Gå til innhold

Ubuntu og Mint nekter og boote på Laptop


Anbefalte innlegg

Damas laptop kom tilbake fra rep for ca en uke siden. Hun har gitt meg lov til og installere Ubuntu på den, dualboote med XP da selvsagt... Mitt store problem nå er da at hverken Ubuntu eller Mint vill starte opp. Eller, rettere sagt, jeg fikk til og installere Ubuntu 7,10 etter og ha brent ut en cd for så og prøve og starte den opp, helt ærlig, nesten 20 ganger. Når det så var installert så oppdaterte jeg og restartet, og selvsagt ville den ikke starte opp. Prøvde så og restarte flere ganger, uten at den ville sammarbeide. Jeg har brent ut to nye Ubuntu cd'er (lastet ned fra to forskjellige servere linket til fra ubuntu.com). Har også brent ut en 8,04 cd, men den fryser enten rett etter install start eller når den nesten er ferdig. Har nå lastet ned og brent ut en Mint cd men den nekter og starte opp.

 

Vill legge til at jeg ikke får noen feilmeldinger når jeg sjekker om det er feil på CD-en... Den ene "gamle" 7,10 CD-en har jeg selv brukt og installasjonen fra CD-en sitter jeg her og bruker nå... Så jeg har prøvd med to nye 7,10 (amd64) cd'er og en gammel 7,10 (i386) cd, pluss en ny 8,04 (amd64) cd, og en ny Mint 7,04 cd.

 

Laptop'en er en HP Pavilion DV6000 med AMD 64 CPU, Nvidia grafikk kort og 1064RAM.

 

Jeg har prøvd og lete etter mulige løsninger men finner ingen svar da det ikke ser ut til at det skal være noe problem med Ubuntu på bærbare. Jeg har lest det HAR VÆRT problemer (hva slags problemer som har vært vet jeg ikke) men med de seneste store distroer som feks Ubuntu skal det ikke være noe problem og få installert det på bærbare.

 

Jeg har brukt Gnomebaker i ubuntu og infra recorder i Windows for og brenne ut ISO fila. Hva gjør jeg galt og finnes det noen løsning for og få dette til og funke? Eller må jeg bruke en annen Distro? skal jeg bruke en annen distro bør det være en av de populære brukervennlige distroene, pluss at den må kunne brukes til spilling av WoW (Sims2 funker jo enda ikke så den har hun WinXP til).

 

 

EDIT:

Jeg glemte og legge til hva som skjer når jeg prøver og installere eller hva som skjedde da jeg hadde klart og installere Ubuntu 7,10 og den ikke ville starte...

 

Når jeg startet opp Ubuntu den ene gangen jeg fikk det installert så alt ut til og funke, men etter at den laste skjermen (den som ligner på XP sin laste skjerm) gjorde seg ferdig så skjer det ingen ting. Det samme skjer hver gang... Når jeg skal prøve og installere enten Mint eller Ubuntu 7,10 eller 8,04 så får jeg opp menyen hvor man kan sjekke CD-en for feil, Starte opp Ubuntu (live-cd), etc. Velger og installere eller starte LiveCD, etter at laste skjermen er ferdig så stopper alt.

 

Jeg får ingen feilmelding.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det glemte jeg selvsagt og legge til, beklager. Når jeg startet opp Ubuntu den ene gangen jeg fikk det installert så alt ut til og funke, men etter at den laste skjermen (den som ligner på XP sin laste skjerm) gjorde seg ferdig så skjer det ingen ting. Det samme skjer hver gang... Når jeg skal prøve og installere enten Mint eller Ubuntu 7,10 eller 8,04 så får jeg opp menyen hvor man kan sjekke CD-en for feil, Starte opp Ubuntu (live-cd), etc. Velger og installere eller starte LiveCD, etter at laste skjermen er ferdig så stopper alt.

 

 

Edit:

Jeg får ingen feilmelding.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar

Bare for og forsikre meg om at du ikke har misforstått meg. Jeg fikk installert Ubuntu 7,10 en gang, og ikke spørr meg hvorfor jeg gjorde det neste, men jeg avinstallerte for og installere det på nytt da jeg håpet det ville fikse problemet (windows takter kan man kanskje kalle det)... Jeg har nå prøvd med Ubuntu 7,10 og 8,04 og Linux Mint og jeg fant en (K)Ubuntu 7,10 cd.

 

Ubuntu 7,10:

Den nyeste cden, også den jeg installerte Ubuntu med på den bærbare (før jeg var dum og avinstallerte) men nå vill ikke engang maskinen lese cden.

