Gå til innhold

Kursinstruktør slår hunden min


Anbefalte innlegg

Vi dreiv med innkalling på dresurkurset jeg er påmeldt og dette gikk ut på at instruktøren skulle holde hunden min og så skulle jeg løpe og få den til å komme etter. Men plutselig, mens vi står ved hunden lener instruktøren seg ned og klapper til den over snuta. Og igjen. Og igjen og igjen. Så fikk den beskjed om at sånt skulle ihvertfall ikke bli tolerert når den sto der. Jeg kikket på den hele tiden, hunden satt ned, gjorde knapt en bevegelse og lagde ikke en lyd (er var på knurring og annen ufin oppførsel) men kikket bort på en annen hund. Instruktøren fortsatte å fike til hunden i ansiktet til den satt rett opp og ned og bare satt og fulgte med.

 

Jeg blei helt satt ut og fikk ikke ut et ord. Er dette normalt? Det ville aldri falt meg inn å slå hunden min, det syntes jeg virker helt bakvendt. Hadde jeg sitti der og blitt slått i trynet hadde jeg gått på med all kraft og med mord i blikket, men bikkja er så snill mot mennesker at jeg er 110 % trygg på at den aldri ville bitt. For meg virket det neste ut som om instruktøren prøver å provosere frem biting med slik oppførsel, og jeg blir ikke overrasket om så er tilfelle. Det er flere ganger i løpet av kurset ymtet frempå at blandingshunder og omplasseringshunder er gale. Min er altså begge deler.

 

Hva pokker gjør jeg med dette? Svelger min egen stolthet og kommer over meg selv? Eller er dette så bak mål som jeg fikk inntrykk av? Holder med vilje instruktørens navn og kjønn, hundens navn og kjønn og hundeskolens navn utenfor dette inntil videre, dette er ikke ment for å henge ut noen offentlig.

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo dyreplageri å behandle dyret feil, slik at den skades. Hvis du har betalt, få tilbake pengene dine og stikk fra de. Hunden din blir jo helt syk tilslutt.

 

Hadde noen naboer som slo og stengte inn hundene sine, det resulterte med at de ble gale og ble VELDIG aggressiv. Selvfølgelig måtte de avlives. De har hatt over 10 hunder på tiden vi har hatt 1.

Lenke til kommentar

1: Meld deg av kurset, og ta kontakt med skolen og krev pengene tilbake.

2: Fortell alle du kjenner om hva som skjedde, og be dem holde seg til helvete unna.

3: (mindre seriøst) Finn ut hvor instruktøren bor, og klapp ham over snuten. Du har i det minste grunn til det.

 

Hvis dette er Oslo Hundeskole, er jeg overhodet ikke overrasket...

Lenke til kommentar

Ja, dette er altså like grotesk som jeg mener det er. Dette er forøvrig det andre kurset jeg er på, første gang med denne instruktøren.

 

Har fått så mye dumme tips av typen "Kjøp anti-dra-sele, hunden lærer aldri å gå pent med den, men dere behøver da ikke å bruke 3 år på å lære den det." og "Kjøp bjeffehalsbånd med fjernkontroll, det er en investering." at jeg merker jeg blir uvell bare ved tanken. Jeg er for f*** ikke på kurs for å lære hvordan jeg skal bruke penger på å straffe hunden min, jeg vil lære å forstå hunden min og få den til å forstå meg!

 

Er drit skuffet over hele opplegget. Koster flesk gjør det også. Men det er penger jeg akter å få tilbakebetalt.

Lenke til kommentar

I forhold til tidligere innlegg også så virker hele kurset bak mål, og instruktørene er ikke kompetente.

 

Slutt og krev pengene refundert anbefaler jeg deg.

 

KAn jo også send en notis til mattilsynet, slik at de blir obs på denne virksomheten.

Lenke til kommentar
Ja, dette er altså like grotesk som jeg mener det er. Dette er forøvrig det andre kurset jeg er på, første gang med denne instruktøren.

 

Har fått så mye dumme tips av typen "Kjøp anti-dra-sele, hunden lærer aldri å gå pent med den, men dere behøver da ikke å bruke 3 år på å lære den det." og "Kjøp bjeffehalsbånd med fjernkontroll, det er en investering." at jeg merker jeg blir uvell bare ved tanken. Jeg er for f*** ikke på kurs for å lære hvordan jeg skal bruke penger på å straffe hunden min, jeg vil lære å forstå hunden min og få den til å forstå meg!

 

Er drit skuffet over hele opplegget. Koster flesk gjør det også. Men det er penger jeg akter å få tilbakebetalt.

Denne "insruktøren" kan ikke være kompetent i det heletatt. Hva er vitsen med kurs når du blir anbefalt hjelpemiddler som i grunn ikke lærer hunden noe, bare skaper mere frykt.

