Gå til innhold

Anbefale bærbar mac til bildreredigering?


Anbefalte innlegg

Nehh dere nå skal jeg ikke mase mer. Har bestemt meg. Blir macbook pro. Ser masse fordeler. Stabilitet + skjerm. Det jeg er ute etter. Og dessuten ser den dritfancy ut.

 

Men annet spørsmål; er det mulig å tilkoble PC skjerm til mac?

 

no problemo, bruk riktig adaper tror den følger med i esken, men er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Air kan bruke ekstern skjerm.. Apple burde bli snillere og la alle få matt skjerm.

Dessverre går det andre veien med dem også, så det ser ut for at det er lite å gjøre med det. De forventer kanskje at vi bruker penger på en ekstra skjerm. DVD-er ser mye mer imponerende ut på blank skjerm, så vi taper nok kampen om oppmerksomheten for vanlige forbrukere med multimediabehov, og som gir katten i om bildene de tar med sitt kamera ikke gjengis med helt riktige farger osv.

 

Hva kan vi stakkars fotoentusiaster gjøre? :wallbash:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Jeg googla forresten Gertab og fant ikke ut noe mer enn at det finnes en her på forumet som går under navnet...

 

PMnormal satt antagelig med tastaturet feil vei når han skulle skrive E og R i navnet; GERTAB vs GRETAB

Navnet er Gretab-Macbeth, og de er markedsledende når det gjelder skjerm/fargekalibrering.

Den enkleste kalibrereren er Eye-One Match. Den fungerer godt på MAC og Windows.

 

 

""Glossy skermer kan ikke brukes til bildebehandling!!!""??

Sitter selv akkurat nå på en "hvit" MACBOOK 13" Glossy skjerm som er kalibrert med Eye-One.

De bildene som jeg har fargejustert på denne MACen er hentet opp på min G5 med NEC skjerm, og skrevet ut på Epson og Canon proffskrivere. Både kvalitet og farger er som originalen.

Så hvor dere har det fra at en MACBOOK ikke kan brukes til bildebehandling, skjønner ikke jeg. Dagens OS10.5 krever mye RAM, og hurtige hardisker. I min MACBOOK er den originale 5400 disken byttet ut med en på 7200/200GB og det erfyllt opp med max RAM. Det gjør den ca 30% raskere ved bruk av Photoshop. Selv om skjermen er liten, gir den alikevel riktige farger, men en må være bevisst på å bruke de riktige skjermprofilene (ICC-profiler) og ved utskrift.

 

ER fagutdannet typograf (fra Blytiden) og repro. Var blant de første i grafiske som tok i bruk MAC i februar 1985 med utkjøring på LINOTRONIC postscriptfotosetter. Har brukt MAC siden. Har også brukt PC med DOS og NT parallelt, men MAC har vært å foretrekke i grafisk sammenheng. MAC er også bedre utbygd for bruk i musikkbransjen (nesten alle proffe musikkere bruker MAC i studio og flere kommer etter.

Men jeg skal være helt enig at Windows er bedre til andre typer programmer, som administrative (faktura, MS-Word, Excel ol). Og for de som liker spill.

 

Det at MAC er primært brukt innen reklame/grafisk bransje (i alle fall siden 1990), er at den ble tidlig tilrettelagt for denne type bruk (og grafisk var "tro" mot sitt verktøy). Ikke minst fordi brukergrensesnittet var og er enkelt, i alle fall fram til XP kom for Windows. Installasjon av progamvare og ikke minst fonter var og er mye enklere å handtere i OS enn i Windows.

 

Den ene MACBOOKen min er alltid i fotosekken. Så fort jeg har gjort en jobb, overføres bildene til MAC og en ekstern 200GB LeCie firewire disk (trenger ikke ekstra strømkilde).

Litt off; Kortleseren er http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=34591661 som dessverre er utgått hos ClasOhlsson. Den leser 2GB SanDisc extreme III på under 2 min. til MACen.

 

Finale:

Dagens MAC og Windows PCer (Linux også) har alle sine tilhengere. Noen kan kun bruke det ene, og noen dri.. i hardwaren sålenge applikasjonen fungerer som de skal.

For det er vel sluttproduktet som teller???

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar
Glossy skermer kan ikke brukes til bildebehandling!!!

Sitter selv akkurat nå på en "hvit" MACBOOK 13" Glossy skjerm som er kalibrert med Eye-One.

De bildene som jeg har fargejustert på denne MACen er hentet opp på min G5 med NEC skjerm, og skrevet ut på Epson og Canon proffskrivere. Både kvalitet og farger er som originalen.

