-sparks- Skrevet 9. mars 2008 Skrevet 9. mars 2008 Da blir det protest-stemme på FRP fra meg ivertfall
Xoduz Skrevet 9. mars 2008 Skrevet 9. mars 2008 Jeg har 50-60 original-spill i hylla, men om prisene på spill går opp grunnet en slik avgift som Trond Giske foreslår her, ja da legger jeg spillkjøpene på is for godt og bruker andre alternativer til å skaffe meg underholdning.
Litek89 Skrevet 9. mars 2008 Skrevet 9. mars 2008 Ja, det sier jo nok om deg når det som betyr mest for landets framtid er om du får spill til 430 kr istedenfor 400 kr
Tomtruck Skrevet 9. mars 2008 Skrevet 9. mars 2008 Det måtte jo komme før eller siden i dette avgiftslandet. Vil nærmest bety slutten for norske spillbutikker. Kjøper selv en del spill fra norske butikker(absoluttspill og gamezone), men hvis spillene blir 50,- + dyrere er det slutt på det for min del.
Licht Skrevet 9. mars 2008 Skrevet 9. mars 2008 Ja, det sier jo nok om deg når det som betyr mest for landets framtid er om du får spill til 430 kr istedenfor 400 kr Og på hvilken måte hjelper subsidiering av kommersielt ikke levedyktige spillforetak landets framtid?
Szmekken Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Skrevet 9. mars 2008 (endret) Norge har igjen tatt vann over hodet spør du meg. Det er tross alt en grunn til at bananer og biler ikke produseres i Norge. Dette er nok et eksempel på at stormannsgale politikere overvurderer landet vårt. Overlat spillproduksjon til dem som kan det. Endret 9. mars 2008 av Jorchi
Erasus Skrevet 10. mars 2008 Skrevet 10. mars 2008 New news Bra gjort av Espen, godt å se at han har litt mer peiling enn den jævla politikeren.
rvenes Skrevet 23. mars 2008 Skrevet 23. mars 2008 Er nå vel bare å skaffse seg ei litt feitere adsl linje og laste ned alt du vil ha! Sånn unngår du faktisk problemet. Amatører.
-sparks- Skrevet 23. mars 2008 Skrevet 23. mars 2008 Om en norsk spillutvikler lager ett bra spill, så vil markedet belønne dem. Det er ingen mening i å ha en avgift som belønner middelmådighet. Dette er statlig inngripen på det frie markedet, og sosialisme på sitt verste.
firberblad Skrevet 23. mars 2008 Skrevet 23. mars 2008 Om en norsk spillutvikler lager ett bra spill, så vil markedet belønne dem. Det er ingen mening i å ha en avgift som belønner middelmådighet. Dette er statlig inngripen på det frie markedet, og sosialisme på sitt verste. Enig. I tillegg er det jo ikke akkurat en tillitserklæring til norske utviklere. Blir jo som å si, dessverre så har vi ikke tro på dere slik at vi må nok skaffe dere inntenkter gjennom skatter og avgifter fremfor salg av et godt produkt.
Bruker-104685 Skrevet 24. mars 2008 Skrevet 24. mars 2008 Er nå vel bare å skaffse seg ei litt feitere adsl linje og laste ned alt du vil ha!Sånn unngår du faktisk problemet. Amatører. Du og er amatør, prøver å overbevise folk til å laste ned piratvarer på nett Tragiskt!!! Du er klar over att når man laster ned for eks spill så stjeler du.. Men jeg vil ikke diskutere dette engang! Rapportert!
worthy Skrevet 24. mars 2008 Skrevet 24. mars 2008 On Topic: Hvis dette går igjennom så vil nok torrentbruken gå oppover en del mer en allerede, men det spørs jo også på om ikke tollgrensa heves, isåfall så er det jo bare ligsågreit å importere spill. Jeg synes det er tull at spill koster oppimot 500-600kr her i Norge, og ikke kom og si at det er utvikleren som får det meste fordi det er det ikke importøren skal ha sitt, utsalgsstedet skal ha sitt, staten skal jo ha sitt, lurer egentlig på hvor mye som faktisk havner tilbake hos utviklerene jeg. Er nok bedre å betale for spill på steam o.l der man vet at utviklerene får sin slant. Off topic: Toman85, "Mamma, han er ikke enig med meg mymymy" Seriøst mann du tar teh intarnetz for seriøst, tenker nok herr Cornel gosser seg i ditt utrolig lavpannede forsøk på å virke som du er mr. moral og at alle som er "pirater" er mordere og burde bli låst inne, its a lost battle my friend.
