Gå til innhold

Dave Hill photoshopteknikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha testet med forskjellige bilder jeg har tatt har har jeg kommet til at bildet burder være en anelse undereksponert, med varme fargetoning. Dette henger nok sammen med at man justerer fill light såpass mye. Fuket utrolig bra på et bilde jeg har tatt, ser "tegnet" ut bare ved å bruke guiden her med visse endringer i justeringene (er ikke bildet jeg har lagt ut for bildekritikk)

Lenke til kommentar

Tja... Jeg har erfart at hvis du får skyggepartier uten detaljer vil Fill light fungere grisedårlig, og skape en helt absurd effekt på akkurat dette partiet. Blir nesten negativt. Men kan selvfølgelig ikke være overeksponert heller, for da blir jo ting alt for lyst. Hele nøkkelen gjelder å ha det helt perfekt eksponert, med detaljer i både høylys og skygger, hvor du mister hverken i redigeren. Så vil si at lyssetting er en mye større del av arbeidet hans, enn etterarbeidet. Forenklet, er det et par spaker i LR. Selv om han selvfølgelig gjør mye mer grundig arbeid i PS i tillegg.

Lenke til kommentar

Fikk lekt meg litt med et par bilder, og endte opp med dette.

 

Det ene er av en kompis før vi gikk på scena før en spille jobb med barrysax'n, brukte Dave Hill-teknikken vist i første post i denna tråden, samt art-history brush en del... og flere lag av dette oppåhverandre og mere til. Likte den utviska-malte effekten:)

 

Det andre er et bilde jeg fikk av Jan Ove Ottesen, da Kaizers Orchestra hadde konsert på studentersamfundet i trondheim, og han jumpa ut over publikum. Samme DH teknikken, og litt annet snax, men ikke mye..

 

Noen komentarer?:)

post-3675-1210372048_thumb.jpg

post-3675-1210372072_thumb.jpg

Lenke til kommentar

nå er ikkje jeg på krigstien mot deg olsen. Tenker på bilde av deg som ikkje du har tatt selv.

 

Men det er ikkje rettferdig med hill å kalle dette for hans effekt. Det mangler masse liv, og farge for å kunne gjøre det.

 

Ellers lure jeg på hvorfor du ikkje bruker bilde av deg selv under navnet her? De brystene drar vekk mye fokus!

Lenke til kommentar
På venstresida er det eit panel som heiter Presets. Like til høgre for der det står Presets er det eit plussteikn. Klikk på dette. Alternativt gå til Develop-menyen (ved sida av File, Edit osb.) og velg New Preset. Hurtigtasten er Ctrl + Shift + N.

 

 

det har jeg gjort. og merket av de som er aktuell. men kordan får jeg lastet inn innstillingene, dvs black 100, fill light 100 osv.

 

går det ann?

Lenke til kommentar

Til dere som prøver å etterligne DH "effekten". Kanskje noen av dere kan prøve å gjøre det ordentlig? En utfordring? Som selvfølgelig krever en del utstyr og god kunnskap om PS etc. Når man ser på videoene til DH ser man at han tar bilder ute på "location", dette er bakgrunnen/omgivelsene. Han tar bilder av person(ene) og effekter i studio.

 

Noen som har utstyr og tid til å prøve?

Lenke til kommentar

Den var veldig stilig denne DH effekten

Men jeg lurte på om det er noen måte og komme inn i Adobe Raw Converter med et JPG bilde i PS CS3. Er litt irriterende når man får et bra JPG og ikke har på RAW i tillegg. Resultatet blir kanskje ikke like bra som om det hadde vert RAW.

Vet det finnes noe lignende i Ligthroom, men det får holde med PS for nå.

Noen som har noe peiling?

Lenke til kommentar

Det er dette jeg har gjort med de to bildene jeg posta litt lenger opp her på side5, begge bildene er JPEG-filer,"Open as" er en kjekk mulighet å ha:)

 

 

Siterer meg sjølv frå tidlegare i tråden:
I CS3 kan ein opne JPEG-filer i Camera RAW, so du kan no prøve. Gå til File --> Open as, og frå nedtrekksmenyen for filtype vel du Camera RAW.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...