Gå til innhold

Hafslund Vektere som blir eid på nsb-tog


Flimzes

Anbefalte innlegg

Altså, husk at det var vekteren som startet det hele med et jevlig blikk. jeez. Er helt enig at det ikke finnes folkeskikk i det trådstarter gjør, men om vekteren hadde vært litt blid så hadde det ikke skjedd. Åja jeg snakker av erfaring at vektere er sure som faen.

 

"Jeg smiler til den ene vekteren, som ser på meg med forakt og går med beina en halv meter fra hverandre og en morsk positur" Hadde du følgt med i norsktimen Mikachu så hadde du vist at forakt betyr : Se ned på.

nesten like ille som og baksnakke. Når du baksnakker så ser du også ned på folk, fordi du mener at de ikke er bedre enn deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kudos til trådstarter! Vi trenger flere som deg rundt omkring. Folk som disse vekterne er med på å gjøre hverdagen til enhver sur og gretten. Samme gjelder bussjåfører også forøvrig. :) Til alle dere som synes trådstarter er "fjortiss" whatever, dette var på sin rettmessige plass. Greit nok at han ikke nødvendigvis har trengt å gjort noe poeng utav det. Men herregud, vekteren har selv kunnet unngått situasjonen uten problemer ved å bare oppføre seg. Her var det en maktkamp uten like og det at en 17-åring vinner over en vekter er bare gull! :thumbup:

Lenke til kommentar

Tror noen av kidsa i denne tråden har misforstått kraftig. Verken vektere, buss-sjåfører og slikt er ute der for å gjøre dagen noe dårligere for enkelte folk. Som vekter tar man imot endel dritt, men det går på jobben man utfører og ikke på person, og svært få vektere tenker noe over dette uansett. Hadde det kommet fra personer man hadde respekt for hadde det kanskje vært litt annerledes, men når det kommer fra perpubertale kids er det som sagt svært få som blir provosert over det. Ofte er det heller sånn at man trekker litt på smilebåndet og ler litt av vedkommende som driter seg ut.

 

Det som er litt "merkelig" er at det stort sett er de samme gruppene som misliker vektere. Det er som oftest narkomane (selv om de fleste faktisk narkomane oppfører seg bedre enn mange andre), alkoholikere og disse "tøffe" ungguttene.

 

Virker som om det er tøffingene som forsvarer trådstarter her også, så det er vel egentlig ikke noe annet å gjøre enn å kondolere til foreldrene deres og ønske dem lykke til videre.

Lenke til kommentar

Slike vektere trenger å bli satt på plass. Jeg har møtt begge typer. Den ene typen er grei, går fint ann å snakke med. Den andre typen er troenes til å knekke armen på deg om du ikke adlyder (de absolutt ikke rettskraftige ordrene de gjerne gir).

 

Det er klart det er forskjell på vektere også, men enkelte har faktisk troen på at uniformen deres gir dem spesielle rettigheter til å være drittsekk.

Og når vekteren ikke klarer å være såpass profesjonell at han møter publikum med ett smil (eller iallefall med noe annet enn ett morskt hatfylt blikk), ja for de er faktisk servicepersoner de også, så fortjener han å få en kverulant "kunde" i retur.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Det var fem minutter av livet mitt jeg aldri får igjen..

 

Trådstarter - hadde det vært så vanskelig å bare sitte med beina på gulvet som de fleste anstendige mennesker gjør på toget? Du hadde spart de stakkars vekterene for fjas, og du hadde selv sluppet å sitte på et internettforum å tvile på om du gjorde noe "kult", eller egentlig oppførte deg helt ræva? Oppfør deg som om du snart en 18, djeez..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg smiler til den ene vekteren, som ser på meg med forakt og går med beina en halv meter fra hverandre og en morsk positur (sett for mange amerikanske filmer). Så jeg kommenterer til han kompisen min: Det der er de som ikke fullførte eksamen på politihøyskolen. Vekterne kommer tilbake og sier, som en dødstrussel, ta ned beina fra setet.

