Gå til innhold

Er du villig til å betale 5000 for ett OL i Tromsø?

5000 for ett OL i Tromsø?  

225 stemmer

1. 1. Hva synes du staten burde bruke pengene OL vil koste til?

• Bruke dem på OL
      46
    • Bruke dem på andre offentlige formål
      128
    • Gi dem i skattelette
      51

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er ikke enig i at Regjeringen bruker penger på veier utenfor Oslo, da jeg bor i Oslo. Jeg syntes også at alle andre enn meg selv burde få LANGT høyere skatt, og den skatte burde gå til meg.

Ser du problemet her?

Nei. Jeg er selv fra en distrikts-kommune, og kjenner godt til det "distrikts-perspektivet". Argumentene mine har med ren fornuft å gjøre - hvorfor skal man bruke masse penger på OL i landets dårligste kandidatby når det er andre som var langt bedre? For øvrig er jeg ikke en som mener at alt burde sentraliseres i Oslo - jeg er langt mer positiv til OL i Trondheim enn det jeg ville vært til OL i Oslo.

Lenke til kommentar

Som signaturen min ikke legger skjul(klikk gjerne på linken og signer) på så er jeg motstander av OL i Tromsø og forsåvidt Norge generellt.

Som det er nevnt tidligere er dette kostnadsberegnet til ~20 milliarder. Sluttsummer er jeg rimelig trågg på at vil være vesentlig høyere. Ikke fordi jeg har studert kostnadsberegningene inngående, men fordi det er i OL forkjemperenes interesse at prisen i utgangspunktet er så lav som mulig. Når OL garantien er gitt og OL eventuellt er fått, vil det være vanskelig å ikke svelge de kostnadsoverskridelsene som eventuellt kommer i ettertid. Det er som kjent lettere å få tilgivelse enn tillatelse.

Bare så det er nevnt. OL på Lillehammer var kostnadsberegnet til 1 milliard, det kom vel på 7 eller 8 milliarder totalt.

Tromsø kommune har pr. idag ikke råd til å holde eksisterende idrettsanlegg vedlike. Det er mangel på svømmebasseng med vann i. Det ser også ut som om planleggingen av et badeland må legges på is på grunn av dårlig økonomi.

Det lokale alpinanlegget er veldig dårlig vedlikeholdt. Er ikke sikker på om de enda har åpnet mer enn Bamseløypa. Selv om årsaken her nok i større grad kan tilskrives eierene enn kommunen, ville det ved kommunal hjelp vært mulig å gi et bedre tilbud til brukerene.

Poenget her er at Tromsø kommune har ikke penger til å drifte og vedlikeholde det de allerede har, langt mer en drøss med nye anlegg. (Det vil si, de har penger, men velger å bruke de på andre, langt viktigere ting. Som f.eks. et gammelt værneverdig hus ... se spoiler for mer info)

...der leien av langringsplass koster kommunen 40.000 kroner i måneden, til tross for at det er en ledig og tom kommunal tomt under 100 meter fra der huset står nå. Totalsummen er vel snart oppe i 25 millioner kroner og det er slik huset står nå. Så kommer flytting, restaurering og kjøp av ny tomt i tillegg. Dette er en sak som har pågått i mange år. Og den kommer nok til å vare enda endel år, med de kostnadene dette medfører.

Nå bruker Tromsø kommune i tillegg flere millioner kroner i prosessen for å få OL, som om de ikke har langt viktigere ting å bruke dem til.

Hovedgrunnen til min motstand er at pengebruken er hinsides av hva som er fornuftig.

Ørjan...

Lenke til kommentar
Teknisk sett er det jo demokrati i dette landet, slik at hva skattepengene brukes til (og hvor mye man betaler i skatt) bestemmes av folket. Om regjeringa bruker 20 mrd på OL er det jo ikke sånn at de pengene bare hadde gått i dass uansett, selv om det er utopi at man har valgfrihet (ie. enten OL eller 5k i lomma) bør folk tenke over hvor mye ressurser man selv må ut med for å få OL. Og penger som går til staten er like mye dine som mine slik at det er 5k pr. nordmann det er snakk om.

Vi har demokratisk valgt at regjeringen og stortinget skal styre budsjettet. Hvis du har problemer med den måte å gjøre ting på får du flytte til en øde øy.

Hvor i alle dager får du det fra at jeg er imot velferdsstaten vi har i Norge idag? Det og å trekke inn levekårsundersøkelser er en total avsporing av debatten.

Jeg stiller kun spørsmålstegn ved om folk faktisk er villige til å betale 5000 av egen lomme på ett OL i Tromsø (selv om det går over statsbudsjettet er det helt ekvivalent.)

Lenke til kommentar

hvorfor skal OL ag masse annet på store plasser? man hindrer jo fraflytting fra mindre plasser hvis man har større arrangemang der også. jeg stemmer for OL i tromsø og det burde flere og. man kunne også ordnet sånn at man kunne kjørt scooter til OL i tromsø, det hadde vært populært det. så slipper man og kjøre bil/buss.

med scooter så meine eg snøskuter og ikke en "pingle" scooter på hjul.

