Gå til innhold

Nvidia krasjer mest


Anbefalte innlegg

Overrasker meg ikke. Er det noe ATI slår nVidia på så er det pålitelighet.

Ikke egentlig, ATI har mye mindre markedsandel så jeg tror ATI forårsaker flest krasj per kort.

 

Det er nok ikke statistisk rett det heller.

Har nVidia 33 % av markedet og 28 % av krasja, kontra ATI/AMD 22 % av markedet og 9 % av krasja har nVidia uansett hvordan vi regner flest krasj, dvs både totalt og i relasjon til antall kort. Dvs, ATI/AMD skulle hatt en krasjrate på ca 18 % for at de relative forholdene skulle vært identisk.

 

Nå er jo det ikke så enkelt fordi statistikken ikke sier noe om skjermkort kontra brikkesett kontra annet. Heller sier det intet om segment. Så statistikken er egentlig ikke av så veldig stor verdi.

 

Men det er uansett et faktum at nVidia de siste årene har hatt enkelte stabilitetsproblemer knyttet til både nForce og skjermkort. Det betyr langt fra at alle har problemer, jf at det bare er 1,6 mill rapporterte incidenter. Det gir ikke akkurat store feilraten i forhold til antall Vista installasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vista klikket med meg få sekund etter at jeg startet det for første gang. XP er mer stabilt på min nye PC.

 

Egentlig er det forkastelig at systemet er så sårbart. Et program eller en driver er alt som skal til før hele systemet faller sammen.

 

BTW: Jeg har store problemer med å finne passende drivere til GeForce Go 8700G både for Vista og XP. Har måttet trikset til med andre drivere, men ytelsen er ikke god, spesielt i OpenGL. Linux-drivere finnes derimot for skjermkortet.

Lenke til kommentar
Men det er uansett et faktum at nVidia de siste årene har hatt enkelte stabilitetsproblemer knyttet til både nForce og skjermkort. Det betyr langt fra at alle har problemer, jf at det bare er 1,6 mill rapporterte incidenter. Det gir ikke akkurat store feilraten i forhold til antall Vista installasjoner.

Hadde selv veldig mye feil grunnet Nvidia på min mediacenter maskin i starten, altså før Vista ble sluppet offesielt, og den første tiden etter. Kjørte da både Nforce og Gforce, og etter bytte til ATI grafikk gikk feilraten drastisk ned på den maskinen. Men har fortsatt både ATI og Nvidia under Vista i dag, og kan ikke lenger si jeg opplever noe slikt mønster pr i dag.

Vedrørende ditt tall om det totale antall feil, så tror jeg det reelle tallet er mye høyere. Ingen av de jeg kjenner sender inn feilrapporter, og jeg tipper dette henger igjen fra XP der man ikke "fikk noe tilbake" for feilrapporteringen slik man nå gjør.

 

Forøvrig er det interessant lesning, hvor mye hodebry spesielt Intels 915 og Windows merkingen har vært for MS og OEM produsentene.

Og det har vist ikke vært mer oversiktelig selv om man jobber i MS, som vi ser i feks denne:

 

post-56388-1206789913_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det artige er også at Nvidia både har chipset og grafikkort. Nforce2 og 3, samt Geforce FX (og gjerne i kombinasjon) er oppskrift på problemer. Det hjelper heller ikke at man ikke kan bruke ATI-skjermkort på Nforce2 og 3-chipset med dual-core CPU. Da vil også maskinen tryne.

 

Way to go Nvidia!!! Bra og totalt ignorere Nforce2 og Nforce3-kundene deres i håp om at de bare holder kjeft og problemet går bort når folk kjøper nye maskiner.

Lenke til kommentar
Jeg tror at tallene er også påvirket av at det er flere som sitter med nVidia kort enn med ATi siden Vista kom ut.

 

tja muulig, jeg har ikke hatt store problemer i vista med ati, 3650 hadde i 2 uker, men ble fixa 2 uker etter release eller noe.

 

Ati kort funker utmerket i xp, bra i vista, nvidia utmerket i xp bra i linux og yter bra i vista men middles support for saker, og har hatt mye feil osv, meeeeeen, nomore! mangler litt trur jeg fortsatt, men for det meste er alt fiksa etter det jeg har hørt da.

Lenke til kommentar

Dette er jo stort sett hele faktumet med Vista problemene. 90% av alle problemer er brukerfeil, eller rett og slett drivere som føkker opp systemet. Dette er jo ikke Microsoft sitt ansvar, det er ikke de som lager disse driverne, det er nVidia sin feil om de gir ut elendige drivere som føkker opp systemet.

 

Som når jeg installerte nForce 18.07 med ny S-ATA driver, og denne gav meg bluescreen etterhvert, det er jo ikke Microsoft sin skyld det, det er jo nVidia sin feil.. Men alle skal jo slakte Vista og Microsoft for at det er drøssevis av produsenter som kommer med dårlige drivere..

