Gå til innhold

Superdatamaskin innviet i Trondheim


Anbefalte innlegg

Er dere grundig sikre på at det egentlig skal være kW, og ikke kWh?

En må merke seg at kWh ikke er det samme som kW/h.

Forbruker du 600 000 Wh, så er det egentlig 600 000 * 60 * 60 Watt.

 

Watt kan skrives på formen W = J/s , d.v.s. Watt er energi delt på tid i sekunder.

 

h = 60 * 60 , en noe utradisjonell benevnelse men du kan finne den f.eks. på strømregningen. hvor kWh betyr effekt du har brukt i en bestemt periode. Men uten å si periode er det håpløst.

http://en.wikipedia.org/wiki/Watt-hour

 

Men er jeg på jorde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare for å få det rett ;) den "h"en skal være der den.. står for hour, eller timer.. med andre ord kilo watt timer, noe som er helt korrekt :)

 

Skal den nok ikke. "Totalt kan den nye klyngen forbruke opp mot 600 kWh" - klyngen dør ikke når den har brukt 600kWh.

 

Watt har alltid en tidenhet i tillegg, en vanlig panel ovn bruker 1000W/Time, eller 1kwh..

Så helt feil det du sier der, forbruket i watt er alltid festet til en tidenhet, vanligvis i timer. Jeg er elektrikker så bør kunne dette :p

 

Du burde ha visst at det ikke er sånn når du er elektriker :p

 

Om denne superdatamaskinen står på i en time da kan man si 600kWh, men om den står på i en halvtime da blir 300kWh riktig.

 

Watt har ikke alltid en tidsenhet i tillegg. Se på strømprisene foreksempel.

 

1 kWh koster rundt 30 øre. Det betyr ikke at det koster 30 øre å slå på en 1000 watt ovn, men at det koster 30 øre å ha den på i en time og 15 øre for å ha den på i en halvtime.

 

Ser du nå hva jeg mener?

Endret av Molbo
Lenke til kommentar
Bare for å få det rett ;) den "h"en skal være der den.. står for hour, eller timer.. med andre ord kilo watt timer, noe som er helt korrekt :)

 

Skal den nok ikke. "Totalt kan den nye klyngen forbruke opp mot 600 kWh" - klyngen dør ikke når den har brukt 600kWh.

 

Watt har alltid en tidenhet i tillegg, en vanlig panel ovn bruker 1000W/Time, eller 1kwh..

Så helt feil det du sier der, forbruket i watt er alltid festet til en tidenhet, vanligvis i timer. Jeg er elektrikker så bør kunne dette :p

 

Da vil jeg ikke ha deg inn i huset mitt og rote med det elektriske :)

 

W = J/s (Joule/sekund) og er effekten, altså hvor mye strøm maskina drar per tidsenhet. 600kW = 600kJ/s. Å si at maskina bruker 600kWh er det samme som å si at en bil bruker 4 liter bensin. Hva bruker den 4 liter bensin på? Å komme seg fra garasjen og ut på veien eller fra garasjen og til Kuala Lumpur?

Lenke til kommentar
Bare for å få det rett ;) den "h"en skal være der den.. står for hour, eller timer.. med andre ord kilo watt timer, noe som er helt korrekt :)

 

Skal den nok ikke. "Totalt kan den nye klyngen forbruke opp mot 600 kWh" - klyngen dør ikke når den har brukt 600kWh.

 

Watt har alltid en tidenhet i tillegg, en vanlig panel ovn bruker 1000W/Time, eller 1kwh..

Så helt feil det du sier der, forbruket i watt er alltid festet til en tidenhet, vanligvis i timer. Jeg er elektrikker så bør kunne dette :p

 

Da vil jeg ikke ha deg inn i huset mitt og rote med det elektriske :)

 

W = J/s (Joule/sekund) og er effekten, altså hvor mye strøm maskina drar per tidsenhet. 600kW = 600kJ/s. Å si at maskina bruker 600kWh er det samme som å si at en bil bruker 4 liter bensin. Hva bruker den 4 liter bensin på? Å komme seg fra garasjen og ut på veien eller fra garasjen og til Kuala Lumpur?

 

Hmm, når du sier det sånn så.. Men når det blir skrevet KWH kan jeg fortsatt ikke se at det blir feil. Maskinen kan trekke opp til 600 kilowatt per time, høres ikke dumt ut for meg :p

Lenke til kommentar
Watt har alltid en tidenhet i tillegg, en vanlig panel ovn bruker 1000W/Time, eller 1kwh..

Så helt feil det du sier der, forbruket i watt er alltid festet til en tidenhet, vanligvis i timer. Jeg er elektrikker så bør kunne dette :p

Denne panelovnen du snakker om bruker nok 1000 W, som vil 1000 J/s, ikke 1000 W/h. 1000 W/h blir som å si 1 liter per mil per mil.

Lenke til kommentar
Watt har alltid en tidenhet i tillegg, en vanlig panel ovn bruker 1000W/Time, eller 1kwh..

