Gå til innhold

Asus P5N-E SLI og Quad Core/Q6600 overklokking (Intel P35 og X38/X48 Tweaking)


Anbefalte innlegg

Oki, du bør også gå i bios under power managment å skru på HPET Support og velge 64 bit under, det har nok ikke noe med lagginga å gjøre, men det kan gi enda jevnere videoavspilling og lyd/bilde synk i Vista.

 

Jeg regner med du prøvde å starte på nytt etter du hadde fjernet alt i Msconfig/oppstart?

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

System Restore bruker du da, ligger under Programmer - tilbehør - system verktøy (noe sånt, har engelsk Vista som sagt)

 

Eller du kan enkelt fjerne oppdatering er i legg til/fjern programmer i kontrollpanelet - bare å velge vis oppdateringer

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Voldsomt aktiv tråd dette her etterhvert:). PerUlv2, er helt enig med deg i at 680i/650i er no buggete dritt for det meste. Har selv opplevd at jeg trodde p5n32e-sli hket var ødelagt. Det kom ikke skjermbilde uansett hva jeg tok ut og bytta. Så i et forsøk på å redde nvraidet mitt kjøpte jeg et billig Asrock 650i hk. Dette kortet kom ok ut på anandtech, og kortet fungerte det..på en måte. Raidet fikk jeg ikke til å fungere, så endte opp med full reinstall. Og voltregulatorene på hket laga sånn lyd med q6600 i selv på stock at det hørtes ut som et godt gammeldags modem. Jeg klarte en dag så bytta jeg dritten ut. Men når jeg skulle kjøre rma på asus hket og testa med en e4300 jeg hadde liggende så virka det plutselig igjen. Har nå montert vannkjøling på nb og begge 8800gt korta. Kjører fortsatt med thermalright 120 ultra extreme og 16db mist vifte på cpu. Nå som jeg fikk tempen på nn i sjakk med vannkjøling(enda ca samme temp som en overklokka xp2500@2500mhz :p) så klarer jeg å kjøre 1700fsb på 680i. Men når det ryker neste gang(regner med det skjer før eller senere) så skal jeg hive det og kjøpe meg Gigabyte. Har nå vært veldig plaga med 3 stk. Asus hk i det siste. 2 med 975x chipsett. Det eneste Asus kortet som bare virker og virker er p5b. Det er et av de beste hkene til asus ever.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar
Det er stort sett samme erfaring de fleste som kjører Nforce lenge har.

 

Har du virkelig hatt problem med Asus 975x? P5W DH Deluxe? hmmm...

Ja har 2 stk. p5wdh-dlx. Det var virkelig buggete jævlig lenge. Og så klokka det ganske råttent. 414 fsb var maks, men nå er jo kortet veldig gammelt. Og det siste kortet jeg fikk slutta 3 av ram kanalene å fungere på. Kan kun kjøre med en brikke nå. Men det eldste kortet fungerer etter siste biosoppgradering helt fint på en e4300. Er så lav fsb at jeg kan makse den lett ut på dette hket om jeg vil. Er fsb wall på ca 350fsb.

Lenke til kommentar

Ok... Jeg har bare bra erfaring med P5W DH - men er klar over at det ikke klokker noe voldsomt, har brukt dem til noen arbeidsstasjoner med bra resultat.

 

Sitter her med et lite problem sjøl... Lurer på å putte en Phenom 9850 i htpc´en min (nei - jeg er ikke så Intel fanboy som visse skal ha det til - overklokker ikke htpc - da er Phenom greit) med et AMD780G kort men nå leser jeg det at 780G kortene IKKE takler strømforbruket til Phenom - og det er det eneste brukbare m-atx kortet som SKAL støtte Phenom.... hmmm - E2160´en får sitte der ei stund til vel....

Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke revisjon 1 av kortet så det klokka ikke så dårlig som disse(rev. 1 toppa jo ofte på under 380fsb) og e6600 hadde jo lav fsb og høy mp sånn som q6660, klarte å makse den lett ut.

Men blandt annet så fungerte ikke geil rammen på dette hket med noe annet enn auto på ram(5-5-5-15), mens mitt p5b klarte lett 4-4-4-10@900 på samme tid. Så fikk jeg jo quadcore mens jeg hadde dette og da klokka det jo enda dårligere. Jeg kjøpte egentlig kun p5n32e-sli fordi jeg fikk det billig og skulle teste noe quad SLI med 2x7950gx2. Men psuen eksploderte før jeg fikk testa noe særlig.

 

Ja leste den samme saken om Phenom og de m-atx korta på anandtech mener jeg her om dagen på jobb. Litt synd egentlig, har også litt lyst å teste phenom. Men har så mye å gjøre med 4 jobber og skole at pc skruing mest blir en prioritering på jobb når jeg får betalt for det. Får se til sommeren.

Lenke til kommentar

Jepp, er litt overrasket over at alle her mener overklokking er et must på alle pcer. I min htpc så har jeg prøvd å få ting så stille som mulig, og på de fleste vanlige folks pcer så er støy, pris og stabilitet viktigere enn de siste 5-10% ytelse. Er kun i gamerriggen min jeg kjører litt overklokking, men det er mest fordi q6600 er alt for treg på stock til å holde følge med 2 stk. 8800gt. Kjører faktisk skjermkorta uklokka til vanlig, alt utenom Crysis går så det griner i 1680x1050 så ikke behov for mere enda. Uten at det er noe god mal for spillytelse så får jeg jo 17000poeng i 06 med kun cpu på 3.4 og stock kort.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar

Jeg overklokker kun gamerpc´en min - men det til gangs også ;-) Jeg vet om folk som overklokker htpc, servere og alt mulig, ikke spesielt lurt da men...

 

Men en bakdel til med AMD er at uansett hvordan man vrir og vrenger på det - du har et større utvalget med kvalitetshovedkort med jevnt over bedre chipset til Intel.

Lenke til kommentar

Sånn var jeg før, men er for gammel til å ha tid til å drive å tyne hw. maks, og dertil reinstallere os etc. når det tryner. Før var alt overklokka, når jeg tenker meg om er vel faktisk htpcen overklokka på cpuen. Men en p-m cpu på 2550mhz med stock volt og stock kjøling sliter ikke. Denne er jo laga for å kunne bli varm, og har fungert på den frekvensen i årevis. Men kunne fint klokka den ned til stock nå som jeg får til å bruke 2400pro til å aks. hd filmer. Ligger på 2-3 % på x.264 720p på den pcen. Men på 1080p så sliter kortet litt mere, og her er den opp mot 90% selv overklokka. Har bare 720p tv så klarer meg uansett.

Lenke til kommentar

Ser ut som pcen ikke lagger med 8.1driver til ati... MEN sier ingen ting sikkert, kjører litt prime95 nå får å se hva som skjer...

 

Edit

Sånn så det ut når jeg prøvde å overklokke min første Intel jeg fikk før jul --> :eek:, var ganske stor overgang fra AMD til Intel OC :omg:

Endret av OpelPower
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...