Gå til innhold

Oslo Taxi leker med jenters sikkerhet - Voldtatt


Anbefalte innlegg

- Jente (18) voldtatt i Pirattaxi etter at Oslo Taxi nektet å kjøre henne

 

Hei, idag fikk jeg høre om følgende rystende historie av en bekjent:

 

Hans lillesøster var ute på byen i Oslo sentrum sist helg, rundt kl.02.00 skulle hun hjem og gikk for å stå i Taxi-kø. Det tok evigheter før det kom noen ledige biler og køen var veldig lang. Så hun prøvde å "praie" en Taxi i gaten som går pararelt med Karl Johans gate (mellom spikersuppa / Rådhuset) tror den heter Stortingsgata. Er den gata der TeaterCafeen og Nationalteateret og Stortinget ligger.

 

Etter å ha ventet i rundt 40.minutter kommer det en Taxi som er ledig (lyset på taket er på). Den stopper for foran henne og sjaføren sveiver ned vinduet og spør hvor hun skal. Hun skulle til Hellerud og Taxi sjaføren svarte: -beklager jeg er opptatt. Hun blir sjokkert og prøver å åpne bakdøren men den låses og Taxi-sjaføren skrur av lyset på taket. Den kjører nedover stortingsgaten i retning Stortinget, etter rundt 50 meter slåes lyset på taket på igjen så det lyser for "ledig bil". To gutter veiver på taxien og den stopper. Vår jente ser nå at guttene snakker med sjaføren gjennom vinduet og igjen kjører han vekk fra passasjerne og skrur av lyset. Det går nye 50 meter på veien og lysene kommer på.

 

Vi stopper litt her...

 

Hva har skjedd ? Jeg tror at Taxi-sjaføren ville finne seg en tur som var profitabel for han (kort tur innen Oslo sentrum for å plukke opp ny kunde asap, eller en "langtur" til eks: Lamberseter/Kolbotn. Altså kjøre langs veien og håpe at riktig tur dukker opp for å tjene mest mulig på sin taxi-økt.

 

Tilbake til vår jente.

Hun er nå kraftig irritert og venter i nye 20.minutter og ingen Taxi kommer. Hun går bort til Taxi-holdeplassen igjen og der er det fortsatt lang kø og ingen biler å se. Men ved siden av holdeplassen står en rød privatbil med vinduet nede og mannen i bilen roper "Taxi". Det var altså en såkalt "pirat-taxi". Hun går bort og forklarer hvor hun skal å de avtaler en pris på 150 kroner. Hun setter seg inn i forsetet og de kjører. På veien skjer det tragiske, han kjører av veien og inn på en parkeringsplass. Der begynner sjaføren å denge løs på jenta og utfører en brutal voldtekt. Etter dette dumper han henne der og kjører avgårde. Hun er mørbanket, får ringt sin eldre bror som igjen ringer politiet og sykebil. Deretter er saken en "helt vanlig" voldtekts sak med liten sjanse til å finne forbryteren. Jenta husker bare at bilen var liten og rød, og et halveis signalement av overgriperen.

 

Men når vår vennegjeng fikk høre om dette på vorspiel var alle reaksjoner rettet mot Taxi-sjaføren fra Oslo Taxi som lot henne være igjen i byen , selv etter at han hadde stoppet.

 

Min bekjente (broren) vil sammen med den voldtatte søsteren gå til sak mot Oslo Taxi for å belyse denne saken og oppførsel fra sjafører som gjør slike ting.

Annen info:

- Jenta var ikke full, hun hadde drukket to glass med rødvin tidligere på kvelden.

- Hun spiste ikke noe mat / var tilgriset. (grunner til at Taxier kan nekte passasjerer.

- Oslo Taxi (og alle andre) har ikke rett til å nekte noen turer pga lengden / korthet av turen. Spesielt ikke etter at de stopper opp med lys på taket.

- Hver uke blir rundt 2-3 jenter voldatt etter pirat-taxi turer i stor byene her til lands.

 

Jeg mener da.. har ikke Oslo Taxi et ansvar for hendelser som dette ? Når de har muligheten til å plukke med kunder, men nekter ?

