Gå til innhold

Hafslund Vektere som blir eid på nsb-tog


Flimzes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

som cyclo sa, så kan det hende at vekteren hadde en ræva dag, slått opp med kjæresten eller hva som helst. alle har gode og dårlige dager, og selv om om man er i et service yrke (hvis en vekter er det da) så er det ikke alltid like lett å holde styr på seg sjæl, spesielt ikke når folk flest på din alder faktisk er frekke drittunger (ja, jeg generaliserer veldig) som skal utfordre enhver autoritet. da kan man lett gjøre den feilen å handle utifra tidligere erfaringer og fordommer.

folk har gode og dårlige følelser som raser rundt oppe i hodet og noen ganger gjør de feil, som alle andre mennesker. man må innse at en ikke har en absolutt forståelse av ethvert menneske og enhver situasjon man støter på. respekter folk for det.

selv om din reaksjon til situasjon var 'rettferdiggjort', så tjente allikevel ingen en eneste dritt på det. vekteren ble sur, du fikk mest sannsynelig en litt mindre behagelig togtur og når alt kommer til alt så var hele dritten bare unødvendig.

man trenger ikke alltid å hevde seg eller forsvare seg selv når man møter på sånne mennesker eller situasjoner. noen ganger er det best å bare la slike ting være, for det gagner sjelden noen og det skaper ofte irritasjon og spilt energi

 

peace out :) håper du fikk noe nyttig ut av å lese innlegget mitt

Lenke til kommentar

Dette blir kanskje litt off topic, men har selv bare kjipe erfaringer med vektere.

 

F.eks da jeg og noen andre skulle ta toget fra Oslo S, og skulle bort på platformen hvor toget gikk fra, ble vi stoppet av noen vektere før vi gikk ned rulletrappa. De spurte etter billett, og jeg sier at jeg har månedskort som jeg ber om å få stemplet. Men neida, får beskjed om at det allikevel lønner seg å kjøpe billett. Jeg blir oppgitt over det idiotiske utspillet, og leter etter månedskortet i lomma mi. Så finner jeg ikke månedskortet og kommer på at jeg har glemt det hjemme, og ender opp med å betale den slæskete vekteren for togbilletten. Hadde jeg ikke hatt så dårlig tid, skulle jeg heller blitt igjen og kontaktet noen andre betjente og spurt dem hvorfor i helvete en idiot av en vekter prøver å prakke på meg billett, når jeg selv står og sier at jeg har månedskort.

 

Mitt spørsmål er også... har vektere egentlig retten til å selge tobilletter?

Lenke til kommentar
Dette blir kanskje litt off topic, men har selv bare kjipe erfaringer med vektere.

 

F.eks da jeg og noen andre skulle ta toget fra Oslo S, og skulle bort på platformen hvor toget gikk fra, ble vi stoppet av noen vektere før vi gikk ned rulletrappa. De spurte etter billett, og jeg sier at jeg har månedskort som jeg ber om å få stemplet. Men neida, får beskjed om at det allikevel lønner seg å kjøpe billett. Jeg blir oppgitt over det idiotiske utspillet, og leter etter månedskortet i lomma mi. Så finner jeg ikke månedskortet og kommer på at jeg har glemt det hjemme, og ender opp med å betale den slæskete vekteren for togbilletten. Hadde jeg ikke hatt så dårlig tid, skulle jeg heller blitt igjen og kontaktet noen andre betjente og spurt dem hvorfor i helvete en idiot av en vekter prøver å prakke på meg billett, når jeg selv står og sier at jeg har månedskort.

 

Mitt spørsmål er også... har vektere egentlig retten til å selge tobilletter?

På Oslo S og til tider Nationaltheateret har man bilettkontroll ved nedgang til plattformen i rushtiden for å avlaste konduktørene, da fungerer vektere som billetører i stedet for konduktører. Det er standard praksis.

 

Når du er på et tog skal du ha gyldig billett. At du har månedskort liggende hjemme i skuffen har ingenting å si, for å reise på toget må du ha gyldig billett. Om det var en konduktør eller en vekter som utførte kontrollen har ingenting å si, gyldig billet må du enten ha med deg eller kjøpe. Vekteren var ikke en helvetes idiot, han utførte jobben sin som billetør og krevde at du skulle vise gyldig billett eller kjøpe den på stedet. Men du mener kanskje at konduktørene også er noen helvetes idioter siden de krever at du skal kjøpe billett? :nei:

Lenke til kommentar

jøss....først og fremst må jeg vel si at jeg ikke har sånn alt for mye til overs for vektere selv, men herregud mann! Dette blir for dumt...

 

Det er nettopp folk som deg som gjør at ungdom blir behandlet på nettopp denne måten. Drittunger som skal være kule og "slenge shit til snuten" og eventuelle "wannabe-snuter", bare for å score noen poeng hos kameratene sine, kan tenke meg at du er av samme typen som hadde sitti å grint med engang vekteren såvidt så på deg om du hadde hvert alene på toget...Safety in numbers, er det ikke det dem sier?