 

Blir som med Service Pack 1 og den eldre Intel driveren som skapte problemer, det er jo ikke Microsoft sitt ansvar at Intel sine drivere skal fungere, det er jo Intel sin jobb. Men folk slaktet jo Vista og Microsoft på grunn av dette, selv når det er helt og holdent Intel sin egen feil. Det verste er jo at det faktisk alt lå ute en ny driver som ikke skapte disse problemene, og folk har ærlig talt ikke grunnlag på å klage om de ikke engang sitter på de siste driverne. Er jo faktisk en grunn til at det kommer nye drivere også..

 

Har du GeForce7 - 9 skjermkort og Vista så gjør ForceWare 174.73 susen!

Lenke til kommentar

Ikke merket noe ting, jeg har vista og nvidia skjermkort på fire pcer hjemme - 9600gt - 8800gtx - 88000 gts 512 - 8600gt go, alle er også oc med rivatuner.

 

Jeg bare skumleste men har de tatt med i beregningen hvor mange fler som har nvidia skjermkort i forhold til Ati?, om de ikke har gjort det er jo dette helt verdiløst.

Lenke til kommentar

Vil bare henge meg på og si at Vista + SLI er noe knøl, og hvem sin skyld det er, vet jeg ikke, men jeg holder en knapp på nVidia som hovedsynder.

 

Normalt når noe krasjer i Vista så blir det svar skjerm og gul popup som sier noe krasjet og ble restartet, men min erfaring med Vista, 2x 7800GT og SLI er at jeg måtte gi opp. Jeg kjører rett og slett to skjermkort der det ene ikke gjør noen ting :(

Lenke til kommentar
Det hadde vært interessant med en analyse av disse tallene, ryktene ville jo ha det til at drm-krav i VIsta krevde store omskrivninger, obfuskering av kode og tungvinte måter å gjøre ting på i grafikkdriverene. Kan det være en medvirkende årsak til alle problemene?
Selv driverutviklere hos ATI har uttalt seg meget negativt om de kravene Vista stilte til driveromskrivning, og hvilken påkjenning det var for dem å få driveren på plass. Det er all grunn til å tro at ny drivermodell var hovedårsak til problemene.

 

Så ser jeg igjen at man går mann av huse for å flytte enhver pekefinger bort fra MS, og over på noen andre. I dette tilfellet nvidia som har brukt gud vet hvor mange lange kvelder på å få ting til å funke med Vista. MS har en desktopandel på borti 90%, likevel er det over smertegrensen til hva store aktører som nvidia makter å støtte. Når vi da i tillegg tar i betraktning at drivermodellen er proprietær (i motsetning til standardisert), så betyr dette at enhver konkurrent på OS i praksis har en umulig oppgave med å komme inn på markedet på like vilkår. At MS har sin egne DirectX istedet for å støtte OpenGL som felles standard, gjør naturligvis ikke oppgaven enklere for Nvidia, Ati og Intel (faktisk var det først i tolvte time at MS gikk med på å støtte OpenGL skikkelig i Vista overhodet, gjett hvem som bør takkes for det). Apple har løst dette med å ha jernkontroll på hvilken hardware de støtter. Linux har løst det med å kreve åpne drivere, hvilket fordrer at hardwareprodusenter som et minimum åpner spesifikasjoner, men helst åpner hele driveren sin. Så kan man spørre seg hvor skyld, i den grad ordet gir mening, bør fordeles for problemer knyttet til Vistas grafikkdrivere. Personlig finner jeg det søtt å se hvor desperate enkelte er etter å finne andre syndere enn den opplagte.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Dette stemmer overens med min erfaring.

Bruker Nvidia geforce go 7700 på Vista 64 bit, det krasjer støtt og stadig.

Det er fortsatt ikke gitt ut driver som støtter kortet fullt. Har prøvd mange!

 

Problemene kommer mest i bytte mellom flere eksterne skjermer.

Bytte mellom TV og ekstern LCD forårsaker krash hver gang, og er nesten bare mulig ved å reboote og plugge i en kabel av gangen.

Ubrukelig rett og slett. Kommer aldri til å kjøpe Nvidia igjenn!.

 

Edit: Og det er KUN nvidia drivere som har skapt problemer for meg i Vista. Ellers går alt som smurt hvetelefse med sukker og kanel.

Endret av Mr-Nice
Lenke til kommentar
Overrasker meg ikke. Er det noe ATI slår nVidia på så er det pålitelighet.

Ikke egentlig, ATI har mye mindre markedsandel så jeg tror ATI forårsaker flest krasj per kort.

 

For at ATI skal ha flere crash per kort så må de ha så liten som -30% av markedet. Det stemmer ikke...

 

EDIT: her er det bare snakk om nvidia vs ati på markedandel. altså 30% av hva nvidia har*

Endret av Arveen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...