Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Luksusbiler" - hvordan definere en slik?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enig med sistemann. Jeg vil sette 3 kritierer for å kunne kalle en bil en luksusbil:
  1. Den må være stor
  2. Den må være dyr i forhold til andre biler som er like store
  3. Den må være av et merke med status

  4. Den må være proppet med utstyr som er futuristisk, uvanlig og strengt talt unnødvendig. Ekstrautstyret må også heve prisen på godt over en halv million over listepris.

Sorry til theSaint, Saaben din faller dessverre gjennom på alle punkter.

Lenke til kommentar

Definisjon på luksus (hentet fra thefreedictionary.com)

 

lux·u·ry (lgzh-r, lksh-)

n. pl. lux·u·ries

1. Something inessential but conducive to pleasure and comfort. (noe som er unødvendig, men som bidrar til nytelse og komfort)

2. Something expensive or hard to obtain. (noe som er dyrt eller vanskelig å oppnå)

3. Sumptuous living or surroundings. (praktfull(?) livsstil eller omgivelser)

 

Saaben min kommer inn under punkt 1 :!:

Lenke til kommentar
Saab lager bare luksusbiler.

 

På ingen måte. De lager ikke luksusbiler i det hele tatt faktisk.

Bruken av ordet "faktisk" forplikter deg til å utdype. Saab er biler for gubber på 50+ som kunne kjøpt en Toyota, men som vil investere litt mer for det lille ekstra. Luksus.

 

Beklager, men jeg er ikke forpliktet til noe som helst. Alle vet at Saab ikke er synonymt med "luksusbil". Fine biler, absolutt, men luksusbil? Nei. Luksusbiler er Maybach, Aston Martin, MB S-klasse, BMW 7-serie osv.

Lenke til kommentar

Noe av grunnen til at SAAB av noen regnes som luksusbil, kan være prisen og statusen den har i USA. Alle europeiske biler er dyre sammenlignet med amerikanske og asiatiske over there, og relativt normale familiebiler kan og må da markedsføres som noe spesielt og luksuriøst som skiller seg fra mengden. I tillegg har SAAB appell til arkitekter, designere, frisører og andre som mange mener har god smak. Og blir derfor noe utsøkt og attraktivt for noen. Og en homsebil for andre.

Lenke til kommentar

Saab er kanskje ikke luksusbil, men det er litt statusbil. Akkurat som en normal Merce eller BMW. Verken 9³, C-klasse eller 3-serie er spesielt luksuriøs, men det er noe "lite ekstra" som gjør de til det de er.

 

Jeg definerer også luksusbil som type 7-serie, LS430, Quattroporte osv.

 

Edit: Jeg vet om en knall 9000 for en rimelig penge, Isbilen. ;)

Endret av OML
Lenke til kommentar
Beklager, men jeg er ikke forpliktet til noe som helst.

Jo, når du sier at noe "faktisk" er sånn og sånn. Dette er uansett ikke noe man kan si noe sant om, så et slikt ord er på feil sted. Jeg mener Saab er luksus, og det stemmer med ordets betydning (uten at man kan si at et ord har noen faktisk betydning heller). Ikke det ypperste av luksus, men fremdeles luksus. Er det klart nok at dette er min mening og at du ikke kan gjøre noe for å ugyldiggjøre den? Bra. Da skal du få lov til å mene at Saab ikke er luksus.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Beklager, men jeg er ikke forpliktet til noe som helst.

Jo, når du sier at noe "faktisk" er sånn og sånn. Dette er uansett ikke noe man kan si noe sant om, så et slikt ord er på feil sted. Jeg mener Saab er luksus, og det stemmer med ordets betydning (uten at man kan si at et ord har noen faktisk betydning heller). Ikke det ypperste av luksus, men fremdeles luksus. Er det klart nok at dette er min mening og at du ikke kan gjøre noe for å ugyldiggjøre den? Bra. Da skal du få lov til å mene at Saab ikke er luksus.

 

Jeg forplikter meg ikke til noen ting ved å skrive noe på et internettforum, kjære deg.

 

Saab er ikke en luksusbil, punktum. Det er tullete å påstå noe annet. Ingen Saab er i nærheten av luksus-preget til Maybach, Rolls Royce, Bentley, Aston Martin, Mercedes S og BMW 7.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Du skjønner godt hva jeg mener når jeg sier du "forplikter" deg. Selvsagt kommer ikke onkel blå på døra og tar deg. Har aldri sagt at Saab er det samme som Maybach, men det finnes selvfølgelig varierende grad av luksus. En femretters på Bagatelle er kjempegodt, men det betyr ikke at en skål vaniljeis kjøpt på Rimi ikke er det. Begge deler er luksus.

