Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spm. ang. eierskap av veteranbil


laloka

Anbefalte innlegg

Halloen folkens!

 

Jeg er en gutt på 15 år, og så har det seg slik at:

 

Pappa har importert en amerikansk bil som jeg skal få, men han har sagt følgende:

 

Dette er en bil som jeg skal restaurere helt, men han har sagt at HAN SKAL HA PENGENE hvis jeg noen gang skal selge bilen, og dette finner jeg meg selvsagt ikke i, siden jeg da mest sannsynlig kommer til å bruke opp en masse penger på å restaurere bilen, noe jeg ikke syns er rettferdig at han skal da ha alle pengene jeg har brukt på bilen.

 

 

Dette syns jeg er litt skummelt, siden han til tider kan være ganske vrang, så det har ikke overrasket meg at en eller annen dag plutselig bestemmer seg for at jeg allikevel ikke skal få ha den bilen, så enten selger han den eller noe.

 

Hva kan jeg gjøre for å forhindre at han skal ha makten over meg/bilen, slik at jeg kan unngå at han plutselig bare skulle selge den? Er det nok at bilens registreringsnummer er satt på mitt navn, eller må det kontrakt til på at jeg er eieren? Er det noe annet jeg kan gjøre? Er mest sannsynlig at han aldri vil signere noe slikt.

 

Håper dere forstår hva jeg mener med situasjonen, hvis ikke, si ifra!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt for sent til å takke nei, egentlig. Har allerede kjøpt deler og begynt å fikse på den, har veldig lyst til å ha den :)

 

Men syns ikke det å bare takke nei er noe aktuelt nå, men det jeg lurer på om; er det noen måte å gjøre det slik at han ikke plutselig bare kan selge bilen fra meg sånn uten videre?

Lenke til kommentar

Da må isåfall han godkjenne at du overtar bilen, også skriftlig.

 

Det er han som eier bilen helt til dere har omregistrert den på ditt navn, og da er det du som eier den, og han kan ikke gjøre noe med den.

 

Du er 15, og har nøklene til en bil..? Jeg stusser litt på hvor lovlig det er :).

Lenke til kommentar

Du kan jo avtale med faren din at dersom du selger bilen, får han igjen kjøpesum, omregistreringsavgift og eventuelle andre utgifter han har hatt med bilen, dersom salgssummen overstiger dette.

Da får faren din igjen alle pengene han har brukt på bilen, du slipper å bruke masse penger og legge inn arbeid du ikke får noe igjen for. I tillegg bærer dere tapet sammen hvis bilen selges for mindre enn det den kostet.

For meg så ser dette ut som den klart beste løsningen :-)

Lenke til kommentar

Du kan ha bil registrert på deg selv om du er under 18, men salgsmelding må underskrives av foresatte.

Står du nevnt som eier eller medeier i vognkortet kan han ikke selge bilen uten at du har signert salgsmelding.

 

Omregavgift er det ikke på en veteranbil, og i dette tilfellet har de importert en bil, altså er det lite trolig at de skal betale noe omregavgift (om den hadde vært yngre).

Lenke til kommentar

Du kan eie en bil selv om du er under 18, men du kan ikke kjøre den.

 

Hvem som er faktisk eier av en bil, og hvem som er "registrert som eier" trenger ikke ha noen sammenheng.

Dersom det blir en tvist vil naturligvis registreringen være et moment som kan tale for at den registrerte er eier.

 

For å bli den faktiske eieren av bilen, må du få den overdratt. Dette kan godt skje muntlig: "Værsågod, du får denne bilen av meg". Dette kan dessverre være vanskelig å bevise.

 

Det beste er derfor et skriftlig overdragelsesdokument.

 

Hvis du står registrert som eier, så kan som det sies her bilen ikke overdras til andre uten din signatur. Her kan det oppstå problemer dersom din far mener han eier bilen og vil selge den, men du nekter. Det er derfor helt klart å anbefale å avklare eierforholdene så fort som mulig, slik at det senere ikke blir noen tvist rundt dette.

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...