Gå til innhold

Hvilket system bruker du?


Hvilket system bruker du?  

402 stemmer

  1. 1. Kryss av for de systemene du bruker nå:

    • Canon EF
      186
    • Nikon F (inkl Fujifilm S-serie)
      127
    • Pentax/Samsung
      58
    • Sony/Minolta
      22
    • Sigma
      9
    • Leica R
      1
    • Leica M
      4
    • Leica skru
      1
    • Four Thirds (Olympus/Panasonic)
      18
    • Hasselblad H
      1
    • Hasselblad V
      5
    • Pentax 645
      0
    • Pentax 67
      0
    • Bronica ETRS
      2
    • Bronica SQAi
      0
    • Mamiya målsøker
      2
    • Mamiya RB/RZ 67
      2
    • Storformat (4x5" eller 8x10", etc)
      2
    • Canon FD
      6
    • Mamiya 645
      2
    • Mamiya ZD
      0
    • Rollei (mellomformat, ikke Rolleiflex)
      3
    • Contax/Nikon S
      4
    • Mamiya C
      0
    • Contax MF
      0
    • Pentax M42
      5
    • Hasselblad X-Pan
      1
    • Fujica
      0
    • Olympus OM
      8
    • Rollei 35mm (ikke Rollei 35-serien)
      0


Anbefalte innlegg

I fremtiden (les: høsten) blir det nok et Contax eller Mamiya mellomformat. Da blir det nok også til at jeg går til innkjøp av en scanner. :)

 

Blir det Contax'en skal jeg låne den av deg- Jeg vurderte selv Contax 645 men den sinnsyke prisen gjorde at jeg måtte over på Mamiya:

Contax 645, komplett med bakstykker, prismesøker og 35mm, 80mm og legendariske 120mm Macro bikket lett 35-40000,-!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Akam-redaksjonen burde åpenbart gi mer dekning til M42, siden systemet er nesten like populært som Oly... :fun:
Helt i orden, gi oss et hint når det skjer noe på M42-fronten ;-)

Det er ikke så lenge siden Zeiss slapp nye objektiver til M42, og jeg kan ikke huske at dere dekket det: http://www.ifa-show.com/0021/zeiss/slrlens/zeiss-m42-lenses/

 

Dette er for dårlig! :fun:

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Det er ingen hemmelighet at jeg bruker Canon digitalt, og Nikon analogt på småbildesiden. At jeg er en svoren tilhenger av målsøkere og tlr er heller ingen hemmelighet, men har av dem kun stemt på "Rollei", i mangel på bedre alternativer. Det er jo ikke noe system. Selv har jeg to veldig forskjellige kameraer fra Rollei. Det ene er min Rolleiflex (som er grunnlaget for min Rollei-stemme), men jeg har også en liten 35mm kompakt fra Rollei. I tillegg har Rollei både mellomformat enøyde speilreflekssystemer og vanlige småbilde-speilreflekser på samvittigheten, så det blir helt feil å kalle Rollei et system.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Det er ingen hemmelighet at jeg bruker Canon digitalt, og Nikon analogt på småbildesiden. At jeg er en svoren tilhenger av målsøkere og tlr er heller ingen hemmelighet, men har av dem kun stemt på "Rollei", i mangel på bedre alternativer. Det er jo ikke noe system. Selv har jeg to veldig forskjellige kameraer fra Rollei. Det ene er min Rolleiflex (som er grunnlaget for min Rollei-stemme), men jeg har også en liten 35mm kompakt fra Rollei. I tillegg har Rollei både mellomformat enøyde speilreflekssystemer og vanlige småbilde-speilreflekser på samvittigheten, så det blir helt feil å kalle Rollei et system.

 

Rolei er nå delt opp i MF og 35mm.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har brukt M42 og manuellfokus i mange år før jeg kjøpte den første digitale ixusen. Opptaget fort at denne hadde sine begrensninger og den gamle speilrefleksen ble fort tatt frem igjen.

 

Godt grep og god omtale gjorde at jeg etterhvert endte opp med D70 og Nikon F systemet.

Lenke til kommentar

Hvilket system og hvorfor?

 

Når jeg fant ut at jeg var moden for speilrefleks falt det ganske naturlig for meg med Pentax siden jeg hadde litt gammel optikk med K-fatning. Det dreide seg om en rask normal og en rask 28mm. For meg er det naturlig med gjenbruk, selv om dette ikke utgjorde mye penger.

 

Nå er jeg i den situasjonen at jeg må erstatte en del tapt utstyr, kamerahus og et par objektiver. Hvorfor kan dere lese her.

 

Så nå står jeg delvis fritt igjen. Men, jeg kommer til å forbli i Petaxleiren. Hovedgrunnen er at jeg liker ergonomien deres svært godt. Kamerahus sitter så godt i hendene mine at det føles som en naturlig forlengelse av øyet for meg. I tillegg så passer systemet deres svært godt til mye av det jeg fotograferer. Værtetting til en overkommelig pris er viktig her. Og så vet jeg at husene deres er solid bygget. DSen har tålt en god del, og K10D har vært utsatt for et par kjempesmeller som det har taklet. Jeg kan med andre ord stole på det.

 

En annen faktor for at jeg holder meg der jeg har vært er vel at med Pentax så vet jeg hva jeg får, også fra den nye modellen. Jeg vil og kunne begynne å bruke den direkte, uten noen tilvendingsperiode. Og for meg er et kamerasystem først og fremst verktøy. Noe som jeg ideelt sett ikke behøver å tenke særlig over at jeg bruker. Prosessen og det ferdige produktet er det som teller for meg. Dingsene jeg bruker skal rett og slett være minst mulig i veien etter mitt syn :-)

 

MaritimTim

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Jeg er rett og slett forbløffet over hvor få det er som oppgir å bruke FourThirds! Nå har denne pollen surret og gått i lange tider, og Sigma er nesten like stort som FT - Oly OM og Canon FD er like store.

 

WTF!? Ligger Oly-brukerne i dekning?

Kanskje Oly-brukerne er ute og fotograferer? ;) I stedet for å klikke på poller så trykker de på utløseren?

 

MaritimTim

Lenke til kommentar

Jeg er en Nikon bruker..

 

Har hatt Nikon siden mai 2000, så snart 8 år (før det brukte jeg en Olympus OM-10 i ca 4-5 år som jeg fikk låne av onkelen min)

 

Mine Nikon Kameraer (så langt)

 

Mai 2000: Nikon F70x m/plastikk kit objektiv (Nikkor 28-80 f/4,5-5,6)

Juni 2005: Nikon D70s

22 April 2008: Nikon D200

Planlegger kjøp av Nikon D300 i januar/februar 2009

 

Objektiver:

85mm f/1,4D - et av de skarpeste Nikkor objektivene

50mm f/1,4D

..og den plastikk zoomen (som skal byttes ut med Nikkor 24-70 f/2,8 asap)

 

Blits: SB-800

Endret av Lydteknikker
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Som de fleste kanskje er klar over kjører jeg digitalt på Olympus, fikk en god pris på et E-400, kitoptikken var på den tiden fullstendig overlegen annen kitoptikk, og min far hadde i de gode gamle dagene god erfaring med Olympus. Som fører oss til mitt analoge system.

 

Analogt har jeg et OM-2 (+ et ødelagt OM-1). Skyter litt B/W i ny og ne, foretrekker å fremkalle selv, mørkerom på skolen. Skulle gjerne hatt et XA til snapshots.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...