Gå til innhold

Baldur's Gate ,vista spørsmål og noen spoilere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men jeg vil ikke ha svarte bokser overalt på skjermen! Wææææ!

 

Prøv Bioware forumet og søk litt der eller lag ett innlegg og spør selv:

 

Muligens løsninga er her:

 

http://forums.bioware.com/viewtopic.html?t...hlight=graphics

 

 

Også: Bruk pausetasten ofte. Du kan gi alt av orde mens spillet er på pause.

 

Eksempel: når du kommer i kamp så sett på pause med en gang og bytt over til pil og bue og/eller spells på alle kara du har og fyr av noen runder til fienden er i nærkamp. Deretter sett på pause og bytt tilbake. Bruk knappen ofte og forsikre deg om at alle i gruppen din gjør det de skal.

 

Også: Hvis du vil ha det litt enklere ville jeg heller ha startet med en ren fighter eller en paladin siden det er første gang du spiller.La heller andre i gruppen ta seg av healing som f.eks Jaheira som du møter i Friendly Arms Iinn. Du har ikke gjørt noe feil, det vil bar redusere vanskelighetsgraden en smule siden fighter/druid ikke akkurat er en god kombinasjon.

Endret av tørriss
Lenke til kommentar

Ja, det er nok enklere med en ren Fighter, men jeg har ikke lyst å begynne på ny.

 

Har Jaheira healing spell? Jeg har fått henne og Fighter-fyren (som jeg ikke husker hva heter i farten) i partyet mitt og har sparket ut de to lugubre herremennene fra skogen. ;)

 

Det går forsåvidt litt lettere nå. Newbie som jeg var, så vandret jeg nordover og opp til Baldur's Gate, og traff på et par monster-typer som utryddet meg. Men nå går jeg sørover i stedet, og har kommet til en village der (som jeg ikke husker hva heter, begynner på B), og det går lettere nå. :blush:

 

Men takker masse for tips - jeg trenger alt jeg kan få!

Lenke til kommentar
Ja, det er nok enklere med en ren Fighter, men jeg har ikke lyst å begynne på ny.

 

Har Jaheira healing spell? Jeg har fått henne og Fighter-fyren (som jeg ikke husker hva heter i farten) i partyet mitt og har sparket ut de to lugubre herremennene fra skogen. ;)

 

Det går forsåvidt litt lettere nå. Newbie som jeg var, så vandret jeg nordover og opp til Baldur's Gate, og traff på et par monster-typer som utryddet meg. Men nå går jeg sørover i stedet, og har kommet til en village der (som jeg ikke husker hva heter, begynner på B), og det går lettere nå. :blush:

 

Men takker masse for tips - jeg trenger alt jeg kan få!

 

 

Sjekk spellbooken hennes, hun skal ha endel muligheter for å få healingspells fra starten av siden hun er en druid (delvis healer)

 

Vil sterkt anbefale deg å starte med en ny figur siden du bare har skrapa overflaten av spillet akkurat nå, det vil ta deg en time eller to å spille dit du er siden du vet hvor du skal gå osv ;) Den druid/fighter klassen du har valgt vil gjøre det vanskelig for deg siden den har veldig mange restriksjoner. Spesielt med utvalget av våpen og armor du kan bruke.

 

Vær veldig nøye med å lese dialogene i BG spillene, da de fokuserer endel på dialogene. Spillet har heller ikke en questlog slik som du sikkert er vant til. Det blir ikke lagret quests i den, men utdrag fra viktige samtaler som forteller deg om quests og hvor du skal hen neste gang. leser du ikke dialogene kan jeg garantere deg at du kommer til å bli håpløst usikker på hvor du skal hen.

 

Prøv også å ha en full gruppe (6 personer med deg) til enhver tid uansett om de er møkk dårlige eller ei. fler mann/kvinner = enklere kamper. Du kan bytte ut folk du ikke liker etterhvert som nye folk tilbyr seg å bli med f.eks.