 

Innser du ikke, at om du hadde holdt kjeft og latt de passere, så ville trolig det at du hadde beina på setet blitt oversett? De gikk forbi deg, du starter å slenge dritt. Klart de da blir mer kritisk til deg og ønsker å markere at det faktisk er de som fastsetter reglene der og da. De har, som andre har sagt tidligere, fått eiers rett til å bestemme ordensreglene. Det er da totalt uvesentlig hva andre har sagt til deg tidligere.

 

Mange 7-11 leier inn vektere for å holde orden på natt til lørdag og søndag. Det vil da være andre regler enn på dagtid når disse ikke er i lokalet. F.eks kan man ikke stå og henge i butikken for å varme seg, kjøp det du skal og forlat stedet. Starter du å krangle er det ut.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

@Flimzes:

 

Først og fremst, takk for god lesing:) Jeg synes du gjorde det rette. Er selv på din alder, og er som deg en som ikke tar i mot dritt fra folk som tror de er viktigere/mer verdt enn deg. Kan for eksempel nevne flere episoder med Dell XPS support som har behandla meg som om jeg var en novise på data, selv om jeg åpenlyst har mye større kompetanse enn dem. Det gjelder forøvrig også både Telenor support(som har det moro med å, etter ha motsatt en lang og argumenterende mail på en A4 side, sende standardiserte svar tilbake) og Telenor-Hjelpen(betalsupport til 25 kr/min).

 

Slik aksepterer ikke jeg. Et annet eksempel er da jeg og noen kompiser hadde sitti og sett på en film, og hadde bestilt kebabpizza som vi skulle kose oss med. Klokka var litt over ti når vi bestilte, og da kompisen min spurte om de kjørte ut, sa de ja. Det tok en time, og vel så det, men det var ingen tegn til kebabmannen. Jeg ringte såklart ned på kebabsjappa(som vi kaller den) og jeg forlangte med ett å få snakke med sjefen der nede. Jeg forklarte at vi hadde bestilt pizza, og at det ikke hadde kommet noen pizza etter en time med venting, og at jeg synes det er helt uhørt. I den frekkeste tonen jeg har hørt på lenge(som kan ha noe med at han ikke var norsk, og dermed ikke snakka språket skikkelig), sa han at de ikke kjørte ut etter eleve. Vi hadde jo bestilt klokka ti, så det ville vi jo ikke akseptere. Siden vi alle hadde drukket, kunne vi ikke dra ned og hente pizzaen, og det utarta seg til en diskusjon av de grader! Han sto fast på sitt, men da jeg dro det med at jeg betalte lønna hans, ble han plutselig helt stille og sa at han skulle ringe han som kjørte. 15-20 minutter etter at jeg la på, kom en kar på gårdsplassen min. Sur som en sokk.

 

Et par kommentarer senere, forlangte han også at vi skulle betale full pris. Fordi jeg var lei av å diskutere, ga jeg han pengene og gikk inn. Det er en helt spesiell følelse når man setter på plass folk som tror de er av en høyere rang enn deg selv.

 

Makt til folket! :D

 

BTW, sorry for at jeg kapra tråden din :p

Lenke til kommentar

Jeez, jobber på kundeservice selv, er sånne som deg som gjør at lunsjen går unna, folk som nekter på opplagte fakta, klager på alt og ofte urettmessig! Er som regel eldre menn som må bevise at de er noe og mener at de veit bedre enn den som sitter på kundeservice (dessverre ringer ikke folk på din alder inn til oss, men det hadde sikker hjulpet på det og).

Lenke til kommentar

Vet ikke om du snakker til meg eller trådstarter, men antar at det er til meg.

 

Det jeg sier er at måten folk tilnærmer meg på er uutholdelig. Jeg hilser såklart og er munter, og prøver så godt jeg kan å bevise min kompetanse, ved bruk av blant annet avanserte faguttrykk. Når det ikke forteller den ansatte at jeg har peiling på hva enn vi diskuterer, har h*n ingen ting på support å gjøre. De skal lese folk og hjelpe folk ut i fra deres behov, ikke dra alle under en kam og gå ut i fra at alle er helt bortreist i hodet.