Har selv nylig vært på kurs med Nuffe tispa vår(1 år gammel). Var riktignok et intensivkurs over en helg, men vi lærte utrolig mye.

I utganspunktet er det jo ikke hunden som er problemet, men eierne som ikke klarer å komunisere riktig.

 

Var Fuglehundskolen vi var på. Anbefaler den på det varmeste til alle i Drammen-Oslo området. Noe av "undervisningen" er rettet spesiellt mot fuglehunder, men resten er for alle raser.

Lenke til kommentar

Nei vet du, dette syns jeg ikke høres ut som en positiv trener.

 

Vi har vært på to kurs, begge var BLÆÆÆÆÆH....

På valpekurset (privatperson) gikk vi bare fram og tilbake. På det andre (hvor treneren er nm i spor el lydighet) var det så rotete. Alle gjorde sitt, og de som trente på kontakt ble ukonsentrert når det var noen som trente sitt - bli. Ingen tvil om at han var flink, sier seg selv at en norgesmester er flink, men om han kunne lære bort var noe annet.

Lenke til kommentar

instruktøren skal ikke ha kontakt med hunden i hele tatt. det er du som skal disiplinere hunden, den skal vite at du er sjefen, ikke instruktøren. huff. kom deg vekk med en gang

 

klappe til hunden i ansiktet er heller ingen god måte å straffe/disiplinere på. holde igjen munnen, rive i nakkeskinnet, kjefte er mer korrekt. klapp i ansiktet kan virke forvirrende og desorienterende på hunden da nesen og øynene er svært følsomme.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

For en elendig instruktør. Møt opp på neste kurskveld, uten hund. Fortell at du er misfornøyd, og at du vil ha pengene tilbake. Slår de seg vrange er det bare å true med aviser samt masse negativ omtale på nett o.l. Du har jo fremdeles ikke sagt hvilken hundeskole dette er, så ingen fare for at du har "outet" dem enda.

 

Blir oppgitt over at instruktører fremdeles holder på sånn.. hva prøvde han på da, irettesette den for noe? Ødelegge gleden ved innkalling? Gjøre den redd for ham så den skulle løpe fortere til deg? Uansett feil, feil feil.

Lenke til kommentar

Har kommet masse svar her ja..! :) Hyggelig at folk engasjerer seg i dette, og jeg blir jo stadig tryggere på at dette er galt fra instruktørens side.

 

Er fremdeles usikker på hvordan jeg skal gå frem i forhold til instruktøren og skolen. Jeg har gått til venner og kjente og bedt de holde seg langt unna, og jeg skal sende en mail til skolen sentralt. Men tror jeg skal gå litt ydmykt frem og spørre om det virkelig er vanlig at instruktørene slår de deltakende hundene. Jeg skal også stille meg spørrende til at instruktøren har anbefalt meg å bruke langt over 5000 kr på diverse tiltak for å "bedre" hunden min.

 

Det er andre hundeskoler i nærheten med godt rykte, men det hadde jaggu denne skolen her også. At instruktøren tar kontakt med hunden min er ikke meg imot, instruktøren har ofte lettere for å vise hvordan ting skal gjøres istedenfor bare å forklare. Men ingen avstraffelse som dere sier, det er ikke aktuelt. Det er min jobb og instruktøren har gitt meg svært gode tilbakemeldinger på både prevantive tiltak for- og reaksjoner på "idiotoppførsel". Altså var det ingen grunn til at jeg ikke kunne fortalt hunden dette uten instruktørens hjelp.

 

 

Nei, jeg er fremdeles vippet litt av pinnen pga dette, fatter ikke at noen med så lang fartsitd med hunder kan slå hunden sin, langt mindre andres.

Lenke til kommentar

Angående det med å ta kontakt med hunden, så syns jeg det er grei forstyrrelse, så lenge det ikke "tar helt av". De trenger ikke stå og mate hunden, eller gjøre sånn at de ødelegger treningen/avbryter øvelsen.

 

Har dere noen gang sett instruktører som på f. eks valpekurs eller grunnkurs tar en hvilken som helst hund, trener den og det går perfekt? Ikke mist motet.. for de aller, aller fleste hunder vil gå veldig bra med en ny person den første gangen, rett og slett fordi hunden syns det er spennende og rart/annerledes. Så det har ingenting med at du er dårlig og instruktøren kjempeflink.

Lenke til kommentar
Vurderer kurs med hunden min så du kan i det minste fortelle hvilken skole dette er så jeg og andre kan styre langt unna..

PS: Du bryter ikke retningslinjene om du tipser oss om denne skolen.

