Fountaine Skrevet 5. oktober Skrevet 5. oktober Bruker noen av dere EQ på hodetelefonene deres? Prøvde for første gang Oratory1990 EQ på mine Audeze LCD-X med Equalizer APO og holy shit, de ble mye mer engasjerende og fikk fram det beste i dem. Fra før av kan man vel si at de er litt flate og mørke. 1
vidor Skrevet 5. oktober Skrevet 5. oktober EQ har ekstremt mye å si. En kompenserer for utstyrets svakheter. Personlig så kompenserer jeg også for min egen hørsel, fordi det du ender opp å høre i praksis inkluderer dette. Derfor bruker jeg pinknoise som gir all fullspektrum lyd samtidig og justerer EQ sånn at dette høres balansert ut, og dette fungerer fint som en optimal start. Litt etterjusteringer må som regel til når man tester etterpå med normal musikk. 1
Gouldfan Skrevet 5. oktober Skrevet 5. oktober (endret) Fountaine skrev (1 time siden): Bruker noen av dere EQ på hodetelefonene deres? Prøvde for første gang Oratory1990 EQ på mine Audeze LCD-X med Equalizer APO og holy shit, de ble mye mer engasjerende og fikk fram det beste i dem. Fra før av kan man vel si at de er litt flate og mørke. Jeg bruker av og til Roon sin Muse eq for Sennheiser HD 660s2 og IE200. Men volum senkes med EQ da, men det er bare å skru opp litt i ampen, samtidig så får jeg bedre og mer Mqa avspilling med EQ og Muse uten at jeg har skjønt hvorfor. Endret 5. oktober av Gouldfan
Fountaine Skrevet 5. oktober Skrevet 5. oktober Gouldfan skrev (Akkurat nå): Jeg bruker av og til Roon sin Muse eq for Sennheiser HD 660s2 og IE200. Men volum senkes med EQ da, samtidig så får jeg bedre og mer Mqa avspilling med EQ og Muse uten at jeg har skjønt hvorfor. Bruker du Equalizer APO med Peace grensesnitt?
Gouldfan Skrevet 5. oktober Skrevet 5. oktober (endret) Fountaine skrev (5 minutter siden): Bruker du Equalizer APO med Peace grensesnitt? Det aner jeg ikke, men det heter Muse i Roon tror jeg... Tror det heter APO også ja, sist var det en drøss ulike EQ nå igår brukte jeg Harman kurve EQ for 660s2 Synes den fungerte bedre enn de forrige Eq jeg testet. Jeg får bare til å legge inn Fiio SR11 da, skulle gjerne lagt inn DAC Signature V2 også... Endret 5. oktober av Gouldfan
dTd Skrevet 6. oktober Skrevet 6. oktober (endret) 17 hours ago, Fountaine said: Bruker noen av dere EQ på hodetelefonene deres? Prøvde for første gang Oratory1990 EQ på mine Audeze LCD-X med Equalizer APO og holy shit, de ble mye mer engasjerende og fikk fram det beste i dem. Fra før av kan man vel si at de er litt flate og mørke. Bruker sel EQ med Oratory sine presets, syns det gjør mine dt 1990 og FIIO ft1 helt fantastiske, føles nesten som litt juks 😂 Endret 6. oktober av dTd 1
Apathy Skrevet 6. oktober Skrevet 6. oktober (endret) I ROON sin "Headphone EQ" seksjon er "Oratory" presets tilgjengelig for svært mange headphones. Men det er langt ifra eneste "settet" med presets basert på målinger som er tilgjengelig. ROON sin "open source headphone" filters (OPRA). https://github.com/opra-project/opra Jeg for min del benytter den EQ setting (OPRA - preset) som får hodetelefonene til å høres riktig ut med pink noice. MAO starter jeg med å velge ett preset for den hodetelefonen jeg bruker, for deretter å velge det preset fra OPRA som til slutt ender opp med en jevn og (i mine ører) riktig lyd når jeg spiller av pink noice. Deretter legger jeg inn en EQ korrigering som gir meg "litt" mer (dyp)bass samt trekker ned 8K litt (0,5 - 1 dB). Men dette er pga min presonlige "smak" når det gjelder sluttresultatet (og ikke minst for å sørge for å få så lite lytte-tretthet som mulig). Utgangspunktet for denne slutt-eq`en er som sagt det preset som gir