Lenke til kommentar

Gjentar meg selv her:

 

Definisjon på luksus (hentet fra thefreedictionary.com)

 

lux·u·ry (lgzh-r, lksh-)

n. pl. lux·u·ries

1. Something inessential but conducive to pleasure and comfort. (noe som er unødvendig, men som bidrar til nytelse og komfort)

2. Something expensive or hard to obtain. (noe som er dyrt eller vanskelig å oppnå)

 

1. Absolutt unødvendig, og bidrar til nytelse og komfort for meg.

2. Dyrt og vanskelig å oppnå (for en som meg, som jobber i lavtlønnsyrke).

 

Konklusjon: Luksus for meg. :yes:

 

Luksus for noen er lommerusk for andre. Sånn har det alltid vært, og sånn kommer det antagelig alltid til å være.

Lenke til kommentar
Du skjønner godt hva jeg mener når jeg sier du "forplikter" deg. Selvsagt kommer ikke onkel blå på døra og tar deg. Har aldri sagt at Saab er det samme som Maybach, men det finnes selvfølgelig varierende grad av luksus. En femretters på Bagatelle er kjempegodt, men det betyr ikke at en skål vaniljeis kjøpt på Rimi ikke er det. Begge deler er luksus.

 

Du skal ha rimlig stram økonomi dersom du ser på en boks vaniljeis på Rimi som luksus.

 

Fra wikipedia:

While defining what constitutes a "luxury car" is somewhat subjective, guidelines such as price, design, comfort, and prestige can be used to help define the term. Luxury cars also offer a higher degree of comfort than their mainstream counterparts as well as a highly sumptuous interior with a strong emphasis on design and beauty. Features such as interior leather and polished "woodgrain-look" dashboards are common amenities.[2] Luxury cars typically carry prestige, which means the allure that the car carries.

 

In the European Union, different classifications are sometimes used than in the United States. While most luxury cars are considered luxury cars in both Europe and the U.S., the entry-level segment is not. Classification within "luxury cars" is more precise when considering the vehicle's size.

 

Altså, en entry level luxury car i USA er ikke en "luxury car" i EU.

 

Entry level:

entry-level luxury cars in the United States. Generally speaking, the lower price range is approximately € 25,000 up to € 45,000. This includes vehicles such as the Cadillac BLS, Mercedes-Benz C-Class, Alfa Romeo 159, Audi A4, BMW 3 Series, Jaguar X-Type, Lexus IS, Volvo S40 and Saab 9-3, as well as the Acura TL and Infiniti G35 and in the U.S.

 

Gjentar meg selv her:

 

Definisjon på luksus (hentet fra thefreedictionary.com)

 

lux·u·ry (lgzh-r, lksh-)

n. pl. lux·u·ries

1. Something inessential but conducive to pleasure and comfort. (noe som er unødvendig, men som bidrar til nytelse og komfort)

2. Something expensive or hard to obtain. (noe som er dyrt eller vanskelig å oppnå)

 

1. Absolutt unødvendig, og bidrar til nytelse og komfort for meg.

2. Dyrt og vanskelig å oppnå (for en som meg, som jobber i lavtlønnsyrke).

 

Konklusjon: Luksus for meg. :yes:

 

Luksus for noen er lommerusk for andre. Sånn har det alltid vært, og sånn kommer det antagelig alltid til å være.

 

Så i følge deg kan en luksusbil være en rusten Toyota Carina, alt sett etter hvem som ser på bilen?

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Jada, Wikipedia har jo et definitivt svar på alt. Artikkelen motsier seg selv ved å definere Saab som en "entry-level luxury car" i USA, men ikke i Europa. USA har både lavere bilpriser og høyere kjøpekraft enn gjennomsnitts-Europa, så hvis noe må jo luksus-segmentet starte enda høyere der borte enn her. Uansett er bunnlinja at vi begge kan mene hva vi vil om dette, men du kan ikke si at jeg tar feil og omvendt. Jeg kan derimot si at det er feil å si noe sikkert om et relativt begrep som luksus og ha rett i det.

Lenke til kommentar
Jada, Wikipedia har jo et definitivt svar på alt. Artikkelen motsier seg selv ved å definere Saab som en "entry-level luxury car" i USA, men ikke i Europa. USA har både lavere bilpriser og høyere kjøpekraft enn gjennomsnitts-Europa, så hvis noe må jo luksus-segmentet starte enda høyere der borte enn her. Uansett er bunnlinja at vi begge kan mene hva vi vil om dette, men du kan ikke si at jeg tar feil og omvendt. Jeg kan derimot si at det er feil å si noe sikkert om et relativt begrep som luksus og ha rett i det.

 

Hva er motsigende med artiklen? Den sier jo bare at på et marked blir Saab betegnet som entry-level luxury car, mens her i Europa blir den ikke betegnet som luxury car. Ser ikke hvordan dette kan være selvmotsigende, det snakk om to helt forskjellige marked. I USA er/var Ford F150 den klart mest solgte bilen, du kan jo se hvor mange av den som er solgt i Norge. Dette sier noe om hvor forskjellige markedene er. Videre er jo VW høyt på statuslisten i USA - importbiler er stort sett stas der borte. Det samme gjelder Saab.

Derfor min gode mann, er Saab "entry level luxury car" i USA, men ikke i Europa.

 

Lykke til med "luksusbilen" din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...