Endret av tørriss
Lenke til kommentar

Ja, greia med BG er at de forskjellige områdene er veldig striks på hvilken level du bør være før du går dit.

Mao springer du rundt som en hodeløs høne kommer du i store problemer med monstre du ikke skal kunne drepe enda.

Du skal få greie pekepinner på hvilke soner du skal til i samtaler som leder til quests. Skader selvsagt ikke utforske litt utenfor, men ikke gå veldig mange soner bort fra dit du skal. Da blir det fort alt for vanskelig.

Lenke til kommentar

På den annen side: Ikke vær redd for å utforske litt heller. Det finnes en god del frivillige områder rundt omkring i spillet som ikke er knyttet til hovedhistorien også. Ikke vær redd for å utforske! Det verste som kan skje er at du må quickloade, Det beste som kan skje er at du finner en skikkelig godbit ;)

Endret av tørriss
Lenke til kommentar

Hm, ja, jeg har merket at det er svært våpen hun kan bruke så hun har fortsatt bare den enkle staven hun begynte med. Siden jeg også tok få quests i startbyen, så kan jeg jo sånn sett begynne på ny nå som jeg er litt mer inne i det.

 

Jeg ser fra faqs at de anbefaler human og fighter, men hva er hensikten med andre raser og klasser hvis det kun er human og fighter som er "brukandes"? ;)

 

Men det er vel som i de fleste slike rpgs, at fighter er enklest. Kan jeg fortsatt være half-elf uten at det blir for vanskelig?

 

Seks i partyet? Jeg begynner såvidt å få kontrollen på å styre fire samtidig (selv om jeg må ta mange kamper åtte-ti ganger før jeg vinner, slik som f.eks en gjeng forvokste edderkopper i den ene villagen jeg var i), det høres svært vanskelig ut å styre seks samtidig. Men jeg kommer vel inn i det. :)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Uansett hva jeg gjør så får jeg faen ikke BG1 til å fungere på 64bit Vista, dette er sjukt irriterende, jeg klarer å få spillet til å kjøre, men det er alltid ett eller annet som skjærer seg, enten noe problemer med lyden, eller så er det artifacts over hele skjermen, faen ta. Ser ut til at det er egentlig bare å gi opp.

Lenke til kommentar

Prøv den Easytutu-tingen. Da spiller du BG1 gjennom BG2 motoren (som er meget forbedret). Den gjør ingenting annet, alt er som det skal være, alle introfilmer og tale og slikt er intakt. Navnet er litt rart, men det spiller på at den første utgaven het BG1tutu, altså BG1to2.

 

Jeg hadde masse artifacts på skjermen, installa denne (gjør alt selv, du bare peker på hvor BG1 og BG2 er installert), så er alt fint og jeg kan velge 800x600 oppløsning hvis jeg vil. Må selvsagt ha BG2 installert på HD for at det skal virke, men den kopierer alt den trenger til en egen folder, så du kan spille "vanilla" BG med å trykke på dets ikon. Nå forsvant alle artifacts (blokkete skygger bl.a.)

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------

Gikk på en brutal smell her nettopp, starta en Human Mage, lærte min lille Magic Missile, gjorde alle småquestene i Candlekeep og labba ut med Gorion, cutscene done. Så gikk jeg litt opp i skogen, traff på 3 gibberlings og ble totalslakta på ett slag fra den ene..game over. Flaut. Var det SÅ vanskelig? Kjørte max int + charisma og 14 constitution, fikk bare 5 hitpoints.

 

Loada opp med Darts. Og imoen har pil+bue. Men rakk knapp skyte ett skudd før alle 3 var i melee range. Hm. Selv med bruk av Space.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Prøv den Easytutu-tingen. Da spiller du BG1 gjennom BG2 motoren (som er meget forbedret). Den gjør ingenting annet, alt er som det skal være, alle introfilmer og tale og slikt er intakt. Navnet er litt rart, men det spiller på at den første utgaven het BG1tutu, altså BG1to2.

