Gå til innhold

– Windows har ingen fremtid


Anbefalte innlegg

OK.

Les svaret mitt over en gang til mtp å velge rett hardware inkludert "hele burken" som er "dealen" med laptops.. enn så lenge.. (gleder meg til man kan bygge laptops som man kan med stasjonere.."if the day will come"). :)

 

Hva har så dette med temaet i tråden å gjøre?

 

Jo..

Dersom diverse OEM-leverandører produsere slik hardware som krever såpass "rånte" WinXX-installsjoner, ja så har ikke WinXX noen fremtid.

 

Noe å diskutere videre kanskje?

 

Jo jeg la merke til at du advarte mot å holde seg unna de "sære" laptop modellene og det var nettopp dette jeg var ute etter anbefalninger til merker som IKKE er sære. Merker der jeg kan ta en orginal XP cd plate og installere på bærbaren og forvente at alt skal fungere bare jeg har lagt inn driverne til maskinvaren. For jeg har ikke noen fullstendig oversikt over hvilke bærbare som er "sære" og som ikke er "sære"

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere kan vel ikke alvorlig mene at en Acer laptop ikke kan installeres med standard XP SP2 plate og må ha egne drivere for taster.

 

Det eneste problemet med Vista ready laptoper er at de har bios satt opp med AHCI som standard. Som XP i utgangspunket ikke støtter.

Tusen poster i forumet her om det (XP finner ikke harddisk ...)

Det kommer man isåfall rundt med AHCI drivere på floppy eller integret på SP2 CD-en hvis man ikke kan endre til compability(ide) i bios.

Lenke til kommentar
Om man gjør skikkelig forarbeid og setter seg inn i hvilke komponenter som passer best sammen, går over driverne og sjekker stabiliteten til den aktuelle maskinvaren får man et godt operativsystem i årevis.

 

Dette gjelder jo forsåvidt i Linux også. Man sjekker jo først hvor god kompabiliteten er med den aktuelle maskinvaren osv.

 

Naturligvis vil man jo oppleve at maskinvaren kan bli ødelagt over tid men dette må man bare regne med å støte borti fra tid til annen.

 

probleme opstår når man ikke får tak i de rette oplysningene man trenger .

spesielt når to komponeter som skal fungere sammen ikke gjør det likevell

 

hvamed den nye ( opgraderte ) versjonen av et programm som finner det for godt til å lage trøbbel fordi man har "gale" komponeter instalert. med den gamle versjone var det de "rette" komponetene.

når jeg menr trøbel så menre jeg ikke at det går lit tregere men at porgrammet ikke funger i det hele eller at pcen låser seg , selv om det ikke var det som var meningen.

( det var nevnt en plaas at creative ikke lagde drivere for gamle lydkort til vista)

Lenke til kommentar
Dere kan vel ikke alvorlig mene at en Acer laptop ikke kan installeres med standard XP SP2 plate og må ha egne drivere for taster.

 

Det eneste problemet med Vista ready laptoper er at de har bios satt opp med AHCI som standard. Som XP i utgangspunket ikke støtter.

Tusen poster i forumet her om det (XP finner ikke harddisk ...)

Det kommer man isåfall rundt med AHCI drivere på floppy eller integret på SP2 CD-en hvis man ikke kan endre til compability(ide) i bios.

 

Jo dette er faktum. Der jeg jobber går det kun i Acer bærbare og på en maskin hadde noen klart å fjerne gjenopprettingspartisjonen slik at man måtte legge til operativsystemet på nytt fra en Windows XP plate.

 

Installerte XP, la inn drivere til maskinvare og måtte legge inn ekstra programvare for å få justering av volum for å funger-ekstra programvare for å kunne bruke den opp mot prosjektor-ekstra programvare for å kunne bruke strømstyringen osv.

