kommentar

Tror det følger med en adapter som gjør at du kan bruke vanlige ata disker på den ene av serial ata koblingene. Dette betyr at du kan bruke 5 P-ATA enheter på dette kortett, uten å kjøpe en ekstra adapeter.

 

Fra http://www.hothardware.com/hh_files/Mother...s/it7_max.shtml

Abit's "Serillel" adapter, as its called, gives users the ability to plug standard IDE drives into the Serial-ATA connectors available on this board

 

Du kan jo bare kjøpe en til så får du brukt de 6 ide enhetene dine.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...15&GrpID=2&s=pl

Lenke til kommentar
Vent nå litt, står faktisk

2 x Ultra DMA 33/66/100 Connectors  

2 x Ultra DMA 33/66/100/133 Connectors (RAID)  

 

Ser sånn ut på bilde av HK hos komplett. I det tilfelet burde du ha nokk av ide tilkoblinger på det kortett. :)

 

Takk for svar. Klarte ikke å følge helt med i svingene. Hvilket HK snakker du om? Abit IT7-MAX eller ABIT IT7-MAX2 V2?

 

EDIT:

Beklager, leste linken din over føst nå.

 

Men selv om det står på linken din at

2 x Ultra DMA 33/66/100 Connectors  

2 x Ultra DMA 33/66/100/133 Connectors (RAID)  

2 x Serial ATA 1.5G bps Connectors  

 

så står det noe annet på komplett sine sider. Pluss at man kan se på både komplett sine bilder av hk'et, og de bildene på den siden du linket til, at det er bare 4 "connectors" totalt på kortet. Ikke 6 som nevt over.

Lenke til kommentar
...Men alle hk'ene jeg har sett på Komplett(der jeg handler) som har disse spesifikasjonene har ikke RAID, men SATA som etter det jeg forstår kan ikke brukes til IDE enheter.

 

I følge komplett har alle hk som har SATA oxo RAID... (men på SATA-kontrollene...så du blir nok nødt til å få tak i en adapter "SATA-til-IDE" for å få brukt RAID)

 

 

-Peat

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...