mest mulig jevn lyd med pink noise på mitt hode. Madamen har egne presets. Og vi har overraskende forskjellig presets selv når det kommer til å ha jevn naturlig lyd fra pink noice. Ørene og hodet påvirker langt mer enn hva de fleste er klar over. Så dine innstillinger kan være helt anderledes enn mine uten at det gjør noen av disse bedre enn andre av den grunn. Når det kommer til høytaler i rom lyd, er jeg og madamen enige. Dette da mine ører og hennes ører har null niks påvirkningsevne på elementene og konstruksjonen som danner høytaleren og dens sluttresultat i rommet. Igjen dette da med pink noice. Og igjen har vi funnet en "gyllen middelvei" når det kommer til en smak`s EQ på toppen av dette igjen. Spoiler I bildet i spoiler er det følgende DSP som skjer: 1. Headroom Management gir som navnet tilsier digitalt signal hoderom ved å senke volum på musikken inne i dynamic range på det digitale signalet. -0dB som maks volum for musikken gir ikke mulighet for å legge til EQ i det hele tatt. Da vil musikken i praksis klippes hver gang signalet overstiger -0dB (digital klipping).* https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/dsp-engine-headroom-management Her er det noen enkle måter å gå frem. Auto-leveling er er av de, men jeg har brukt tid med forskjellige låter i katalogen min og har aktivert "show clipping" som endrer fargen på lyset i avspiller hvis der er digital clipping. Deretter har jeg justert verdien til ett nivå som aldri klipper. Dette er gjort for å sikre dynamic range og for å sørge for minimalt med "remaster on the fly" gjennom r128 som er auto innstillingen. 2. Sample rate converter. Dette endrer sample rate for å passe med gitt avspillingsmetode (DAC). I mitt tilfelle på denne siden er DAC begrenset til 24/96 og alt under dette forblir uendret i innstillingen, mens alt over dette blir downsamplet til respektiv "del av" på 44.1 eller 48khz. 3. Headphone EQ. Denne står feil i bildet. Skal stå over "Parametric EQ". Dette er OPRA som gir hodetelefon-filtre basert på målinger utført av forskjellige bidragsytere til denne massive databasen. Oratory presets er som nevnt med i denne databasen. Ofte både med flat respons mål og Harman target mål. Formålet her er som sagt er å velge det preset som gir meg en "flat" sluttrespons med pink noice. Edit: OPRA. https://github.com/opra-project/opra 4. Parametric EQ. Dette er min tilpass lyden til hva jeg liker. I mitt tilfelle er det en peak på 20hz (+4dB) og en dip på 8K (-0,5 / 1 dB).* * 1 + 3 + 4 sine innstillinger henger sammen. Jeg har satt headroom management til -6 for å gi hoderom. På -5,5 hadde jeg digital klipping på enkelte sanger. AMP har krefter nok til å kompensere for dette. Men da med ett signal som ikke klipper på vei inn. Endret 6. oktober av Apathy 1
Fountaine Skrevet 6. oktober Skrevet 6. oktober Da ser det ut til at Spotify lossless er tilgjengelig i Norge. Det finnes trolig ingen funksjon enda som tvinger Spotify til å sende signalet direkte til dacen utenom Windows og det blir derfor ikke ekte bit perfect. Ingen "Exclusive mode" slik som på Tidal. Spotify tilbyr også “bare” opp til 24-bit / 44,1 kHz, ikke høyere samplingsfrekvens som 96 eller 192 kHz, som konkurrerende tjenester gjør Skal dere bytte til Spotify lossless? Selv holder jeg meg til Tidal for nå siden jeg får bit perfect og hi-res der. Han i denne videoen beskriver noen av problemene med Spotify lossless:
Gouldfan Skrevet 6. oktober Skrevet 6. oktober Har både Spotify Family og Tidal HiFi eller hva det heter nå. Spotify har vi for familien bruker det, 24-44,1 er greit nok det, men bare om det også fungerer på Spotify Connect.