 

Jeg hadde masse artifacts på skjermen, installa denne (gjør alt selv, du bare peker på hvor BG1 og BG2 er installert), så er alt fint og jeg kan velge 800x600 oppløsning hvis jeg vil. Må selvsagt ha BG2 installert på HD for at det skal virke, men den kopierer alt den trenger til en egen folder, så du kan spille "vanilla" BG med å trykke på dets ikon. Nå forsvant alle artifacts (blokkete skygger bl.a.)

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------

Gikk på en brutal smell her nettopp, starta en Human Mage, lærte min lille Magic Missile, gjorde alle småquestene i Candlekeep og labba ut med Gorion, cutscene done. Så gikk jeg litt opp i skogen, traff på 3 gibberlings og ble totalslakta på ett slag fra den ene..game over. Flaut. Var det SÅ vanskelig? Kjørte max int + charisma og 14 constitution, fikk bare 5 hitpoints.

 

Loada opp med Darts. Og imoen har pil+bue. Men rakk knapp skyte ett skudd før alle 3 var i melee range. Hm. Selv med bruk av Space.

 

Human Mage sier du, da burde du ta å maxe ut følgende stats: Strength, Dexterity, Constitution og Intelligence. Charisma og Wisdom er det bare å drite i, Wisdom har du null bruk for som mage og Charisma har du uansett ikke bruk for siden du vil nok ønske å ha en frontfighter til å lede gruppen din.

 

I motsetning til f.eks BG2 så er man lvl 1 i BG1, verden vil dermed føles ekstremt brutal og vanskelig, når du møtte på 3 gibberlings alene så hadde du liten sjanse til å overleve (spørs om du var alene + vanskelighetsgrad som sagt).

 

Btw, ha nå endelig gått i gang med min nye kampanje i BG2, har starta opp en Human Berserker og skal ha følgende team: meg, Anomen (cleric), Xan [NPC Mod] (Sorcerer) og Fade [NPC Mod] (Thief), tror det blir ett flott party, alle har sin egen grunnleggende funksjon. Har lagt inn Tactics Mod og Ascension og kjører alt på insane nå, er koz. :)

Endret av Erasus
Lenke til kommentar

Jeg har slettet og avinstallert med hard hånd på laptopen min og driver nå med en full installering av BG1 for å få installert tutu. Blir spennende å se. :)

 

Dessverre ville ikke maskinen installere BG2 Throne of Baal, så jeg får vente med den.

 

Edit igjen: Jeg driver nå og installerer Tutu v4 med masse fixpacks og dill. Masse småtull som må ordnes for å sy det hele sammen, men håper jeg får begynt på ny på BG1 igjen i dag.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Beklager dobbelpost, men det skjer noe merksnodig med spillet. Jeg har nå fått til å spille via BG2-motoren. Jeg har laget meg en half-elf Fighter, og har gjort alle quests i Candlekeep. Jeg har kjøpt meg armour og våpen og equippa dette. Jeg lagrer spillet og snakker med Gorion. Vi vandrer inn i skogen og blir overfalt. Det hele foregår i cutscene og det er ingenting jeg kan gjøre til eller fra - og i løpet av noen sekunder blir jeg truffet av en spell og dør?!

 

Jeg får da beskjed om at min main character er dør og at jeg må reloade spillet - dette skjedde da vitterlig ikke da jeg spilte dette i går? Da er det jo Gorion som blir drept mens jeg ser på. :wow:

Lenke til kommentar
Hm, ja, jeg har merket at det er svært våpen hun kan bruke så hun har fortsatt bare den enkle staven hun begynte med. Siden jeg også tok få quests i startbyen, så kan jeg jo sånn sett begynne på ny nå som jeg er litt mer inne i det.

 

Jeg ser fra faqs at de anbefaler human og fighter, men hva er hensikten med andre raser og klasser hvis det kun er human og fighter som er "brukandes"? ;)

 

Men det er vel som i de fleste slike rpgs, at fighter er enklest. Kan jeg fortsatt være half-elf uten at det blir for vanskelig?

