Gå til innhold

To års reklamasjonsrett på batterier


Anbefalte innlegg

Dette var jo glimrende, da øker pc prisene enda litt til her i landet.. sikkert god seier for forbrukerene synd vi tar regninga også.. Da var det bare å vente på at HDD-Kræsj saken skulle nå høyesterett så får vi se om vi klarer å få enda dyrere pcer.

 

Er ikke produkter som holder 50 prosent lengre, verdt en økning på noen prosent i pris da? Produsentene idag er altfor gode i å lage produkter som varer akkurat over garantitiden, slik at vi må kaste og kjøpe nytt oftest mulig. Dette er en bevisst måte innenfor produksjon for å selge mest mulig.

 

 

Hvor mange batteriprodusenter har vi i Norge og Norden...?

Hvor store er vi i verdensmarkedet...?

Hva er resultatet av alle merkostnader som påføres en produsent av noe i form av ekstra kostnader (avgifter og reguleringer)...?

 

All teori, praksis og sunn fornuft tilsier at det er sluttkunden som tar støyten til slutt. Det er ikke myndigheter, produsent, importør, leverander eller andre mellomledd som betaler for reguleringer og krav om utvidet garanti. Det er sluttkunden.

 

Skulle du ønske et batteri som holder 50% lenger vil du trolig måtte betale mer enn 50% mer for å få produktet. I et fungerende marked med store aktører vil pris å kvalitet på produktet følge hverandre ganske konsekvent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...

 

Nå må dere skille på reklamasjonsrett og garanti, forbrukerkjøp og bedrifstkjøp her da.

 

Husk at

1. Batterier har bare ett års garanti. (foreløpig i alle fall)

2. Det er ingen reklamasjonsrett ved bedriftskjøp med mindre dette er spesifikt avtalt mellom partene (og da vil det nok hete utvidet garanti)

 

(Begge disse over er vel bedriftskjøp, ikke sant?)

Ja, selvfølgelig har du rett. :p

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Ringte i dag Acer support, vedr. en bærbar pc som batteriet er gåent på.. Men den svenske/norske herren stod på sitt, siden det stod 6mnd på hjemmesiden dems, var det det han forholdt seg til. Når jeg nevnte dette med at det akkurat var vedtatt at man skal ha 2,5år reklamasjon på batterier nektet han dette.. Spurte deretter om å få snakka med hans sjef, men noe sjef hadde han ikke i følge han selv..(dummeste jeg har hørt på lenge).. Så der var det visst ingen vei å komme.. Saken er jo også at det er så veldig opp og ned, alt ettersom hvilken kundebehandler du får, kan avgjøre sakens utfall.

Får prøve meg til neste uke en gang og håpe på å treffe en annen som kan innrømme at de tar feil og melde saken videre.. Men de har tydeligvis ingen sjef, så det kan bli vanskelig..

Lenke til kommentar
Dette var jo glimrende, da øker pc prisene enda litt til her i landet.. sikkert god seier for forbrukerene synd vi tar regninga også.. Da var det bare å vente på at HDD-Kræsj saken skulle nå høyesterett så får vi se om vi klarer å få enda dyrere pcer.

 

Er ikke produkter som holder 50 prosent lengre, verdt en økning på noen prosent i pris da? Produsentene idag er altfor gode i å lage produkter som varer akkurat over garantitiden, slik at vi må kaste og kjøpe nytt oftest mulig. Dette er en bevisst måte innenfor produksjon for å selge mest mulig.

 

 

Hvor mange batteriprodusenter har vi i Norge og Norden...?

Hvor store er vi i verdensmarkedet...?

Hva er resultatet av alle merkostnader som påføres en produsent av noe i form av ekstra kostnader (avgifter og reguleringer)...?

 

All teori, praksis og sunn fornuft tilsier at det er sluttkunden som tar støyten til slutt. Det er ikke myndigheter, produsent, importør, leverander eller andre mellomledd som betaler for reguleringer og krav om utvidet garanti. Det er sluttkunden.

 

Skulle du ønske et batteri som holder 50% lenger vil du trolig måtte betale mer enn 50% mer for å få produktet. I et fungerende marked med store aktører vil pris å kvalitet på produktet følge hverandre ganske konsekvent.

 

For det første vil ikke en forelenget levetid med x% på et batteri bety x% økt pris, siden det ikke er en lineær sammenheng mellom levetid og pris på et batteri. Alt som trengs er å erstattet en del av komponentene som ryker oftest med bedre (og dyrere) komponenter. Tenker da spesielt på de batteriene som kortslutter.

 

Ellers er det ikke sikkert norge er alene om en praksis med strenge krav til batteri. Uansett må noen være først ute med noe sånt. Det kan jo hende at dette er noe som sprer seg til andre land i og utenfor EU.

