Gå til innhold

Hva med de andre merkene? Enn Canon og Nikon altså.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når folk skal velge SLR i dag er det for det meste Canon og Nikon som alle prater om. Men hva med andre merker? Sony, Pentax, ++??? Noen som kan reklamere litt for andre merker som kan gi mye kamera for pengene med god bildekvalitet og gode funksjoner? :)

Takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du titter litt nedover i forumet under de utallige hvilket-kamera-skal-jeg-kjøpe-trådene vil du se av særlig Pentax og Olympus har sine evangelister med her på forumet, og de har mange gode argumenter for at man skal kjøpe annet enn CaNikon. Hva angår Sony er det jo en livlig tråd gående på hva som er "feil" med dem, og det kan kanskje være lurt å titte på om du vurderer en alpha.

For øvrig bør du nok spesifisere litt nærmere hva du ser etter i form av pris- og bruksområde, det er jo ingen vits i å fortelle deg at f.eks. Olymus E3 er et godt kamera om budsjettet ditt er på halvparten av hva det koster..:-)

Skrevet

Jeg gidder stort sett ikke skrike så høyt om Pentax lenger.

De selger seg selv til de som har tatt av skylappene.

Syns det har blitt så alt for mye (hva skal jeg kalle det ?) 'Canon-idioti' her i det siste.

Det hender jeg kan anbefale/be de se på/vurdere Pentax/Samsung dersom trådstarter har et åpent sinn i utgangspunktet.

Men 95% av trådene er enten "Canon a eller Canon b" eller "Canon a eller Nikon b ?". Siden jeg ikke har så alt for god kjenskap til Canon/Nikon så hopper jeg glatt over de trådene.

Men jeg er meget fornøyd med Pentax. Den aller aller største ulempen er at det er ikke så alt for mange butikker (fotobutikker) som fører de. Dermed er man (ofte) avhengig av å kjøpe det man måtte ønske av objektiver, blitser, stasj på internett, istedet for å kunne gjøre et impulskjøp i den lokale fotobutikken. (Det finnes unntak).

Mvh,

Beej80

Skrevet
Syns det har blitt så alt for mye (hva skal jeg kalle det ?) 'Canon-idioti' her i det siste.

Du mener vel "idiot-oppførsel" fra enkelte Canon-eiere ;)

Det hender jeg kan anbefale/be de se på/vurdere Pentax/Samsung dersom trådstarter har et åpent sinn i utgangspunktet.

Fortsett med det.

Men 95% av trådene er enten "Canon a eller Canon b" eller "Canon a eller Nikon b ?". Siden jeg ikke har så alt for god kjenskap til Canon/Nikon så hopper jeg glatt over de trådene.

Det er der dere som har andre systemer må komme inn og reklamere for deres system. Still et høflig spørsmål om trådstarter i det hele tatt har vurdert andre systemer. Det er flere ganger at trådstarter har endt opp med Olympus, Pentax eller Samsung. Sjeldent Sony, dog.

Men jeg er meget fornøyd med Pentax. Den aller aller største ulempen er at det er ikke så alt for mange butikker (fotobutikker) som fører de. Dermed er man (ofte) avhengig av å kjøpe det man måtte ønske av objektiver, blitser, stasj på internett, istedet for å kunne gjøre et impulskjøp i den lokale fotobutikken. (Det finnes unntak).

Mvh,

Beej80

Jeg hadde nok kjøpt Pentax hvis jeg skulle startet idag. K20D ser ut til å være et meget godt kamera. Pentax har også mange interessante objektiver som frister.

Tom

Skrevet

Jeg er en Canon-idiot som stort sett anbefaler alt annet enn Canon. Det er fordi jeg vet at jeg er en idiot, og at mitt valg ikke er det rette for de fleste. Det mener jeg faktisk. Canon passer meg helt glimrende, men jeg tror de aller fleste kan være bedre tjent med noe annet. Man bør nemlig ha en klart definert smak innen bildefilosofi (noe absolutt ingen newbees har) for å utbytte av merprisen i forhold til konkurransen, i og med at bildekvaliteten ikke er objektivt bedre. De som i likhet med meg har en subjektiv preferanse for Canon vil alltid være godt tjent med Canon, alle andre kaster bort en del praktiske funksjoner. Både Nikon og Canons svake side er at de tilbyr færre funksjoner enn konkurrentene i samme prisklasse. Når vi tar med Pentax og Samsung i sammenligning med de to store vinner de alternative også på byggkvalitet. K10D og GX10 rett og slett knuser alle andre kameraer i prisklassen under Canon 40D på byggkvalitet. Hadde de hatt liveview hadde de knust all konkurranse sammenlagt også, men liveview-tilhengerene kan i dag med rette hevde at det er en stor svakhet til deres bruk.