dTd Skrevet 7. oktober Skrevet 7. oktober 19 hours ago, Apathy said: I ROON sin "Headphone EQ" seksjon er "Oratory" presets tilgjengelig for svært mange headphones. Men det er langt ifra eneste "settet" med presets basert på målinger som er tilgjengelig. ROON sin "open source headphone" filters (OPRA). https://github.com/opra-project/opra Jeg for min del benytter den EQ setting (OPRA - preset) som får hodetelefonene til å høres riktig ut med pink noice. MAO starter jeg med å velge ett preset for den hodetelefonen jeg bruker, for deretter å velge det preset fra OPRA som til slutt ender opp med en jevn og (i mine ører) riktig lyd når jeg spiller av pink noice. Deretter legger jeg inn en EQ korrigering som gir meg "litt" mer (dyp)bass samt trekker ned 8K litt (0,5 - 1 dB). Men dette er pga min presonlige "smak" når det gjelder sluttresultatet (og ikke minst for å sørge for å få så lite lytte-tretthet som mulig). Utgangspunktet for denne slutt-eq`en er som sagt det preset som gir mest mulig jevn lyd med pink noise på mitt hode. Madamen har egne presets. Og vi har overraskende forskjellig presets selv når det kommer til å ha jevn naturlig lyd fra pink noice. Ørene og hodet påvirker langt mer enn hva de fleste er klar over. Så dine innstillinger kan være helt anderledes enn mine uten at det gjør noen av disse bedre enn andre av den grunn. Når det kommer til høytaler i rom lyd, er jeg og madamen enige. Dette da mine ører og hennes ører har null niks påvirkningsevne på elementene og konstruksjonen som danner høytaleren og dens sluttresultat i rommet. Igjen dette da med pink noice. Og igjen har vi funnet en "gyllen middelvei" når det kommer til en smak`s EQ på toppen av dette igjen. Har du litt mer detaljer rundt riktig lyd på pink noise? Hva slags lyd spiller du av og hva hører du etter? Dette høres mer analytisk ut enn å bare høre etter i kjente sanger, så ble litt interessert i å høre prosessen i mere detalj
Apathy Skrevet 7. oktober Skrevet 7. oktober 3 hours ago, dTd said: Har du litt mer detaljer rundt riktig lyd på pink noise? Hva slags lyd spiller du av og hva hører du etter? Dette høres mer analytisk ut enn å bare høre etter i kjente sanger, så ble litt interessert i å høre prosessen i mere detalj For min del har jeg brukt ett lydspor som jeg fant da jeg jobbet med lyd (valgte pink noice fremfor white/brown etc). Vil tro dette er ett personlig valg en må ta. Og normalt sett er det jeg gjør å sammenligne mot mitt høytalersystem som jeg har jobbet i mange år med å tilpasse. Systemet mitt har også i så måte en nyttig egenskap som kommer fra DAC (CD-spiller med digital input). Denne kan invertere lyden slik at jeg kan sitte med åpne hodetelefoner og høre både høytalersystemet og hodetelefonene mine med motsatt fase. Da blir eventuelle avvik VELDIG tydelig. Men generelt sett er det bare å prøve seg frem for å finne hva som resulterer i riktig fremgangsmåte og referanse for deg. Høytalersystemet mitt har mye korrigering fra både Dirac og convolution filter som er lagt inn i ROON på dens linjekilde (Server - digital transport - DAC, amp og høytalere). All korrigering er gjort digitalt med basis i en drøss med målinger. Og på samme måte som med hodetelefon så er det flere trinn i korrigeringen. Første trinn har som mål å gi en "flat in room respons" med en liten nedover helling fra bass til diskant. Etter dette er det lagt på en smaks-slutt EQ (parametrisk). Sistnevnte er da slått av når jeg tilpasser EQ til hodetelefonene da jeg ønsker ett utgangspunkt som er tilnærmet flatt før jeg gjør noe annet. Erin`s audio Corner har en god del info lagt ut om hvordan han gjør dette og jeg er stort sett med på hvordan har gjør ting. Men da først og fremst mtp høytalerlyd. Videre er det også slik at en venner seg til lyd. Og når en som meg veksler mellom hodetelefoner og høytalersystem så er min fremgangsmåte lagt opp etter at det ikke skal være for stor forskjell mellom de to. Da riktignok på det settet hodetelefoner jeg bruker mest (Beyerdynamic Amiron Wireless). Jeg har også hodetelefoner hjemme som jeg bruker spesifikt på enkelte spillelister. Disse kan da ha en tuning som ikke nødvendighvis har samme lydkarakter. Når det gjelder hodetelefoner er det også en siste ting jeg benytter i DSP; Crossover. Dette gjøres for å mest mulig etterligne reell lyd i ett rom da begge ører vil høre lyder i den virkelige verden, mens lyder på enkelte musikk-spor kan være "panned" helt til ene eller andre siden. Noe som vil være problematisk for hodetelefoner da du aldri vil høre hva høyre kanal gjør fra venstre øre og vica versa med hodetelefoner, mens du vil høre disse lydene med begge ørene i det virkelige liv. Og for min del gitt at jeg ser dårlig så er direksjonalitet på lyd noe jeg er svært godt trent på da det er den sansen jeg bruker veldig mye i det virkelige liv der andre ville benyttet synet i større grad.