Szmekken Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Skrevet 24. mars 2008 Off topic:Toman85, "Mamma, han er ikke enig med meg mymymy" Seriøst mann du tar teh intarnetz for seriøst, tenker nok herr Cornel gosser seg i ditt utrolig lavpannede forsøk på å virke som du er mr. moral og at alle som er "pirater" er mordere og burde bli låst inne, its a lost battle my friend. Nå bryter vel all oppmuntrende prat rundt, og/eller oppfordring til piratkopiering, med forumets rettningslinjer. Altså står Toman i sin fulle rett, og jeg synes det er fint at han faktisk tar litt ansvar. Tar ingen ansvar vil problemet med piratkopiering aldri ta slutt. Det er med andre ord du som står i fare for å ble the bad guy i denne diskusjonen, ikke Toman. Regler er til for en grunn. Love it or live it. Jeg ser helst at eventuell respons kommer via PM, da emnet piratkopiering som regel ødelegger en hver tråd med personangrep og andre urelevante kommentarer.
teletubbiekid Skrevet 24. mars 2008 Skrevet 24. mars 2008 Haha, om dette skjer kommer jeg ikke til å kjøpe et eneste spill fra norge igjen! Import og Steam ftw!
S-r-ex Skrevet 25. mars 2008 Skrevet 25. mars 2008 Vi har mange nok avgifter som gjør livet her til lands til et økonimisk helvete, om vi skal ha noen flere kommer økonomien til oss gamere til å bryte sammen. 600 er grensen for meg, så for Electroworld nede i Sandvika er det over og ut for meg...650 for PS3-spill...men ikke for 360 av en rar grunn...
NikkaYoichi Skrevet 25. mars 2008 Skrevet 25. mars 2008 Virkelig noen som tror spill kommer til å bli vesentlig dyrere av dette?Prisene idag er satt av konkuransen i markedet og utenlandske priser For å holde tritt med utlandet går ikke dette utover forbrukeren i vesentlig grad, er ikke slike at et spill til 600 kr vil koste 900 kr plutselig. Dette går utover distrubutørene(i all hovedsak de), importørene og butikkenes MARGINER!!!! Så istedenfor å tjene 30 % av de 600 kr spillet koster deg så tjener de 25 %. Du vet, de er ikke dumme de som selger, de skjønner at de ikke bare kan skru opp prisene og tro at folk ikke ser etter alternativer da Du er altså en av de få som har forstått hvordan dette vil slå ut. Problemet er bare at butikkene og de andre må skru opp sine priser for å dekke tapet med den økte avgiften, slik at det til syvende og sist blir oss forbrukere som lider uansett. Tror du virkelig at distribusjonsleddene i kjeden her i Norge er interessert i å tjene mindre enn før avgiften? Problemet er bare at spill allerede er dyrt i Norge sammenliknet med andre land. Det som da kan bli konsekvensen av dette er handelslekasjer til utenlandske nettbutikker og/eller piratkopiering. En bransje som allerede har store problemer med at folk bruker deres produkter uten å betale for dem er ikke tjent med at prisene går opp, det burde enhver idiot forstå, Trond Giske forstår ikke det. Jeg ser heller ikke hvorfor det er oss som forbrukere sin oppgave å holde liv i en næring som ikke klarer å overleve på egen hånd. Hadde norske spillprodusenter laget spill som forbrukerne var interessert i så hadde de ikke trengt subsidier, så enkelt er det - hvorfor er det viktig å subsidiere noen som vi egentlig ikke har bruk for? Jeg kjenner flere som har vært med på betatest av Conan, alle har nesten utelukkende negative kommentarer å komme med, hvorfor skal jeg være nødt til å betale for at Funcom ikke klarer å lage ett bra spill? Joda, fordi vi har sosialister som bestemmer i landet her. Ett slikt håpløst forslag måtte komme fra en sosialistfjott uten forstand. Til trådstarter: Ikke kall Giske for en erketrønder er du snill, han har ikke noe med Trøndelag å gjøre. Joda, jeg vet han er født her, men det finnes ikke ett snev av trønder i ham lenger.