 

Deretter begynte den å oppføre seg genrelt merkelig og det ble umulig å slå den av på vanlig måte så tilslutt var det eneste som nyttet var å legge inn xp fra en gjenopprettingscd fra en annen Acer pc av samme modell. Fullt av "bloat" igjen. Du kan naturligvis fjerne det meste, men blir liksom aldri like "bra" som en fresh reinstall av Xp.

Lenke til kommentar

Det er ett problem til med "nyere" laptoper og XP.

HD audio som trenger MS kb888111 UAA bus driver før man får lyd med

lydkort driverene.

Heldigvis har microsoft vært "så snille" å lagt denne i SP3.

Men for SP1/SP2 må man finne denne selv hos OEM produsentene fordi microsoft er tåpelige nok til å ikke ha denne for download.

 

Dette er også en gjenganger i forumet her.

Lenke til kommentar

Man kan jo for noen trenge f.eks hurigtaster om man vil veksle display port fra intern til VGA (eks projector). Lyd justering kan man bruke systray iconet å justere.

Om jeg ikke tar feil kan man vel switche diplay fra grafikkkort driveren også (i værste fall).

Et tastatur er et tastatur , f.eks en desktop PC "må" ikke ha media/internett tastatur for å virke . Blir samme med en laptop.

Standard kb driver finner det som er standard taster .

Man har alfabetet og home/end/pgup/pgdn/esc/tab/piler/F1-F12 osv.

 

En kan vel trenge f.eks OEM drivere til pekeplate , fingeavtrykksleser , memory card reader , strømstyring , lyd .

 

Drivere til systemenheter er noe man "må" for de man ønsker å benytte , men alle de helper programmene i systray er etter min mening masse bloat.

Ferig installert sonic burning sw og antivirus osv kan man greie seg uten , avinstaller og legg inn det man har som egen preferanse.

 

Drivere kan man for det meste laste ned enkeltvis fra produsenten (om de har XP drivere da ..)

 

At Acer laptoper blir rare med standard XP SP2 plate installasjon har jeg vanskeligheter med å forstå (om man ser bort fra det nevnte over med FN taster som ikke virker uten Acer driver)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Det er mulig at Windows er litt for åpent og snill med programutviklerne som lar de ta seg til rette på den måten.
Tja, det blir vel øyet som ser, men jeg vil vel heller si at det er modellen til MS som er hovedårsak, du kan jo sjekke ut en Mac.
Dessverre er de fleste utviklere av både hardwareutvidelser som MP3 spillere, kamera, printere, GPS, osv, eller software som Nero, Itunes, Adobe, alt for glad i å legge til kjørende trays i hytt og pine.
og dette mener jeg er direkte knyttet til MS sin proprietære drivermodell, som er meget effektivt når det gjelder å holde konkurrenter borte fra markedet. Du må gjerne skylde på HP, men de gjør bare som alle andre, og du kan da umulig forvente at aktører med mindre midler vil gjøre jobben noe særlig bedre. Både Mac og linux har en helt annen drivermodell, hvor mange ganger har vi ikke sett folk prøve linux mase etter hvor de kan laste ned driverne.
Jeg mener jo dette først og fremst er HPs feil, men tar det nesten for gitt at du har et annet syn.
Det er særdeles lite fruktbart å forbanne HP, Creative, Nvida og whatnot. Du kan da ikke forvente at de ikke benytter muligheten til å legge beslag på maskina di.
Selv om brukermassen til Linux dobler og tredobler seg er det i følge Wiki fra ca 1% andel på desktop, så dramatisk blir det vel ikke med det første uansett hva MS får til med Win7.
Det anslaget var i bunnsjiktet, jeg har kun sett det tallet fra en amerikansk undersøkelse som bygget på hits på noen amerikanske nettsteder. Andre tall tyder på alt mellom 3% og oppmot 10%. Kilde please.
Installerte XP, la inn drivere til maskinvare og måtte legge inn ekstra programvare for å få justering av volum for å funger-ekstra programvare for å kunne bruke den opp mot prosjektor-ekstra programvare for å kunne bruke strømstyringen osv.