 

Så dere mener at jeg skal føye meg inn i rekken av sauer som hører på maktmissbrukere.

 

Ok, dette var bare et gullkorn, minner meg om de velkjente "staten og snuten er ute etter oss, SERR LIZZM!", ja for guds skyld, fint om alle er forskjellige og sånnt, men at DU, som gjennom hele teksten peker ut at det var deg og en kamerat gjeng, lissom ikke føyer deg inn under noen saueflokk? ehh...okay, vondt for å tro den... Tenk litt igjennom din egen situasjon heller, kan tenke meg at det er flere i vennegjengen din som er maktmisbrukere når de setter deg opp til å ha den tankegangen og væremåten du beskriver i posten.

 

Uansett, lykke til med din videre bekjempelse av maktmisbrukere....the truth is out there duuuuuude!

Lenke til kommentar
Conflict, bolla29. Hvor gamle er dere? Håper virkelig dere har nok år på å vokse av dere den fantastisk barnslige tankegangen deres, herregud. Du(conflict) sier at du misliker folk som tror de er av en høyere rang enn deg? Hykler, noe så fantastisk også. Vektere, "kebabmenn", busssjåfører, servitører,kassamennesker og så videre jobber i ett service yrke, og må smile,vær enig i kundens mening og viten, rett eller ei. Skjønner godt at du blir forbannet når du venter en time og deretter får beskjeden om at de ikke leverer til tiden som var gjeldende. Surt, jepp. Men det har da ingenting med trådstarters oppførsel å gjøre? Han oppførte seg idiotisk og kastet vekk sine egne krefter på å kødde med en ansatt i ett service yrke. Prøv selv å jobb i ett yrke der du aldri har rett, men må bøye deg etter andres meninger og krav som kunde, de er bare mennesker de også, cut them some slack.

Du forsto åpenbart ikke poenget mitt, som var at jeg på ingen måte støtter oppførsel til trådstarter, men at jeg forstår at folk tar igjen når de møter urettferdig behandling.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Si gjerne i fra om hva dere synes, var jeg urimelig, eller dem. Var ikke den siste "hold kjeft" kommentaren unødvendig? Hele denne episoden kunne vært unngått om ikke vaktene hadde sett ned på meg når de gikk forbi, og om de hadde smilt tilbake, eller i hvert fall ikke sent meg dødsblikekr, så hadde dette aldri skjedd.

 

Jeg skal også nevne at jeg rett og slett misliker folk som tror de er gud p.g.a uniformen, og kobler ut hjernen på vei til jobben hver dag (noe som er grunnen til at jeg var så utrolig frekk, jeg er stort sett ikke særlig frekk til vanlig, og mange bare måpte når jeg fortalte alle kommentarene jeg slang til dem).

 

Når du har jobbet litt selv og blitt litt mer moden tror jeg det er sannsynlig du vil vise dine medmennesker litt mer hensyn og utvise vanlig folkeskikk. Vet ikke hvor gammel du er men du sier du ser ut som du er 15 og da tenker jeg du ikke er så langt fra den alderen.

 

Siden du er ung går jeg utifra du ikke forsto hvorfor situasjonen gikk som den gikk, eller hva du kunne gjort annerledes, så derfor kan jeg fortelle det.

 

Når vakten sier noe skal du ha en god grunn for å ikke gjøre som han sier. Å gjøre ting på trass for å leke med/plage vakten fordi du kjeder deg er ikke en god grunn.

 

Hvis vakten sier du må ta ned beina så bør du gjøre det, beklag gjerne og si at konduktørene pleier å gi deg lov eller si at du har veldig vondt i bena grunnet treningssmerter eller lignende. Du må gjerne prøve å lyve men du bør etterkomme det som han sier uansett.

Hvis han igjen sier nei kan du ta opp igjen beinet når han er gått og unnskylde deg med at du er så vant med å gjøre det at du glemmer det. Fungerer det også og det er liten sjanse for at vakten vil forstyrre eller plage deg.

 

Du må ikke tro at det er vaktene som sitter og skriver regelverket som de ønsker å håndheve, det er vanligvis ikke de som bestemmer hva du kan og ikke kan gjøre.. De håndhever gjerne regler andre har bestemt.

 

Hadde jeg vært vakt der så kan jeg si med en gang at jeg ikke hadde blitt irritert eller sint, og hva jeg hadde gjort hadde vært avhengig av hvor strenge kunden (NSB) var på det å ha sko på setene.

 

Ikke glem at konduktørene ikke er sjefer og at de ikke lager reglene som vaktene håndhever. Hvis konduktøren og vakten motsier hverandre må du høre på den som er tilstede.

 

 

Jeg møter vanskelig unger ganske ofte siden jeg jobber på et kjøpesenter, de tar rullestoler slik at de eldre og syke ikke har dem når de trenger de, sykler innendørs (livsfarlig for de minste som trasker rundt), stopper rulletrapper, kaster boss alle veier, følger etter meg som klegg, tagger, bryter ulike lover og så videre. På en måte er det enklere å håndtere narkomane og alkoholikere siden du kan bruke makt (ikke vold) og eventuelt ringe politi hvis du er utrygg. Mot barn kan du ikke gjøre annet enn å prate og prøve å få dem til å gjøre som du sier. Å ta kontakt med foreldrene deres er nytteløst ettersom foreldrene blånekter for alt enda du sitter med videobevis.

