Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ugler i mosen ved bilbetaling?


Anbefalte innlegg

Ringte igår etter ein forhaldsvis billig bil til 20000,- som eg fann på FINN.NO.

 

Selgaren virka som ein påliteleg kar som fortalde mykje om bilens tilstand med auge på både positive og negative sider. Seinare ringte eg karen opp att for å diskutere pris og evt salgsbetingelsar osv, og kom etterkvart til spørsmålet om betaling.

Selgaren sa då at han ville ha betalinga cashkontant som om dette var verdas mest naturlege ting. Eg stussa litt sa at eg syntest det nok var meir fornuftig å betale ved kontooverføring, men dette var han sterkt imot og sa at kontant betaling var det einaste som var aktuelt for han.

 

Det eg lurer på er om dette overhodet er normalt(som selgaren sjølv hevda at det er) eller om eg bør sjå på dette som eit teikn på at det er noko som lurar seg bak?

Eg er svært skeptisk til å reise med 20000,- kontant for å kjøpe bil(har 6timar reisetid for å hente bilen).

 

Nokon som har meiningar eller erfaringar rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg undret meg også litt over dette da pappa solgte den forrige bilen sin for kontanter, men det er jo faktisk den eneste måten selger og kjøper kan bytte ting mot penger helt samtidig, så jeg skjønner godt at det er foretrukket av enkelte. Hvis jeg skulle solgt en bil privat ville jeg helst sett pengene på kontoen min før jeg ga den fra meg, og hvis jeg skulle kjøpt en hadde jeg nok foretrukket å ikke betale før jeg hadde bilen i hende. Når man bruker kontanter er ikke de tingene noe problem bare pengene er ekte, og det sjekker man jo lett.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Ser ingen problemer med dette, har selv solgt bil og fått betalt nesten 100.000 i kontanter fra en stresskoffert.

 

 

Det som KAN være lurt som selger, er å sjekke (ihvertfall noen av) sedlene for å se om de er ekte. Litt kjedelig å komme i banken for å sette inn på mandag morgen, for å få høre at sedlene er falske....

Lenke til kommentar

Første man ALLTID gjør er å sjekke bilen for heftelser. Vognkortet er dessuten skrevet i eiers navn og det er rimelig enkelt å sjekke mot vedkommende selger (førerkort/bankkort osv) som Spartan skriver.

 

For min egen del ville det vært den mest naturlige ting i hele verden å betalt en slik til denne summen kontant. Noe annet ville vært "teit" i mine øyne.''

 

Hvis du synes det er ekkelt å reise med 20 lapper i kontanter, så dra tidligere på dagen og oppsøk din bank i den aktuelle byen for å ta ut penger der.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor dere ikke bruker en bankremisse, det er mye tryggere enn å gå rundt med mange tusen på seg.

 

Mulig det er noe som tar penga fra kontoen når det kommer noe inn :)

 

Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Om jeg skal kjøpe en bil av en person og kommer med en bankremisse er det meg helt likegyldig om vedkommende "mister noe" fordi han har minus på sin konto. Videre, dersom du mener andre veien, går jo uttak og kjøp av bankremisse ut på akkurat det samme, du må ha dekning.

Lenke til kommentar

En bankremisse blir jo betalt i banken når en skal ta ut pengene (bankremissen). så det er jo en betalt sjekk..

 

Har benyttet det en gang når eg kjøpte en båt, og det er i mine øyne lettere å miste en lapp, enn 20stk lapper som i dette tilfellet, men om en snakker store beløp er det klart det er greiest med en bankremisse, og like trygt og greit som kontanter..

Lenke til kommentar
En bankremisse blir jo betalt i banken når en skal ta ut pengene (bankremissen). så det er jo en betalt sjekk..

 

Har benyttet det en gang når eg kjøpte en båt, og det er i mine øyne lettere å miste en lapp, enn 20stk lapper som i dette tilfellet, men om en snakker store beløp er det klart det er greiest med en bankremisse, og like trygt og greit som kontanter..

 

Hele poenget med en remisse er at den er ustedt i et navn, så det gjør altså ingenting om du mister den. Kun vedkommende som står som mottager kan heve den, og skulle du miste den kan den gjøres ugyldig på kort tid.

Lenke til kommentar

bare si meg enig med siste taler, bankremisse er kjøpt og betalt og dermed som penger å anse, men utstedt til et navn/firma, når du kjøper den i banken. De 50 kronene eller hva nå bankene tar i gebyr nå om dagen er verdt peace of mind imo. Ikke det at 20000 kr er et stort beløp men men

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...