Gå til innhold

Selvbestemt abort - Hva synes du? For eller imot?


Er du for eller imot abort?  

140 stemmer

  1. 1. .

    • For
      126
    • Imot
      12
    • Vet ikke
      2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det med downes er vansklig noe mener jo at et mennesker med downs er et like verdig menneske som oss andre, noe jeg egetlig er enig i, men mennesker med downs møter jo også en vansklig fremtid, og mange av dem dør tidlig.

 

selv ville jeg hatt et vansklig valg forann meg om jeg fant ut at fosteret har downs.

 

kommer vel ann på hvordan jeg har det elles i livet, da downs barn krever mer.

 

hadde jeg vært i 40 åra i god job, stabilt familie liv, ville det kanskje ikke vært nødvendig med abort, men var jeg en student under 30, så ville saken stilt seg anderledes

Lenke til kommentar

Jeg er for abort. Kan ikke skjønne at det kan være bedre for noen i det hele tatt at barnet skal bli båret fram dersom forholdene ikke ligger til rette for det for foreldrene i det hele tatt; penger, livssituasjon, utdannelse, jobb, osv, når det faktisk er mulig å ta abort.

 

Syns det er noe annet dersom barnet var planlagt og man vil ta abort fordi det oppdages at fosteret ikke er friskt. På en måte går det jo egentlig for det samme, men det føles liksom feil når det er på grunn av fosteret selv man vil ta abort. Men det kommer vel an på livssituasjonen til foreldrene, har all den ekstra tiden og energien det kreves med et barn med f.eks. downs?

Lenke til kommentar
Jeg er for abort. Kan ikke skjønne at det kan være bedre for noen i det hele tatt at barnet skal bli båret fram dersom forholdene ikke ligger til rette for det for foreldrene i det hele tatt; penger, livssituasjon, utdannelse, jobb, osv, når det faktisk er mulig å ta abort.

 

Syns det er noe annet dersom barnet var planlagt og man vil ta abort fordi det oppdages at fosteret ikke er friskt. På en måte går det jo egentlig for det samme, men det føles liksom feil når det er på grunn av fosteret selv man vil ta abort. Men det kommer vel an på livssituasjonen til foreldrene, har all den ekstra tiden og energien det kreves med et barn med f.eks. downs?

Helt enig

Lenke til kommentar

Jeg synes det er forkastelig at så mange velger å adobtere bort barn med funksjonshemninger. Det er et stort og galt skritt i retning ideal- og sorteringssamfunn. Er man ikke perfekt har man ikke livets rett. Er ikke et barn med downs også et menneske? Et friskt barn kan bli syk, skal vi da avlive dette?

 

Men igjen, mennesker bør få hjelp etter behov. Det krever enormt å oppdra et funskjonshemet barn, særlig om man ikke har ressursene og tålmodigheten som kreves.

Lenke til kommentar

Jeg mener egentlig at abort-loven i Norge er litt slapp, og lett å misbruke! I og med at det er gratis, og kan gjøres ganske lett før det har gått 12 mnd. så kan det brukes som et prevensjonsmiddel om man rett og slett bare ikke gidder å gjøre noe annet.

Det syns jeg virkelig er forkastelig.

Lenke til kommentar
Jeg mener egentlig at abort-loven i Norge er litt slapp, og lett å misbruke! I og med at det er gratis, og kan gjøres ganske lett før det har gått 12 mnd. så kan det brukes som et prevensjonsmiddel om man rett og slett bare ikke gidder å gjøre noe annet.

Det syns jeg virkelig er forkastelig.

1. Hvorfor er det forkastelig?

2. Er det virkelig noen som bevisst bruker abort som et prevensjonsmiddel, eller er det bare noe du innbiller deg?

Lenke til kommentar
1. Hvorfor er det forkastelig?

2. Er det virkelig noen som bevisst bruker abort som et prevensjonsmiddel, eller er det bare noe du innbiller deg?

 

1: Jeg mener det er forkastelig fordi jeg vil kalle abort å ta et liv. Og jeg ser på det å skape liv som noe positivt og spesielt. Hvorfor skape liv og ta det igjen hele veien?

Det er jo som om en doktor skulle drept en pasient om han hadde greid å redde den.

 

2: Jeg har lest flere steder om folk som gjør det, så ja, med mindre det hele bare er en stor spøk er jeg ganske sikker på at noen gjør det.