 

Deretter begynte den å oppføre seg genrelt merkelig og det ble umulig å slå den av på vanlig måte så tilslutt var det eneste som nyttet var å legge inn xp fra en gjenopprettingscd fra en annen Acer pc av samme modell. Fullt av "bloat" igjen. Du kan naturligvis fjerne det meste, men blir liksom aldri like "bra" som en fresh reinstall av Xp.

Jeg vil anbefale deg å holde deg til laptoper som kan leveres med linux, det er den beste garantien du har for at du slipper odde hardwareoppsett, og at standarddrivere (til XP/Vista/win2007 etc.) vil fungere fint for standardformål. Dette gir deg mulighet til både Dell og Lenovo laptoper pr. i dag, og etterhvert meget godt utvalg av umpc. Sjek gjerne linuxbutikken.no. Samtidig vil du bidra til at produsenter velger å standardisere hardware og åpne spesifikasjoner, noe vi alle nyter godt av.
Lenke til kommentar
Jeg spår at Gartner har ingen framtid når de kommer med så dårlige spådommer. Stikk finger'n i jorda. Hvem er penest i landet her? Les, har størst utbredelse...

 

Så kan jo Lunix fantastene drive med ønsketenkningen sin. Playing catch up... med trykk på playing.

 

Les litt grundigere. Gartner snakker ikke om utbredelse eller markedsmakt pr dato. Gartner snakker om at Windows har en kodebase og arkitektur som gjør at Windows basert på dagens basis ikke har noen framtid. Og dette er ikke ønsketenkning, men en beinhard realitet, som faktisk kan være med på å true Windows sin dominerende posisjon (heldigvis sier jeg).

 

Videre at Microsoft har manglet evne til å lytte til sine kunder og således ikke klarer å levere det den profesjonelle delen av markedet ønsker (den delen som faktisk ikke tar i bruk Vista).

 

Microsoft må således gjøre en del radikale grep, som mer eller mindre "kaste" basis for dagens Windows (noe de i realiteten også gjør når det gjelder Windows 7). Det kan dog medføre at byttekostnaden til neste Windows øker, som igjen vil kunne true markedsandeler.

 

Når det gjelder kvalitet på kodebase, skalerbarhet etc ligger Linux og BSD 4 - 6 år foran Windows. Ikke uten grunn at nesten identisk Linuxdistro kan brukes fra smartmobil til de største serversystemene. KDE 4 er ellers minst på høyde med Vista som GUI.

Lenke til kommentar
Når det gjelder kvalitet på kodebase, skalerbarhet etc ligger Linux og BSD 4 - 6 år foran Windows. Ikke uten grunn at nesten identisk Linuxdistro kan brukes fra smartmobil til de største serversystemene. KDE 4 er ellers minst på høyde med Vista som GUI.

Av ren interesse: Hvilket grunnlag har du for å vurdere kvaliteten på kodebasen til Linux, *BSD og Windows? Rent empirisk er det klart at NetBSD og Linux er overlegent fleksible mhp. portering og støtte av andre instruksjonssett enn x86, men kvalitetsmessig så har jeg vanskelig for å tro noe annet enn at en sammenligning er vanskelig, om ikke umulig.

Lenke til kommentar
Jeg spår at Gartner har ingen framtid når de kommer med så dårlige spådommer. Stikk finger'n i jorda. Hvem er penest i landet her? Les, har størst utbredelse...

 

Så kan jo Lunix fantastene drive med ønsketenkningen sin. Playing catch up... med trykk på playing.

 

Les litt grundigere. Gartner snakker ikke om utbredelse eller markedsmakt pr dato. Gartner snakker om at Windows har en kodebase og arkitektur som gjør at Windows basert på dagens basis ikke har noen framtid. Og dette er ikke ønsketenkning, men en beinhard realitet, som faktisk kan være med på å true Windows sin dominerende posisjon (heldigvis sier jeg).

