Gå til innhold

Anmeldelse: Gran Turismo 5 Prologue (PS3)


Anbefalte innlegg

Gran Turismo 5 prologue: 6/10

Fordi det er PS3: +4

 

Automatisk 10/10

 

Men uansett.

 

Det at GT5 ikke har klart å klaske inn realistisk skademodelering som i Froza 2 er for meg uforståelig. Det har kommet såpass mange GT spill i det siste, og teknologien er tilgjengelig, at skademodelering burde vært innarbeidet fra starten av. Om et bilspill ikke har skademodelering vil jeg automatisk sette det i arkade esken, det kan være så realistisk som bare fy på kjøredelen, jeg får simulatoropplevelsen ødelagt ved at man kan kjøre inn i et autovern i 200 km/t for deretter å rygge ut og fortsette som ingen ting har skjed. Glisende lakk og uber grafikk er ikke nok for meg lengere, jeg krever at bilen oppfører seg som den skal på så mange områder som mulig og ikke bare på 1 eller et par til småting.

 

Haha! Når ble skademodeleringen i Forza 2 realistisk! :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Haha! Når ble skademodeleringen i Forza 2 realistisk! :!:

 

Som du sikkert ikke har fått med deg gjennom tråden er det totalpakken man har snakket om når man har snakket om skademodeleringen til Forza 2, ikke bare de kosmetiske skadene. Ikke bare er det dekkene som blir slitt men og de forskjellige delene og. Om du gjennom løpet tar frem oversiktsbildet for bilens satus får du se hvor mange skadelige deler bilen består av. Har blant annet fått et 10 laps løp stoppet i 9 runde fordi jeg kræsjet i bilen forran meg. Det er veldig vanskelig å kjøre videre når du har en busta girkasse.

 

Har du forøvrig prøvd Forza 2? Jeg får det inntrykket at 90% av de som ratter ned på skademodeleringen av Forza 2 får all sine kunnskap om denne fra å se filmer på Youtube. De resterende 10% har sett på en kompis i 10 min og vurderer ut etter det.

Lenke til kommentar
Haha! Når ble skademodeleringen i Forza 2 realistisk! :!:

 

Som du sikkert ikke har fått med deg gjennom tråden er det totalpakken man har snakket om når man har snakket om skademodeleringen til Forza 2, ikke bare de kosmetiske skadene. Ikke bare er det dekkene som blir slitt men og de forskjellige delene og. Om du gjennom løpet tar frem oversiktsbildet for bilens satus får du se hvor mange skadelige deler bilen består av. Har blant annet fått et 10 laps løp stoppet i 9 runde fordi jeg kræsjet i bilen forran meg. Det er veldig vanskelig å kjøre videre når du har en busta girkasse.

 

Har du forøvrig prøvd Forza 2? Jeg får det inntrykket at 90% av de som ratter ned på skademodeleringen av Forza 2 får all sine kunnskap om denne fra å se filmer på Youtube. De resterende 10% har sett på en kompis i 10 min og vurderer ut etter det.

 

Har spilt Forza 2 ja, nå skal jeg være ærlig og si at det er ganske lenge siden, men måten Forza 2 takler skade på er jo helt latterlig. Jeg mener det er jo såklart positivt at de har det med i det hele tatt, men når du kjører i 200 km/t rett inn i en betong vegg så er det eneste du får er noen ripper i lakken og en liten bulk her og der, det føltes jo helt likt som når du gjør akkurat det samme på GT5 bortsett fra bilen din ikke har vanskeligere å kjøre videre på grunn av skaden på GT5. De burde ha fokusert mer på å prøve å få kjørefølesen til å bli med realistisk enn det den er. Da kjøper jeg heller PGR som har en like god kjørefølelse men kaller seg ihvertfall Arcade racer og ikke simulator.

Lenke til kommentar

En liten bulk? Jeg kjørte 200 km/t inn i en vegg og glassene i ruta knustes, fronten bukla inn, støtdemperen ramla av og drevet knektes.