Kuroneko Skrevet 25. mars 2008 Skrevet 25. mars 2008 Det er vel og bra å styrke norsk spelutvikling, men eg trur ikkje ei slik avgift er den beste måten å finansiere det på. Det er til sjuande og sist salg spelutviklarane skal leve av, og høgare prisar er ingen fordel med tanke på dette. Eg kan gjerne vere med på å betale, men då gjennom skatten. Kay Jeg hater avgifter. Ikke fordi jeg har allverdens mot å bidra til felleskapet, men fordi jeg også mener skattelegging av inntekter er en langt mer sosial måte å ta inn pengene som behøves på. Likevel synes jeg det var forferdelig mye unyanserte og krisemaksimerende påstander her. Så vidt jeg har forstått er det snakk om en avgift på noen kroner pr. spill, noe som i aller verste tilfelle ville øke prisen for forbruker med en tikrone eller to, i beste fall ikke i det hele tatt. Jeg har vanskelig for å tro at en slik prisøkning ville føre til mindre salg eller mer kopiering, jeg synes i grunn det virker merkelig at folk skulle legge merke til det engang. Og å hevde at "gode spillutviklere uansett vil klare seg om de lager gode spill", at de vil "belønnes av markedet" osv. viser en skrekkelig liten forståelse for hvordan markedet fungerer. For å komme i nærheten av markedet med et salgbart produkt kreves det enormt med penger, og om spillutviklerne skulle være heldige nok til å få pengehjelp vil de som låner dem disse pengene stille krav til når de skal få igjen noe på investeringen sin. En statlig støtte vil både kunne hjelpe utviklere å komme langt nok i prosessen til å skape noe håndfast ut av ideene sine som kan brukes til å tiltrekke seg kapital, og muligens gi dem større muligheter for å oppnå noen av visjonene sine i det ferdige verket. Det at norske spill for tida stort sett er rettet inn mot barn tror jeg kommer av at en til disse unngår konkurranse fra utenlandske spill. Barn kan ikke engelsk. Jeg tror likevel svært mange utviklere gjerne skulle skapt mer voksne spill om de hadde muligheten. Støtte kan være med på å gi dem denne muligheten. Uten støtte vil markedet aldri ha muligheten til å fortelle om produktene er gode nok eller ikke, produktene vil aldri bli skapt. I bunn og grunn er jeg som sagt enig i at avgift ikke er noen god ting. Jeg er derimot ikke så sikker som de fleste i denne tråden på at forslaget i seg selv er en dårlig ide. For det første er det, som jeg har forsøkt å argumentere for, mulig at den forhåpentligvis forsvinnende lille kostnaden for oss kjøpere vil oppveies av fordelene for utviklere (og dermed oss kjøpere igjen, i form av nye spennende spill), for det andre, og kanskje mer interessant: Dette viser at spill tas på alvor som kulturmedie på politisk plan. Tidligere har spill utelukkende kommet fram i politiske debatter som et onde, noe som skader barna våre, skaper voldsmenn, noe udelt skadelig. Debattene har dreid seg om sensur, om påvirkelige barnesinn, og onde sataniske utviklere. Som videofilm på 80-tallet, som rock- og punkmusikk før det. Giske er kulturminister. At vi har lite sans for ham som person, eller enda mindre sans for reformene han gjennomførte da han var utdanningsminister er en ting. Likevel bør det være en gledens dag når kulturministeren kommer med et forslag som nærmest ser på det som en selvfølge at leserne av forslaget er inneforstått med at dataspill er kultur. Uansett om forslaget dømmes nord og ned, uansett om forslaget _burde_ dømmes nord og ned: Det at dataspill, så vidt jeg kan se for første gang, tas på alvor som kultur bør være årsak til begeistring, ikke raseri.
binko Skrevet 25. mars 2008 Skrevet 25. mars 2008 Veeel, jeg skjønner ikke så mye av systemet som skal taes i bruk, så jeg gidder ikke engang klage på Giske i frykt for å ende opp med 3.gradsforbrenninger... (En liten vits der, altså). Men en ting jeg vet er at hvis prisene går opp mer nå, blir det lite spillkjøp på meg i fremtiden. Det er rett og slett for ille å bruke mer enn 399,- på et spill - for meg - men selvfølgelig vil jeg fortsatt ha underholdning på sitt beste, i form av spill. Det vil si jeg må ty til gratisløsninger, eller import som mange andre her nevner. Underskriftskampanje? Idiotisk, sier noen, men er lei av å ikke ha noen innvirkning på den norske politikken lenger... Om det er noe poeng i kampanjen er jo en annen sak, for selv om planene han gir oss SER ut som 400kr prisøkning, kunne det tenkes at det ikke er snakk om så mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå