Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

H1-pære på Suzuki SMX/RMX


reds

Anbefalte innlegg

tittel.png

 

 

Halloen!

Som kjent leveres Suzuki SMX/RMX med tidenes værste frontlykt - ei pære på 15 watt. I tillegg til å ha en reflektor som sprer litt dårlig, sier det seg at det ikke er noe særlig på norske mørke skogsveier. Jeg har bare hatt min SMX i høst, og på nettopp den tiden er godt lys viktig. Det er faktisk veier jeg ikke har kjørt fordi jeg ikke ville ligge på stripa og gamble. Har vært i grøfta pga. akkurat det også! Så jeg bestemte meg for å skaffe ei 55 watts H1 halogenpære siden jeg hadde hørt at det ikke var mye styr å sette den over i min reflektor. Siden jeg selv gjorde det, har jeg bilder og jeg vet hva som skal til. Her kommer nå en kjapp forklaring fra min side:

 

 

du-trenger.png

- H1-pære på valgfri wattstyrke. Anbefaler ikke over 50-60w på grunn av at dynamoen til disse syklene ikke leverer mer enn 90/100w.

Den pæra jeg valgte ser slik ut:

 

 

img9819.jpg

Her sammenlignet med originalen:

img9820.jpg

 

 

- Skive med innvendig diameter på 10mm og utvendig diameter på rundt 30mm, eller så stor at den går rundt hovedmodulen på pæra, og ikke selve ringen rundt.

- En ledningsstump eller to.

- En kabelsko med en bredde på 7-10mm, eller en som passer på sokkelen til pæra.

- Loddeutstyr

UNDER HELE PROSESSEN MÅ DU IKKE VÆRE BORTI GLASSET PÅ PÆRA!

Du etterlater fettmerker som gjør at den brenner seg og ryker når du setter strøm på den!

Når du har alt nevnt ovenfor, så gjør du følgende:

 

1. Plukk ut den gamle pæra

2. Sett skiva nedi der pæra stod før Her må du passe på at den ikke faller gjennom.

 

utenpaere.jpg

 

3. Sett pæra nedi din nye sokkel

4. Finn fram kabelskoen din. Plukk av gummien, og bøy kabelskoen slik at den blir bøyd bort i fra den enden som er åpen. Se bilde for eksempel.

Kabelsko i riktig størrelse:

 

img9815.jpg

 

5. Nå må du sette kabelskoen opp-ned på enden på pæra slik at den peker på skrå ned i reflektoren. Deretter flytter du den pinnen som før holdt pæra på plass over på kabelskoen som du har satt på opp-ned på halogenpæra. Se bildet, så forstår du det lettere

 

img9822.jpg

 

 

Før du setter på den pinnen, er det lurt å tvinne/lodde fast ledningen som skal brukes til å lede strøm fra den ene polen til pæra. Her har jeg tvinnet, ikke loddet enda. Dette bør gjøres ordentlig for å unngå kortslutning! Hvis du gjør dette ordentlig, kan du bruke de originale festene for strøm i tillegg. Jeg loddet på begge punktene, og dette fungerer knallfint. De originale ledningene trenger ikke å modifiseres, og du kan bruke gummihetta som stod over baksiden av reflektoren før også.

Når det gjelder temperaturen i reflektoren med ny pære, er denne så høy at jeg akkurat kan holde håndflaten på glasset foran uten at jeg brenner meg. Derfor anbefaler jeg ikke å bruke noen kraftigere pærer uten ny reflektor!

Her er noen bilder av mitt resultat:

 

psulysfjern.jpg

 

psuoglysnr.jpg

 

img9830.jpg

 

img9829.jpg

 

 

Så nå kan du kjøre i skauen til langt på natt og alikevel se stien foran deg! Have fun - og kjør forsiktig! :D

 

Jeg tar ikke ansvar for helseskader, ødelagte deler eller andre skader som måtte oppstå ved bruk av denne veilederen.

 

- Marius E

Endret av Marius E
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

at eg ikkje har lest dette før.

har klaget over lyspæra i 2 år nå snart. eg og en venn har rmx, han kjører ikkje når det er mørkt og eg kjører viss eg må, bare på grunn av de dritt lyset somer i.

Dette skal eg skifte nå som høsten kommer! takk for guide :D

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 7 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 5 år senere...
  • Gjest avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...