Gå til innhold

To års reklamasjonsrett på batterier


Anbefalte innlegg

Og kva med poenget at Apple lover 80% etter 300 ladingar?

Det endrer ikke reklamasjonsfristene som er satt i Forbrukerkjøpsloven. Det finnes ikke noen 3-årig reklamasjonsfrist. Fristen for å reklamere på en mangel er enten 2 eller 5 år. For at den skal være 5 år må det være en forventet levetid som vesentlig overstiger 2 år på produktet.

 

FTUs valg om å sette 2 1/2 til 3 år som forventet levetid virker litt som et "kompromiss" for å unngå at bransjen skulle anke saken videre i rettssystemet.

Og bare for å legge til, høyesterett har fastslått at 3.5-4 års levetid er det minste som kan regnes som "vesentlig lengre" enn 2 år.

 

 

Dere har begge rett når det gjeld reklamasjonsfrist ordinær reklamasjonsfrist, men det er noko som heiter missvisande produktinformasjon. Det betyr at ein bevisst, eller ubevisst feilinformerar om produkteeigenskapar. Det kan vere tilfelle her.

 

No er det lenge sidan eg las i kjøpslova eller forbrukerkjøpslova, men eg meinar at ein kan heve kjøp i slike tilfeller fordi produktet har ein mangel - dvs at den ikkje samsvarar med dei eigenskapane som seljar har opplyst. At reklamasjonsfristen blir oppheva fordi seljar har opptrådd grovt uaktsomt og i strid med redeligheit.

 

Les kva forbrukerlova seie om reklamasjonsfristar

 

§ 27. Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

 

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

 

Heile forbrukerkjøpslova kan de lese her http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html

 

I Kapittel 4. Tingens egenskaper, mangler mv. kan de lese om kva som kvalifiserar til ein mangel mm.

Blant anna står dette i § 16:

Tingen har en mangel dersom

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

 

Eg meinar at når seljar gir kjøpar inntrykk av at batterikapsitet vil vere 80% etter 300 ladingar og dette ikkje er tilfelle, så har seljar opptrådt grovt aktlaust. Det kvalifiserar til at fristen for 2 eller 5 år ikkje kan gjerast gjeldande. Men det er mi tolking av lova.... kva meinar du eller andre om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tolker den som at man kan gjøre mangelen gjeldene senere enn "rimelig tid etter at man oppdaget mangelen" dersom selger har opptrått grovt uaksomt.

 

Ikke at man plutselig får 2.5 års reklamasjonsrett på produktet.

 

 

Om ein les forbrukerkjøpslova isolert er eg samd med deg, men om ein ser kva kjøpslova sin § 33 skriv, så kan det stillast spørsmål ved korleis ein skal tolke forbrukerkjøpslova. Forbrukerkjøpslova er meint å gi forbrukar ekstra vern, i dette tilfelle - dvs di tolking av forbrukerkjøpslova - så taper forbruker på å bruke forbrukerkjøpslova. Eller forstår eg dette feil?

 

§ 33. Unntak fra reklamasjonsreglene.

Uansett §§ 31 og 32 kan kjøperen gjøre mangelen gjeldende dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

Lenke til kommentar
Eg meinar at når seljar gir kjøpar inntrykk av at batterikapsitet vil vere 80% etter 300 ladingar og dette ikkje er tilfelle, så har seljar opptrådt grovt aktlaust. Det kvalifiserar til at fristen for 2 eller 5 år ikkje kan gjerast gjeldande. Men det er mi tolking av lova.... kva meinar du eller andre om dette?

Så du mener at om jeg lader batteriet fra Apple 1 gang på 6 år så kan jeg reklamere på at det ikke fortsatt holder minst 80% kapasitet?

 

Et batter vil, helt naturlig og uavhengig av opplading eller ei, miste kapasitet over tid. Rundt 20% tap av kapasitet pr. år er langt fra unormalt, og vil ikke være en mangel. Et batteri har også en helt naturlig begrenset holdbarhet. Det vil altså ikke kunne sies å være en mangel om batteriet ditt dør en stille død etter 28-30 måneder etter at det ble tatt i bruk.

 

Delen av loven du viser til sier også at selger må ha opptrådt grovt uaktsomt eller uredelig. Det vil i praksis si at den forutsetter at selger har løyet tll deg om egenskapene til batteriet, noe jeg ikke kan se at har skjedd i saken du mener den kan brukes på.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

At ikke laptop-produsentene gjør følgende: Selg PC-ene uten batteri, og la kunden velge kvalitet og kapasitet selv. Da kan man reklamere på batteriet separat fra PC-en, og det lar seg lettere rettferdiggjøre en reklamasjonstid på to år. Så lenge batteriet er en del av en salgspakke som hovedsaklig skal vare i mer enn to år, har de lite de skulle ha sagt.