 

Hva bør min bekjente og søsteren gjøre nå for å få lys på saken ? Hun ønsker ikke stå frem med navn / bilde. Skal de gå til politiet, Oslo Taxi eller mediene. Og hvordan sak skal de legge frem ? Både jenta og broren ønsker selvsagt at overgriperen skal bli tatt. Men like mye forebygge at taxi-sjafører nekter å ta med "vanlige/normale" passasjerer.

 

håper på innspill ...

 

taxi.h1.jpg

Endret av Kjakan24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg forstår deg rett, så skal rettsaken handle om sjåførens rett til å nekte å ta imot en kunde?

 

Uten å si noe om selve saken, men kun på det prinsielle så stenger butikker skoleungdom adgang hver dag året rundt uten at det blir rettsaker ut av det.

 

men juridisk blir dette stridstemaet. Transportvilkårene:

 

]§ 5 Taxiførers rett til å avvise turer[/b]

Taxifører kan avvise ruset person, reisende som opptrer truende eller personer som av andre årsaker taxifører finner saklig grunn til å avvise.

 

Den reisende har rett til å medbringe førerhund.

 

Dersom person avvises, kan taxifører kreve godtgjørelse i samsvar med taksameterets pålydende.

Lenke til kommentar
Hvis jeg forstår deg rett, så skal rettsaken handle om sjåførens rett til å nekte å ta imot en kunde?

 

Uten å si noe om selve saken, men kun på det prinsielle så stenger butikker skoleungdom adgang hver dag året rundt uten at det blir rettsaker ut av det.

 

Du har misforstått meg ja....

 

Ingen rettsak mot Taxi-sjaføren eller Oslo Taxi. Men de vil sette lys på at Oslo Taxi har et ansvar å ta med seg kunder som vil ha Taxi. Ikke bare stoppe, høre at turen ikke er maksimalt lukrativ og kjøre videre etter ny kunde. I en by som har så mange Pirat-taxi voldtekter burde jo Oslo Taxi stå for intregritet og ikke grådige sjafører.

 

Selve voldtekts mannen skal selvsagt straffefølges, mens holdningen til Taxi-sjaføren skal belyses, ikke rettslig forfølges.

 

PS! ser at jeg skrev gå til sak mot Oslo Taxi. Dette er feil, de vil belyse grådigheten som førte til avvisning og som så førte til at jenta tok Pirat Taxi som så førte til voldtekt. Er selvfølgelig ikke Oslo Taxi som er skyld i voldtekten, men de har et vist ansvar å hjelpe til å forbebygge ting her.

 

Husk:

Oslo Taxi setter press på politikerne så de skal ha lover som forbyr Pirat-taxier. Slik at Oslo Taxi får flere kunder. Samtidig er det altså sjafører som nekter å ta med "vanlige" passasjerer midt på natten fordi turen ikke har riktig lengde.

 

Ser du poenget nå ? Ser du har uthevet noen ord i teksten, det er hevet over en hver tvil at denne passasjer-nekten ikke er saklig begrunnet.

Endret av Kjakan24
Lenke til kommentar

Er vel kanskje ikke det lureste å bruke pirat-taxi?

Personlig ville jeg aldri gjort det, masse tvilsomme folk der ute.

Da hadde jeg heller:

1 - gått hjem

2 - ringt noen bekjente evt. foreldre

3 - ventet på en skikkelig taxi

4 - tatt bussen

Men skal være enig i at dette var dårlig oppførsel av sjåføren!

Lenke til kommentar
Det er ikke grådighet, men religiøse faktorer som spiller inn når det gjelder taxi i Oslo.

 

http://www.youtube.com/watch?v=vjwAr1-Ffxk

Haha eg skrattar. Som om det er en menneskerett å ta taxi og at det er kun somalere som har monopol på å kunne kjøre taxi.

 

Du sier jo selv at hun visste at mange blir voldtatt grunnet pirattaxi men allikevel tok sjansen jvc1986 lister opp mange gode forslag på hva hun kunne gjort istedenfor.