Apathy Skrevet 7. oktober Skrevet 7. oktober 3 hours ago, dTd said: Har du litt mer detaljer rundt riktig lyd på pink noise? Hva slags lyd spiller du av og hva hører du etter? Dette høres mer analytisk ut enn å bare høre etter i kjente sanger, så ble litt interessert i å høre prosessen i mere detalj Sånn sett er det kanskje litt spesifikt hvordan jeg gjør ting. Ikke sikkert at min metodikk er mulig for andre å benytte. vidor sin metodikk kan kanskje være mer universell og "normalisert" for mennesker som ikke har mine "skavanker".
Smule8o Skrevet 7. oktober Skrevet 7. oktober 17 hours ago, Fountaine said: Da ser det ut til at Spotify lossless er tilgjengelig i Norge. Det finnes trolig ingen funksjon enda som tvinger Spotify til å sende signalet direkte til dacen utenom Windows og det blir derfor ikke ekte bit perfect. Ingen "Exclusive mode" slik som på Tidal. Spotify tilbyr også “bare” opp til 24-bit / 44,1 kHz, ikke høyere samplingsfrekvens som 96 eller 192 kHz, som konkurrerende tjenester gjør Skal dere bytte til Spotify lossless? Selv holder jeg meg til Tidal for nå siden jeg får bit perfect og hi-res der. Han i denne videoen beskriver noen av problemene med Spotify lossless: Hvilken nytte mener du høyere samplingrate skal gi? Ellers er dette grei nok kritikk. Men hvor stor andel av folk benytter Tidal o.l. på Windows har den faktsik satt til exclusive mode? Tipper forholdsvis få. Ser ellers at utrolig mange på fjaseboka kun leser overskriften på videoen, og dermed tror dette gjelder på alle platformer. Dette er kun et problem på Windows (og forsåvidt Android, men der gjelder det alle tjenester) 1
Gouldfan Skrevet 8. oktober Skrevet 8. oktober (endret) Lydkvalitet på Spotify var så som så på Wifi høytaleren min i går, har testet det litt i anlegget også etter de fikk lossless. Noen låter lyder ok, men det varierer veldig. Om jeg tar fra minnet så lyder vokaler bra, men musikken meh. Har også konstatert at all Spotify Connect er i 16-44,1 og fra mobil og Laptop til DAC eller rett til hodetelefoner er 24-44,1. Kan jo hende lydkvalitet i Spotify blir bedre etter hvert,men Tidal og Roon er milevis bedre lydkvalitet. Endret 8. oktober av Gouldfan
Apathy Skrevet 8. oktober Skrevet 8. oktober 10 hours ago, Gouldfan said: Lydkvalitet på Spotify var så som så på Wifi høytaleren min i går, har testet det litt i anlegget også etter de fikk lossless. Noen låter lyder ok, men det varierer veldig. Om jeg tar fra minnet så lyder vokaler bra, men musikken meh. Har også konstatert at all Spotify Connect er i 16-44,1 og fra mobil og Laptop til DAC eller rett til hodetelefoner er 24-44,1. Kan jo hende lydkvalitet i Spotify blir bedre etter hvert,men Tidal og Roon er milevis bedre lydkvalitet. Har såvidt ABX testet litt og kan ikke si at jeg ble imponert. Men kan jo godt hende at det er litt så som så med kildemateriale inn i denne 24/44,1 "innpakningen". Men 16/44,1 gjort skikkelig slår fremdeles enhver såkalt high rez gjort dårlig. Som så mange har vært inne på; oppløsning og alt det der sier i praksis ingenting om selve lydkvaliteten. Da det arbeidet som ligger i opptak, prosessering og nedmiks i praksis er umulig å si noe om gitt ett overordnet format. Kanskje med unntak av LP utgivelser hvor det etter min erfaring er mindre sannsynlighet for "dårlig forarbeid". Uten at det på noe vis er garantert at det er bra. Og i disse dager er LP som oftest samme master som alt annet med en etter-behandling for