Så helt feil det du sier der, forbruket i watt er alltid festet til en tidenhet, vanligvis i timer. Jeg er elektrikker så bør kunne dette :p

Denne panelovnen du snakker om bruker nok 1000 W, som vil 1000 J/s, ikke 1000 W/h. 1000 W/h blir som å si 1 liter per mil per mil.

 

Jeg missforstod nok litt diskusjonen og skjønner hva dere vil frem til her..

Enig med at 1W = 1j/s og at det er det som er relevant her :)

Jævla teoretikere :p

Lenke til kommentar
Watt har alltid en tidenhet i tillegg, en vanlig panel ovn bruker 1000W/Time, eller 1kwh..

Så helt feil det du sier der, forbruket i watt er alltid festet til en tidenhet, vanligvis i timer. Jeg er elektrikker så bør kunne dette :p

Denne panelovnen du snakker om bruker nok 1000 W, som vil 1000 J/s, ikke 1000 W/h. 1000 W/h blir som å si 1 liter per mil per mil.

Den er i hvertfall feil da;) for å få noe riktig her.. :p

En panelovn på 1000W bruker selvfølgelig også 1000W/h. hehe, så legne du har det på i 1 time da :p Siden du skriver kw/h og ikke kwh ;)

Lenke til kommentar
Watt har alltid en tidenhet i tillegg, en vanlig panel ovn bruker 1000W/Time, eller 1kwh.. Så helt feil det du sier der, forbruket i watt er alltid festet til en tidenhet, vanligvis i timer. Jeg er elektrikker så bør kunne dette :p

Ikke bland kW * h med kW / h. Det er to forskjellige ting. (sistnevnte er bare tull i denne sammenhengen)

 

Er dere grundig sikre på at det egentlig skal være kW, og ikke kWh?

En må merke seg at kWh ikke er det samme som kW/h.

Forbruker du 600 000 Wh, så er det egentlig 600 000 * 60 * 60 Watt.

 

Watt kan skrives på formen W = J/s , d.v.s. Watt er energi delt på tid i sekunder.

 

h = 60 * 60 , en noe utradisjonell benevnelse men du kan finne den f.eks. på strømregningen. hvor kWh betyr effekt du har brukt i en bestemt periode. Men uten å si periode er det håpløst.

http://en.wikipedia.org/wiki/Watt-hour

 

Men er jeg på jorde?

Her er det en del rot. For å ta det første avsnittet først: 600 000 Wh = 600 000 W * 60 * 60 sekunder. Siden Watt = Joule/sekund så kan man stryke de to sekund-enhetene mot hverandre og ende opp med 600 000 * 60 * 60 Joule.

 

h = time. h = 60 * 60 sekunder. Det er viktig å ikke glemme enheten i regnestykket.

 

kWh betyr hvor mye energi man har brukt i en ubestemt periode.

 

1 kWh = 3 600 000 Joule.

Lenke til kommentar
Jævla teoretikere :p

Hehe, det kan man si når man skal forklare andre teorien om effektforbruk og slår stolt i bordet med elektrikertittelen :p

 

Forøvrig når vi er inne på teori og pinlig nøyaktighet:

kwh = feil

kWh = riktig

KWH = feil

KWh = feil

 

Ligninger for de som liker å regne energi i Joule:

Effekt = energi per tid -> Watt = Joule per sekund -> W = J/s

Energi = effekt ganger tid -> Joule = Watt ganger sekunder -> J = W * s

Tid = energi delt på effekt -> sekunder = Joule delt på watt -> s = J/W

 

Ligninger for de som liker å regne energi i kWh:

Effekt = energi per tid -> kiloWatt = kWh per time -> kW = kWh/h

Energi = effekt ganger tid -> kWh = kiloWatt ganger timer -> kWh = kW * h

Tid = energi delt på effekt -> timer = kWh delt på kiloWatt -> h = kWh / kW

 

Omregning mellom de to energienhetene:

1 kWh = 1000 Wh = 1000 W * 60 * 60 sekunder = 3 600 000 W*s = 3 600 000 J.

Lenke til kommentar
Bare for å få det rett ;) den "h"en skal være der den.. står for hour, eller timer.. med andre ord kilo watt timer, noe som er helt korrekt :)

 

Skal den nok ikke. "Totalt kan den nye klyngen forbruke opp mot 600 kWh" - klyngen dør ikke når den har brukt 600kWh.

 

Watt har alltid en tidenhet i tillegg, en vanlig panel ovn bruker 1000W/Time, eller 1kwh..

Så helt feil det du sier der, forbruket i watt er alltid festet til en tidenhet, vanligvis i timer. Jeg er elektrikker så bør kunne dette :p

 

 

Så en 60w pære som bare står på i en halv time er kun på 30w ?

 

Effekt og måling av forbruk er og forblir to forskjellige ting. Man måler ikke en bils forbruk ved å oppgi hestekrefter per time, gjør man vel?

Lenke til kommentar
Så en 60w pære som bare står på i en halv time er kun på 30w ?