 

Selvfølgelig var det dumt det taxisjåføren gjorde men de er jo selvstendige næringsdrivende og vil tjene mest mulig med penger og i utgangspunktet var det feil av han men godt mulig de fleste ville tenkt i de baner som sjåføren, og som du sier så var køen meget stor og behovet tydeligvis stort i Oslo sentrum. Men uansett oppfordrer til å til media uansett.

Lenke til kommentar

Jeg ser dette med Pirat taxi... men det er på en måte semi-off topic. Jeg vil gjerne belyse dette med at Taxi sjaføren nekter å ta med en passasjer fordi turen ikke var lukrativ nok. Er det et slikt Taxi-system vi vil ha ? Disse Taxi-løyvene er det mye kamp om og er jo tragisk hvis seriøse aktører blir holdt på ventebenken mens slike hendelser skjer på daglig basis.

 

Er det greit at Taxi sjafører velger passasjerer på grunn av lengde på turen ?

Endret av Kjakan24
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at man blir sjokkert og lei seg, men selv om dette ikke hadde skjedd om den første taxisjåføren hadde sluppet henne inn, er det et langt skritt derfra og til å si at dette er Oslo Taxis skyld og ansvar.

 

Problemet her er at det finnes taxipirater som voldtar. Videre kommer det at jenta valgte å ta pirattaxien (det var ingen som tvang henne), og som en del av sistnevnte problem igjen kommer det inn at hun ble avvist av en lovlig taxi. Vi vet heller ikke hvorfor hun ble avvist. Kanskje han virkelig var opptatt, kanskje han var i ferd med å ta en bestilling som ikke gikk gjennom likevel.

 

Uansett ligger ansvaret her fullt og helt på voldtektsmannen. Selv om han er vanskelig å ta, er det dit dere må rette frustrasjonen. Oslo Taxi kan ikke stilles juridisk ansvarlig for noe her, men en liten mediesak som sier "se hva som kan skje når dere avviser folk", kan være på sin plass likevel.

Å kaste bort tid og masse penger på å gå til sak mot Oslo Taxi kan bli både dyrt og vondt. Det som sannsynligvis vil skje er at hun får høre i retten at hun selv valgte pirat-taxi, og voldtatte sliter nok med skyldfølelsen fra før. Håper det går bra med jenta.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Leste du hele mitt første innlegg godt ?

 

Les følgende om igjen:

-------------------------------------

 

-Etter å ha ventet i rundt 40.minutter kommer det en Taxi som er ledig (lyset på taket er på). Den stopper for foran henne og sjaføren sveiver ned vinduet og spør hvor hun skal. Hun skulle til Hellerud og Taxi sjaføren svarte: -beklager jeg er opptatt. Hun blir sjokkert og prøver å åpne bakdøren men den låses og Taxi-sjaføren skrur av lyset på taket. Den kjører nedover stortingsgaten i retning Stortinget, etter rundt 50 meter slåes lyset på taket på igjen så det lyser for "ledig bil". To gutter veiver på taxien og den stopper. Vår jente ser nå at guttene snakker med sjaføren gjennom vinduet og igjen kjører han vekk fra passasjerne og skrur av lyset. Det går nye 50 meter på veien og lysene kommer på.

 

Vi stopper litt her...

 

Hva har skjedd ? Jeg tror at Taxi-sjaføren ville finne seg en tur som var profitabel for han (kort tur innen Oslo sentrum for å plukke opp ny kunde asap, eller en "langtur" til eks: Lamberseter/Kolbotn. Altså kjøre langs veien og håpe at riktig tur dukker opp for å tjene mest mulig på sin taxi-økt.

 

---------------------------------------

 

Synes ikke du at det er litt rart at han har lys på taket, stopper opp, spør hvor hun skal og så sier at han er opptatt. Bare for å skru på lysene igjen og stoppe 50 meter lengre fremme, og snakke med nye potentsielle kunder MED lyset på og igjen kjøre vekk og skru av lysene ??????

 

Er det jeg som ordla meg dårlig her, eller leste du ikke godt nok ?