 

Videre at Microsoft har manglet evne til å lytte til sine kunder og således ikke klarer å levere det den profesjonelle delen av markedet ønsker (den delen som faktisk ikke tar i bruk Vista).

 

Microsoft må således gjøre en del radikale grep, som mer eller mindre "kaste" basis for dagens Windows (noe de i realiteten også gjør når det gjelder Windows 7). Det kan dog medføre at byttekostnaden til neste Windows øker, som igjen vil kunne true markedsandeler.

 

Når det gjelder kvalitet på kodebase, skalerbarhet etc ligger Linux og BSD 4 - 6 år foran Windows. Ikke uten grunn at nesten identisk Linuxdistro kan brukes fra smartmobil til de største serversystemene. KDE 4 er ellers minst på høyde med Vista som GUI.

 

Jeg mener jeg leste ganske nøye. Det er bare det at jeg har ingen respekt for disse spåmennene i Gartner (noe jeg mener framgikk av innlegget mitt). Legg for eksempel merke til hvilke forbehold de (alltid) bygger inn i spådommene sine...

 

Jeg mener, vi kan diskutere arkitektur i Windows, om Linux er godt, hvorvidt vi liker monopoler (det er det få som gjør) osv.

 

Men realiteten ser i dag ut som dette:

 

http://www.xbitlabs.com/news/other/display...But_Surely.html

 

det er lenge siden det var anderledes, altså Windows totalt over 90% markeds andel. Da kan Gartner spå så mye de vil... det virker bare idiotisk spør du meg. Den som lever får se.

 

mvh

Lenke til kommentar

Microsoft har vel uttalt at Vista ble forsinket grunnet arbeid med SP3 til XP. En del vil også påstå at Vista foreløpig er å anse som et uferdig produkt (før SP1 kommer).

 

Så hvordan har det seg at det er kommet utallige Linux-distribusjoner (nye og oppgraderte) i løpet av det samme tidsrommet? Man kan vel ikke akkurat påstå at det er lettere å organisere open-source utvikling, eller at disse har mer arbeidskraft enn MS? Og da er det vel en naturlig konklusjon at årsaken må ligge i arkitekturen? At gjeldende windows er for vanskelig å håndtere for utviklerene, slik at dette hindrer utviklingen.

 

Gartner har vel ikke akkurat påstått at Windows mister sitt tilnærmede desktop-monopol med det første?

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Har fått inntrykk av at Gartner har vært flinke til å analysere markedet, og tror nok mye av det som står der stemmer. Det vi ser er også at MAC og Linux nettopp får mer markerdsandeler, og tror nok Vista har noe av skylden for dette også.

 

Nå er egentlig overskriften noe som heller passer sider som ITavisen og Digi bedre, håper ikke dette er noe som fortsetter. En bedre overskrift ville vært:

 

***

Gartner: "MS må skifte holding og lytte til forbrukerne"

Om MS ikke vil havne i skyggen på sine konkurenter, bør de

konsentrere seg mer om hva markedet etterspør, mener Gartner.

***

 

"Windows har ingen fremtid" får det til å virke som om det er et faktum, noe det ikke er.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

<snip>

Jeg mener jo dette først og fremst er HPs feil, men tar det nesten for gitt at du har et annet syn.

Det er særdeles lite fruktbart å forbanne HP, Creative, Nvida og whatnot. Du kan da ikke forvente at de ikke benytter muligheten til å legge beslag på maskina di.

Hva har det å lage tåpelige "bloatapps" med driver-modell å gjøre?

Man kan da lage dette til *nix dersom man ønsker å gjøre det.

Forskjellen er heller at de som koder drivere/apps til *nix har en annen (god) "oppdragelse" mtp slik software. :)

Dvs. Dette går heller på vaner/hva som er "standard" mtp å lage drivere/apps for en gitt hardware.