 

Som det er sagt er det ikke bare de kosmetiske skadene som tenkes på når man snakker om skademodeleringen til Forza 2. Men folk ser ut til å dra sine egene konklusjoner når man sier at Forza 2 har en mer realistisk skademodellering enn GT5 og da tenker de kun, nettopp, kosmetisk.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Nei jeg vet at det ikke bare er snakk om de kosmetiske skadene som er en del av skademodeleringen til Forza 2, men ingen av delene er jo realistisk. Hvis man kræsjer inn i en vegg i bare 80 km/t så er det omtrent umulig å kjøre videre, men i forza så går jo alt vidre lekende lett. De kosmetiske skadene har vi snakket om så jeg trenger ikke å bringe det opp igjen. Det jeg prøver å få fram er at hvis GT5 skulle ha brukt det samme skedemodeleringen som Forza 2 så kunne de like gjerne ha droppet det, det ville ha ødelagt spillet mer enn det hadde hjulpet det, men det er opp til hver enekelt person å dømme.

Lenke til kommentar

Tilgjengere av GT serien speiler jo rett av det spillet i seg selv. De ser kun tusen polygoner, masse skygge og pene screenshots, og tenker ikke på hva som ligger i bakgrunn.

 

Jeg driter i om bilen jeg kræsjer kun får en ripe, det som er viktig for meg er "risk vs reward". I GT så er alt destruktiv kjøring "reward".

Man knuser bilen foran seg for å vinne, og man bruke rekkverk for å bli skutt ut igjen til strekka som er etter for å spare tid.

 

Det en skal tenke på når det gjelder skademodellering i en simulator "point of view", er det at skadene man påfører bilen ikke kun skal være synlig, det skal også reflekteres i hvordan bilen oppfører seg etterpå og der gjør Forza 2 en god, eller en glimrende jobb som en konsoll simulator.

 

Altså spillet har et "risk and reward" effekt i hvordan skademodelleringen er bygd opp.. Kjører man rett i baken på en bil så vil nok din bil bli mer skadet enn bilen forran pga radiator o.l. som sitter foran på din bil, og på grunn av dette så tenker man seg mer om, og online kjøring blir straks akseptabel.

 

GT online kjøring uten en skademodell er nok rett som det er kaotisk uten noen form for private servere hvor man kan ha folk som passer på reglene for racing.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar
Tilgjengere av GT serien speiler jo rett av det spillet i seg selv. De ser kun tusen polygoner, masse skygge og pene screenshots, og tenker ikke på hva som ligger i bakgrunn.

 

Jeg driter i om bilen jeg kræsjer kun får en ripe, det som er viktig for meg er "risk vs reward". I GT så er alt destruktiv kjøring "reward".

Man knuser bilen foran seg for å vinne, og man bruke rekkverk for å bli skutt ut igjen til strekka som er etter for å spare tid.

 

Det en skal tenke på når det gjelder skademodellering i en simulator "point of view", er det at skadene man påfører bilen ikke kun skal være synlig, det skal også reflekteres i hvordan bilen oppfører seg etterpå og der gjør Forza 2 en god, eller en glimrende jobb som en konsoll simulator.

 

Altså spillet har et "risk and reward" effekt i hvordan skademodelleringen er bygd opp.. Kjører man rett i baken på en bil så vil nok din bil bli mer skadet enn bilen forran pga radiator o.l. som sitter foran på din bil, og på grunn av dette så tenker man seg mer om, og online kjøring blir straks akseptabel.

 

GT online kjøring uten en skademodell er nok rett som det er kaotisk uten noen form for private servere hvor man kan ha folk som passer på reglene for racing.

 

Det er sant nok, men det er bare idioter som kjører sånn. Selvom bilen de ikke blir skadet vil den tilslutt begynne å spinne ut hvis du prøver å dunke ut hver neste spiller på banen. Prøvde det selv en gang og jeg endte opp på 10/12 plass :!:

Lenke til kommentar
En liten bulk? Jeg kjørte 200 km/t inn i en vegg og glassene i ruta knustes, fronten bukla inn, støtdemperen ramla av og drevet knektes.