Lenke til kommentar

Vil også poengtere at det ikke skal reises rettslig sak mot Oslo Taxi eller sjaføren. Men de innvolverte vil at denne "praksisen" med å vrake passasjerer skal belyses.

 

Hva om vi endrer premissene i hva som skjedde... Det er minus 30 grader i Oslo. En folke tom gate, det har ikke vært en taxi å se på 2 timer. Jenta her ingen telefon og en taxi kommer kjørende med lysene på. Taxien stopper og spør hvor hun skal. -Hellrud. -Nei takk, jeg tjener ikke nok på det svarer sjaføren. Han kjører videre og jenta må vente enda lengre i minus 30 grader.

 

Neste morgen finner man jenta død av frosten som ble for tung kvelden før.

 

Forandrer dette noe, eller er det bare skada av jenta og ikke gå den 1,2 milen det er hjem til Hellerud ???

 

Er ute etter hva taxi-sjaføren gjør her, ikke hvilke følger det fikk i dette tilfellet.

Føler at det er en skummel tendens hvis dette er vanlig praksis.

Lenke til kommentar
Kan man si man skal ett sted om sjåføren spørr hvor duskal føre du får satt deg inn, for så å ombestemme seg inne i taxien? Feks. late som en fikk en melding, lese den, og deretter si man skal ett annet sted?

 

Jeg tenkte på dette og kom frem til at det går sikkert an, men skal strengt tatt ikke være nødvendig å lyve på seg en falsk tur for å få napp hos en Taxi som stopper for å plukke deg opp.

 

PS! sykt hvis folk ikke skjønner hva taxi-sjaføren holder på med når han skrur av og på lysene to ganger og spør jenta hvor hun skal og kjører videre. Tror du virkelig han faktisk var opptatt etter premissene som foreligger "Isbilen"?

Endret av Kjakan24
Lenke til kommentar

Jeg vil bare si at hvis jenta føler at hun orker å gå gjennom et avisintervju + mediedekning burde dere kontakte media slik at de kan belyse saken, hun trenger ikke stå fram med fullt navn. Eventuelt kan dere vente til hun føler at hun har lagt det mer bak seg. Jeg tror ikke man trenger å sette det på trykk på dagen for at det skal være aktuelt, ofte har jo media lengre artikler hvor de belyser ting som skjedde for måneder og år tilbake.

 

Dere bør også anmelde det til politiet selv om dere føler at ingenting vil komme ut av det. Det er nyttig fordi det blir hennes måte å si fra at hun ikke aksepterer det som skjedde, fordi det hender at politiet klarer å finne gjerningsmann likevel hvis de for eksempel finner likhetstrekk med en annen sak (det skjer dessvere veldig sjeldent, men man kan aldri helt avfeie sjansen for at det skjer), og om ikke annet så gir det politiet en mulighet til å holde statistikk over det som skjer. Hvis politiet får mange voldtektsanmeldelser blir det lettere for dem å si at "det skjer mye jævelskap i byen, derfor må vi ha mer penger/bedre tilstedeværelse", og hvem vet, kanskje kan det redde en annen kvinne fra voldtekt en annen gang. :dontgetit:

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke helt se at denne taxi-sjaføren egenklig har gjordt noe veldig galt (ikke han pirattaxien da seff).

Dette er jo noe som skjer hele tiden og hvis taxiene hadde tatt disse langturene hele tiden hadde nokk taxi-køen blitt mye lenger.

Hvis dette hadde skjedd etter at man hadde stått og ventet i taxi-køen derrimot ville det vært litt værre. Har man ventet i køen og ikke får turen når det er din tur er det ganske ille men når du prøver og "snike" slik ved og gå utenom køen og praie en taxi selv er det ganske forståelig at taxi-sjåføren gjør som han gjør.

 

Hva vil du egenklig framm til ved og "belyse saken"?

Er det i tilfelle kunn jenter som skal kunne få taxi uansett?