Skrevet
Jeg er en Canon-idiot som stort sett anbefaler alt annet enn Canon. Det er fordi jeg vet at jeg er en idiot, og at mitt valg ikke er det rette for de fleste. Det mener jeg faktisk. Canon passer meg helt glimrende, men jeg tror de aller fleste kan være bedre tjent med noe annet. Man bør nemlig ha en klart definert smak innen bildefilosofi (noe absolutt ingen newbees har) for å utbytte av merprisen i forhold til konkurransen, i og med at bildekvaliteten ikke er objektivt bedre. De som i likhet med meg har en subjektiv preferanse for Canon vil alltid være godt tjent med Canon, alle andre kaster bort en del praktiske funksjoner. Både Nikon og Canons svake side er at de tilbyr færre funksjoner enn konkurrentene i samme prisklasse. Når vi tar med Pentax og Samsung i sammenligning med de to store vinner de alternative også på byggkvalitet. K10D og GX10 rett og slett knuser alle andre kameraer i prisklassen under Canon 40D på byggkvalitet. Hadde de hatt liveview hadde de knust all konkurranse sammenlagt også, men liveview-tilhengerene kan i dag med rette hevde at det er en stor svakhet til deres bruk.

Du sier det jeg mener mye bedre en meg, så jeg henger meg bare på.

Skrevet

Jeg foretok ett objektivt valg av system/kamera da jeg ikke hadde noen sterke følelser for noe merke. Og da ble til slutt Canon og Nikon valgt bort.

Av førstegangskjøperene som setter seg inn i funksjoner/pris/optikk/bildekvalitet osv tror jeg det er relativt større prosent som ikke velger Canon/Nikon enn hva det totale antallet tilsier.

Nikon og Canon selger nok mye til uvitende førstegangskjøpere som har kastet seg på dSLR-kjøret. De selger D40 og 350D/400D billig i bøtter og spann via de store kjedene. Merkenavnene er kjente og kameraene er i seg selv ikke noe dårlig kjøp.

At andre merker enn Canon/Nikon ligger i forkant av utviklingen er naturlig. C/N selger så mye ut fra sin sterke posisjon at de andre merkene må ligge foran for å kunne øke sine markedsandeler. For C/N-eierene er dette også positivt for C/N må henge nogenlunde etter for å ikke miste markedsandeler, men de bruker litt tid.

Selv om det er ett halvår siden jeg gjorde mitt valg så ville jeg fortsatt gjort det samme, spesiellt siden E-510 gikk markant ned i pris ved nyttår. Lite tilgjengelig optikk var i utgangspunktet noe som trakk i negativ retning da jeg gjorde mitt valg. Mye nytt har kommet siden i fjor høst og når en ser på pris/optisk kvalitet/vekt så er det ingen som kommer opp i mot objektivparken til 4/3" systemet. Til og med kit-objektivene til Olympus får bra kritikk og dessuten har 4/3" systemet Leica med laget. Det 4/3" systemet mangler er ett stort antall billige/dårlige objektiver, slik som det finnes til C/N.

Skrevet

Det er kanskje mer naturlig for oss som tidligere har hatt et bevisst forhold til valg av film (Velvia til landskap, f.eks.) å velge kamerahus og optikk ut fra bestemte bildefilosofier. De som ønsker helt naturlige farger i utgangspunktet vil gjerne velge Nikon, men de som foretrekker en varmere og mer flatterende gjengivelse foretrekker Canon. For tiden er jeg fascinert av den mer kalde og oppløste filosofien til Olympus. Slik skifter litt med sesongen for meg, men et valg måtte jeg jo ta. Da jeg valgte var det ikke aktuelt for meg å velge Olympus, siden det kun var E300 jeg hadde som referanse i forhold til 20D og D70.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...