Gå til innhold

Fet kjøling for hete CPU-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv en ninja Scythe kjøler og er sånn halveis fornøyd med den.

Det som trekker enormt ned er at festemekanismen som scythe har valgt å bruke ikke gir bra nok trykkmoment mot cpu, noe som gjør at det ikke blir optimalt kontakt mellom kjøler og cpu.

 

Et annet moment man må merke seg er at de er enorme, det er mange kabinetter som rett og slett ikke greier dimensjonene på disse kjølerne, må bare få nevne at det finnes en genial test av kjølere på markedet akkurat nå som er verdt en titt : Toms hardware Cpu charts 2 , 2008

 

 

 

CPU kjøling, med peltier element, som alle kan bruke hadde vert tingen!

 

Med mindre man legger med en ekstra strømforsyning så tror jeg at peltier ikke vil funke til hvermansen. Et ordentlig peltier element kan trekke alt fra 5A til 25A...

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Peltier element er fryktelig lite effektive. De fungerte noelunde før når CPUer generellt var mye kaldere, men jo mer varme et peltier må flytte, jo eksponensiellt mer effekt trenger du for å opp nå det.

 

Med andre ord, så blir det helt uaktuellt å kjøpe en moderne dualcore eller quadcore med peltier. Du kommer mye mye bedre unna det med vankjøling eller fasekjøling/chiller (om du har lyst å legge noe penger inn i det).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

54 er helt ok på luft. men du kan sjekke for lo under vifta, kan hende du må til med q-tippen for å rense bort lo og hår, selv har jeg hund så støvsuging av cpuvifte er vanlig kost her.

 

til dere som synes vannkjøling er for dyrt, øsk dere delene i bursdag og julegaver, ver spesifikk og fortell hvorfor du ønsker deg akkurat den vannkjølingsdelen.

Endret av minimum payne
Lenke til kommentar

Irriterende at alle gode kjølere er svære tower. Jeg trenger en kjøler til serveren min, som ikke over 9 cm høy. Har brukt zalman til nå, men viftene til disse er ikke utskiftbare, og begynner rimelig raskt å bråke når de kjøres 24/7. Skulle hatt en liggende kjøler med utskiftbar vifte.. (jeg har teipet en mist-vifte rett på zalmankjøleren - varmt)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Nå snakke jeg om vannblokk vs luftkjøling på generell basis.

Er ikke stort av luftkjøling som slår min Noctua som jeg betalte 450kroner for, galskap at en skal måtte betale mer for en liten vannblokk, som attpåtil krever flust av andre ting itillegg for å fungere

Det er uansett lite penger man snakker om.

Om man er student og må spise kneip med leverpostei for å få hjulene til og gå rundt, så kan man ikke regne med å kjøpe den feteste kjølinga til PC-en heller...

For folk i normal jobb er jo dette svært lite penger.

Det er jo ikke snakk om å kjøpe 2 cpu-blokker per uke..

Lenke til kommentar
Irriterende at alle gode kjølere er svære tower. Jeg trenger en kjøler til serveren min, som ikke over 9 cm høy. Har brukt zalman til nå, men viftene til disse er ikke utskiftbare, og begynner rimelig raskt å bråke når de kjøres 24/7. Skulle hatt en liggende kjøler med utskiftbar vifte.. (jeg har teipet en mist-vifte rett på zalmankjøleren - varmt)

 

 

scythe har kommet med en fin kavprofil kjøler. vet ikke om det er i nore, men skal visst være fint og handel fra danmark

 

http://vcore.dk/shop/scythe-scsk-1000-shuriken-1276p.html

Lenke til kommentar
Nå snakke jeg om vannblokk vs luftkjøling på generell basis.
Det gjorde du ikke:
Selv de mest ekstreme luftkjølingene til prosessorer idag koster jo ikke 600kroner [...]
(Min utheving.)

 

Uansett må jeg vedkjenne at det var bare flisespikking fra min side, da poenget ditt fremdeles står: Vannkjølingsblokker er overpriset.

Endret av haalo
Lenke til kommentar

de siste årene har luftkjørling kommet sykt mye, det er vel så stille som vann og nesten like bra kjøling. beste luft og gpu kjøler koster 850,- og da kan man ofte ha de ei stund.

 

så i 2002 var vankjørling tingen, men nå følger luft helt opp og forbi det en cpu tåler som 24/7 setting

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hvis man ikke overklokker er selv Intels kjølere stille. Bare sett hastigheten drastisk ned når den er under 60C, så vil man ikke høre noe. Men det er klart, hvis man har 100% last konstant eller overklokker kan det være lurt med en bedre.

Den er ikke direkte dårlig vil jeg si, bare man slenger på AS5 eller lignende og dropper det som kommer med pakka. Jeg har 61 grader under Prime load med stock kjøler på 6420 @ 3155mhz (ca. 80% på vifta), venter med å gå høyere til jeg får TR U120 ;)

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...