 

Hvis vi skal kunne kutte ned på avfall og minke utslipp, må ting vare lengre og produseres smartere. Bedriftene er i liten grad interessert i dette, så det må nok tvinges gjennom av myndigheter og andre autoriteter. En utvidelse av reklamasjonsrett og garantitider er fine tiltak.

 

Edit: Ja, det blir dyrere. Men vi kan ikke fortsette vår bruk og kast-filosofi uten at jordkloden går dunken snart.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
Hvis vi skal kunne kutte ned på avfall og minke utslipp, må ting vare lengre og produseres smartere. Bedriftene er i liten grad interessert i dette, så det må nok tvinges gjennom av myndigheter og andre autoriteter. En utvidelse av reklamasjonsrett og garantitider er fine tiltak.

 

Ja, det blir dyrere. Men vi kan ikke fortsette vår bruk og kast-filosofi uten at jordkloden går dunken snart.

 

Jepp, en viktig og riktig læredom for kommende generasjoner. :)

 

Det er også en(eller to) grunn til hvorfor kvalitet koster litt mer.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Ringte i dag Acer support, vedr. en bærbar pc som batteriet er gåent på.. Men den svenske/norske herren stod på sitt, siden det stod 6mnd på hjemmesiden dems, var det det han forholdt seg til. Når jeg nevnte dette med at det akkurat var vedtatt at man skal ha 2,5år reklamasjon på batterier nektet han dette.. Spurte deretter om å få snakka med hans sjef, men noe sjef hadde han ikke i følge han selv..(dummeste jeg har hørt på lenge).. Så der var det visst ingen vei å komme.. Saken er jo også at det er så veldig opp og ned, alt ettersom hvilken kundebehandler du får, kan avgjøre sakens utfall.

Får prøve meg til neste uke en gang og håpe på å treffe en annen som kan innrømme at de tar feil og melde saken videre.. Men de har tydeligvis ingen sjef, så det kan bli vanskelig..

Ta kontakt med butikken du har kjøpt pcen fra, acer er helt på bærtur ang en del ting og forholder seg svært lite til norsk lov på sånt, selger av pc må ta reklamasjoner på egen kappe om ting er utenfor garantitid. Så ta kontakt med selger du, de fikser nok dette.

Lenke til kommentar
Ta kontakt med butikken du har kjøpt pcen fra, acer er helt på bærtur ang en del ting og forholder seg svært lite til norsk lov på sånt, selger av pc må ta reklamasjoner på egen kappe om ting er utenfor garantitid. Så ta kontakt med selger du, de fikser nok dette.

Jeg trodde Acer hadde ord på seg for å være blandt de ryddigste på slike ting. Så feil kan man ta.

Lenke til kommentar
Ta kontakt med butikken du har kjøpt pcen fra, acer er helt på bærtur ang en del ting og forholder seg svært lite til norsk lov på sånt, selger av pc må ta reklamasjoner på egen kappe om ting er utenfor garantitid. Så ta kontakt med selger du, de fikser nok dette.

Jeg trodde Acer hadde ord på seg for å være blandt de ryddigste på slike ting. Så feil kan man ta.

Innenfor garantitiden er de nok det - men utenfor har jeg hørt mye rart. Men jeg er ingen primærkilde, sier kun hva jeg har hørt igjennom jungeltelegrafen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Lurer på hva Apple sier til dette? :) Dvs. kommer sikkert til å knapt bry seg.

 

Har Apple noe de skulle sagt. De må vel forholde seg til norske forbrukerrettigheter som alle andre?

 

Det er ikke fullt så enkelt. Ihvertfall har det ikke vært det for meg:

 

Samtidig som denne saken har pågått har jeg hatt en nærmest identisk klagesak mot Apple eller nærmere bestemt Office Line Humac AS. I tillegg til å nekte meg et nytt batteri måtte jeg betale dem kr.1113,- for at de så på klagesaken min, noe som selvfølgelig ikke er lovlig. Dette var en reklamasjon innenfor 2 år etter kjøp.

 

Saken har blitt gjennomgått og Forbrukerrådet har gitt meg medhold på begge mine klagepunkter. De synes jeg burde få et nytt batteri, samt pengene de tok fra meg tilbake.

 

MEN... av forhandler får jeg ingenting. De nekter å gi seg til tross for Forbrukerrådets avgjørelse.

 

Da jeg er arbeidsløs og fullstendig blakk, kan jeg dessverre ikke gå videre med saken da dette vil kunne medføre store rettsomkostninger for meg. Selv om jeg trolig er garantert å vinne, vil forhandler kunne anke saken og jeg kan risikere å måtte betale saksomkostninger. Selv om jeg gir avkall på erstatningen, ville de kunne kreve meg for penger i tapt arbeidstid, saksomkostninger, osv.