 

(K)Ubuntu 7,10:

Den leser cden og jeg velger og starte LiveCD'en. Gjorde to forsøk og fikk det samme resultatet begge ganger... "Loading Hardware clock" ble listet opp men ga ingen "OK" eller "Failed" på høyre side... Den neste feilmeldingen som jeg fikk var under "Loading Hardware drivers" da kom det flere linjer med ord så fikk ikke skrevet opp alt da resultatet ikke var at en frøs men den skifter til svart skjerm. Men det sto noe om at den ikke fikk lastet inn en Wifi driver. Jeg sjekket cden for feil ved og bruke menyen jeg får frem når jeg starter opp fra (K)Ubuntu cden... Jeg får også frem flere linjer hvor vær linje starter med (jeg klarte ikke huske hele linjen) "cat://var/lib/acpi/" og slutter med "no such file or directory"

 

Ubuntu 8,04 Alpha 6:

installasjonen startet men alt frøs etter at den kom til 15% og skal finne filsystem (dette har også skjedd tidligere). Etter at den ville starte installasjonen prøvde jeg på nytt men da fikk jeg svart skjerm før LiveCD startet opp... Ved ett tidligere forsøk så frøs den da den skulle sette opp "hardware clock", under installasjon. Det jeg lot merke til denne gangen var at jeg ikke fikk noe resultat da den startet prosessen "Loading Hardware Clock"... Det tredje og siste forsøket på en installasjon denne gangen ga ingen gode resultater. Denne gangen så frøs den når den startet opp "Loading Hardware". Fikk ingen "OK" eller "Failed".

 

Linux Mint:

Det som skjedde før jeg fikk enda en svart skjerm var at jeg fikk to feilmeldinger. hvertfall som jeg lot merke til. Den første sa: "Modprobe: Warning: Not loading chipset blacklight ipv6"... Den andre sa noe om "Wrong Chipset 915 Resolution".

 

 

Beklager jeg ikke har hele feilmeldinger men de er fremme i noen sekunder mens den lange listen med "Loading" linjer kommer frem før jeg får svart skjerm. Med unntak av to eller tre ganger hvor den har frøset (totalt av alle ganger jeg har startet opp)

Lenke til kommentar

Vet ikke nøyaktig hva som kan være problemet, men se om det ikke er mulig å få et svar ved å innhente mer info, ved hjelp av BootOptions listen du finner på den siden. Enten du videreformidler beskjedene du får ved hjelp av disse oppstartsinnstillingene her, i ubuntu forumet eller på en av irc kanalen. Noen vil muligens ha et bedre svar til deg da.

 

Hvis det jeg nettopp har tipset deg om ikke gir noen som helst mening, vet jeg ikke helt hvor jeg skal dirigere deg.

 

Håper det ordner seg.

 

atlef.

Lenke til kommentar

Du har altså ikke noe operativsystem på maskinen, og klarer heller ikke å boote Ubuntu som live-cd? Dette hørtes veldig rart ut... Hva var det som forårsaket at du sendte maskinen inn til service i utgangspunktet? Selv har jeg erfart at maskinen ikke nødvendigvis blir reparert, selv om du har sendt den inn til service..

 

I mitt tilfelle, var det ikke før jeg nevnte erstatning og forbrukerrådet at jeg fikk fortgang på saken og fikk en fungerende maskin i retur :)

 

Har du forresten testet hva som skjer hvis du prøver å installere XP?

Lenke til kommentar

XP er installert og funker slik det skal. Jeg skal bare installere Ubuntu, så det blir og duaboote Ubuntu med XP. XP og Ubuntu på samme maskin burde ikke være noe problem, har selv hatt det slik i lang tid og har det slik nå på min hovedmaskin.

 

Det som vistnok var feil på den bærbare var hovedkortet.

 

Jeg har dessverre glemt og legge til at når det gjelder Ubuntu og (K)Ubuntu har jeg prøvd og boote det som live cd og i "Safe Graphic Mode".

Lenke til kommentar
Skjer det samme om du prøver å trykke på F6 og bytte ut "quiet splash --" med "nosplash noapic noacpi --"?

 

Hva skjer om du prøver å sterte en Live-CD som er basert på en annen distro enn Ubuntu, som Knoppix, eller PCLinuxOS 2007.

 

Takk for tipset, skal prøve på det imorra når dama drar på kino...

 

Når det gjelder andre distroer, utenom de som allerede er skrevet, har jeg prøvd PCBsd og PCLinuxOS, og de gir samme resultat. dessverre... Men av de jeg har prøvd så er det HardyHeron jeg kommer lengst med. Den starter opp og installasjon starter, men fryser før den er ferdig isntallert. Så har ett håp om at den ferdige utgaven funker problemfritt.

 

 

EDIT:

Nei nå har jeg gitt opp hele greia. Orker ikke bruke mere tid på det for og være ærlig. Som sagt tidligere så har Hardy Heron bragt meg nærmest ett positivt resultat så jeg kan ikke annet enn krysse fingra og håpe det ferdige resultatet funker på den bærbare...

 

Men vill takke alle some har kommet med tips og hjulpet til for og prøve finne en løsning. Takker og bukker for hjelpen :thumbup:

Endret av Ördög
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...