Lenke til kommentar
At ikke laptop-produsentene gjør følgende: Selg PC-ene uten batteri, og la kunden velge kvalitet og kapasitet selv. Da kan man reklamere på batteriet separat fra PC-en, og det lar seg lettere rettferdiggjøre en reklamasjonstid på to år. Så lenge batteriet er en del av en salgspakke som hovedsaklig skal vare i mer enn to år, har de lite de skulle ha sagt.

Hvorfor det? Det er fortsatt et krav om at det må foreligge en mangel for at du skal kunne reklamere. At batteriet ikke holder like lenge som resten av PCen er ikke en mangel.

Lenke til kommentar
Eg meinar at når seljar gir kjøpar inntrykk av at batterikapsitet vil vere 80% etter 300 ladingar og dette ikkje er tilfelle, så har seljar opptrådt grovt aktlaust. Det kvalifiserar til at fristen for 2 eller 5 år ikkje kan gjerast gjeldande. Men det er mi tolking av lova.... kva meinar du eller andre om dette?

Så du mener at om jeg lader batteriet fra Apple 1 gang på 6 år så kan jeg reklamere på at det ikke fortsatt holder minst 80% kapasitet?

 

Et batter vil, helt naturlig og uavhengig av opplading eller ei, miste kapasitet over tid. Rundt 20% tap av kapasitet pr. år er langt fra unormalt, og vil ikke være en mangel. Et batteri har også en helt naturlig begrenset holdbarhet. Det vil altså ikke kunne sies å være en mangel om batteriet ditt dør en stille død etter 28-30 måneder etter at det ble tatt i bruk.

 

Delen av loven du viser til sier også at selger må ha opptrådt grovt uaktsomt eller uredelig. Det vil i praksis si at den forutsetter at selger har løyet tll deg om egenskapene til batteriet, noe jeg ikke kan se at har skjedd i saken du mener den kan brukes på.

 

 

???

 

Eg blei veldig provosert av ditt innleiande eksempel i din argumentasjonen :mad: . Om du les det eg skriv på side 3, då kan du lese at det ikkje er snakk om å lade 1 gong på 6 år, men 150 på ca 2 år. Eg synest at vi kan halde diskusjonen på eit sakleg nivå. Kanskje har du heilt rett, men usakleg argumentasjon vil ikkje overbevise meg. Du virkar veldig sikker på at du har rett. Kva er det som gjer at du kan uttale deg så sikkert?

 

Ok så lever ikkje batteri meir enn 2 1/2 år, men om dette er eit faktum kvifor opplyser ikkje Apple om det. Det eg veit er det seljar fortel meg. Når seljar fortel meg at batteriet vil ha 80% etter 300 landingar, så tek eg han på ordet.

 

Når battriet mitt no har 40% eller mindre av ordinær kapasitet så er det langt frå det Apple har opplyst til meg at eit batteri held om ein held seg til anbefalt vedlikehald og bruk av batteriet. DET HAR EG GJORT!

 

Mitt poeng er at eg opplever at Apple argumenterar for at deira batteri er betre og vare lenger enn andre sine. Eg opplever at Apple brukar dette som eit argument for å velje Apple sine produkt framfor konkurentane til Apple sine produkt. Då eg på nytt kjøpte ein ibook, så var nettopp batteri kapasitet ein av dei tinga som var med på å få meg til å velje ei Apple maskin. Dvs at eg sjekka nøye med både Apple og andre produsentar når det gjeld batteri kapasitet og levetid.

 

Er det andre enn meg som opplever at Apple brukar gode batteri som eit argument for å få oss til å velje Apple?

Lenke til kommentar

En del ting anses som allmenn kunnskap. Bl.a. batteriers begrensede levetid. Det vil i alle tilfeller antas et visst kunnskapsnivå når det gjelder et produkt du velger å kjøpe. Du kan faktisk ikke pårope deg "uvitenhet" om alt og så forvente at produsent og selger skal betale for at du ikke gidder å sette deg inn i hvordan det du kjøper fungerer.

Lenke til kommentar
En del ting anses som allmenn kunnskap. Bl.a. batteriers begrensede levetid. Det vil i alle tilfeller antas et visst kunnskapsnivå når det gjelder et produkt du velger å kjøpe. Du kan faktisk ikke pårope deg "uvitenhet" om alt og så forvente at produsent og selger skal betale for at du ikke gidder å sette deg inn i hvordan det du kjøper fungerer.

 

Det er jo greit nok, men om det er slik at produsenten skryter på seg ting som ikke er tilfellet, så er jo det allikevel litt tvilsomt. At ting er teknisk vansklig er ingen unnskyldning for å love ting en ikke kan holde.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er jo greit nok, men om det er slik at produsenten skryter på seg ting som ikke er tilfellet, så er jo det allikevel litt tvilsomt. At ting er teknisk vansklig er ingen unnskyldning for å love ting en ikke kan holde.

