Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-124


HKS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

I OPF-3 har nå Discovery blitt gjort klar til roll-over til VAB. Dette skal etter planen skje senere idag (lørdag). Discovery ble tidligere i denne uken plassert på det som kalles OTS (Orbiter Transport System)

 

08pd0972-m.jpg

 

OTS skal kjøre Discovery over til VAB, hvor hun etter planen skal festes til startraketter og den eksterne tanken. Oppholdet i VAB varer i litt over en uke...

Lenke til kommentar

Ellers så har det japanske Kibo-laboratoriet blitt løftet over til lastecontaineren som brukes for å frakte lasten ut til utskytningsrampen. Kibo laboratoriet er den største av alle modulene på romstasjonen.... Roll-over for Discovery skal også være fullført, og rapporter fra KSC sier at de er i full gang med å feste henne til tank og startraketter. Håper å komme tilbake med bilder imorgen.

 

08pd0992-m.jpg

Lenke til kommentar

Bilder fra roll-over og operasjonene med å løfte Discovery over til tanken er nå kommet... Setter inn et par her... Til helgen skal etter planen romfergen ut til utskytningsrampen! Alt ser foreløpig bra ut for en oppskytning 31. mai.

 

08pd1025-m.jpg

 

08pd1045-m.jpg

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Lørdag morgen norsk tid ble Discovery rullet ut til oppskytingsrampe 39A. Den drøyt fire kilometer lange turen tok til sammen rundt seks timer. På tirsdag ankommer mannskapet på STS-124 for sin TCDT, eller Terminal Countdown Demonstration Test som etter planen varer fra 6. mai til 9. mai. Testen avsluttes med en slags generalprøve av oppskytingen der astronautene reiser ut til Discovery iført draktene de skal bruke under oppskytingen. De setter seg inn i Discovery og går gjennom en full nedtelling, men drivstofftanken blir aldri fylt med drivstoff. Når oppskytingen når T-5 sekunder avbrytes "oppskytingen" og mannskapet må rømme fartøyet som om det skulle ha skjedd noe galt med fartøyet. De løper ut til spesielle kurver som er hektet til vaiere som i et nødstilfelle vil sende dem til en bunker i nærheten. De vil derimot ikke reise avgårde i kurvene. En slik tur er bare prøvd en gang og da var det kun en test av systemet.

Lenke til kommentar

Bilder fra roll-out er nå ute...

Roll-out fra VAB begynte rett over midnatt natt til lørdag lokal tid.

 

08pd1097-m.jpg

På vei ut av VAB. Discovery festet til den eksterne tanken (ET-128) og startrakettene.

Denne eksterne tanken har flere nye modifikasjoner for å minske sjansene for at isolasjonskum faller av under oppskytning.

 

08pd1109-m.jpg

Sol-oppgang. Discovery ankom rampen klokken 04:25 lokal tid, og plattformen med Discovery på var boltet fast (hard-down) klokken 06:06.

 

08pd1114-m.jpg

Bilde av crawler transporter som rygger ned fra rampen etter at Discovery er levert. NASA har to slike crawler transportere. De ble bygd på 60-tallet til Saturn 5 rakettene, og brukes enda til å kjøre de mobile utskytningsplattformene (MLP) frem og tilbake mellom utskytningsrampene, VAB og vedlikeholdsplasser.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Astronautene har nå ankommet Kennedy Space Center for oppskytningen.

Nedtellingen ble startet i går, og her er en liste (på engelsk) over aktivitetene som blir utført på T-3 dager.

 

Launch-3 Days (Wednesday, May 28)

 

•Countdown begins at the T-43 hour mark (21:00 CET)

•Begin final vehicle and facility closeouts for launch

•Check out backup flight systems

•Configure avionics systems for launch

•Review flight software stored in mass memory units and display systems

•Verify backup flight system software in Discovery’s general purpose computer

 

Alt ser så langt ut bra for oppskytningen på søndag. Jeg får dessverre ikke dekket den live denne gangen, da jeg er ute på reise med jobben.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Bilde av astronautene sin ankomst til Kennedy Space Center:

 

08pd1452-m.jpg

 

Fra venstre: Oppdragspessialist Gregory Chamitoff, pilot Ken Ham, oppdragspessialist Karen Nyberg, kaptein Mark Kelly, og Ron Garan, Akihiko Hoshide samt Mike Fossum.

Lenke til kommentar

Aktiviteter for T-2 dager til oppskytning:

 

Launch-2 Days (Thursday, May 29)

 

- Complete preparations to load power reactant storage and distribution system

- Activate and test navigational systems

- Flight deck preliminary inspections complete

- Enter first built-in hold at T-27 hours for duration of 4 hours (13:00 CET)

- Clear launch pad of all nonessential personnel

- Perform test of the vehicle's pyrotechnic initiator controllers

- Resume countdown

- Enter 8-hour built-in hold at T-19 hours

- Begin operations to load cryogenic reactants into Discovery’s fuel cell storage tanks

- PRSD LO2 off-load

- Demate orbiter mid-body umbilical unit

- Resume orbiter and ground support equipment closeouts

Lenke til kommentar

Aktiviteter for T-1 dag til oppskytning:

 

Launch-1 Day (Friday, May 30)

- Resume countdown

- Begin filling pad sound suppression system water tank

- Main engine avionics, pneumatics and controller checkout

- Close out the tail service masts on the mobile launcher platform

- Pad sound suppression system water tank filling complete

- Begin star tracker functional checks

- Enter planned hold at T-11 hours for 13 hours, 37 minutes

- Activate the orbiter's communications systems

- Move Rotating Service Structure to the park position

- Perform ascent switch list

- Fuel cell flow-through purge complete

 

Foreløpig er det 80% sjanse for at været ikke er bra nok. Noe som er bra for denne tiden av året.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Er det ikke motsatt da? 80% sjangs for fint vær?

 

En som skrev dette på nasaspaceflight-forumet:

 

Today: - Major concern: Anvils

20% chance of weather prohibiting launch

0% chance of weather prohibiting tanking

 

Sunday: - Major concern: Anvils

30% chance of weather prohibiting launch

5% chance of weather prohibiting tanking

 

Monday: - Major concern: Thunderstorms

60% chance of weather prohibiting launch

5% chance of weather prohibiting tanking

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Tankingen av den eksterne drivstofftanken er ferdig. ECO-sensorene har fungert utmerket og alt ser bra ut fra et teknisk standpunkt.

 

Mannskapet forlot O&C-bygningen ikledd oppskytingsdraktene litt over klokken 19 norsk tid. De ble kjørt ut til oppskytingsrampen i Astrovanen og tok seg opp til 195 fots-nivået i oppskytingstårnet. Mannskapet ble deretter kalt inn til White Room en etter en og tok etterhvert plass inne i Discovery. Sistemann ombord var MS2 og Flight Engineer Ron Garan. Om kort tid vil luken på Discovery bli lukket.

 

Så langt ser det derfor veldig lyst ut for en oppskyting litt over klokken 23 i kveld norsk tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...