Påstår du virkelig at driver"modellen"/arkitektur på *nix ikke gjør det mulig å lage tilsvarende søplekode som i WinXX?

Det er da fullt mulig for f.eks. undertegnede å lage en driver til f.eks. en USB-enhet for så å lage en liten applet mot driver/brukerinterfaceet som er så "dårlig" kodet at den trekker la oss si 50% CPU fra OS'et (f.eks. Ubuntu).

Så dette går vel så mye på utviklere av drivere/apps som på hvem som lager OS'et.

Men du har jo rett i at man ikke kan forvente at en "standard" som utviklere av driver-software for MS/Winxx har lagt seg på er så lett å endre. Det blir likevel litt "feil" å skylde på WinXX "drivermodell", synes jeg.

Jeg vil anbefale deg å holde deg til laptoper som kan leveres med linux, det er den beste garantien du har for at du slipper odde hardwareoppsett, og at standarddrivere (til XP/Vista/win2007 etc.) vil fungere fint for standardformål. Dette gir deg mulighet til både Dell og Lenovo laptoper pr. i dag, og etterhvert meget godt utvalg av umpc. Sjek gjerne linuxbutikken.no. Samtidig vil du bidra til at produsenter velger å standardisere hardware og åpne spesifikasjoner, noe vi alle nyter godt av.

Helt enig.

Lenke til kommentar

Selv har jeg stort sett bare brukt Windows OS i mine 15 år som PC-bruker, og har vel stort sett vært fornøyd. Men som en ekspertbruker så begynner man jo å stille litt større krav. Linux har vært oppe til vurdering til tider, men mitt eneste forsøk her var en Ubuntu Live CD boot som aldri ville komme opp med noe desktop (antar det hang seg eller så er det vanvittig tregt, og lite feedback under boot). Jeg gav opp da, men hadde muligens fått noe til med litt fikling. Tanken var vel å ha multippel boot slik at jeg kunne prøve å bli litt mer kjent med dagens Linux verden. I mange tilfeller har Linux all den sw jeg bruker til vanlig, men jeg ville nok beholdt XP fordi jeg liker å spille diverse spill av og til. Vista har jeg ikke prøvd enda, men det er på vei, enda jeg er svært skeptisk og er redd for at jeg skal få "bloatware" følelsen mye tidligere enn man gjør under XP.

 

Men siden jeg ofte driver med diverse hobbyprosjekt så merker jeg behovet for å custom-sy Windows installasjonen, noe som er fullt mulig med nLite. For det er ikke å stikke under en stol at windows har en rekke annoyances, og her er noen jeg betrakter som store begrensninger med Windows:

 

1. Applikasjoner eksisterer ikke bare i sin egen katalog. Mao kan man ikke lett flytte en applikasjon til en annen disk, eller en annen maskin. Config filer i hytt og pine. DLLer i OS katalogen. Nødvendige registry entries under install. Alt dette gjør at jeg som oftest må reinstallere vanvittig mye for hver PC jeg mekker. Noen applikasjoner er glitrende på dette område, f.eks. Eclipse java utviklings miljøet. Dette kan man flytte hvor man vil og kopiere rått til andre maskiner. Jeg skulle ønske alle applikasjoner var laget slik.

 

2. Page file. Windows bruker page filen alt for mye. Bare man minimerer en applikasjon så swappes store mengder ut enda man har massevis av ledig fysisk minne. Dette igjen ødelegger for f.eks. CompactFlash boot av OS hvor man må til med et embedded lag for å forhindre write for å ikke ødelegge flash minnet. MS ønsker å tjene penger på embedded klart, derav Embedded XP. Helt unødvendig hadde de laget OS kjernen slik at den kan lett fungere uten noen page fil. Selv slår jeg page filen av for å få mye bedre respons av OSet, og har 100% respons selv etter å vekke den ut av en hibernate. Men kernel swappes fremdeles ser jeg. Generelt, skulle dette vært lettere å disable alt ved install. Minne er billig i dag.