Lenke til kommentar

En del debattanter her makter tydeligvis ikke å se forskjellen på et fullt utvokst, bevisst, tenkende mennske og en ubevisst parasitt.

 

1: Jeg mener det er forkastelig fordi jeg vil kalle abort å ta et liv. Og jeg ser på det å skape liv som noe positivt og spesielt. Hvorfor skape liv og ta det igjen hele veien?

Det er jo som om en doktor skulle drept en pasient om han hadde greid å redde den.

 

2: Jeg har lest flere steder om folk som gjør det, så ja, med mindre det hele bare er en stor spøk er jeg ganske sikker på at noen gjør det.

 

Er du vegeterianer?

 

Jeg mener dagens frist bør utvides til 16 uker. Fosteret har ennå ikke utviklet et fullt sanseapparat og om det i det hele tatt er bevisst, så kan det ikke kalles et menneske.

 

Det er kvinnens kropp, og mannen har ikke en dritt han skulle sagt.

 

Forresten bør vel topic endres til selvbestemt abort. Å være for abort høres ganske latterlig ut.

 

Ja til selvbestemt abort. Men ikke for dem som bruker det som prevansjonsmiddel igjen og igjen og igjen.

 

Så du vil ha en kvote for hvor mange aborter man kan ta før myndighetene setter foten ned og sier "Denne ungen skal du føde!"?

 

Jeg vet ikke om det er en myte eller fakta at man kan høre fosteret skrike når en tar abort. Men å fri barnet fra mye smerte senere i livet, kan kanskje veie opp mot den smerten det blir påført under aborten.

 

Hehe, garantert myte funnet på av kristenkonservative pro-lifers. Det heter forresten ikke barn, men embryo/foster.

 

Jeg er imot abort, så lenge det ikke er snakk om ett resultat av voldtekt. Når en har sex så vet en forhåpentligvis at det er slik man lager barn, og da bør man være klar til å ta de langsiktige konsekvensene av den kortsiktige gleden.

 

Dobbeltmoral. Hvis du først mener embryoet har rett til å vokse opp, bør ikke denne retten innskrenkes fordi faren er kriminell. Det er ikke embryoet sin feil!

 

Jeg synes det er idiotisk å forvente at folk ikke skal ha sex mer enn 2-3 ganger i livet (når de vil ha barn). Konsekvensen kan være at man blir gravid, men det er da for svarte svingende ingen mening i å sette et uønsket barn til verden. Spesielt ikke når fosteret kan tas av dage før det er bevisst.

 

Det religiøse konsekvens-argumentet ditt lekker som en sil. Hvem har sagt at konsekvensene av graviditet nødvendigvis er fødsel? Gud?

Endret av Audere
Lenke til kommentar
Greit nok at du ser slik på det, men vil du virkelig nekte andre å ta abort pga. dine holdninge?

 

Vil absolutt ikke nekte andre å ta abort, er tross alt bare min mening.

Det jeg egentlig vil frem til er at folk bør være litt mer forsiktige.

 

En del debattanter her makter tydeligvis ikke å se forskjellen på et fullt utvokst, bevisst, tenkende mennske og en ubevisst parasitt.

 

Etter 12 uker har fosteret fått de organene som et menneske trenger for å leve, men klart, ser poenget ditt.

 

Er du vegeterianer?

 

Nei, jeg er ikke vegetarianer.

 

Forresten bør vel topic endres til selvbestemt abort. Å være for abort høres ganske latterlig ut.

 

Takk for tipset.

 

 

Dobbeltmoral. Hvis du først mener embryoet har rett til å vokse opp, bør ikke denne retten innskrenkes fordi faren er kriminell. Det er ikke embryoet sin feil!

 

Jeg synes det er idiotisk å forvente at folk ikke skal ha sex mer enn 2-3 ganger i livet (når de vil ha barn). Konsekvensen kan være at man blir gravid, men det er da for svarte svingende ingen mening i å sette et uønsket barn til verden. Spesielt ikke når fosteret kan tas av dage før det er bevisst.

 

Profesjonelle fagmenn sier (Lest på www.pasienthåndboka.no) at å føde og fostre opp et barn som er et resultat av en voldtekt kan føre til psykiske lidelser for moren. Den konstante påminnelsen av hendelsen kan ta knekken på mange.