å tilpasse bass-spor slik at det ikke sender nålen til månen (eller whatever...). Jeg for min del bruker stort sett streaming for å vurdere kvalitet på innspilling. Om strømme-utgivelsen er så som så på flere strømmetjenester (Tidal, Qobus, Spotify) så er det liten sannsynlighet for at formatet jeg eventuelt kjøper fysisk album på er gjort på en god måte. MAO om det er en plate som lyder crap, men jeg liker musikken så lytter jeg på utgivelsen i fysisk format før jeg kjøper. Eventuelt returnerer jeg på angrefrist om det er dårlig også på fysisk format. Men stort sett lytter jeg på fysisk format som venner har kjøpt. Tror jeg kun har returnert 1 kjøp til platekompaniet og det var pga MQA encodet CD... Jeg ville ha 700MB med ukomprimert musikk. Ikke en MQA komprimert utgivelse som kun er "ukomprimert" om jeg har en avspiller som støtter MQA (noe min ikke gjør). Og om jeg ønsket MQA kunne jeg likså greit fortsatt med streaming. Og ja den platen hadde såpass lang spilletid at MQA komprimerte data stjal plass fra det eventuelt ukomprimerte sporet, så jeg antar at de brukte flac elns. Og selv om det i praksis ikke skulle bety noe så er det ikke ukomprimert CD. Lossless er ikke ukomprimert. Og ja dette er på mange måter svada haugen jeg har valgt å stå på. Men jeg kjøper ikke CD for å få flac. Da kjøper jeg heller flac fra Qobus. Musikken blir rippet til ROON serveren anyways. Og det er ytterst sjelden at jeg spinner opp en plate i cd spilleren, men det hender at jeg tar turen ut i boden (bilde viser 2/3 av fremre rekke, det står dobbelt med cd`er i dybden). Spoiler
Gouldfan Skrevet 8. oktober Skrevet 8. oktober (endret) Jeg synes Cd i Nad BEE cd min med optisk toslink til Yamaha lyder klart bedre enn det meste på Tidal og alt på Spotify.. Tilogmed bedre enn det som er Hi Rez. Nå har jo jeg rimelig budget streamer da, men synes den lyder meget bra Argon Solo, og sies den er bedre enn den første store Bluesound streameren kalt Node. Så er det en greie med Cd også da, at man gjerne blir litt konsentrert med ritualet akkurat som på LP og hører gjennom hele albumet som regel mens man kikker på albumart og hvem som skrev hva osv. Iallefall har jeg den opplevelsen. Streamet idag på Yamaha som støtter alt og Argon Solo, samt Sony Ubp x700 og Spotify bare for å teste litt. Det jeg ikke liker med streaming og spillelister som om det var en Jukebox, er at jeg skipper altfor mange låter,og ikke konser så mye. Tool sin siste er unntaket, men de er jo så rå på å spille bra, helt sykt rå trommis, og den Fear incocolum cd er så dyr at jeg ikke har giddet å kjøpe den, i platebutikken nektet de å selge den for den er så dyr. 700 sek eller noe over disk. Nei den er for dyr sa Ramjes. Roon gadd jeg ikke sette opp idag, men Med Roon så er det bedre enn Cd på det meste, og på hodetelefon anlegget er det bedre med Roon men så har jeg en bra Ifi Signature DAC V2 som kostet litt, og gode hodetelefoner iallefall til mitt budsjett, HD660s2. Endret 8. oktober av Gouldfan