 

Så det har blitt "outet" på et annet forum hvilken skole det er snakk om, så jeg har allerede bekreftet det der. Men det er viktig å understreke at jeg har vært på et kurs med samme skole hvor jeg er knallfornøyd både med kursinnhold og instruktør! Derfor velger jeg å tro at dette dreier seg om denne ene instruktøren og ikke om skolen generelt.

 

Den andre tråden lar seg imidlertid ikke google, så jeg holder navnet for meg selv her fremdeles. Men hvor i landet bor du? Det kan jo fort utelukke deg fra instruktøren jeg hadde.

Lenke til kommentar

Nå er det en kjent sak i andre forum hvilken skole dette dreier seg om og jeg ønsker derfor å redegjøre ytterligere for mitt syn på saken, bare for å understreke at jeg ikke oppfordrer til boikott verken av instruktøren eller hundeskolen. Dette gjør jeg fordi påstanden jeg komme med er relativt alvorlig. Hunden min fikk flere klaps over snuten (jeg antar 4-5 uten at jeg skal si at jeg sto der og holdt tellingen) til tross for at den ikke utviste noen sterk agressiv oppførsel. Jeg kan som sagt ikke si at hunden min ikke kikket bort på en annen hund eller liknende, men den satt rett opp og ned uten å nærme seg andre hunder. Nok en gang understreker jeg at oppførselen er irrelevant, ingen ting kan forsvare noe slikt som at man klapper til en hund. For å understreke "kraften" i disse slagene så er det langt ifra snakk om "deng", men tydelig markerte klapp med flat høyre hånd mot hundens venstre kinn og snute. Mitt synspunkt i det hele er at jeg reagerer på enhver tilnærming til å "lange ut" mot en hund på noen måte, for meg er styrken i slaget irrelevant

 

Jeg har tatt et kurs ved denne skolen tidligere, faktisk for ikke mer enn 4 uker siden, og instruktøren vi da hadde var av en helt annen karakter. Når hunden var i ferd med å miste fokus var hun på oss med en gang og stresset oss på at vi måtte være enda morsommere og dytte på med mer godt og mer leik, gang på gang på gang. Jeg lærte utrolig mye om min hund gjennom dette kurset. Når jeg nå er påmeldt nytt kurs, en måned etter at det forrige er avsluttet er altså tilfellet et helt annet. Denne instruktøren er også ivrig på at det er moro, leik og godter (positiv stimulanse generelt) som er viktig, MEN; når hunden har mistet fokus to-tre ganger i løpet av en kurskveld får pipen en annen låt. Da får vi beskjed om å ta tak i hunden vår og virkelig fortelle den at nå er det nok. Når vi kom på første kurskveld var dette noe av det første hun viste oss ved at hun slapp en av sine hunder, tok tak i ansiktet på den og kikket den dypt inn i øynene. Umiddelbart ble jeg litt overrasket over dette, men jeg forstår også viktigheten av å kunne fortelle hunden sin at nok er nok. Mer overrasket ble jeg imidertid når hun viser oss at når hun lener seg over hundene sine og viser tilnærming til sinne så kaster de seg rett på rygg. Jeg tenkte jo fort det at slikt ikke er noe man oppnår ved positiv stimulanse, men det er mulig jeg tar feil.

 

Det har altså vært et markant skille mellom de to instruktørene jeg har hatt. Mens den første gikk på med mer pågangsmot og mer hundedigg og energi når hunden mistet fokus er altså den andre fast bestemt på at en hund som mister fokus etterhvert må settes fysisk på plass. Det siste rimer dårlig med mine ønsker, og mine innlegg i diverse forum har ikke vært ment som annet enn et bekymret spørsmål om jeg bør svelge min egen stolthet og komme over dette, eller om dette kanskje ikke er så bra.

 

Jeg skal ikke komme inn på hva som kan være dyremishandling og hva som er en god instruktør. Den beste hundeopplevelsen jeg har hatt noen sinne hadde jeg på det første kurset mitt ved denne skolen hvor jeg følte at det plutselig sa "klikk" mellom meg og hunden min og at jeg fikk følelsen av å forstå hvordan jeg skulle få hunden min til å forstå meg. Utelukkende positivt alt sammen! Derfor utelukker jeg ikke videre bruk av skolen. Jeg utelukker ikke videre bruk av instruktøren jeg har nå heller jeg (sikkert til manges store overraskelse). Det jeg har lært på kurset jeg nå går på er noe helt annet enn jeg forestilte meg at jeg skulle lære, og det er at jeg må ha tydelige grenser for hva jeg lar andre får gjøre med min hund. Instruktøren jeg har nå er god til å få hunder til å oppføre seg og har mange ting å lære meg, og så lenge jeg holder henne på en armlengdes avstand fra hunden min er jeg sikker på at jeg kan lære mye! Sett grenser for hundene deres, men sett like klare grenser for hva andre får gjøre med dem! Bare for å ha sagt det har jeg vært i kontakt med en oppdretter jeg kjenner hvor han spurte hva jeg syntes om kurset jeg var på. Når jeg fortalte min historie forteller han meg at instruktøren jeg har for ham var kjent for akkurat dette med å ta hunder for hardt (etter hva han og jeg mener er "forsvarlig", dette er trolig like individuelt som dagen er lang) og at han allerede har bedt henne holde seg unna hans hunder på den måten. Men han understreker at hun har utrolig lydige hunder, og at hun må gjøre noe riktig for å få det. Det tviler ikke jeg på heller.