Har produsenten skrytt på seg noe som ikke er tilfelle? Det eneste jeg ser her er at batteriet ikke har noen særlig holdbarhet etter 2 1/2 år. Det er helt naturlig, og støtter også opp om FTUs uttalelse om forventet levetid.

 

Det Apple sier er at 300 ladinger ikke vil ha noen særlig innvirkning på kapasiteten. De sier ikke noe om at batteriet skal holde ett eller to år lenger enn andres batterier.

 

Edit: Forøvrig, lover Apple noe mer enn det man uansett kan forvente i det hele tatt:

A lithium-ion battery provides 300-500 discharge/charge cycles. The battery prefers a partial rather than a full discharge. Frequent full discharges should be avoided when possible. Instead, charge the battery more often or use a larger battery. There is no concern of memory when applying unscheduled charges.

Hentet fra BatteryUniversity.com

 

Samme sted opplyses det at 80% kapasitet er normalt etter ett års bruk. Altså legger Apple opp til at batteriet lades litt sjeldnere enn en gang om dagen, og vil allikevel ikke miste mer enn 20% kapasitet. Så det Apple lover, på en litt kreativ måte, er at batteriet holder det som er normalt.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Fikk nytt batteri samt ny disk fra Dell idag. Ringte på fredag, fikk delene levert klokka 9 idag :cool:

 

 

Noen flere som har tatt kontakt med produsenter for å fått et nytt batteri? Leser om at det må forventes at batteriet taper seg ca. 20% per år, men hos meg har det vel tapt seg ca. 75-80% på ett år! Kjøpte pcen min i september i fjor, så mener dere at jeg kan reklamere på batteriet mitt til Fujitsu Siemens?

 

1 års-garantien på batteriet mitt utløp forrige måned som kjent, men reklamasjonen bør vel gjelde selv om jeg kjøpte produktet før denne loven ble vedtatt?

 

EDIT: Det som står i brukermanualen til PCen:

Power supply

1st Li-Ion battery 6 cell 5200mAh (56.2Wh) x

Battery runtime:

First battery * (Mobile Mark 2002) [up to] 5 h

 

 

Da synes jeg en halv times kapasitet etter ett år er for drøyt. Noen innspill?

Endret av thora
Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven er den loven som trer inn her, og den ble vedtatt for lenge siden. Men slike lover må alltid tolkes, og det artikkelen refererer til er at det har skjedd en bestemmelse som med all sannsynlighet vil bli normen på hvordan denne spesifikke situasjonen skal tolkes.

 

-80% på 1 år ville jeg personlig vurdert å reklamere på. Finn gjerne kilden til artikkelen og send med reklamasjonsnotaen.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Takker for svar, men lurer egntlig på om noen har gjort dette i praksis? Greit nok at jeg kan ha loven på min side, men hvor tungvindt vil dette evt. bli? Er vel ikke snakk om noen rettsaker etc. for å få reklamasjon på et batteri?

 

Synes ikke det virker som om dette er noe så veldig mange har benyttet seg av (ikke at jeg har god oversikt over det da, men.)i forhold til hva folk faktisk kan spare i slie saker. Vurderer å sende en mail til Fujitsu Siemens og høre hva de har å si om saken nå, men slår de seg vrange vet jeg ikke om jeg er i stand til å argumentere så alt for godt for at jeg skal ha krav på et nytt batteri.

 

Håper noen vet mer om dette:)

Endret av thora
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Synes ikke det virker som om dette er noe så veldig mange har benyttet seg av (ikke at jeg har god oversikt over det da, men.)i forhold til hva folk faktisk kan spare i slie saker. Vurderer å sende en mail til Fujitsu Siemens og høre hva de har å si om saken nå, men slår de seg vrange vet jeg ikke om jeg er i stand til å argumentere så alt for godt for at jeg skal ha krav på et nytt batteri.

 

Håper noen vet mer om dette:)

Såvidt jeg vet så gjelder forbrukerkjøpsloven mellom deg og forhandleren du kjøpte pc'en fra. Har du kjøpt den direkte fra Fujitsu Siemens? Hvis ikke tror jeg ikke du kan bruke forbrukerkjøpsloven mot dem i denne saken. Det du nok kan er å kontakte kjøpestedet og reklamere på batteriet. Det forutsetter at du har brukt batteriet slik som foreskrevet i dokumentasjonen du fikk fra butikken.

 

Har selv en Fujitsu Siemens (S2110) hvor batteriet nå er helt dødt (2 år gammel) jeg skal kontakte de jeg kjøpte pc'en av en av de nærmeste dagene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...