Gå til innhold

To-platers harddisk på 640 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for svar om søketid og akesesstid Simen, var bare litt nyskjerrig. ;)

Ikke minst fordi jeg for noen uker siden åpnet en eldre disk, koblet til til maskinen og kjørte en defragmentering mens jeg filmet disken i aksjon. Og selv på den gamle 5GB disken er det et ganske imponerende syn denne leserarmen.

 

Anvil Lagt til I dag, 11:35

I tillegg kan man jo nevne Command Queueing (NCQ/TCQ) som optimaliserer lesing/skriving, ikke alltid til det beste for en PC.

Ok, rett meg gjerne om jeg tar feil, jeg har 2 "gamle" Raptor 74GB i raid0 her, og er det ikke slik at i motsetning til disker med Native Command Queing som må enables gjennom AHCI, så kjører Raptor Tagged Command Queing gjennom sin firmware, og er dermed aktivert enten man vil eller ikke?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Ok, rett meg gjerne om jeg tar feil, jeg har 2 "gamle" Raptor 74GB i raid0 her, og er det ikke slik at i motsetning til disker med Native Command Queing som må enables gjennom AHCI, så kjører Raptor Tagged Command Queing gjennom sin firmware, og er dermed aktivert enten man vil eller ikke?

 

Jeg mener bestemt at TCQ ikke er aktiv dersom man ikke benytter AHCI eller RAID modus eller ev en kontroller som støtter/ikke støtter TCQ, altså både disk og kontroller må støtte TCQ for at det skal være aktivt.

 

Hvis du sjekker tester på nettet THG/StorageReviw så finner du Raptor både med og uten TCQ i ytelses tester.

Lenke til kommentar
Takk for svar om søketid og akesesstid Simen, var bare litt nyskjerrig. ;)

Ikke minst fordi jeg for noen uker siden åpnet en eldre disk, koblet til til maskinen og kjørte en defragmentering mens jeg filmet disken i aksjon. Og selv på den gamle 5GB disken er det et ganske imponerende syn denne leserarmen.

 

Anvil Lagt til I dag, 11:35

I tillegg kan man jo nevne Command Queueing (NCQ/TCQ) som optimaliserer lesing/skriving, ikke alltid til det beste for en PC.

Ok, rett meg gjerne om jeg tar feil, jeg har 2 "gamle" Raptor 74GB i raid0 her, og er det ikke slik at i motsetning til disker med Native Command Queing som må enables gjennom AHCI, så kjører Raptor Tagged Command Queing gjennom sin firmware, og er dermed aktivert enten man vil eller ikke?

På kontrollerkortet mitt kan jeg ihvertfall velge om tagged command queing skal settes på på diskene eller ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kan NCQ/TCQ deaktiveres på diskene som har det?

Ja, det skal gå greit å deaktivere det. Det deaktiveres/aktiveres i OSet. F.eks Enhetsbehandling i Windows.

 

Det går an å skru av/på (mener jeg å huske) dersom man kjører AHCI, hvis du kjører RAID modus på kontrollerer er det ikke mulig etter som jeg kan se. (ICH9R)

Lenke til kommentar

Beklager OT.

 

I min bios var "Sata Raid/ACHI mode" satt til disabled og "Ctrl mode" satt til IDE. Jeg byttet ctrl mode til ACHI og enablet ACHI under "Sata Raid/ACHI mode".

 

Det som skjedde under enhetsbehandling og "IDE ATA/ATAPI controllers" Var at 2 ICH9 drivere 4+2 porter ble erstattet med 1 ACHI controller.

 

Men alikevel får jeg ikke noe valg om NCQ på hverken disker eller kontrollere i enhetsbehandling.

 

Min nyeste disk er en Samsung HD321KJ 320GB som jeg mener har dette.

Lenke til kommentar
...

Men alikevel får jeg ikke noe valg om NCQ på hverken disker eller kontrollere i enhetsbehandling.

 

Min nyeste disk er en Samsung HD321KJ 320GB som jeg mener har dette.

 

Jeg tror ikke jeg kan hjelpe noe mer her, har satt alle mine i raid modus.

Har 1 stk raptor på en eldre maskin (P5B) og der får jeg ikke opp noe valg om TCQ/NCQ men denne maskinen er også installert med Intel Matrix.

 

Jeg husker imidlertid at jeg hadde et slikt valg (kanskje var det på et Abit 875 basert kort med en SIL kontroller?)

Lenke til kommentar

Reviewen på TechReport gir WD'en skryt for å være god på alle fronter.

Ytelsesmessig er den nesten uten unntak i toppen og ofte øverst.

I tillegg får den skryt for å være en av de stilleste de har testet.

 

De gir den "Editor's Choice"

 

Da er det bare å vente på at den kommer i en webshop.

Lenke til kommentar
Reviewen på TechReport gir WD'en skryt for å være god på alle fronter.

Ytelsesmessig er den nesten uten unntak i toppen og ofte øverst.

I tillegg får den skryt for å være en av de stilleste de har testet.

 

De gir den "Editor's Choice"

 

Da er det bare å vente på at den kommer i en webshop.

Høres meget bra ut. Blir kanskje denne istedet for 1TB til desktopen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da er noen tester utført.

 

Samsungen fungerte dårlig på Adaptec kontrolleren min så den er kjørt på ICH9R.

WD'n er stillere en Samsungen (hos meg) men de er begge stille.

 

Jeg har testet mest i RAID-0 og 1 men her er noen smakebiter.

 

WD640 (single disk)

post-137664-1211494971_thumb.png

 

Samsung (single disk)

post-137664-1211495081_thumb.png

 

2 x WD640 i RAID-0 (33%) av disken.

post-137664-1211495196_thumb.png

Lenke til kommentar

Vet ikke så mye om de hd kontrolerene jeg men hvis ikke det er særlig viktig så er jo tydlighvis wd sin hd bedre på alt og stillere i tilleg. Da blir det en sånn WD da på meg, hvis ikke du har noe og legge til som kanskje jeg burde vite ?

 

Og om ikke jeg husker feil er det ikke også sånn at samsung har 3 års garanti vs WD 5 års garanti ?

Lenke til kommentar
Vet ikke så mye om de hd kontrolerene jeg men hvis ikke det er særlig viktig så er jo tydlighvis wd sin hd bedre på alt og stillere i tilleg. Da blir det en sånn WD da på meg, hvis ikke du har noe og legge til som kanskje jeg burde vite ?

 

Og om ikke jeg husker feil er det ikke også sånn at samsung har 3 års garanti vs WD 5 års garanti ?

 

Det er bare Seagate som har 5 års garanti.

 

Adaptec kontrolleren er en raid kontroller til ca 3.500,-

ICH9R er onboard kontrolleren på hovedkortet (Intel's som er standard på alle Intel baserte hovedkort)

 

Husk, man må ikke se seg blind på tall og denne testen viser at WD'n er litt raskere. (ikke mange prosent)

Begge diskene oppleves som meget raske.

Prismessig er jo WD'n litt billigere så jeg mener den er det beste kjøpet akkurat nå.

 

Jeg kommer nok til å bestille 2 til for å se hvor langt jeg kan dra ytelsen i raid sammenheng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...