Lenke til kommentar

ja, god ide. med tromsø 2018's nye miljøprofil kommer de helt klart til å gå med på at hele den samiske befolkningen skal kjøre inn i byen på snøscooter.

Latterlig..

For øvrig kan jeg legge til at jeg håper regjeringen går inn og garanterer økonomisk støtte til OL. Hele landsdelen(nord-norge) vil nok dra nytte av all utbyggingen. forhåpentligvis sitter vi også igjen med en jernbane som dekker hele landet. Ikke en sånn halveis løsning som stopper i bodø og en stasjon i narvik som er knyttet til, ja sverige.

Endret av liberalus
Lenke til kommentar

Greit nok, men det er stort sett samer som har lov til å kjøre scooter, mulig jeg generaliserer litt nå, men de fleste andre drar til sverige for å kjøre. Og hvis man ikke skal kjøre inn til byen ender man likevel opp med å bli nødt til å måtte ta bussen, med mindre man av prinsipp ikke bruker offentlig transport... Hva gjør man da? sitte på scooteren og se på lekene med kikkert?

Lenke til kommentar
hvorfor skal OL ag masse annet på store plasser? man hindrer jo fraflytting fra mindre plasser hvis man har større arrangemang der også.

Nei. De lovte positive effektene av Tromsø-OL er langt overdrevet tror jeg. I Lillehammer var det lovet at OL i 1994 nærmest skulle bli redningen for næringslivet, men det vise seg at det var heller lite langsiktige effekter å spore. Samme tror jeg vil vise seg i Tromsø hvis OL blir arrangert der.

Hvis politikerne på liv og død må satse på OL i Tromsø, så greit det, men da må de i det minste utgi det for det det er, et dyrt idrettskalas, ikke et "distriktspolitisk virkemiddel" (noe det aldri vil bli!)

Hvis man ser bort fra de distriktspolitiske argumentene (som altså bare er tull), hvilke fornuftige/rasjonelle argumenter er det for å satse så hardt på Norges dårligste OL-kandidat?

jeg stemmer for OL i tromsø og det burde flere og. man kunne også ordnet sånn at man kunne kjørt scooter til OL i tromsø, det hadde vært populært det. så slipper man og kjøre bil/buss.

Fordi et par hundre ungdommer i Finnmark synes snøskuter er kult betyr ikke at alle gjør det. For de fleste er ikke snøskuter et komfortabelt eller attraktivt fremkomstmiddel. For ikke å snakke om miljøødeleggelsene det ville føre med seg.

Lenke til kommentar
Hvis politikerne på liv og død må satse på OL i Tromsø, så greit det, men da må de i det minste utgi det for det det er, et dyrt idrettskalas, ikke et "distriktspolitisk virkemiddel" (noe det aldri vil bli!)

Er du ikke enig at det bedre at vi bruker litt spenn selv en at vi bare sender alt til Afrika :thumbdown:

EDIT: Skriveleif

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Vil påstå at en snøskuter, som kjører oppå snøen, fører med seg mindre miljøødeleggelser enn la oss si en fire felts motorvei. Hvis man tenker på at alle biler/busser/kjøretøy på hjul er nødt til å kjøre på veien, vil det si at forurensningen blir konsentrert på et mindre området(naturen ved rundt veien) mens med snøscooteren kan du fint kjøre hvor faen du vil, i tillegg til at scootersporene forsvinner til sommeren(selfølgelig med forbehold om at vi snakker om områder med permafrost eller steder som er dekt av snø hele året).

Lenke til kommentar
Er bedre at vi bruker litt spenn selv en at vi bare sendet alt til Afrika :thumbdown:

Hvem sa noe om å sende de til Afrika? Hva med å bruke disse pengene på mer fornuftige ting, som satsing på masseidrett, eller bedre infrastruktur for eksempel?

For øvrig kan jeg legge til at jeg håper regjeringen går inn og garanterer økonomisk støtte til OL. Hele landsdelen(nord-norge) vil nok dra nytte av all utbyggingen. forhåpentligvis sitter vi også igjen med en jernbane som dekker hele landet. Ikke en sånn halveis løsning som stopper i bodø og en stasjon i narvik som er knyttet til, ja sverige.

Jernbane til Tromsø vil være et såpass stort, dyrt og langsiktig prosjekt at jeg tror ikke det er noe man bare snur seg rundt for å bygge til Tromsø-OL i 2018. Selv om man så endte opp med å pusse opp og bygge storstilt og nytt jernbanenett fra Oslo til Tromsø, ville man likevel fått reisetider som er helt drøye sammenlignet med fly, og alle ville endt med å ta flyet likevel.