 

3. Masse søppel installeres som default. En rekke ting blir installert default uten opsjon for avinstallering. Dette gjør små installasjoner vanskelig med mindre man bruker et verktøy som nLite. Det installeres massevis av legacy drivere "i tilfelle bruker stapper i et gammelt modem fra 1991" som bare ligger å tar massevis av diskplass. Ved å fjerne alt slikt via nLite så er det vanvittig hvor mye mindre en XP install blir. Drivere følger som oftest med produktet og installeres fra CDen. Alternativt burde Windows ha en database over alt av drivere online hos seg, selv de som ikke er WHQ godkjent. At de ikke har skjønt dette enda er forbi min fatteevne. Det ville gjort datahverdagen utrolig lettere for folk som har kjøpt en dings de vil installere.

 

4. For mye applikasjoner og drivere har behov for OS-ressurser som resulterer i lavere nivå OS-integrasjon og større feilrate, og veldig ofte vanskelig avinstallasjon. Noe som igjen fører til at de legger fra seg masse ræl. Det er jo kjent at en typisk Win XP installasjon degraderes over tid. Har man installert og avinstallert en del apps så begynner det å gå tregere og tregere. Tregere boot, tregere bruker switching, tregere applikasjons start. Til og med Explorer filhåndteringen går tregere. Alt pga det er skjeletter av tidligere programmer som ligger igjen i registry og i form av DLLer og ting som scannes av OS i tide og utide, som da sakker ned all feedback til brukeren og ting virker sluggish. Fixen er som oftest: Clean reinstall av OS. Dette burde være unødvendig. Det finnes appliasjoner som kan rydde opp skikkelig i dag, dette burde være default for OSet, for MS har null kontroll på hva forskjellige utviklere legger inn i sine programmer.

 

5. Svært få applikasjoner kan kjøre headless (dvs uten GUI). Man bør tilstrebe at applikasjoner har et kommandolinje grensesnitt med god konsoll feedback slik at man kan automatisere og benytte de som del av større systemer. Fatter ikke hvorfor ikke utviklere selv ser potensialet her. For å automatisere ting i Windows XP har jeg til tider måtte ty til robot-verktøy som simulerer museklikk og slikt, helt bingo. Her er Linux milevis foran.

 

Et mer modulært OS er absolutt noe å trakte etter. Håper MS er i stand til noe slikt, for generelt sett er det mye bra de har fått til også for å gjøre PCen til det den er i dag. Hardware produsenter bør også følge opp med ny arkitektur som er mer modulær også, stackable PCI bus komponenter, etc. Rart at vi fremdeles må bygge bokser og stappe ting ned i hovedkort fremdeles.

Endret av johncl
Lenke til kommentar
Når det gjelder kvalitet på kodebase, skalerbarhet etc ligger Linux og BSD 4 - 6 år foran Windows. Ikke uten grunn at nesten identisk Linuxdistro kan brukes fra smartmobil til de største serversystemene. KDE 4 er ellers minst på høyde med Vista som GUI.

Av ren interesse: Hvilket grunnlag har du for å vurdere kvaliteten på kodebasen til Linux, *BSD og Windows? Rent empirisk er det klart at NetBSD og Linux er overlegent fleksible mhp. portering og støtte av andre instruksjonssett enn x86, men kvalitetsmessig så har jeg vanskelig for å tro noe annet enn at en sammenligning er vanskelig, om ikke umulig.

 

Faktisk er det ikke umulig å gjøre den type sammenligninger, selv uten å lese og sammenligne kildekode i detalj. Det er nemlig utviklet både prinsipper og metodikk knyttet til å vurdere kodekvalitet/programvarekvalitet, jf denne artikkelen i Wikipedia.. Det er også gjort analyser av Windows og andre OS-er (uten at jeg klarer å finne linken på stående fot), der Windows klart kommer dårlig ut.