 

Fra deres synsvinkel er det sikkert fatalt dersom de får en domsfellelse mot seg som vil kunne få hundrevis av andre kunder til å kunne reklamere. Man får ikke sine rettigheter i Norge dersom man ikke kan betale for dem. Og dette firmaet er for stort og mektig for meg. Følgelig vinner de selv om loven er på min side. Ikke noe overraskende ved det, i og for seg.

 

Jeg håper nå at en eller annen forbrukerjournalist kanskje vil ønske å skrive om saken, slik at akkurat hva som har blitt sagt og gjort av Office Line vil komme ut i dagen. Jeg har alle dokumenter, inklusive temmelig mange fullstendig uleselige fotokopier av grafer og andre mindre relevante tekniske ting som har blitt send inn og som har trenert saken.

 

For min egen del, vil jeg helst slippe å tenke mere på dette, men det hadde vært fint om denne episoden kunne komme andre Apple-brukere til gode. Jeg kunne blogget om det selv, men da ville vel noe sånnt som fire mennesker til sammen lese det. :)

Lenke til kommentar

Forbrukerrådet er et VEILEDENDE og MEKLENDE organ. Om forhandler nekter å følge innstillingen der, så tar du saken til forbrukertvistutvalget, som er en rett med dømmende makt.

 

Der kan du få en avgjørelse de blir NØDT til å følge. Ikke gi deg.

 

EDIT: Ser at du er blakk - det koster da ingenting å ta saken til FTU etter hva jeg vet. Du trenger heller ingen advokat eller noe slikt.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
det koster da ingenting å ta saken til FTU etter hva jeg vet. Du trenger heller ingen advokat eller noe slikt.

 

Det er ikke helt riktig. Forbrukerrådet advarer om at det kan komme til å koste en penger å ta saken videre til Forbrukertvistutvalget. En avgjørelse der kan nemlig ankes inn i en vanlig domstol. Derfor velger mange som ikke har penger å frafalle kravet etter at de har vunnet saken i Forbrukertvistutvalget. I enkelte slike saker blir de så saksøkt for tapte utgifter av den som tapte saken. Et scenario som i mitt tilfelle er langt fra usannsynlig.

 

Fattige har ikke fulle forbrukerrettigheter i Norge. De rike vil alltid kunne presse på med anker og penger til de får sin vilje igjennom.

 

EDIT: OK, jeg har bestemt meg for å sende saken videre likevel. De får heller kaste meg i gjeldsfengsel. Man må jo kjempe for sine rettigheter mot disse store mektige firmaene som ignorerer loven. Fristen for innsending går ut idag, så jeg rekker det akkurat. Jeg har derfor ikke lov til å diskutere saken videre fra og med nå av mens saken er til behandling i FTU.

 

Takk for innspill og råd!

Endret av Tormento
Lenke til kommentar

Hei deg som no tek kampen med Apple i FTU.

 

Eg var sjølv i kontakt med Apple i dag. Min ibook 14" blei kjøpt i slutten av januar i 2006, maskina og batteriet er med andre ord 2 år og 3 månadar. Batteriet har vorte raskt dårlegare dei siste månadane.

 

Gustav (svensken eg snakka med hjå Apple) var veldig bastant og avvisande då eg prøvde å reklamere på batteriet mitt som no har ein kapasitet på ca 1 1/2 time. Det gir ein kapasitet på ca 40% om ein tek utgangspunkt i 4 timar. Apple skryter av batterikapasitet opp mot 6 timar, men det har eg berre opplevd nokre få dagar etter at maskina er ny. Eg tek difor utgangspunkt i 4 timar.

 

Spørsmålet er om 40% etter vel 2 år er ok? Vidare er eg redd - pga tidligare erfaring - at det som i dag er 40% om 3 månadare er nærmare 0%. Dvs at batteriet er kaputt etter 2 1/2 år.

 

Til dei som heilt rett peikar på at levetid heng saman med bruk, så har eg denne gangen brukt batteriet heilt etter oppskrifta. Maskina har vorte lada ca 150 ganger så langt. Apple oppgir at ved rett batteribruk så vil eit batteri som er lada 300 ganger ha ein kapasitet på 80% av nytt batteri. Sjå her http://www.apple.com/no/batteries/notebooks.html

Dette kan tolkast til at eit batteri skal tåle meir enn 300 ladingar uavhengig av tal år.

 

Eg vil hevde at Apple lovar meir enn dei held, og at eg har kjøpt ei vare som ikkje samsvarar med Apple sin produktinformasjon. Eg er skuffa og føler meg sjølvsagt lurt. Kanskje er det ei naiv tilnærming, men når ein seljar lovar så forpliktar det også.