De som tror at man kommer til å bygge et nytt jernbanenett bare til Tromsø-OL har ikke begrep om de store kostnadene og lange byggetidene som er involvert i utbygging av jernbanenettet eller hvilke realistiske muligheter tog har for å konkurrere med flyet. Selv om tog har en viss sjanse for å konkurrere med flyet på strekningene mellom de største byene i Norge (eller ville hatt det om politikerne hadde guts til å satse på jernbanen), betyr det ikke at toget har en nubbekjangs på strekningen Oslo-Tromsø, rett og slett på grunn av lange reisetider. Hvor mange tar feks. toget mellom Oslo og Bodø i dag?

Grunnen til at jeg tar utgangspunkt i strekningen Oslo-Tromsø i avsnittene over, er fordi det er der de virkelige store passasjermengdene i forbindelse med trafikken til et eventuelt OL vil finne sted. For eksempel trafikken fra Bodø eller Narvik vil ikke i seg selv være stor nok til å rettferdiggjøre et eget jernbaneprosjekt bare for Tromsø-OL. Dette handler ikke om Oslo-sentrisme, men om en grunnleggende forståelse av hvor de store passasjerstrømmene i innenrikstrafikken i Norge går hen.

Nei, skulle det blitt OL i Tromsø tror jeg de ville endt med å bygge ut Langnes lufthavn, eventuelt flikket litt på E6 sørover. Et noe særlig større prosjekt enn det ville rett og slett bli for kostbart og tidkrevende.

For øvrig var det de gjorde før Lillehammer-OL stort sett å bygge ut E6 mellom Hamar og Lillehammer. Jernbanen ble det ikke gjort så mye med denne gangen såvidt jeg vet, muligens litt småflikking da.

EDIT: Merk at denne posten ikke er ment som en vurdering av mulig jernbane Oslo-Tromsø på et generelt grunnlag, bare som en vurdering av jernbaneprosjekt spesielt beregnet på passasjertransport til et eventuelt Tromsø-OL!

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Er bedre at vi bruker litt spenn selv en at vi bare sendet alt til Afrika :thumbdown:

Hvem sa noe om å sende de til Afrika? Hva med å bruke disse pengene på mer fornuftige ting, som satsing på masseidrett, eller bedre infrastruktur for eksempel?

Er helt enig, men de viser seg jo at vi ikke har råd til noe i Norge før det blir snakk om å sende penger ut av landet. Hadde vi enda kunne brukt litt hjemme også, så hadde det ikke vært noe problem.

Lenke til kommentar
hvorfor skal OL ag masse annet på store plasser? man hindrer jo fraflytting fra mindre plasser hvis man har større arrangemang der også.

Det er grenser for hvor mye godt et 14-dagers arrangement kan gjøre for et sted som allerede er på vei utfor stupet. Dessuten er det en god grunn til at man skal ha OL i Oslo, en stor del av Norges befolkning bor i området rundt, så flere kan nyte godt av arrangementet, i tillegg får vi mindre transportutgifter og også mindre CO2-utslipp.

jeg stemmer for OL i tromsø og det burde flere og. man kunne også ordnet sånn at man kunne kjørt scooter til OL i tromsø, det hadde vært populært det. så slipper man og kjøre bil/buss.

Herregud for et latterlig argument. Hvor mange tror du har anledning til å komme med snøscooter? Kanskje et par tusen toppen?

Jeg tror OL i Tromsø kan bli det peneste og beste OL noensinne, sett at vi får det, men jeg synes staten kan betale. Hvorfor har vi egentlig oljefondet? Virker jo som om vi ikke bruker noe av det!

Vi har oljefondet for at den kommende generasjon skal slippe å skatte som besatte for å betale for alle de som om går av med pensjon fremover.

Er helt enig, men de viser seg jo at vi ikke har råd til noe i Norge før det blir snakk om å sende penger ut av landet. Hadde vi enda kunne brukt litt hjemme også, så hadde det ikke vært noe problem.

Vet du hvor mye av pengene våre som går til Afrika? Det er vel ikke mer enn rundt 1% av statsbudsjettet, så vi bruker "litt" hjemme også.

Lenke til kommentar
hvorfor skal OL ag masse annet på store plasser? man hindrer jo fraflytting fra mindre plasser hvis man har større arrangemang der også. jeg stemmer for OL i tromsø og det burde flere og. man kunne også ordnet sånn at man kunne kjørt scooter til OL i tromsø, det hadde vært populært det. så slipper man og kjøre bil/buss.

Så flere kan besøke for eksempel ? Jeg gidder ikke dra fra Hamar helt opp til Tromsø hvis det blir OL der. Hadde det vært lenger sør hadde det vært langt enklere for langt flere å besøke pga tog spesielt.

Lenke til kommentar
Det er grenser for hvor mye godt et 14-dagers arrangement kan gjøre for et sted som allerede er på vei utfor stupet. Dessuten er det en god grunn til at man skal ha OL i Oslo, en stor del av Norges befolkning bor i området rundt, så flere kan nyte godt av arrangementet, i tillegg får vi mindre transportutgifter og også mindre CO2-utslipp.

Tromsø er da strengt tatt ikke "på vei utfor stupet"? :dontgetit: Sist jeg sjekket hadde byen ganske solid befolkningsvekst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...