Gå til innhold

Å ta seg fri uten å ha fått innvilget perm


ElPedro

Anbefalte innlegg

Heu!

Er i en veldig sur sittuasjon nå hvor jeg på mandag egentlig skulle på tur til Frankrike i fem dager, men så fikk jeg ikke permen innvilget. Det er ganske lenge siden jeg fikk dette svaret nå, men i forrige uke forsøkte jeg å få tatt det opp muntlig med ledelsen og blei sendt hit og dit hvor jeg til slutt ble lovet et møte med kompanisjefen. Dette møtet ble aldri holdt før helgen kom da han skulle ta kontakt med meg anngående møtetid, noe han aldri gjorde. Føler meg veldig snytt nå, da det er helt latterlig at det skal ta fire dager for å i det heletatt få arrangert et slikt møte og når jeg først får avtalt møtet så blir jeg ikke kontaktet innen fristen jeg presiserte at jeg måtte rekke.

 

Spørsmålet mitt er altså hva straffen vil kunne bli for å dra på turen allikevel? Denne turen er såpass viktig for meg at jeg kan tåle en uke i kakebua eller en trekt månedslønn, men vil selvsagt ikke ha noe på rullebladet. Noen som vet hva loven sier om dette? Skjønner jo selv at det blir sett på som veldig alvorlig :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir et par tusen i bot, og muligens noen dager på celle utenom tjenesten.

Kommer også på ditt militære rulleblad og vil føre til at du får en dårligtjeneste utalelse.

Har du planer om f. eks INTOPS eller TMBN senere så kan dette bli et stort problem.

Lenke til kommentar

alt håp er ikke ute for intops selv om du gjør dette, men sjansene er minimale.

det samme er også en kariere innen forsvaret senere.

 

kan det ikke bli sivil anmeldelse av dette også?

jeg er litt usikker på det, men mener å ha hørt noe greier om det.

 

men som HV-I BW sier, refs+cella er noe du kan regne med, kanskje du også får en prat med tropp/kompani-sjef om det etterpå

Lenke til kommentar

4de Kapitel. Ulovligt Fravær, Rømning og anden Unddragelse fra Krigstjeneste.

§ 34. Den, som retsstridig forlader eller bliver borte fra det Sted, hvor det paaligger ham som militær Pligt at være tilstede, straffes med Bøder eller med Arrest.

 

Er den skyldige Krigsmand, straffes han for saadant ulovligt fravær med Arrest eller med Fængsel indtil 3 Maaneder og, ifald hans Fravær varer mer end 7 Dage, med Arrest eller med Fængsel indtil 2 Aar.

 

Paa samme Maade straffes den, som retsstridig bevirker eller medvirker til, at en anden forlader eller bliver borte fra det Sted, hvor det paaligger ham som militær Pligt at være tilstede.

 

Endret ved lov 7 juni 1985 nr. 49.

 

§ 35. Den, som i hensikt aldeles å unddra sig sin militære tjenesteplikt forbryter sig således som i § 34 omhandlet eller som efter å være fremmøtt eller fremstillet til militær tjeneste rettsstridig nekter aldeles å utføre sin tjenesteplikt, straffes med fengsel fra 3 måneder inntil 2 år, men inntil 3 år, hvis det skjer i tjenestetiden med fartøi på tokt.

 

I gjentagelsestilfeller er straffen fengsel fra 1 til 3 år og for alltid fradømmelse av retten til å gjøre tjeneste i rikets krigsmakt.

 

Fremstiller den skyldige sig innen 7 dager igjen frivillig til utførelse av sin militære tjeneste eller erklærer han sig innen samme tid villig dertil, straffes han med fengsel inntil 2 år; under særdeles formildende omstendigheter kan arrest anvendes.

 

Den som medvirker til forbrytelsen straffes som bestemt i 1. og 3. ledd, efter sistnevnte ledd dog alene såfremt han har medvirket til at den skyldige forholder sig som i dette ledd anført.