 

Jeg mener jeg leste ganske nøye. Det er bare det at jeg har ingen respekt for disse spåmennene i Gartner (noe jeg mener framgikk av innlegget mitt). Legg for eksempel merke til hvilke forbehold de (alltid) bygger inn i spådommene sine...

 

Men realiteten ser i dag ut som dette:

 

http://www.xbitlabs.com/news/other/display...But_Surely.html

 

det er lenge siden det var anderledes, altså Windows totalt over 90% markeds andel. Da kan Gartner spå så mye de vil... det virker bare idiotisk spør du meg. Den som lever får se.

 

mvh

 

De to analytikerne i Gartner har kun sagt at "Windows er på vei til å kollapse", ikke noe om markedsandeler etc. Kollapsen er rent teknisk, dvs. at dagens Windowsversjon, inklusive Vista er nærmest umulig å videreutvikle, feilrette og vedlikeholde, eller at kostnadene knyttet til dette blir særdeles store.

 

Trolig er dette en analyse som til og med Microsoft er enige i, i alle fall tror jeg flertallet av de med kunnskap om programvareutvikling vil være enige. Og det selv om man synes Windows er et godt produkt for de fleste. Microsoft ser i alle fall ut til å søke å gjøre noe med det i Windows 7, men det gjenstår å se om de går langt nok.

 

Analytikere vil alltid legge inn forbehold, fordi en analyse alltid vil bygge på et sett med forutsetninger. Man kan aldri gi en garanti for at forutsetninger holder.

 

Det de sier videre er at om Microsoft ikke gjør noe med problemområdene eller gjør det for seint, vil det på sikt true Windows sin markedsposisjon. Hvor fort de må reagere er vanskelig å vurdere, men kommer ikke Windows 7 før om 3 år, kan det godt være at OSX, BSD og Linux har fått såpass godt fotfeste i en del markeder at situasjonen er irreversibel for Microsoft.

 

Det at Windows har 90 % markedsandel i dag, og har hatt det en god tid er faktisk ikke særlig relevant. Mange aktører som har hatt store markedsandeler, og som i løpet av få år ble en parantes i sitt segmentet. Microsoft er heller ikke et selskap som er immunt for å gjøre strategiske feil.

 

Et godt eksempel er at Microsoft ikke har OS-/programvarealternativer for "billigbærbare/Minibærbare" med en liten SSD-disk som Asus har stor suksess med internasjonalt og som HP, Dell m.fl. også kommer til å lansere i løpet av kort tid. Årsakene er både teknologisk og økonomiske (pris/lisensbetingelser). Det siste peker også de to i Gartner på som et problem.

Lenke til kommentar

Jeg har sett nok av såkalte "triks" som vistnok skal gjøre Windows raskere og gjøre unna jobben bedre (Både minne boostere og registry cleanere og triksing av windows oppsettet)

 

Disse har bestandig enten gjort windows generelt tregere, mer kronglete, minsket sikkerheten eller gitt minimale forskjeller i ytelse.

 

Så jeg har egentlig aldri sett vitsen med å "Tweake" windows noe særlig bort fra standard oppsettet som du får fra en ny-installasjon fra en XP cd. Folk som kommer med slike tips har som regel liten innsikt i hvordan Windows fungerer---for tro det eller ei, Microsoft vet som oftest best hva som er det mest effektive oppsettet.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@johncl:

 

Meget bra og konstruktivt innlegg. :thumbup:

 

Du tar her opp mye av problmet MS sliter med mtp "bloatware" og OS-arkitektur.

 

Tips:

Når ting går treeeeeegt kommer det ofte av at NTUSER.dat som leses inn ved oppstart i registry (HKEY/CURRENT_USER) har blitt svæææær (pga dårlige uninstall-progs/"misbruk" av registry).

Da kan man slette bruker, opprette ny og "bakveien" kopiere settings fra %USERDIR%<userid> (tatt backup før sletting selvsagt).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...