 

Det er forøvrig fint at jeg kan bidra med pausekonversasjon. For saken er den at jeg er en forbruker som betaler for et produkt, og i motsetning til mange andre, krever jeg faktisk at jeg får det betaler for. Kjøper jeg et produkt omtalt som det beste på markedet, skal jeg ha det beste, og ikke det nest beste. Spør jeg om hvordan jeg åpner porter på modemet mitt når guiden til telenor ikke funker, skal jeg ha svar på det. For jeg betaler flere hundre i måneden for internett og modem fra dem og da forlanger jeg at det faktisk virker. Modemsaken fikk jeg forøvrig mye bedre svar på her på forumet enn hos telenoreksperten, som jeg betalte omtrent 200(!) kroner for å snakke med i en liten periode.

 

Er som regel eldre menn som må bevise at de er noe og mener at de veit bedre enn den som sitter på kundeservice (dessverre ringer ikke folk på din alder inn til oss, men det hadde sikker hjulpet på det og).

Jeg skal bevise at jeg vet bedre enn den som sitter der fordi jeg faktisk gjør det. Når jeg f.eks betaler 2000(!!!!!!) kroner for en fireårig support på dell som skal dekke alt, og når jeg ringer inn til 24/7-telefonnummeret, må jeg ikke bare vente i ti minutter på svar, foruten å snakke med en kundekonsulent som har mindre peiling på data enn meg. Det værste jeg har vært bordi var at hu ene dama der ikke visste hva "powersupply" var(er engelsk support lokalisert i india).

 

Jeg takler ikke slikt, og etter å ha måtte klage til de "høyere makter" i Dell, skal jeg se om jeg ikke får en liten gave som takk for at jeg har holdt ut med en helt utrolig kundeservice.(satser på å få igjen SSD-disker eller større disker enn de jeg allerede har, iom at de diskene de tilbyr meg(2x160 GB) har irriterende lyder selv i standby.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest hele tråden så jeg kommer bare med min mening.

 

Sure vektere og folk med fordommer mot ungdommer har jeg møtt mange av, og det er lite som gjør meg så irritert som de. Derfor skjønner jeg godt at unge av og til slår tilbake. Allikevel så bør de ikke oppføre seg slik.

 

Vekterne er de jeg mener bør skjerpe seg, de går rundt å er gretne, og de lar det gå ut over uskyldige mennesker.

Som sagt så bør ikke ungdommer oppføre seg dumt tilbake, men jeg fortsår de.

Lenke til kommentar

Conflict, bolla29. Hvor gamle er dere? Håper virkelig dere har nok år på å vokse av dere den fantastisk barnslige tankegangen deres, herregud. Du(conflict) sier at du misliker folk som tror de er av en høyere rang enn deg? Hykler, noe så fantastisk også. Vektere, "kebabmenn", busssjåfører, servitører,kassamennesker og så videre jobber i ett service yrke, og må smile,vær enig i kundens mening og viten, rett eller ei. Skjønner godt at du blir forbannet når du venter en time og deretter får beskjeden om at de ikke leverer til tiden som var gjeldende. Surt, jepp. Men det har da ingenting med trådstarters oppførsel å gjøre? Han oppførte seg idiotisk og kastet vekk sine egne krefter på å kødde med en ansatt i ett service yrke. Prøv selv å jobb i ett yrke der du aldri har rett, men må bøye deg etter andres meninger og krav som kunde, de er bare mennesker de også, cut them some slack.

Lenke til kommentar

Er fortsatt ung, hvis det er det du vil frem til. Jeg har jobba som telefonselger, så jeg veit hvordan det føles å dritt pressa opp i trynet, men jeg takla det og jeg gjorde jobben min, nettopp å selge et unyttig, overpriset produkt til idioter(siden de faktisk kjøper drittet jeg selger, kaller jeg de idioter). Jeg var så kynisk innstilt til den jobben at det ikke burde vært lov, men det er også det som trengs. Bare man "smiler med ord", går alt bra. Dette forventer jeg også av andre kundebehandlere. De kan ikke forvente at personen som betaler lønna deres skal ta i mot dritt fra dem? Hadde jeg snakka dritt til sjefen min hadde jeg nok ikke fått en så fin arbeidsdag som jeg kan ha nå.

