Gå til innhold

Pilot, hvilken utdanning?!


SINDRIS

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har vurdert å utdanne meg som pilot! Er det noen som vet billigste utvei for dette yrket?? Jeg bor i Møre & Romsdal så hvis det er noe i nærheten av her blir jeg glad!

 

Takker for svar.

 

--

 

Edit : Er det noen som vet hvordan karaktersnitt jeg bør ligge på for å komme inn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Jeg har vurdert å utdanne meg som pilot! Er det noen som vet billigste utvei for dette yrket?? Jeg bor i Møre & Romsdal så hvis det er noe i nærheten av her blir jeg glad!

 

Takker for svar.

 

--

 

Edit : Er det noen som vet hvordan karaktersnitt jeg bør ligge på for å komme inn?

 

Okey, men er det noen spesielle krav for det?

Lenke til kommentar

Er det noen her som er pilot?

 

Hvordan gjøres det før første gang de skal ut i luften på ekte!? Har de en proff som sitter og følger med og hjelper skikkelig til for at du ikke skal gjøre noe galt og som stepper inn hvis man trenger hjelp osv.?

 

-

 

Før de skal ut å fly trener de i spessielle simulatorer da?

 

Tror dere Flight Simulator X med ratt og annet utstyr kan hjelpe LITT?

Lenke til kommentar
Er det noen her som er pilot?

 

Hvordan gjøres det før første gang de skal ut i luften på ekte!? Har de en proff som sitter og følger med og hjelper skikkelig til for at du ikke skal gjøre noe galt og som stepper inn hvis man trenger hjelp osv.?

 

-

 

Før de skal ut å fly trener de i spessielle simulatorer da?

 

Tror dere Flight Simulator X med ratt og annet utstyr kan hjelpe LITT?

 

 

ja, og er du god i cs kan du dra rett net til Irak å kjempe i fronten ;)

Lenke til kommentar
Er det noen her som er pilot?

 

Hvordan gjøres det før første gang de skal ut i luften på ekte!? Har de en proff som sitter og følger med og hjelper skikkelig til for at du ikke skal gjøre noe galt og som stepper inn hvis man trenger hjelp osv.?

 

-

 

Før de skal ut å fly trener de i spessielle simulatorer da?

 

Tror dere Flight Simulator X med ratt og annet utstyr kan hjelpe LITT?

 

Har du et ønske om å bli yrkespilot kan dette gjøres gjennom forsvaret eller gjennom en privat utdanning. I forsvaret stilles det veldig høye krav, og det er få som kommer igjennom, men selvfølgelig... det er verdt å prøve. Kan fortelle deg om en av testene man kan få i forsvaret (som hvertfall onkelen min fikk):

 

Det er tegnet opp to forskjellige mønster - disse mønsterne skal du følge med to penner(eller lignende) samtidig. Ikke nok med det, men du skal flytte dem i en spesiell takt som stadig øker tempo. I tillegg skal du også svare på spørsmål, f.eks: hva er 12*12? Selv om du svarer riktig, kan de si at du har svart feil. Høres helt forferdelig ut, men dette er kun en stresstest fra deres side.

 

Hadde selv et sterkt ønske om å bli pilot, men har begynt å miste interessen for yrket. Uansett, mislykkes man gjennom militæret er som nevnt privat utdanning løsningen. Pratet med en pilot på utdanningsmessa i Lillestrøm som svarte på mange forskjellige spørsmål - og han nevnte at det er strenge krav i den private utdanningen, både faglig, fysisk og psykisk, men prisen ligger også på ca. 600 - 700 000 kr. Også her får man ulike tester, bl.a. om romforståelse, mattematikk og lignende, men han mente at det var enklere å komme gjennom den private utdanningen. Ja, det er vanskelig å bli pilot, men brenner man virkelig for det skal man nok greie det :)

 

Har en onkel som prøvde pilotutdanningen gjennom forsvaret, men han kom dessverre ikke gjennom og måtte ta den privat. Først og fremst måtte han øve masse i simulator, og når han skulle fly på egenhånd hadde han en pilot ved siden av seg som også hadde kontroll over flyet. Jeg er ingen ekspert på dette, i tillegg til at det er veldig mange år siden onkelen min tok flylappen, så rett meg om jeg tar feil :) Flight Simulator X kan jo kanskje hjelpe litt, har faktisk hørt at flypiloter faktisk også bruker spill for å øve seg. Uansett om det hjelper eller ikke, så er det jo fett spill som kanskje gir deg mer innsikt i pilotyrket ;)

 

Håper dette hjalp litt. Lykke til med pilotdrømmen!

Lenke til kommentar

Tusen takk for flotte svar!

 

Du som sa det om cs;

 

Jeg vil påstå at Flight Simulatot X er mye mer realistisk enn cs ;)

 

For det første er det vel ikke mange cs-spiller som sitter med våpen og sikter på skjermen der man skal skyte osv. men i FSx kan man faktisk få alt utsyret som man har i en cockpit til å fungere tror jeg!

