Gå til innhold

Superdatamaskin innviet i Trondheim


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hehe...mye gøy å lese her for en elektriker:)

 

edit: har du brukt 1000watt i en time så har du liksom brukt 1Kwh,

4,347A i på time.

Ikke meningen å pirke, men strøm (Ampère) og tid har ingen relevans til kWh så lenge man ikke oppgir f.eks. spenning også :)

Eller resistansen (men var nok derfor du skrev f.eks.) :)

Siden elektrikere tilsynelatende er glade i å "tenke bil", så kan dere i dette tankeeksperimentet se for dere at bilene er elektronene som beveger seg i kabelen, og dermed eit mål for ampere. La oss si at du i løpet av ein gitt tid skubber 10 biler utfor eit stup; du har neppe brukt mykje energi. Dersom du derimot løfter bilene opp til stupet, så har du jo gjort ein del. Det du (T_A_G) nettop sa var: "Oooo, se, eg flytta på 4,347 biler i løpet av ein time".

 

Kva som tilsvarer spenning og motstand kan diskuteres litt, spesielt siden eksempelet mitt egentlig ikkje har noke med saken å gjøre. Men bil er jo gøy. Vrom vrom.

Endret av Quijote
Lenke til kommentar
Watt har alltid en tidenhet i tillegg, en vanlig panel ovn bruker 1000W/Time, eller 1kwh..

Så helt feil det du sier der, forbruket i watt er alltid festet til en tidenhet, vanligvis i timer. Jeg er elektrikker så bør kunne dette :p

 

hehe, du har allefall rett i at du burde kunne dette, om du er elektriker.. Så der bør du nok lese boka en gang til.

 

W er effekt. Joul pr sekund. Dermed bruker f.eks en ovn som står på en gitt antall enheter i W. Mens den i løpet av et døgn bruker en samlet energimengde på det samme tallet med *24Wh.

 

Et batteri som går tom for strøm inneholder tidsbestemt effektforbruk, altså en energimengde. Så der vil du finne Wh.

 

Ovnen bruker X W, mens den står på, men den bruker X Wh for å varme opp rommet 1K.

 

Det ironiske med hele praksisen med å benevne ting i Wh, er at man kunne gjort det i J, for å slippe forvirringen over. Men, det er enklere å hoderegne fra W til Wh, så slipper man å gange med 3600 for å få J. Når ovnen din har stått på en time. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Kan man komme på besøk til den bedriften?

Sikkle på serverparken og ta noen bilder og spørre om hvorfor de har vannrør over serverene?

 

Kanskje overtalt dem til å legge inn HWs Folding@home i 1 time.

 

Hvorfor bruker de 4/6 plasser i racken?

Kanskje jeg skal bestille 3000 racker og sette 1 server i alle og si at jeg har en gigantisk park.

 

De kunne fjernet hvert 3 kabinett på å fyllt det, kanskje til senere utviding.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...