Gå til innhold

Mistet lappen i 3 måneder - straff for å kjøre uten lappen?


disc0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Promillegrensen gjelder kun for motorkjøretøy og sist jeg så etter hadde ikke tråsykkelen min motor.

 

Tror du er inne på noe her. Trodde at du som syklist adopterte alle regler som motoriserte kjøretøy har. Svaret ligger på sykelistenes landsforbund sine sider:

http://www.syklistene.no/Trafikk_sikkerhet...ken/11354/11423

 

Lol det er mulig at det var en stakkar i tønsberg som leste dette før han la ut på tur:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/07/10/342134.html

Endret av BrorBsd
Lenke til kommentar

Miste lappen for å ikke ha skrapt frontruta? 5000 i bot? Å ikke sørge for tilstrekkelig utsyn gir ikke grunnlag for mer enn forenklet forelegg og satsen er på 2000 kroner. Jeg håper virkelig at trådstarter tar til vettet og ikke kjører uten lappen siden dette her nok ikke er første gang han har blitt straffet for noe som har med bilkjøring å gjøre.

 

Edit: strike that. Er det komplett umulig å se gjennom frontruta så tas lappen, ja. Det bare slo meg ikke at det gikk an å kjøre med bilen i en slik tilstand.

Endret av Snirfle
Lenke til kommentar
Hei, mistet lappen i 3 måneder for å ha kjørt uten å ha skrapt frontruta (+ 5000,- i bot). Er avhengig av bilen i jobb og lurer på hva straffen er hvis jeg nå blir tatt på nytt uten å ha førerkort i det hele tatt. Noen som vet? Ble nemlig litt nervøs for jeg så at vegvesenet skulle ha ei intens kontrolluke fra 11. til 18. april.

 

Hold deg for guds skyld unna i denne perioden ja, til 20. var det ikke? Så en kontroll i går, og to i dag.

Vet åssen det er å være avhengig å bil, men alt kan liksom skje, og blir du tatt da mister du jo lappen enda lengre..

Lenke til kommentar
Ender du opp i en ulykke så kan dette gi ekstreme økonomiske konsekvenser, så jeg hadde vært mer redd for det enn hvilken straff en kan få for å kjøre uten lappen.

 

Dette er ikke nødvendigvis riktig. Jeg regner med bilen fremdeles er forsikret. Forsikringsselskapet kan bare avkorte erstatningen om det foreligger grov uaktsomhet eller brudd på sikkerhetsforskrift som er fastsatt i forsrikringsvilkårene. For å kreve regress er det alltid krav om grov uaktsomhet.

 

Her vil det uansett være vanskelig for forsikringsselskapet å hevde at det er årsakssammenheng mellom det at du har mistet førerkortet og at en skade skjer. Risikoen for økonomiske belastninger er derfor ikke større en ved vanlig kjøring.

Lenke til kommentar
Hei, mistet lappen i 3 måneder for å ha kjørt uten å ha skrapt frontruta (+ 5000,- i bot). Er avhengig av bilen i jobb og lurer på hva straffen er hvis jeg nå blir tatt på nytt uten å ha førerkort i det hele tatt.

Hei

 

Straffen er en ny bot (5000-8000 kr vil jeg tippe). I tillegg vil din førerrett for bil bli inndratt for nye 6 måneder. Det vil altså si 6 måneder fra den dagen du blir tatt for å kjøre uten førerkort. Dette står i veitrafikkloven $24a.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Ender du opp i en ulykke så kan dette gi ekstreme økonomiske konsekvenser, så jeg hadde vært mer redd for det enn hvilken straff en kan få for å kjøre uten lappen.

 

Dette er ikke nødvendigvis riktig. Jeg regner med bilen fremdeles er forsikret. Forsikringsselskapet kan bare avkorte erstatningen om det foreligger grov uaktsomhet eller brudd på sikkerhetsforskrift som er fastsatt i forsrikringsvilkårene. For å kreve regress er det alltid krav om grov uaktsomhet.

Spørsmålet er bare hvilket forsikringsselskap som faktisk ikke skriver i villkårene at forsikringen ikke dekker skader påført dersom fører ikke har gyldig førerkort?

Lenke til kommentar
Jeg ville latt bilen stå. Om du blir tatt uten å ha lappen kan det bli veldig lenge til du får den tilbake.

Noen du kjenner kunne for eksempel tystet på deg, eller du kunne havnet i en kontroll eller bli tatt i en fotoboks og havner du i en ulykke er du fucked.

 

Skulle du velge å kjøre uten førerkort, så følg i hvert fall trafikkreglene til punkt og prikke, ikke kjør lengre enn du absolutt må og ikke gjør noe som tiltrekker oppmerksomhet.

 

Så kort summert er dagens moral: Ikke gjøre noe ulovlig som kan avsløre det ulovlige en allerede gjør?

 

 

Det var dagens :)

 

 

Annbefaler trådstarter å ikke kjøre i det hele tatt, for dæven om det skulle skje noe!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...