 

 

Og når det gjelder denne jenta så hadde hun vel noen bedre alternativer enn å ta pirattaxi? f.eks buss, venner, foreldre, vente lenger i taxikøen, osv (ikke for og legge noen skyld på henne for voldtekten(den er helt og holden voldtektsmannen sin skyld), men det er ganske dummt og ta pirat-taxi som jente alene)

 

 

Når det gjelder den sammenligningen med at hun hadde frøset ihel isteden i minus 30 så blir det allt får dummt.

Man kan ta buss, vente ut taxi-køen, vente inne på stasjonen til toget eller bussen går om morraen, osv.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Hvorfor blir ihjel frysningen for dum...?

 

La oss ta eksempelet ut av byen. På landet, minus 30 grader. Hun har fått motortrøbbel med bilen sin og har ikke telefon. Det kommer en taxi og hun sier hun skal kjøres 2 mil avgårde. Han sier, sorry, jeg må finne en bedre tur.

 

Hun får ikke turen og fryser ihjel. Er da Taxi-sjaføren i fare for å bli siktet for uaktsomhet ?

 

please folkens... glem det at hun ble voldtatt. Ta bare det at Taxi-sjafører velger kunder basert på lukrativitet. De stopper opp og vraker en kunde pgå turens lengde. Er det et slikt Taxi-system vi vil ha ?

 

PS! Oslo Taxi har nå gått til KRAFTIG sanksjon mot den aktuelle sjaføren og han har mistet jobben sin, så selv ikke arbeidsgiveren hans har vært enig med dere her.

 

En av deres punkter var at sjaføren aviste en tur, og ikke en person. Dette fikk dramatiske følger som er uhelige, men som klart hadde blitt unngått om sjaføren hadde tatt med jenta som han faktisk SKULLE ha gjort når han har på lys og kjører opp til henne. Da skal hun kunne sette seg inn og sjaføren kjøre dit henne vil. Han skal IKKE spørre hvor hun skal og evaluere situasjonen etter det.

Endret av Kjakan24
Lenke til kommentar

Altså, hun gadd ikke å stå i taxi-kø, gikk en gate lenger opp for å forsøke å praie taxi, fikk ikke det til, tok pirat og ble voldtatt, og skylder alt på taxien som ikke ville hente hennne? Det at han ikke plukket henne opp, var det siste utvei til å komme seg hjem på? Er man jente og tar pirat så kan ting skje. Det er en eneste person sin feil i verden at hun ble voldtatt, og det er voldtektsmannen.

 

Tror Bergen Taxi har interne regler som sier at man ikke har lov til å plukke opp folk så og så nærme en taxi-holdeplass, vet ikke hvordan det fungerer i Oslo.

 

Håper voldtekstmannen får sin (altfor milde) straff i rettsystemet.

Lenke til kommentar
Altså, hun gadd ikke å stå i taxi-kø, gikk en gate lenger opp for å forsøke å praie taxi, fikk ikke det til, tok pirat og ble voldtatt, og skylder alt på taxien som ikke ville hente hennne? Det at han ikke plukket henne opp, var det siste utvei til å komme seg hjem på? Er man jente og tar pirat så kan ting skje. Det er en eneste person sin feil i verden at hun ble voldtatt, og det er voldtektsmannen.

 

Tror Bergen Taxi har interne regler som sier at man ikke har lov til å plukke opp folk så og så nærme en taxi-holdeplass, vet ikke hvordan det fungerer i Oslo.

 

Håper voldtekstmannen får sin (altfor milde) straff i rettsystemet.

 

Klarte det ikke ??? Hun sto i en gate (ikke nære en taxi-holde-plass) og Taxien stoppet opp ved henne for å plukke henne opp. Hun sa hvor hun skulle til sjaføren, men da skjønte han at turen ikke var profitabel nok, så han kjørte videre for å finne en bedre tur.

Lenke til kommentar

Jeg for min del setter meg alltid inn i taxien før jeg sier hvor jeg skal, men det er klart taxisjåfører ikke skal ha anledning til å sile kunder på grunnlag av turens art (sett bort ifra folk som skal lenger enn skiftet passer). Det finnes imidlertid tilfeller som de hvor det er voldsomme taxikøer og man ikke plukker opp folk som helt tydelig prøver å lure seg utenom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...