Men irritert eller sint har jeg ikke blitt enda, hadde jobben gått så mye innover meg hadde jeg levert oppsigelse på dagen.

Lenke til kommentar

Når du har jobbet litt selv og blitt litt mer moden tror jeg det er sannsynlig du vil vise dine medmennesker litt mer hensyn og utvise vanlig folkeskikk. Vet ikke hvor gammel du er men du sier du ser ut som du er 15 og da tenker jeg du ikke er så langt fra den alderen.

 

Siden du er ung går jeg utifra du ikke forsto hvorfor situasjonen gikk som den gikk, eller hva du kunne gjort annerledes, så derfor kan jeg fortelle det.

 

Når vakten sier noe skal du ha en god grunn for å ikke gjøre som han sier. Å gjøre ting på trass for å leke med/plage vakten fordi du kjeder deg er ikke en god grunn.

 

Hvis vakten sier du må ta ned beina så bør du gjøre det, beklag gjerne og si at konduktørene pleier å gi deg lov eller si at du har veldig vondt i bena grunnet treningssmerter eller lignende. Du må gjerne prøve å lyve men du bør etterkomme det som han sier uansett.

Hvis han igjen sier nei kan du ta opp igjen beinet når han er gått og unnskylde deg med at du er så vant med å gjøre det at du glemmer det. Fungerer det også og det er liten sjanse for at vakten vil forstyrre eller plage deg.

 

Du må ikke tro at det er vaktene som sitter og skriver regelverket som de ønsker å håndheve, det er vanligvis ikke de som bestemmer hva du kan og ikke kan gjøre.. De håndhever gjerne regler andre har bestemt.

 

Hadde jeg vært vakt der så kan jeg si med en gang at jeg ikke hadde blitt irritert eller sint, og hva jeg hadde gjort hadde vært avhengig av hvor strenge kunden (NSB) var på det å ha sko på setene.

 

Ikke glem at konduktørene ikke er sjefer og at de ikke lager reglene som vaktene håndhever. Hvis konduktøren og vakten motsier hverandre må du høre på den som er tilstede.

 

 

Jeg møter vanskelig unger ganske ofte siden jeg jobber på et kjøpesenter, de tar rullestoler slik at de eldre og syke ikke har dem når de trenger de, sykler innendørs (livsfarlig for de minste som trasker rundt), stopper rulletrapper, kaster boss alle veier, følger etter meg som klegg, tagger, bryter ulike lover og så videre. På en måte er det enklere å håndtere narkomane og alkoholikere siden du kan bruke makt (ikke vold) og eventuelt ringe politi hvis du er utrygg. Mot barn kan du ikke gjøre annet enn å prate og prøve å få dem til å gjøre som du sier. Å ta kontakt med foreldrene deres er nytteløst ettersom foreldrene blånekter for alt enda du sitter med videobevis.

Men irritert eller sint har jeg ikke blitt enda, hadde jobben gått så mye innover meg hadde jeg levert oppsigelse på dagen.

Jeg hadde ingen sko på setene, jeg brøt ingen regler. Det var litt av poenget. Førsteposten er dog forferdelig dårllig skrevet.

 

Jeg følger nsb sine regler, ikke vekternes regler, ingenting har endret seg her.

 

Utovger det er tråden 3 år gammel, så å diskutere dette videre er nok ikke nødvendig.

Lenke til kommentar

Er du sikker på at du følger NSB sine regler?

 

Og betyr det at du kan være så frekk du vil mot vektere, politi, soldater og tilsvarende?

 

Hvis ikke, hvem kan du være frekk med og hvor frekk kan du isåfall være?

 

Er det rart noen er stygge med deg dersom du er stygg mot andre?

 

 

 

Jeg spør retorisk forresten, poenget er at du kanskje må gå inn i deg selv hvis du er misfornøyd med måten du behandles på.

Lenke til kommentar

Er du sikker på at du følger NSB sine regler?

 

Og betyr det at du kan være så frekk du vil mot vektere, politi, soldater og tilsvarende?

 

Hvis ikke, hvem kan du være frekk med og hvor frekk kan du isåfall være?

 

Er det rart noen er stygge med deg dersom du er stygg mot andre?

 

 

 

Jeg spør retorisk forresten, poenget er at du kanskje må gå inn i deg selv hvis du er misfornøyd med måten du behandles på.

 

Det burde vel sånn sett vekteren også gjort da isåfall, TS bryter jo ingen regler, men vekteren blir fortsatt sur fordi han har føttene ved setet, selv om det ikke bryter noen regler, og det er jo til og med konduktøren enig i.

 

Men uansett, vil ikke starte en ny diskusjon i en nesten 3 år gammel tråd, måtte bare få ut min mening om saken.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...