 

Seks i partyet? Jeg begynner såvidt å få kontrollen på å styre fire samtidig (selv om jeg må ta mange kamper åtte-ti ganger før jeg vinner, slik som f.eks en gjeng forvokste edderkopper i den ene villagen jeg var i), det høres svært vanskelig ut å styre seks samtidig. Men jeg kommer vel inn i det. :)

 

Rasene har ikke så enormt stor påvirkning av figuren din bortsett fra at noen raser ikke kan bli visse klasser (half elf kan ikke bli Paladin f.eks). Alle rasene har fordeler og også noen har ulemper mens andre er mer skikket for visse klasser (halfling til thief f.eks) Half elf er ikke noe dårlig valg så det trenger du ikke være redd for, eneste forskjellen med human er at han/hun er et bedre valg med tanke på racials. Men ikke noe du vil merke noe særlig.

 

Seks i partyet er et must om du er nybegynner i spillet. Husk at du trenger ikke peke på hver enkelt figur og gi den figuren ordre individuelt. Du kan dra en ramme rund alle eller trykke på en hotkey slik at spillet velger alle i gruppen din. deretter kan du bare klikke på en fiende og alle angriper samtidig (husk at mages, clerics osv ikke caster spells automatisk, dette må gjøres manuelt) Du kan også utstyre mages/clerics med slynger(sling) så de gjør skade selv når de er tom for spells(clerics er og ok i nærkamp))

 

Det der som skjedde med Gorion er garantert en bug, bare reload før du reiste avgårde med han og prøv igjen. Det du beskriver har aldri skjedd med meg iallfall.

Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale noen å starte mage eller noen annen klass som ikke er av fighter underklassen (ranger,paladin,fighter). De er rett og slett altfor svake så tidlig i spillet. de er altfor avhengige av at noen andre blir truffet, de blir heller ikke særlig gode før de får AoE (fireball f.eks).

 

Også: Ikke fyr opp strength på en mage, det er ikke så altfor smart. ta litt dexterity istedet for mer armor og gå for en slynge istedet hvis du vil ha et vanlig våpen i tillegg til spells.

 

Kanskje noen av dere kan svare på dette.

installerte Tutut på en pc, og all tekst er helt forvrengt. resten av grafikken er helt ok, det gjelder kun tekst.

 

Alt fra den meldingen om å sette inn cd, til singel player ol. er helt rare. går ikke ann å lese teksten.

 

Min andre maskin fungerte det helt bra på.

 

Mulig det er skjermdriveren, men sliter å få lastet ned drivere på den siden jeg er på reisefot og har ikke nett(skriver fra et sted med nett nå seff, men kan ikke få den pcen på nett)

 

 

Sjekk selve hjemmesiden til tutu, den skal være linket tidligere i denne tråden. Det burde ikke ta så altfor lang tid å finne det.

Endret av tørriss
Lenke til kommentar

Ja, jeg har funnet ut hvordan jeg får dem til å gå og kjempe sammen som et team, så det går greit. Jeg kom meg til Beregost i går med bare fire, men får venne meg til seks på laget. :)

 

Jeg har loadet spillet flere ganger ang. Gorion cutscene, og det skjer hver gang. Har også lukket selve spillet, startet det igjen, gjort alle quests, lagret på ny fil og gått videre - og det samme skjer. Jeg har googlet på flere ulike søkeord men finner ingenting som ligner på dette. :(

 

I Tutu-prosessen (jeg bruker Tutu v4 og ikke EasyTutu siden jeg ikke har en US versjon av spillet, "bare" engelskspråklig) har jeg også lastet ned patches til BG1 + en Fix til Tutu. Likevel skjer dette. Jeg har både loaded spillet gjentatte ganger samt lukket ned hele spillet, startet og lagret alt i en ny save - og det skjer igjen.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...