 

For meg er spørsmålet med batteri også eit spørsmål om ein skal kjøpe ny maskin eller nytt batteri. Batteri kan fort koste 1500 kr. Samtidig er maskina 2 år gammal, dvs at hd er fylt opp og ram`n er snart i minste laget (har 1 gb). Eit dautt batteri etter 2 år er "dråpen" som gjer at eg vurderar å kjøpe ny maskin og ikkje oppgradere den eg har med extra ram og ekstern hd. Summerar du prisen for meir ram, ekstern hd og nytt batteri så nærmar du deg fort prisen til ei ny maskin.

 

Oppsummert:

Eg har ikkje bestemt meg for kva eg skal gjere, men vurderar å reklamere av reint prinsipp. Eit batteri som ikkje fungerar gjer at den bærbare maskina mistar heile poenget.

 

Vi kan kanskje hjelpe kvarandre her, eller?

Lenke til kommentar

FTU sa at et batteri bør holde i 2 1/2 til 3 år. Dette er ikke vesentlig lenger enn 2 år, og dermed er faktisk reklamasjonsfristen i hht. Forbrukerkjøpsloven 2 år. Så reklamasjonsfristen gikk ut i januar 2008. Sorry, men Apple gjør ikke noe galt når de avviser reklamasjonen.

Lenke til kommentar
FTU sa at et batteri bør holde i 2 1/2 til 3 år. Dette er ikke vesentlig lenger enn 2 år, og dermed er faktisk reklamasjonsfristen i hht. Forbrukerkjøpsloven 2 år. Så reklamasjonsfristen gikk ut i januar 2008. Sorry, men Apple gjør ikke noe galt når de avviser reklamasjonen.

 

 

Og kva med poenget at Apple lover 80% etter 300 ladingar?

Lenke til kommentar
Og kva med poenget at Apple lover 80% etter 300 ladingar?

Det endrer ikke reklamasjonsfristene som er satt i Forbrukerkjøpsloven. Det finnes ikke noen 3-årig reklamasjonsfrist. Fristen for å reklamere på en mangel er enten 2 eller 5 år. For at den skal være 5 år må det være en forventet levetid som vesentlig overstiger 2 år på produktet.

 

FTUs valg om å sette 2 1/2 til 3 år som forventet levetid virker litt som et "kompromiss" for å unngå at bransjen skulle anke saken videre i rettssystemet.

Lenke til kommentar

Hvis det blir fullt gjennomslag for at lovens krav er høyere enn det som er mulig teknisk når det gjelder levetid for batterier, hva blir egentlig konsekvensen?

 

1) At kinesiske og japanske fabrikker bruker ett til to norske statsbudsjett på å forske fram bedre batterier.

 

2) At prisen på batterier i Norge dobles siden man må regne med å levere ut et nytt batteri midtveis i perioden, siden alle batterier dør før dette.

 

3) At alt salg av produkter med slike batterier til privatpersoner opphører, da de ikke kan lovlig selges slik de er idag.

Lenke til kommentar
Hvis det blir fullt gjennomslag for at lovens krav er høyere enn det som er mulig teknisk når det gjelder levetid for batterier, hva blir egentlig konsekvensen?

 

1) At kinesiske og japanske fabrikker bruker ett til to norske statsbudsjett på å forske fram bedre batterier.

 

2) At prisen på batterier i Norge dobles siden man må regne med å levere ut et nytt batteri midtveis i perioden, siden alle batterier dør før dette.

 

3) At alt salg av produkter med slike batterier til privatpersoner opphører, da de ikke kan lovlig selges slik de er idag.

 

Ingen av delene. La oss anta at alle batterier dør før det har gått to år. Noe som forøvrig ikke er realtieten etter mine erfaringer. Så vil prisen nok øke noe, fordi endel, men langt fra alle, får nytt batteri.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Og kva med poenget at Apple lover 80% etter 300 ladingar?

Det endrer ikke reklamasjonsfristene som er satt i Forbrukerkjøpsloven. Det finnes ikke noen 3-årig reklamasjonsfrist. Fristen for å reklamere på en mangel er enten 2 eller 5 år. For at den skal være 5 år må det være en forventet levetid som vesentlig overstiger 2 år på produktet.

 

FTUs valg om å sette 2 1/2 til 3 år som forventet levetid virker litt som et "kompromiss" for å unngå at bransjen skulle anke saken videre i rettssystemet.

Og bare for å legge til, høyesterett har fastslått at 3.5-4 års levetid er det minste som kan regnes som "vesentlig lengre" enn 2 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...