 

Men for å fortsette på den halvveis usaklige posten min i stad. Jeg har ikke fulgt særlig med i politikken i det siste, men jeg veit at jeg fortsatt holder til på høyre/FRP-siden, og at mine sosialistiske tendenser døde ut den dagen jeg begynte på ungdomskolen. Det at jeg mener at folk faktisk skal jobbe ordentlig for det de får, og at jeg for øyeblikket går på en skole som gir meg den høyeste mulige allmennfaglige utdannelsen i Norge, forklarer kanskje hvorfor jeg reagerte som jeg gjorde mot både Kebabfolka(av åpenbare grunner) og kundekonsulentene. Jeg føler faktisk at siden jeg har jobba som bare faen for å oppnå det jeg har nå i dag, så har jeg rett til å si at jeg er bedre enn mange andre i vårt store land, og jeg fortjener skikkelig behandling. For all del, det er mange som glir gjennom livet på mamma og pappa sine penger og får alt de vil på en sølvtallerken, og de kan godt være kjempesnille etc de, men jeg er ikke en av dem, og fordi jeg har jobbet for det jeg har oppnådd, forventer jeg faktisk å få noe tilbake for det. Jeg betaler skatt. Jeg er tror at med min og min families inntekt tjener vi vel omtrent det tredoblede av en normal norsk husstand, og vi har alle jobba som bare fy for å oppnå det. Vi betaler helt klart mer i skatt enn vi får igjen, og selv om jeg er for betaling av skatt til veier og slike offentlige ting er jeg ikke for at skatten skal betale asylmottakere, uføretrygd til de som ikke trenger det og hva enn andre sosialistiske tullesystemer jeg betaler for. Jeg får ikke endra det, men når jeg faktisk må betale lønna deres, vil jeg ha noe tilbake. Og det er gjennom god service fra offentlige personer.

 

Hvis jeg ønsker noe fra noen, enten jeg trenger det, vil ha det, eller ønsker det av dem fordi det gagner dem, går jeg alltid inn i situasjonen med et smil, noen hyggelige ord og ofte en spøk. Det gjør at jeg setter standarden: jeg liker å ha det hyggelig. I tillegg, gir jeg i tilfelle supportsaker etc. klar beskjed om jeg har mye eller lite peiling på temaet, og forventer å bli behandlet deretter.

 

Som et eksempel: jeg var misfornøyd med måten en ansatt på en bensinstasjon gang etter gang behandlet meg, og sendte en lang, formell mail til hovedkontoret for denne (store) bensinstasjon-kjeden. Dette ble tatt veldig seriøst, og ettersom hans dårlige oppførsel var blitt nevnt før, var det nesten så han mistet jobben. Jeg lot han få en ny sjanse, og nå har han jobb, jeg har det hyggelig når jeg er på bensinstasjonen og mange har lært at en opplyst tenåring som er bevisst på sine krav og rettigheter faktisk kan endre en manns liv totalt.(iom at han er gammel og sannsynligvis uten utdannelse, og hvis han hadde mistet jobben som han bor noen hundre meter unna, ville livet hans blitt drastisk forandret!)

 

Jeg sier som jeg sa! Makt til forbrukeren, makt til folket. Det ville gjort livet mitt enklere.

 

-conflict

 

BTW, passer jeg bra til kallenavnet mitt eller? :)

 

EDIT: for å sitere en mann med syke holdninger, men som jeg har utrolig stor respekt for(pga det han klarte å oppnå):

 

"Those who want to live, let them fight, and those who do not want to fight in this world of eternal struggle do not deserve to live"

-Adolf Hitler

 

Jeg liker såklart sitatet i overført betydning. Jeg vil ikke at de svake skal dø, men at folk skal få det de fortjener, og få det de jobber for.