 

Effekt og måling av forbruk er og forblir to forskjellige ting. Man måler ikke en bils forbruk ved å oppgi hestekrefter per time, gjør man vel?

 

var ikke det jeg mente da :) men en lyspære på 60W som står på en halv time har brukt 30W per time, men det er noe utenfor da ;)

Lenke til kommentar

En 60W pære som har stått på i en halv time og av i en halv time har ikke brukt 30 watt til sammen den timen. Se for deg en bil som kjører i 60 km/t i 30-sone i en halv time og står parkert i en halv time. Den har jo ikke holdt fartsgrensa på 30 km/t den timen. Enig?

 

Ganger man watt eller hastighet med tid så får man andre enheter, henholdsvis energi og avstand.

60W * 0,5 h = 30 Wh

60 km/t * 0,5 t = 30 km

 

- Hastigheten 60 km/t er definitivt noe annet enn avstanden 3 mil.

- Effekten 60 Watt er definitivt noe annet enn energimengden 30 Wh.

Ser du forskjellen?

 

Legg merke til at enhetene (W, h, km/t osv) stemmer over ens på begge sider av likhetstegnene. Å sjekke at enhetene stemmer er en god kontroll på at man har regnet riktig.

Lenke til kommentar
En 60W pære som har stått på i en halv time og av i en halv time har ikke brukt 30 watt til sammen den timen. Se for deg en bil som kjører i 60 km/t i 30-sone i en halv time og står parkert i en halv time. Den har jo ikke holdt fartsgrensa på 30 km/t den timen. Enig?

 

Ganger man watt eller hastighet med tid så får man andre enheter, henholdsvis energi og avstand.

60W * 0,5 h = 30 Wh

60 km/t * 0,5 t = 30 km

 

- Hastigheten 60 km/t er definitivt noe annet enn avstanden 3 mil.

- Effekten 60 Watt er definitivt noe annet enn energimengden 30 Wh.

Ser du forskjellen?

 

Legg merke til at enhetene (W, h, km/t osv) stemmer over ens på begge sider av likhetstegnene. Å sjekke at enhetene stemmer er en god kontroll på at man har regnet riktig.

 

Skjønner hva du mener ;)

Skal gi meg her da, men som sagt, den bilen du snakker om har hatt en gjennomsnittsfart på 30km/t siden den har kommet 30km på 1 time :p Det er hvertfall sikkert, var på den måten jeg så på det.. og jeg snakket ikke om 60 wh, men 60 watt per time..

Endret av Scoopex
Lenke til kommentar
Skjønner hva du mener ;)

Skal gi meg her da, men som sagt, den bilen du snakker om har hatt en gjennomsnittsfart på 30km/t siden den har kommet 30km på 1 time :p Det er hvertfall sikkert, var på den måten jeg så på det.. og jeg snakket ikke om 60 wh, men 60 watt per time..

 

Det er mulig det er jeg som er treg nå, men når i all verden måler man i kW/h? Jeg kan forsåvidt forstå at man kan finne på å regne i kWh/h, siden man noen ganger har det totale energiforbruket, men da er man i praksis tilbake til å måle i kW.

 

Siden det er sekunder som er grunnenheten for tid, bruker jeg den videre, og kutter tusengangen (k) siden det ikke har noen betydning for enhetene. Det vi er enige om er at:

 

W = J/s (effekt)

W*s = J (energi)

 

W/s = J/s^2

 

Det siste tror jeg ikke det finnes noen egen betegnelse for, men burde gi effekt-akselerasjon. Opererer man med 1 W/s bruker man altså 1 W mer for hvert sekund. Og etter noen timer trekker man rimelig mye effekt.

Lenke til kommentar

Hmm, effektakselerasjon kan kanskje være en relevant måleenhet for atomreaktorer som løper løpsk. Dersom effektakselerasjonen er høy så betyr det at den er veldig ustabil og trenger svært raske styresystemer. Dersom effektakselerasjonen er lav gjør det ikke noe om styresystemene er trege.

 

Jeg må bare beklage at jeg har deltatt i avsporingen fra trådens emne. Atomreaktorer og enhetslære er veldig langt i fra innvielsen av EMGS sin nye superdatamaskin.

Lenke til kommentar
Hvor raskt tror dere man kunne encoda dvd til H.264 på denne? :) Hvis man hadde hatt en god SMP H.264 encoder.

En av profilene til handbrake har en fps på 2,5 eller noe sånn. Da skulle man hatt en slik :) Tror du de vil leie ut kapasitet? :D

 

Hvis jeg visste hvordan man lager en slik enkoder kunne jeg testet. Har tilgang til Titan på UiO. ;) Men hver institusjonsenhet har ikke tilgang til alle nodene. Min enhet har f.eks. 136 prosessorer tilgjengelig, men siden mange deler alle disse prosessorene, er det ikke mulig å bruke mer enn omtrent 50 prosessorer hvis man ikke vil stå i kø i månedsvis.

 

Kapasiteten brukes utelukkende for forskningsformål, og siden høy regnekapasitet er sårt trengt, er det nok intet igjen til uviktige ting som enkoding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...