 

Som det er sagt er det ikke bare de kosmetiske skadene som tenkes på når man snakker om skademodeleringen til Forza 2. Men folk ser ut til å dra sine egene konklusjoner når man sier at Forza 2 har en mer realistisk skademodellering enn GT5 og da tenker de kun, nettopp, kosmetisk.

hvis man kjører 50kmh inn i en betongvegg vil man få de skadene du nettopp beskrev. Man kunne garantert ikke en gang kjørt videre etter et møte med en betongvegg i 50kmh.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
Nei jeg vet at det ikke bare er snakk om de kosmetiske skadene som er en del av skademodeleringen til Forza 2, men ingen av delene er jo realistisk. Hvis man kræsjer inn i en vegg i bare 80 km/t så er det omtrent umulig å kjøre videre, men i forza så går jo alt vidre lekende lett. De kosmetiske skadene har vi snakket om så jeg trenger ikke å bringe det opp igjen. Det jeg prøver å få fram er at hvis GT5 skulle ha brukt det samme skedemodeleringen som Forza 2 så kunne de like gjerne ha droppet det, det ville ha ødelagt spillet mer enn det hadde hjulpet det, men det er opp til hver enekelt person å dømme.

Helt enig, det er jo IKKE realistisk skademodellering i det hele tatt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det har aldri vært snakk om at Forza 2 har en 100% realistisk skademodellering, ingen fly simulator til PC er 100% realistisk, men de gjør i alle fall et forsøk på å være så realistisk som mulig.

 

Det som er problemet er at folk tror Forza 2 er 100% realistisk og at man fremhever det som 100% realistisk, noe vi ikke har gjort. Jeg for min del har fremhevet at Forza 2 har en realistisk skademodellering, dette satt opp selvfølgelig mot andre spill ute i dag. De kosmetiske skadene i Forza 2 kunne sikkert vært mye bedre men nå har du flere deler under som og kan skades, som bremsene, girkassen, styringa etc. I tillegg til at dekkene slites. Hva blir skadet i GT5? Dekkene kanskje?

 

Et spill som selv kaller seg racingsimulator burde ha mer enn HD grafikk og et forsøk på kjørefysikk. I mine øyne er ikke GT5 noe annet enn arcade semi racingsimulator. Den mangler simpelt hen det som skal til, om så bare i et forsøk, for å gjøre spillet til en racingsimulator.

 

Der synes jeg Turn 10 gjør en mye bedre og mer nøyaktig jobb med Forza 2. Bilen oppfører seg realistisk på veien, den består av deler som kan ramle av og den består av deler under panseret som kan bli skadet. Det er mye mer simulator i Forza 2 enn hva GT serien har klart å prestere i løpet av nå snart 5 spill.

 

Så hva er det da GT5 gjør så ubersupermye bedre enn Forza 2? Jeg ser dere ratter ned i sin helhet på Forza 2 men GT5 må da gjøre det Forza 2 gjør bare mye bedre? Eller er det bare slik at tanken at et X360 spill gjør noe mye bedre enn et PS3 spill gjør at magen snørper seg?

Lenke til kommentar
Jeg mener det er jo såklart positivt at de har det med i det hele tatt, men når du kjører i 200 km/t rett inn i en betong vegg så er det eneste du får er noen ripper i lakken og en liten bulk her og der

 

Du har med andre ord testet demoen av FM2. Det var Arcade setting i demoen. Skadene var kun kosmetiske, og hadde ikke noen innvirkning på hvordan bilen var å kjøre etterpå. I fullversjonen er situasjonen litt anderledes.

Lenke til kommentar

Eit stort pluss med GT5, og PS3, er jo at man faktisk har gode ratt tilgjengelig. Er det noen som har peiling på hvorfor Logitech rattene ikkje funker på 360? Er det MS som nekter siden de mest sansynlig ville gå ut over salget av deres ratt? Er jo skammelig å måtte sitte med kun MS rattet og Forza 2.

Lenke til kommentar
Det er sant nok, men det er bare idioter som kjører sånn. Selvom bilen de ikke blir skadet vil den tilslutt begynne å spinne ut hvis du prøver å dunke ut hver neste spiller på banen. Prøvde det selv en gang og jeg endte opp på 10/12 plass :!:

Da kan du ikke kjøre rett og slett.