 

Endret ved lover 24 mars 1922 nr. 3, 10 juli 1925 nr. 2, 26 nov 1954 nr. 6, 19 mars 1965 nr. 3, 22 juni 1990 nr. 43.

 

§ 36. Den, som i Hensigt at unddrage sig sin militære Tjeneste ved Lemlæstelse eller paa anden Maade gjør sig helt eller delvis ubrugbar dertil, eller som medvirker til, at nogen anden i saadan Hensigt gjøres ubrugbar til Krigstjeneste, straffes med Fængsel indtil 2 Aar.

 

Paa samme Maade straffes den, som ved at foregive Sygdom eller Legemsfeil søger at unddrage sig fra militær Tjeneste, eller som medvirker hertil.

 

§ 37. Husarrestant, som i Arresttiden forlader de Rum, hvor Arresten skal udholdes, eller som uden Tilladelse modtager Besøg, straffes med Vagtarrest i mindst dobbelt saa lang Tid som den idømte Husarrest eller med Fængsel indtil 3 Maaneder.

 

 

Så du blir nok straffet ganske kraftig.

Lenke til kommentar

Alle former for refs kan jeg virkelig tåle og stå for, men det er sivil andmeldelse jeg er bekymret for. Jeg har ingen planer om å ha noe som helst mer med forsvaret å gjøre enn nødvendig. Og jeg blir jo å melde fra at jeg er borte og når jeg blir å komme tilbake om jeg skulle bestemme meg for å dra.

 

Edit: Aha.. vel, da ble ting relativt uaktuelt =/

Endret av ElPedro
Lenke til kommentar
Heu!

Er i en veldig sur sittuasjon nå hvor jeg på mandag egentlig skulle på tur til Frankrike i fem dager, men så fikk jeg ikke permen innvilget. Det er ganske lenge siden jeg fikk dette svaret nå, men i forrige uke forsøkte jeg å få tatt det opp muntlig med ledelsen og blei sendt hit og dit hvor jeg til slutt ble lovet et møte med kompanisjefen. Dette møtet ble aldri holdt før helgen kom da han skulle ta kontakt med meg anngående møtetid, noe han aldri gjorde. Føler meg veldig snytt nå, da det er helt latterlig at det skal ta fire dager for å i det heletatt få arrangert et slikt møte og når jeg først får avtalt møtet så blir jeg ikke kontaktet innen fristen jeg presiserte at jeg måtte rekke.

 

Spørsmålet mitt er altså hva straffen vil kunne bli for å dra på turen allikevel? Denne turen er såpass viktig for meg at jeg kan tåle en uke i kakebua eller en trekt månedslønn, men vil selvsagt ikke ha noe på rullebladet. Noen som vet hva loven sier om dette? Skjønner jo selv at det blir sett på som veldig alvorlig :p

 

Rettspraksis tilsier at ulovlig fravær inntil syv dager avgjøres disipliært, mens det ved ulovlig fravær over syv dager opprettes straffesak som prosederes av Krigsadvokatene for Sør- eller Nord-Norge.

 

Merk at dersom man drar på ulovlig fravær før en permisjon man allerede har fått innvilget, vil hele perioden (også den opprinnelig innvilgede permisjonen) være å regne som ulovlig fravær. Eksempel: du har perm fra fredag til mandag, men stikker torsdag kveld - du vil da få ulovlig fravær fra torsdag kveld til du møter tilbake på mandag.

Lenke til kommentar
Snakk med presten i leiren. Legg fram situasjonen, press fram et par tårer og få en anbefalt velferdsperm. =)

 

Jeg fikk en ukes perm da mutter'n fikk en skilsmisse for litt siden og måtte flytte ut.

 

Og du ser ikke forskjell på disse to situasjonene?

 

Helt ærlig.. du tror ikke det å presse fram et par tårer fordi personen ikke får dratt på ferie til Frankrike vil gjøre at ledelsen gir han en perm?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...