Gå til innhold

Tråden om post-apokalyptiske filmer


Awesome X

Anbefalte innlegg

Ja, seriøst. The Matrix:

 

Hele poenget med The Matrix er at vi lever i en virtuell verden. Det er ikke noe post-apokalyptisk med den da det faktisk foregår i den virkelige verden, eller det vil si det vi tror er den virkelige verden. Greit det foregår en krig i den "ekte" verden utenfor The Matrix, men det er ikke noe post-apokalyptisk med den. Greit den tredje filmen handler mye om krigen mot den siste byen, men teknisk sett har det aldri vært noe dommedag (dvs apokalypse) og derfor kan The Matrix ikke foregå etter en apokalypse som aldri har skjedd. ;)

 

 

Planet Terror:

 

Dette kunne på mange måter ha føyd seg inn i rekken "..of the dead" filmer sammen med Night, Dawn og Day. Vi starter som vanlig sakte med en og annen person som får merkelige sår, men ender med en full apokalypse der mer eller mindre hele jorden er invadert av zombier, akkurat som i "... of the dead" serien. Det er teknisk sett ikke en post-apokalypsefilm da selve apokalypsen skjer i selve filmen, men den slutter en stund etter. Neste film blir helt klart en post-apokalypsefilm.

 

 

Mad Mad-serien

 

Mad Max 2 og 3 er helt klart post-apokalyptiske filmer, men husk at bombene ikke falt før i begynnelsen av den andre filmen. Av den grunn foregår den første filmen muligens litt inn i fremtiden, men apokalypsen har ikke skjedd ennå. Dette gjør at Mad Max 1 ikke er en post-apokalyptisk film.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, seriøst. The Matrix:

 

Hele poenget med The Matrix er at vi lever i en virtuell verden. Det er ikke noe post-apokalyptisk med den da det faktisk foregår i den virkelige verden, eller det vil si det vi tror er den virkelige verden. Greit det foregår en krig i den "ekte" verden utenfor The Matrix, men det er ikke noe post-apokalyptisk med den. Greit den tredje filmen handler mye om krigen mot den siste byen, men teknisk sett har det aldri vært noe dommedag (dvs apokalypse) og derfor kan The Matrix ikke foregå etter en apokalypse som aldri har skjedd. ;)

 

 

Hva mener du da har skjedd på overflaten?

 

Lenke til kommentar
Ja, seriøst. The Matrix:

 

Hele poenget med The Matrix er at vi lever i en virtuell verden. Det er ikke noe post-apokalyptisk med den da det faktisk foregår i den virkelige verden, eller det vil si det vi tror er den virkelige verden. Greit det foregår en krig i den "ekte" verden utenfor The Matrix, men det er ikke noe post-apokalyptisk med den. Greit den tredje filmen handler mye om krigen mot den siste byen, men teknisk sett har det aldri vært noe dommedag (dvs apokalypse) og derfor kan The Matrix ikke foregå etter en apokalypse som aldri har skjedd. ;)

 

 

Selvfølgelig er det en post-apocalyptisk film, "hele" den menneskelig sivilisasjonen ble jo uttryddet.

 

 

Planet Terror:

 

Dette kunne på mange måter ha føyd seg inn i rekken "..of the dead" filmer sammen med Night, Dawn og Day. Vi starter som vanlig sakte med en og annen person som får merkelige sår, men ender med en full apokalypse der mer eller mindre hele jorden er invadert av zombier, akkurat som i "... of the dead" serien. Det er teknisk sett ikke en post-apokalypsefilm da selve apokalypsen skjer i selve filmen, men den slutter en stund etter. Neste film blir helt klart en post-apokalypsefilm.

 

 

Dette er jeg forsåvidt enig i, men det er litt vanskelig å skille de post-apocalyptiske zombi-filmene fra de som bare er apocalyptiske.

 

 

Mad Mad-serien

 

Mad Max 2 og 3 er helt klart post-apokalyptiske filmer, men husk at bombene ikke falt før i begynnelsen av den andre filmen. Av den grunn foregår den første filmen muligens litt inn i fremtiden, men apokalypsen har ikke skjedd ennå. Dette gjør at Mad Max 1 ikke er en post-apokalyptisk film.

 

 

Nå regnes vel Mad Max-trologien som en post-apocalyptisk serie selv om den første nødvendigvis ikke er det.

 

 

Lenke til kommentar

Vurderer å skille ut zombifilmene til en egen sub-kategori, men ville forhøre meg om hva andre tenkte om det først. Så det er bare å gi innspill både for og imot.

 

Jeg tenkte først og fremst på disse:

Under tvil vurderer jeg også disse:

Lenke til kommentar
Vurderer å skille ut zombifilmene til en egen sub-kategori, men ville forhøre meg om hva andre tenkte om det først.

Forsåvidt greit nok, men hvorfor ikke sortere etter type apokalypse - virus, pest,krig, atombombe holocaust, etc. Alfabetisering hadde også vært greit - litt rotete som det står nå.

 

Ny film til listen: I Am Omega (2007)

 

Edit: Nok en film:

neoncity364.jpg

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt tanken selv. Problemet med å kategoriesere etter apocalypse er at det blir fort mange kategorier, samt at i mange av filmene får vi ikke vite grunnen til apocalypsen.

 

Alfabetisering er bare noe jeg ikke har orket å gjøre. Får se om jeg gjør det en dag jeg kjeder meg.

Lenke til kommentar

I Am Omega? Kort sagt er den laget av The Asylum, de samme folka som står bak "klassikere" som Snakes On A Train, The DaVinci Treasure, War Of The World (neida, med C. Thomas Howell, ikke Tom Cruise), The Hitchhiker og Pirates Of Treasure Island (prequel til Treasure Island). Alle fra 2006 og nyere. :p Og jada, om du var i tvil. "I Am Legend" har vært filmatisert før - blandt annet som "The Omega Man"... ;)

 

EDIT: Typo

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Da skal listen være oppdatert.

 

Må si at jeg er forhåpningsfull til Lost City Raiders. Noen store hull i plottet, som t.eks. at 90 % av landmassen forsvinner i havet om isen smelter, men la gå.

 

Lurer på hvordan de vil utforme ubåtene. Fremtidsubåter har en tendens til å bli litt absurde (SeaQuest, Nautilus).

 

Så Logans Run her om dagen. Syntes den var bra, men reagerte på en ting:

 

 

Hvorfor krasja computeren?

 

Jeg skjønner at den ikke fikk forventet resultat, men hvorfor skal dette føre til at den spreges?

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...