Gå til innhold

Hvilket system bruker du?


Hvilket system bruker du?  

402 stemmer

  1. 1. Kryss av for de systemene du bruker nå:

    • Canon EF
      186
    • Nikon F (inkl Fujifilm S-serie)
      127
    • Pentax/Samsung
      58
    • Sony/Minolta
      22
    • Sigma
      9
    • Leica R
      1
    • Leica M
      4
    • Leica skru
      1
    • Four Thirds (Olympus/Panasonic)
      18
    • Hasselblad H
      1
    • Hasselblad V
      5
    • Pentax 645
      0
    • Pentax 67
      0
    • Bronica ETRS
      2
    • Bronica SQAi
      0
    • Mamiya målsøker
      2
    • Mamiya RB/RZ 67
      2
    • Storformat (4x5" eller 8x10", etc)
      2
    • Canon FD
      6
    • Mamiya 645
      2
    • Mamiya ZD
      0
    • Rollei (mellomformat, ikke Rolleiflex)
      3
    • Contax/Nikon S
      4
    • Mamiya C
      0
    • Contax MF
      0
    • Pentax M42
      5
    • Hasselblad X-Pan
      1
    • Fujica
      0
    • Olympus OM
      8
    • Rollei 35mm (ikke Rollei 35-serien)
      0


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg (og sikkert mange andre også) ønsker en oversikt over hvor mange som bruker hvilket kamerasystem her på forumet.

Derfor spør jeg dere:

 

Hvilket kamerasystem bruker du, og hvorfor?

 

Her er alternativene:

 

Canon EF

Nikon F (inkl Fujifilm S-serie)

Pentax/Samsung

Sony/Minolta

Sigma

Leica R

Leica M

Leica skru

Four Thirds (Olympus/Panasonic)

Hasselblad H

Hasselblad V

Pentax 645

Pentax 67

Bronica ETRS

Bronica SQAi

Mamiya målsøker

Mamiya RB/RZ 67

Storformat (4x5" eller 8x10", etc)

Canon FD

Mamiya 645

Mamiya ZD

Rollei

Contax/Nikon S

Mamiya C

Contax MF

Pentax M42

Hasselblad X-Pan

Fujica [ 0 ]

 

Si gjerne ifra om jeg har glemt noen systemer.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilket kamerasystem bruker du, og hvorfor?
Bruker Samsung GX-10, med kit-objektiv og Sigma 70-300 APO foreløpig.

 

Grunnen er ganske enkelt at det er systemet jeg hadde best magefølelse for, og som ligger best i hånden min. I tillegg drømmer jeg om noe av Pentax sin herlige fastoptikk. Først på handlelisten står nok FA 35mm f/2, som forhåpentligvis ikke tar så lang tid før jeg har.

 

Har også enn så lenge et analogt Nikon F50 som brukes lite...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Jeg er i Canon leiren.

 

Jeg begynte med Canon fordi da jeg skulle kjøpe digital speilrefleks, så var de to eneste alternativene Nikon D70 og Canon EOS 350D. Og ettersom jeg har aldri kommet overens med D70, og hadde andre Canon kameraer, så ble valget lett ettersom jeg har ikke problemer med grepet til 350D. I tillegg var andre alternativene for dyre (f.eks Canon 20D), og Olympus og Pentax hadde ikke kommet skikkelig igang.

 

Jeg vurderte å bytte system i år, men takket være Japan Photo's supertilbud på 30D, så blir jeg i Canon leiren.

 

Tom

Lenke til kommentar

Sånn, nå har jeg lagt til en poll. Noen systemer jeg har glemt i farten?

 

Pokker! Listen ble litt rotete fordi jeg stadig kommer på systemer, men de er vel såpass marginale at det ikke byr på noe videre vanskeligheter.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Sånn, nå har jeg lagt til en poll. Noen systemer jeg har glemt i farten?
Fujifilm mellomformat og Fujica (Fujicon), Contax (har vel både SLR og mellomformat) og Pentax M42...

 

Fujifilms MF systemkameraer går under storformat. Fuji har noen mellomformatkameraer som ikke er systemkameraer, så de ignorerer vi.

 

Contax har mellomformat, det har du rett i. Pentax M42 hadde jeg også glemt.

Lenke til kommentar

Først og fremst; Flott med Poll!