 

Det er utrolig mye enklere for en person å vinne ved å bruke ulovlige midler enn det er for en som kjører etter reglene. Det at du havnet på 10 av 12'e plass sier vell litt mer om ditt nivå enn hva du skulle frem med, for noen poeng var det hvertfall ikke der.

 

Det vil alltid være idioter som bryter enhver regel, men poenget er at med en skademodell så går det ikke an å bryte disse reglene nettopp pga det ikke gagner deg selv som deltager.

Lenke til kommentar
Nei jeg vet at det ikke bare er snakk om de kosmetiske skadene som er en del av skademodeleringen til Forza 2, men ingen av delene er jo realistisk. Hvis man kræsjer inn i en vegg i bare 80 km/t så er det omtrent umulig å kjøre videre, men i forza så går jo alt vidre lekende lett. De kosmetiske skadene har vi snakket om så jeg trenger ikke å bringe det opp igjen. Det jeg prøver å få fram er at hvis GT5 skulle ha brukt det samme skedemodeleringen som Forza 2 så kunne de like gjerne ha droppet det, det ville ha ødelagt spillet mer enn det hadde hjulpet det, men det er opp til hver enekelt person å dømme.

Helt enig, det er jo IKKE realistisk skademodellering i det hele tatt.

Utrolig at du hopper over hva folk snakker om. Realistisk eller ei, det er skademodellering i Forza 2, og det systemet utfører og fyller oppgavene det er satt til å gjøre ved å være der.

 

Det blir straks et mye bedre community med en skademodellering som straffer kræsjerne istedet for å gi dem en snarvei til første plass.

 

EDIT: Når ting skal være sakt så er jeg ingen Forza 2 fanboy, jeg spiller det omtrent ikke selv om jeg har det, så jeg har fått testet det godt nok til å kunne skrive det jeg gjør.

 

Når det er snakk om hvilket spill jeg spiller for å fylle opp mitt simulator behov så er dette Richard Burns Rally og Live for Speed.

To spill som er laaaangt over hva Forza 2 gir og presterer, men i dette tilfellet så snakker vi om konsoll spill og da blir det litt urettferdig om vi skulle ha sammenlignet GT og LFS f.eks. ettersom man aldri vil se et spill laget til konsoll som retter seg mot et så lite niche marked, og dette er også grunnen for at Forza 2 og GT serien ikke helt er en simulator satt opp mot de store "gutta". Folka som lager dem ønsker å tjene penger og dette gjør man ikke med et spill som blir for vanskelig for mannen i gata.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar
Det hjelper nok ikke så mye på online delen å få skademodell. Jeg har kjørt en hel del timer Forza 2 online, og folk er like riv ruskende idioter på race der. Du kommer ikke helskinna igjennom hvis du ikke kjenner de du kjører sammen med.

 

Det vil alltid være idioter som er såkaldte "crashers", dette ser man da også i LFS.

Tingen er at hvis man skal kjøre for å vinne så kjører man ikke borti folk pga det kan hjelpe deg i å vinne, fordi det er jo totalt motsatt.

Skader du en annen bil, så skader du også din egen, og da er løpet kjørt.

Det å kjøre inn i rekkverket i 200km/t er ikke noe som hjelper deg i Forza 2 f.eks, noe som jo er mulig å gjøre i GT for å vinne.

Lenke til kommentar

Forza 2 er ikke noe nærmere PGR i kjørefølelse enn Gran Turismo er det. Den som fortsatt måtte gå rundt og tro at Gran Turismo er overlegen Forza på simulering, er på villspor. Det blir også for dumt å hevde at det er bedre uten skademodell enn med en skademodell som ikke er perfekt.

 

Totte-: Da foreslår jeg at du plukker frem spillet igjen. Synes det er få idioter på nett. Jeg har i grunn aldri vært veldig plaget med det i Forza 2, men det er nok et enda mindre problem nå. Og hvis du skulle bli utsatt for en tulling, er det et langt mindre problem i Forza 2 enn i Gran Turismo. I Forza 2 holder du bare igjen litt inn mot første sving, hvis han kjører idiot vil han nemlig ruinere bilen sin allerede der.

 

Takk for forslag til spørsmål til Kazunori Yamauchi, men de kom nok litt for sent, dessuten hadde vi begrenset tid tilgjengelig.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...