Gå til innhold

Dave Hill photoshopteknikk


Anbefalte innlegg

I følge Dave Hill så er han ganske skuffet over at hans bilder blir sett på som HDR bilder, siden basisen for hans bilder ikke har noe med HDR teknikken å gjøre. En teknikk han bruker svært lite, om i det hele tatt.

 

Bildene hans er først å fremst Komposit og oppskarping og atter oppskarping + lyssettin/lyskontroll og timer med "post".

 

Se for dere en setting i sterkt sollys med 3-5 studioblitser og en kraftig ringblits med reflektor på kamera, som blåser liv i alle skygger og drar frem "ekstreme" detaljer i det som normalt ville være skyggepartiet.

 

Han forteller f.eks. at når han fotograferer en artist/band, så knipser han hver enkelt person for seg selv og setter dem in i en annen bakgrunn enn der de ble kipset, og/eller tar separate bilder av bakgrunnen hvor bilde(ne)t ble tatt.

Ofte masse forhåndsplanlegging (og etterarbeid) og raske shoot (også fordi han har fått masse erfaring i hva han trenger til å fullføre visionen sin selvfølgelig).

 

Blitsene han bruker er AlienBees Professional Photographic Flash Units.

 

Så for dere som vil prøve ut dette og har en studio rigg; Ta den med ut på en solfylt dag og husk ringflashen med reflektor til å blåse lyset "flatt".

 

Jeg er spent på å se om noen får det til. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et tre jeg har møtt?

 

Mulig. Det ble tatt langt ute i skogen ved slutten av Estenstadmarka, mot jonsvatnet og litt mot sjøen i Trondheim. Det er den beste forklaringen jeg kan komme med på hvor det ble tatt, var ute og gikk i et par timer ute i skog og mark her om dagen og knipsa mange bilder :)

Lenke til kommentar
Har det NOE med saken å gjøre? :p

 

Hvor lite skal det til å fake Exif infoen?! Ingenting! ;)

 

Hehe, sant nok, men litt sent nå som bildet har ligget her anyway ;) hehe.

 

Ja, sant nok.

 

Hvor lite skal det til å fake Exif infoen?! Ingenting! ;)

Og det er jo selvfølgelig ingen som legger merke til at bildet allerede er postet her fra før ?

 

Nei, dere må nok lette den feite rævva ut av soffaen og komme dere ut skauen og ta bildet på nytt :D

 

Tom

 

Huff!

Lenke til kommentar
Ikke verst, Børge. Men et så teknisk bilde bør ikke bli besudlet med slik fnask som finnes i både høyre og venstre bildekant. Klarer du å etterligne DH, så regner jeg med at du kan klone også. Det er kanskje litt feil av meg å nevne dette i denne tråden.

 

Takker. Mitt første forsøk, så :)

 

fnask i både høyre og venstre bildekant? Hva mener du her? De mørke feltene jeg har lagt på øverst i bildekantene? De la jeg isåfall på med vilje, fordi jeg synes det framhevet treet som var hovedobjektivet i dette bildet.

Lenke til kommentar
fnask i både høyre og venstre bildekant? Hva mener du her?

Han mener nok de greinene man kan se i begge bildekanter. De er forstyrrende og burde vært clonet eller croppet bort.

 

Ah, selvsagt :) I og med at jeg er ganske fersk i faget så hadde jeg faktisk oversett dem! Men nå som du poengterte dem så var de ganske irriterende gitt... Men nå var ikke dette et seriøst forsøk på å lage et skikkelig bilde heller, det var bare et testforsøk for og teste disse innstillingene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...