 

Jeg har bestemt meg for at jeg skal på kurs igjen etter påske. Samme kurs, samme instruktør. Men jeg har noen klare meninger med meg i kofferten denne gangen, og jeg skal si klart ifra akkurat hva jeg mener om slik avstraffelse av min hund. Da tror jeg problemet er løst. Jeg har ingen grunn til å slakte skolen generelt og håper både de og forumdeltakere rundt omkring forstår dette. At jeg er bekymret når hunden min blir klappet til tror jeg alle har forståelse for, men det handler om å sette grenser og ikke finne seg i ting bare fordi mennesket i andre enden kaller seg "instruktør". De er kompetente hundetrenere alle sammen, men det er opp til deg å filtrere ut de metodene du ikke aksepterer, når dagen er over er det tross alt din hund.

 

Mange gir uttrykk for at jeg ikke burde legge ut slikt om en navngitt hundeskole. Om det jeg beskriver er mishandling (det vil jeg ikke ta stilling til, det er mange faktorer jeg føler spiller inn der) syntes jeg det er riktig at folk får vite om det. Jeg syntes ikke det er mer riktig av dem å sette min historie i tvil enn det er av meg å fortelle den som jeg oppfattet den. Jeg oppfordrer IKKE til boikott av skolen, jeg oppfordrer til å sette grenser for hva folk kan gjøre med hundene deres. Det være seg på kurs, hjemme eller hvor som helst. Jeg er ikke i posisjon til å tvile på kompetansen til instruktørene ved skolen, og som sagt har en instruktør og et kurs ved denne skolen gitt meg min desidert beste opplevelse med hund noen sinne.

 

 

Da brukere på et annet forum har "outet" navnet på skolen og knyttet det både til denne diskusjonen og tråden i det andre forumet ønsker jeg en stopp av diskusjonen her og nå for at dette ikke skal bli en svertekampanje mot skolen og/eller mot instruktøren som hundetrener og person. Jeg håper de som har vært innom her og lest min historie vil bli mer oppmerksome på at det er både lov og viktig å sette grenser for hva andre får gjøre med hundene deres, det er et langt viktigere poeng enn hvilken skole det er jeg har gått på kurs hos. Instruksjoner og handling utover det dere mener er riktig overfor deres hunder kan skje ved alle hundeskoler, og da er det viktig å være obs på dette og å si ifra umiddelbart! Jeg forestiller meg ikke annet enn at instruktørene har full forståelse for dette.

 

Takk for engasjementet, det er godt det finnes mange hundeeiere som er over middels interesert i deres hunders ve og vel, men jeg ønsker altså at denne diskusjonen stopper her. En ny tråd om akkurat dette med viktigheten ved å sette grenser for hva folk får gjøre med andres hunder kunne vært interresant, men jeg håper og tror alle har forståelse for at jeg ikke ønsker å fortsette dette, det var som sagt aldri min hensikt at noen skulle vite hvilken skole det dreide seg om.

 

Nok en gang takk for engasjementet! :)

 

 

Bjørnar

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg si at vold løser alt men hadde noen slått (klapset) Maia over snuten så hadde jeg gått bort og gjort det samme med den personen. Ingen har rett til å utføre noe som helst fysisk straff på din hund uten din tillatelse mener nå jeg. Din hund. Du som har betalt for den, du som har oppfostret den så dermed så er det du som bestemmer. Å klapse til en hund kan jo gjøre hunden redd for hender og mere det. Hadde jo vært helmaks om bikkja hadde glefsa til.( i teorien... selv om det mest sannsynelig hadde endt ille). Men men. var bare mine tanker som flagret ut på nett nok engang,

 

 

 

EDIT: sry leste ikke siste del om at diskusjonen stoppet der:p

Endret av RaW_DeNiM
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ville ikke tolerert dette!

Hunden er ditt ansvar, den stoler på at du tar deg av den. Og når instruktøren slår den uten grunn, har du ingen grunn til å fortsette kurset. Hadde noen klappa til hunden min slik, hadde jeg smelt til vedkommende tilbake. Urespektabel oppførsel ovenfor dyr! Jeg kjenner jeg blir sint!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...