Endret av conflict
Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke kaste bensin på bålet her, igjen : p

 

Fantastisk svar fra deg, kjenner jeg blir glad inni meg når folk tar seg tid til å svare ordentlig.

Ikke at jeg "kapitulerer" helt enda.

Poenget mitt er bare at dårlig service er en annen ting, å kaste vekk tid på å bråke med vektere o.l er nettop det ; Bortkastet tid og krefter.

 

Jeg ser du påberoper deg retten til å si du er ett bedre menneske enn mange andre i vårt kjære land, for meg å si at jeg aldri har tenkt at jeg er bedre enn noen ville jo rett og slett vært løgn. En måte dette kan bedømmes på er hva personer gjør med mulighetene de får. Har du masse penger og kommer fra en god familie har du en plikt til å gjøre det beste utav det og være mest mulig selvstendig i mine øyne. Alt handler vel og merke om hva man gjør det til, og hva man velger å bruke tiden sin på. Jeg finner tusenvis av mer produktive ting å gjør, enn å irritere en vekter. Og dårlig kundeservice, manglende viten og/eller dårlig utførelse av ett arbeid er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Ting som er heilt ok å gjere å blir det påpeik så er den som påpeiker feilen både idiot og masse anna.

 

- Generell forsøpling av omgivelsene.

- Lage konflikter for å vise seg.

- overhøvle personer i serviceyrker for egen forgodbefindande.

 

 

Er dere som meiner at dette var ikkje idioti av trådstarter at dette er "rettene" dere forsvarer. Så neste gang det er ei svær tyggisklyse på det sete som ein skulle sette seg ned på så er det berre å sende gode tanker til den idioten som hadde beina sine der sist. Siden det er åpenbart heilt normalt å ha beina i sete så er det jo heilt normalt og kaste tyggegummi der også.

 

conflict, har du egentleg tenkt på at andre serviceyrker har andre måter å "hevne seg på".

F.eks kebabmannen so då så tøft "krangla" med. lurer på kva som var i den kebaben, er ein viss sjanse for at det kan ha vore ektra "sauser" eller anna "kjøtt" i den. Som du definerer dei som handla av dei gjennom telefonenen som idioter, så er det veldig stor sjanse for at kababmannen definerer deg som idiot og gir litt spesialservice.

 

Og heilt ærleg definerer du serviceyrker som autoritetspersoner, så føler eg at du skyter på dei under deg for å heve deg sjølv. Beklager men om du vil "teste" autoriteter så kan ein heller prøve seg på politiet, gjerne med same regler som ein kjører mot serviceyrkene.

Lenke til kommentar

Nå har jeg faktisk lest alle 7 sidene av tråden. *Pust*

 

Først og fremst så var det jo du som startet hele greia med en slik slengkommentar Flimzes.

 

For det andre, vektere er som alle andre, mennesker. Og vektere har en tøff jobb. Klart det finnes "bad apples", men de aller fleste (og jeg har vært borti svært mange vektere i forbindelse med en tidligere jobb) er hyggelige og greie. Du vet heller ikke hva det var som skapte reaksjonen. Kanskje vekterene for en liten stund siden var blitt truet med en sprøyte. Kanskje vekterene for en liten stund siden var blitt spydd på av en dott av en ravende full 17 åring som prøvde å sloss med dem. Beklager, men å fremprovosere noe slikt for å kunne si at du har "eid" en vekter er ganske så umodent.

 

I løpet av 3 og et halvt år i en tidligere jobb var jeg borti grovt estimert en 100-200 forskjellige vektere. Av disse var det bare en eneste en som ikke oppførte seg med normal folkeskikk på jobben, og han så vi aldri noe mer til etter en kjapp telefon til vekterfirmaet.

 

Forøvrig da jeg jobbet i butikk hadde vi en klar policy på at folk som deg (som bevist lager kvalm for å provosere) ble kastet ut og nektet adgang til butikken.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...