Lenke til kommentar

Hei!

 

Sivil pilotutdanning kan du for tiden ta enten i Norge/USA (NEAR på Vigra) eller eventuelt andre steder i Europa. I tillegg jobber Luftfartsskolen til Norsk Aero Klubb med å starte opp flyskole på Torp.

 

Hele trafikkflygerutdanningen tar ca to år. Først lærer du grunnleggende flyging på småfly, akkurat som hvis du tar privatlappen i flyklubb. Deretter avanserer man til instrumentflyging og tomotorsflyging i litt større småfly. Man lærer også å fly i et såkalt multi crew concept, altså i fly med to flygere.

Samtidig gjør man unna teorifagene. Til europeisk trafikkflygersertifikat er det 14 fag man må i gjennom, med eksamen i hvert fag. Fagene består av bla. aerodynamikk, lover og regler, meteorologi, navigasjon, elektronikk mm.

 

Etter endt utdannelse får du forhåpentligvis jobb i et flyselskap. Nå for tiden er det godt marked for nyutdannede piloter, men man må regne med å jobbe i mindre selskaper eller som flyinstruktør først for å opparbeide operativ erfaring.

Når du får jobb blir du sendt på typekurs for flytypen du skal fly. Det består som regel av endel teori (teknisk) og deretter endel simulatorflyging med påfølgende oppflyging.

 

Håper det ga litt svar!!

 

Hilsen pilot som også begynte på flightsim...

Endret av NordicSpirit
Lenke til kommentar
Hei!

 

Sivil pilotutdanning kan du for tiden ta enten i Norge/USA (NEAR på Vigra) eller eventuelt andre steder i Europa. I tillegg jobber Luftfartsskolen til Norsk Aero Klubb med å starte opp flyskole på Torp.

 

Hele trafikkflygerutdanningen tar ca to år. Først lærer du grunnleggende flyging på småfly, akkurat som hvis du tar privatlappen i flyklubb. Deretter avanserer man til instrumentflyging og tomotorsflyging i litt større småfly. Man lærer også å fly i et såkalt multi crew concept, altså i fly med to flygere.

Samtidig gjør man unna teorifagene. Til europeisk trafikkflygersertifikat er det 14 fag man må i gjennom, med eksamen i hvert fag. Fagene består av bla. aerodynamikk, lover og regler, meteorologi, navigasjon, elektronikk mm.

 

Etter endt utdannelse får du forhåpentligvis jobb i et flyselskap. Nå for tiden er det godt marked for nyutdannede piloter, men man må regne med å jobbe i mindre selskaper eller som flyinstruktør først for å opparbeide operativ erfaring.

Når du får jobb blir du sendt på typekurs for flytypen du skal fly. Det består som regel av endel teori (teknisk) og deretter endel simulatorflyging med påfølgende oppflyging.

 

Håper det ga litt svar!!

 

Hilsen pilot som også begynte på flightsim...

 

 

Tusen hjertelig takk!

 

Hvor utdannet du deg og hvilken skole gikk du etter ungdomskolen?

Lenke til kommentar
Hvor utdannet du deg og hvilken skole gikk du etter ungdomskolen?

 

Jeg gikk på Norwegian Aviation College på Bardufoss. Denne skolen er dessverre nedlagt nå, inntil videre i hvertfall.

Jeg gikk allmennfag på videregående, med 2/3MX, 2/3FY og 2KJ (vet ikke om det fortsatt heter det samme men).

 

Før var det noen selskaper og skoler som krevde fordypning i realfag, men tror ikke det er så nøye lenger. Men med bakgrunn fra fysikk vil man lettere forstå endel ting som f.eks aerodynamikk og meteorologi.

Lenke til kommentar
Men hvis man tar utdanning som pilot i forsvaret må man vel binde seg til å jobbe der i 15 år eller no sånt må man ikke? :ermm:

 

 

er vel mellom 10 og 15 tror jeg... Men se det på den positive siden, du får fly "kule" fly, tjener bra med penger, sikra jobb rett etter utdannelsen, ikke noe studielån og sikkert andre ting jeg ikke vet om ;)

Endret av jj_89
Lenke til kommentar

Pilot utdanning i forsvaret er det slettes ikke enkelt å komme seg inn på. Den eneste muligheten jeg faktisk kjenner til er "Fly/Luft-opprativ" linjen på LKSK, altså Luftkrigsskolen. For å komme inn der må du først ha en GBU, BS eller UB utdanning. Samt at det bare er 2plasser pr. år på den opprative linjen, å det er _mange_ som søker!

 

Jeg selv, har tanken på å dra til Daytona, som nevnt over her, å ta Pilot utdanning der. Det meste du trenger av info står på www.luftfatsskolen.no. Må bare skrape sammen litt cash, å bestå "opptaket" i Norge, så er det hasta lavista nourwego!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...