Gå til innhold

Nye modeller fra Sony


Anbefalte innlegg

En annen ting som er irriterende når det er altfor mange MP med i bildet, er at de som investerer i slike kameraer har det som regel på full oppløsning, noe som resulterer i at bildene tar enormt mye plass på minnekortet.

Samtidig så aner de ikke hvordan de skal beskjære bildene eller komprimere dem litt slik at jeg ender opp med å laste ned 1,5 GB zip-fil av gårsdagens fest som inneholder ekstremt store og tunge bilder maskinen må skalere ned og bruke tid på å behandle.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Når bildebrikkene forblir i samme størrelse og man øker antall pixler må hver pixel bli fysisk mindre.

 

Hei,

jeg er som du sikkert ser ny her på forumet, men dette med små bildesensorer og støy har opptatt meg ganske lenge. Det gledelige med DSC-W300, er at bildesensoren faktisk er ganske 'stor'. Den er faktisk hele 1/1.7" Dette tilsvarer 43.3mm2 (http://en.wikipedia.org/wiki/Image_sensor_format) De fleste kompaktkamera på markedet har mindre sensor enn dette. F.eks Canon Ixus PowerShot SD890 med en sensor på 1/2.3" eller 28 mm2. Sensoren på DSC-W300 er faktisk hele 54% større. Fuji er et hederlig unntak, men de aller fleste av de store produsentene driver fortsatt og tuller med mikroskopiske sensorer.

 

Intil nylig hadde jeg et Fuji F31fd med en sensor på 1/1.6" og 'kun' 6mpix oppløsning. Dette kameraet tok kvelden pga fukt i sommer, men det tok legendarisk bra bilder i dårlig lys. Jeg likte ikke helt fargetonen i bildene når det sto på full Auto, men det var uansett et ualminnelig bra kamera. Forrige uke fikk jeg mitt nye DSC-W300 og jeg er så langt veldig fornøyd. Synd fujien har konka så jeg ikke får sammenlignet head-to-head. Nå venter jeg spent på hva dpreview kommer til å si om de gidder å teste dsc-w300. Luminous landscapes likte det i alle fall:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/...rt-pocket.shtml

 

mvh,

Øyvin Eikeland

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...