Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Luksusbiler" - hvordan definere en slik?


Anbefalte innlegg

Sakset fra dagbladet.no:

 

"Luksusbiler

I det hun ble oppdaget hadde hun allerede overført omlag 20 millioner til Kypros og eide en stadig voksende bilpark, bestående av luksuskjøretøyer som en Saab convertible, en Chrysler Grand Voyager og en Volkswagen Golf."

 

Jaha, ja. Da er vel min BMW E39 en supersportsbil da.

 

http://www.kjendis.no/2008/04/03/531410.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe, reagerte på denne selv... Hadde de nå sagt litt om hvilke modeller det var da, finnes jo ganske heftige Golf-modeller, men slik det står nå er det jo bare latterlig.

 

Btw, Saab convertible? Det heter da vitterlig Saab kabriolet her i Norge?

 

Greit nok at det finnes Golfer som er ganske dyre, men i mine øyne vil jeg aldri si at Golf er en luksusbil.

Lenke til kommentar

Tja, det kommer vel helt an på ståstedet. For meg personlig ville jeg sagt alt over 400k var luksus.. stort mer enn det er egentlig oppnåelig for meg i min situasjon, og da havner jo en Golf GTI 07 glatt på den lista :) Men ja 7-800k og opp er vel mer luksus sånn på generell basis..

Lenke til kommentar
Saab 9-3 Aero kabriolet til ca 900 lapper er vel ikke akkurat bil for hvermansen?

 

Den koster da ikke 900 lapper i England, og det er uansett ikke prisen som avgjør om noe er en luksusbil. Og selv om den kanskje kan snikes med under tvil, så har ihvertfall ikke en golf og en grand voyager noe i en "luksusbilpark" å gjøre.

Lenke til kommentar
Saab 9-3 Aero kabriolet til ca 900 lapper er vel ikke akkurat bil for hvermansen?

 

Den koster da ikke 900 lapper i England, og det er uansett ikke prisen som avgjør om noe er en luksusbil.

 

Med full utstyrspakke: £ 41750.

 

Ja hva er egentlig "luksus"?

Selv er jeg litt tilbøyelig til å definere luksus som noe som er dyrere/større en det du egentlig kunne klart deg med.

Og i så måte er jo egentlig min 07 Saab 9-3 Vector Sport Sedan litt luksus. For jeg kunne jo strengt tatt klart meg med en billigere utgave, for ikke å si en billigere bil i det hele tatt.

Endret av theSaint
Lenke til kommentar

Da må man nesten kalle min Skoda Roomster med glasstak, sportsseter, skinnratt, cruisekontroll, klimaanlegg etc for luksusbil. Jeg synes ikke det er en luksusbil selvom den har endel utstyr jeg strengt tatt ikke trenger.

 

For meg ligger begrepet luksusbil i selve bilen, og ikke i om man har endel ekstrautstyr i en helt vanlig bil. Om jeg skal holde meg til Skoda verdenen kan til nød si at den nye Superb er en luksusbil, men det er på grensen...

Lenke til kommentar

For meg defineres ikke en luksusbil om den har mye fancy utstyr eller stor motor, men heller hvilket merke det er, (merke med mye prestisje er luksus) og hvordan bilen ser ut, den bør se dyr ut og også være generelt dyrere enn hva tilsvarende biler er, eks mercedes s klasse audi a8, rolls royce, bentley. Luksus har mye med raffinement og prestisje og gjøre.

Lenke til kommentar

Luksus betyr overdrevet. Det er ting som definitivt er luksus og ting som definitivt ikke er det, men hvor grensen skal gå er ikke lett å si. Koster stasjonsvogna di 400k, begynner vi å snakke. På den annen side er en hvilken som helst bil du egentlig ikke trenger også en slags luksusbil, men på en annen måte. En Lotus Elise er en forferdelig ubehagelig bil å bruke lenge av gangen, men fremdeles luksus.

Lenke til kommentar

Kan man ikke si det sånn at dersom bilen har skinnseter, så er den litt luksuriøs? Og dersom det følger med sertifikat om at skinnet kom fra ei ku som het Litago og vokste opp på en piggtråfri gård i Telemark, og treet på dashbordet kom fra fabrikkens egen ikke utrydningstrua skog i Honduras, så er det skikkelig luksus?

Lenke til kommentar
Luksus betyr overdrevet. Det er ting som definitivt er luksus og ting som definitivt ikke er det, men hvor grensen skal gå er ikke lett å si. Koster stasjonsvogna di 400k, begynner vi å snakke. På den annen side er en hvilken som helst bil du egentlig ikke trenger også en slags luksusbil, men på en annen måte. En Lotus Elise er en forferdelig ubehagelig bil å bruke lenge av gangen, men fremdeles luksus.

 

Luksusbiler blir ikke definert etter hvorvidt du trenger den eller ikke. En Elise er vel så langt unna en luksusbil du klare å komme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...