Gå til innhold

Direct3D vs. OpenGL


McThomson

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok ingen som har dokumentert hverken det ene eller det andre her. At et bestemt spill/program fungerer litt bedre med det ene eller det andre betyr sannsynligvis bare at de som har programmert det har klart å løse det bedre med et av API'ene enn det andre. Begge API'ene har implementert stort sett identisk funksjonalitet og bruker akkurat de samme hardware funksjonene for å få ting gjort.

 

OpenGL går for å være litt lettere å programmere enn DX, så det kan være en forklaring på at ting av og til virker bedre i OGL. Spesielt C syntaxen til DX kan være relativt stygg.

Lenke til kommentar

Som hobbyprogrammerer valgte jeg OpenGL framfor DirectX etter å ha lest noen kode-eksempler . Det du kan gjøre med et par linjer i OpenGL, bruker du ofte en halv side med kryptisk kode i DirectX. :o

 

Jeg har forstått det slike at enkelte ting kun er mulig i DirectX. :cry:

 

Utviklingen av DirectX fra M$ går stadig framover (versjon 9 snart), mens OpenGL har utviklet seg minimalt(versjon 1.1 eller 1.2) siden lanseringen.

Lenke til kommentar
Som hobbyprogrammerer valgte jeg OpenGL framfor DirectX etter å ha lest noen kode-eksempler . Det du kan gjøre med et par linjer i OpenGL, bruker du ofte en halv side med kryptisk kode i DirectX. :o

 

Jeg har forstått det slike at enkelte ting kun er mulig i DirectX. :cry:

 

Utviklingen av DirectX fra M$ går stadig framover (versjon 9 snart), mens OpenGL har utviklet seg minimalt(versjon 1.1 eller 1.2) siden lanseringen.

 

Må nok rette deg der!

 

DX9 kom før julen 2002, og opengl er ute i versjon 1.4. Så det så....

Lenke til kommentar

Direct3D er bedre, mer detaljert, raskere...Open GL er også bra, kan føles mer stabilt, særlig på Il2Sturmovik ( syns nå jeg), men ikke like fint å se på... d er min mening...sikkert mange som er uenig her, men gidder ikke krangle. Er altfor mye krangling medlemmer imellom, litt barnsligt egentlig

Lenke til kommentar

OpenGL har jo også bøttevis med Extensions, så da gjør det ikke noe om selve grunn frameworken har utviklet seg lite siden lanseringen. Nvidia har jo masse extensions f.eks, ati har også det.

 

Ville brukt OpenGL over Direct3D uansett hvilken dag i uka:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...