Det er gøy å få vite litt mer om utbredelse av system og tankene bak.

 

For de av dere som har lurt på hva jeg bruker kan jeg herved røpe det.

Etter å ha leflet med Fujifilm noen år har jeg nå landet på Olympus FourThirds.

 

Fujifilm har ypperlig fargedynamikk og kontrast, men kamerahus og optikk ble litt for dyrt, stort og tungt. Nikon følger i samme gruppe.

 

Olympus har mange av de samme karakteristikkene som Fujifilm, men størrelse, vekt og ikke minst pris gjorde utslaget.

Fargegjengivelsen fra de tidligere modellene (tom E-400, for uten E-330) benyttet CCD fra Kodak som nærmest ga et ”Ecktachrome” uttrykk (mye/stor vekt på blått). Fra og med E-330 leverte Panasonic (Matsushita) MOS-sensorer og karakteristikken minner nå mer om Agfa (større vekt på rød-toner og brunt). Fujifilm på sin side har svært delikate grønnfarger. Velvia og Provia bør få enkelte bjeller til å ringe hos noen av dere.

Uansett. For naturfotografering og reportasje liker jeg Olympus.

Jeg benytter nok mest E-330 pga bildekvaliteter ved lavere iso og vidvinkel, men denne forutsetter tripod. Nylig skaffet jeg meg E-510 som tilbyr bildestabilisator for samtlige objektiv (også gamle, manuelle fra OM-serien) og bedre resultat ved høyere iso/valgfritt filter mht. støy.

Hadde jeg jobbet mer i S/hv. og studio, hadde nok valget blitt Canon.

Lenke til kommentar

Gikk over til Canon sist på 70 tallet og det har fungert feilfritt, ser derfor ingen grunn til å bytte selv om jeg vurderte Nikon når jeg startet opp igjen med digital speilrefleks.

Da så MPX kom med tidenes hitil beste tilbud på 30D var det ikke tvil.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Da jeg oppgraderte fra kompaktkamera til speilrefleks for ca 3 år siden var det Canon 350D som var det mest selvfølgelige valget, av følgende grunner:

 

- Hadde Canon Ixus 400 fra før og var veldig fornøyd med Canon

- Canon 20D var for dyrt

- Nikon ga ikke samme, gode magefølelsen (og kostet vel også mer?)

 

JP's supertilbud på 30D gjør meg ikke mindre fornøyd med å være i Canonleiren.

Lenke til kommentar

Bruker Nikon som hovedsystem (se signatur).

 

Jeg har også to analoge Pentax kameraer. Et ME Super som jeg har brukt en del til B/W film som jeg har fremkalt selv, og et P30 der lysmåleren er litt på styr. Jeg har brukt P30 kameraet med hell i manuell modus til blitsfotografering i grotter.

 

Jeg håper på å få brukt ME Super kameraet mer utover sommeren. Etter at jeg fikk dSLR gikk dessverre filmen midlertidig i glemmeboken.

 

Francis

Lenke til kommentar

Canon EF.

Det var nok et tilfeldighet at det ble en EOS 50e i 96.

Canon i dag fordi A) jeg har en optikk jeg ikke ville byttet med noe annet B) de har kamerahus tilgjengelig som er mer tilstrekkelige enn jeg noen gang kommer til å bli kapabel til å bli i stand til å fullt utytte C) Rikt utvalag av optikk/kamera tilgjengelig på bruktmarkedet D) siden Canon er så store som de er, vet jeg at de også i fremtiden vil være konkurransedyktige. Sikker flere grunner også.

 

Å bytte system nå er like aktuellt flytte til Mauretania fordi de har mye sol.

Lenke til kommentar

Hva vanlig speilrefleks angår bruker jeg Canon for digitalt og Nikon for analogt. En 30D og en F3 HP. Ved hjelp av adapter fungerer Nikkoroptikken på 30D'en.

 

I fremtiden (les: høsten) blir det nok et Contax eller Mamiya mellomformat. Da blir det nok også til at jeg går til innkjøp av en scanner. :)

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar

Hadde tidligere et Practica speilrefleks. Når lysmåleren sluttet å fungere på denne så ble det 4-5 forskjellige kompaktkamera før jeg plutselig kom over et tilbud på MPX på EOS 30D med kitobjektiv til 4000 og da ble det speilrefleks igjen og må si meg superfornøyd med det valget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...