Når du nevner det med at folk ikke kan ha sex mer enn 2-3 ganger i livet, så er vi jo så heldige at det fins en magisk ting som heter prevensjon! Om man bruker både p-piller og kondomer, så er det så og si 100% sikkert at man ikke blir gravid.

Endret av Vaskebalje
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om det er en myte eller fakta at man kan høre fosteret skrike når en tar abort. Men å fri barnet fra mye smerte senere i livet, kan kanskje veie opp mot den smerten det blir påført under aborten.

Om fostere føler smerte, eller rettere sagt hvor tidlig, vet man rett og slett ikke sikkert. Man vet at hjernens evne til å behandle signaler om smerte ikke er utviklet før ved slutten av andre trimester, altså når fosteret er 26 uker gammelt, lenge etter at man har lov å ta abort. Men det betyr ikke sikkert at det ikke kan føle smerte. Fostere reagerer på stimuli før dette, men det kan være reflekser.

 

Derimot er det helt sikkert at de ikke skriker, rett og slett fordi de ikke har utviklet lungesekker ennå på aborttidspunktet. Den utviklingen starter først i andre trimester, og de er ikke brukbare til noe ting før etter mange uker.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Nei, jeg er ikke vegetarianer.

 

Profesjonelle fagmenn sier (Lest på www.pasienthåndboka.no) at å føde og fostre opp et barn som er et resultat av en voldtekt kan føre til psykiske lidelser for moren. Den konstante påminnelsen av hendelsen kan ta knekken på mange.

Når du nevner det med at folk ikke kan ha sex mer enn 2-3 ganger i livet, så er vi jo så heldige at det fins en magisk ting som heter prevensjon! Om man bruker både p-piller og kondomer, så er det så og si 100% sikkert at man ikke blir gravid.

 

Jeg er selvfølgelig helt enig i at moren ikke skal være nødt til å føde barn av voldtektsmenn, men da sier du jo samtidig at moren er viktigere enn barnet. Så hvorfor mener du det er galt med abort i første omgang? Du sier det er galt å ta liv, men likevel er du ikke vegeterianer...

 

Og avhold er den eneste sikre prevensjon.

 

Ja til abort.

 

Dog, dagens abortsystem er en undertrykkelse av mannen og må endres.

 

Det er kvinnens kropp.

Lenke til kommentar
Om fostere føler smerte, eller rettere sagt hvor tidlig, vet man rett og slett ikke sikkert. Man vet at hjernens evne til å behandle signaler om smerte ikke er utviklet før ved slutten av andre trimester, altså når fosteret er 26 uker gammelt, lenge etter at man har lov å ta abort. Men det betyr ikke sikkert at det ikke kan føle smerte

 

Hvordan kan man føle noe uten at det går gjennom hjernen?? Alt du føler, skjer i hjernen.

Lenke til kommentar
Profesjonelle fagmenn sier (Lest på www.pasienthåndboka.no) at å føde og fostre opp et barn som er et resultat av en voldtekt kan føre til psykiske lidelser for moren. Den konstante påminnelsen av hendelsen kan ta knekken på mange.

Premisset ditt er at abort er drap, men du synes det er greit å abortere fostere som er resultat av en voldtekt. Ser du ikke dobbeltmoralen? For deg burde morens psyke være irrelevant, eller synes du det er greit å ta livet av mobbere siden de kan påføre offeret store psykiske lidelser?

 

Poenget mitt er at et embryo/foster ikke er en person, og det innser selv abortmotstandere siden de gir kvinners psyke større verdi enn embryoet/fosteret.

Lenke til kommentar
Det er kvinnens kropp.

Du sier ikke det..

 

Man er to om å lage barnet, da skal man være to med valgmuligheter, ikke én som idag.

 

Gi mannen rett til formell abort.

 

Formell abort: Mannen fraskriver seg alle plikter, og samtidig alle rettigheter for det eventuelle barnet. Han blir ikke oppført på papirene som far, betaler ikke bidrag, og har heller ingen rett til å ha samvær/kontakt med barnet. Han vil i praksis gjøre det samme som en kvinne som adopterer bort barnet sitt.

 

Den formelle aborten må selvsagt gjøres i god tid før fristen for fysisk abort, så kvinnen kan ta mannens beslutning med i betraktningen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...