Så hvor dere har det fra at en MACBOOK ikke kan brukes til bildebehandling, skjønner ikke jeg. Dagens OS10.5 krever mye RAM, og hurtige hardisker. I min MACBOOK er den originale 5400 disken byttet ut med en på 7200/200GB og det erfyllt opp med max RAM. Det gjør den ca 30% raskere ved bruk av Photoshop. Selv om skjermen er liten, gir den alikevel riktige farger, men en må være bevisst på å bruke de riktige skjermprofilene (ICC-profiler) og ved utskrift.

Skrevet feil?

Lenke til kommentar
"Glossy skermer kan ikke brukes til bildebehandling!!!"

Sitter selv akkurat nå på en "hvit" MACBOOK 13" Glossy skjerm som er kalibrert med Eye-One.

De bildene som jeg har fargejustert på denne MACen er hentet opp på min G5 med NEC skjerm, og skrevet ut på Epson og Canon proffskrivere. Både kvalitet og farger er som originalen.

Så hvor dere har det fra at en MACBOOK ikke kan brukes til bildebehandling, skjønner ikke jeg. Dagens OS10.5 krever mye RAM, og hurtige hardisker. I min MACBOOK er den originale 5400 disken byttet ut med en på 7200/200GB og det erfyllt opp med max RAM. Det gjør den ca 30% raskere ved bruk av Photoshop. Selv om skjermen er liten, gir den alikevel riktige farger, men en må være bevisst på å bruke de riktige skjermprofilene (ICC-profiler) og ved utskrift.

Skrevet feil?

Hva da???

Lenke til kommentar

Du skriver at glossy skjermer ikke kan bruker til bildebehandling, men at du bruker det selv og ikke skjønner at man ikke kan det.

Hvis jeg er litt snill med posten kan jeg få meg selv til å skjønne at du "Glossy skjermer kan ikke bruker til bildebehandling" er et utsagn du svarer på, men da bør det stå som et sitat.

Lenke til kommentar
Du skriver at glossy skjermer ikke kan bruker til bildebehandling, men at du bruker det selv og ikke skjønner at man ikke kan det.

Hvis jeg er litt snill med posten kan jeg få meg selv til å skjønne at du "Glossy skjermer kan ikke bruker til bildebehandling" er et utsagn du svarer på, men da bør det stå som et sitat.

 

 

"" er lagt til. Og det var det jeg mente, men glemte da jeg satte setningen i BOLD.

Observant, men jeg tror at de fleste skjønte hva jeg mente??

 

Men nå skal vel alle skjønne hva jeg sikter til. <;-)

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar

Jeg mener som sagt at en glossy skjerm kan kalibreres med godt resultat, så det er ikke håpløst, slik en kan få inntrykk av i denne tråden.

 

Ps. Når det gjelder musikk blir flere og flere studioer pc-baserte. Det finnes high-end systemer som kun finnes for pc, men det mest brukte systemet (Digidesign Pro Tools), samt den mest kjent programvaren (Cubase), kun fantes for Mac for 15 år siden. Årsaken til at musikere bruker Mac er at de er aldeles håpløst lite interessert i teknikk, og at før i tiden ble Mac regnet som mye enklere å bruke. Det er det i og for seg framdeles, men forskjellene er minimale. Det har jeg grunnlag til å uttale som tidligere eier av et ikke totalt ukjent lydstudio.

Lenke til kommentar
Jeg googla forresten Gertab og fant ikke ut noe mer enn at det finnes en her på forumet som går under navnet...

 

PMnormal satt antagelig med tastaturet feil vei når han skulle skrive E og R i navnet; GERTAB vs GRETAB

Navnet er Gretab-Macbeth, og de er markedsledende når det gjelder skjerm/fargekalibrering.

 

Når vi først er inne på å hjelpe til med skrivefeil i produsentnavn så regner jeg med at det er snakk om Gretag, ikke Gretab :)

 

Gøran

Lenke til kommentar
Den MacBook Proen er forrige modell, kom ny i januar var det vel.

 

Det stemmer, men den er fortsatt langt foran en ordinær Macbook likevel. Forskjellen mellom den nye og den "gamle" MBP-modellen er heller ikke stor.

 

Trådstarter har ca. 10000 kr til bærbar PC. Jeg ville helt klart lagt i 3000 ekstra for å få en mye bedre maskin (dersom vanlig MB er hoved-alternativet).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ser det er en gammel tråd, men vil gi en input.

 

Personlig ser jeg ingen problemer med glossy skjerm. Bare sørg for å ikke ha mye lys i rommet når du holder på med redigering.

 

Tenk gjennom før du kjøper bærbar, ikke sikkert du trenger det. Har skolen datarom og mange maskiner tilgjengelig blir den nye bærbare maskinen liggende hjemme.

En iMac med 20" skjerm er mye behageligere å holde på med iforhold til en bærbar med 13 eller 15" skjerm. Glossy eller matt, 20" kontra 13-15" er STOR forskjell. Ønsker du å ta med iMac'en til venner og slektinger? Kjøp en bag ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...