CurSe Skrevet 11. oktober Skrevet 11. oktober Bestilte meg nylig Sennheiser HD660S2, og er nå på jakt etter en hodetelefonforsterker som kan brukes til denne. På sikt kan det fort være at jeg kjøper et lukket headset også for å bruke med denne forsterkeren. Dette er et område som jeg ikke kan noe om fra før, så det er vanskelig å finne noe som passer til mitt bruk. Denne skal i all hovedsak kobles opp til min pc som primært brukes til gaming og musikk, men på sikt kan det være at jeg også tar min Playstation 5 inn på kontoret slik at denne også kan kobles opp til denne. Ønsker også muligheten for å koble til en mikrofon slik at jeg kan snakke med kompiser hvis vi skal spille multiplayer. Ut fra det jeg har funnet ut hittil er at Fosi K7 visstnok skal passe veldig bra til mitt bruk. Samtidig så leser jeg noe om at PC ikke støtter UAC 1, mens PS5 gjør det, eller var det motsatt. Uansett, det kan være jeg får noe krøll med mikrofonen? Kan man koble opp PC og PS5 samtidig til en Fosi K7 slik at man slipper å bytte kabel hver gang? Det jeg ønsker er en hodetelefonforsterker som kan helst kan koble opp både en PC og PS5 samtidig. Det kan fort være at jeg spør om noe som vanligvis ikke lar seg gjøre, så jeg tenker det er best å spørre dere som kan dette mye bedre enn meg. Har dere noen forslag til til hodetelefonforsterker som kan passe til mitt bruk? Har ikke tenkt noe spesielt på et budsjett, men gjerne noe under 5000kr? Jeg vet ikke hvor man får mest smell for pengene når det kommer til sånt her utstyr.
Fountaine Skrevet 11. oktober Skrevet 11. oktober (endret) CurSe skrev (5 timer siden): Bestilte meg nylig Sennheiser HD660S2, og er nå på jakt etter en hodetelefonforsterker som kan brukes til denne. På sikt kan det fort være at jeg kjøper et lukket headset også for å bruke med denne forsterkeren. Dette er et område som jeg ikke kan noe om fra før, så det er vanskelig å finne noe som passer til mitt bruk. Denne skal i all hovedsak kobles opp til min pc som primært brukes til gaming og musikk, men på sikt kan det være at jeg også tar min Playstation 5 inn på kontoret slik at denne også kan kobles opp til denne. Ønsker også muligheten for å koble til en mikrofon slik at jeg kan snakke med kompiser hvis vi skal spille multiplayer. Ut fra det jeg har funnet ut hittil er at Fosi K7 visstnok skal passe veldig bra til mitt bruk. Samtidig så leser jeg noe om at PC ikke støtter UAC 1, mens PS5 gjør det, eller var det motsatt. Uansett, det kan være jeg får noe krøll med mikrofonen? Kan man koble opp PC og PS5 samtidig til en Fosi K7 slik at man slipper å bytte kabel hver gang? Det jeg ønsker er en hodetelefonforsterker som kan helst kan koble opp både en PC og PS5 samtidig. Det kan fort være at jeg spør om noe som vanligvis ikke lar seg gjøre, så jeg tenker det er best å spørre dere som kan dette mye bedre enn meg. Har dere noen forslag til til hodetelefonforsterker som kan passe til mitt bruk? Har ikke tenkt noe spesielt på et budsjett, men gjerne noe under 5000kr? Jeg vet ikke hvor man får mest smell for pengene når det kommer til sånt her utstyr. Fosi K7 er helt grei som start, men den har et par begrensninger for akkurat ditt oppsett. PS5 støtter bare såkalte UAC1-enheter, USB Audio Class 1, mens mange moderne DAC-er (inkludert Fosi K7) bruker UAC2, som gjør at de ikke alltid fungerer rett ut av boksen på PS5. Derfor kan det hende du får lyd fra PC, men ikke fra konsollen eller må begynne å bytte kabler og innganger hver gang. Hvis du vil kunne ha både PC og PS5 koblet samtidig, er det best å velge en DAC/amp med flere innganger – helst USB for PC og optisk (Toslink) for PS5. Da slipper du kabelbytte; du bare trykker på en knapp for å bytte kilde. Et par modeller som passer veldig godt til HD660S2 og ditt bruksområde: Fiio K7, Veldig god lyd for prisen, kraftig nok for Sennheiser, og har både USB, optisk og coax. Du kan ha PC via USB og PS5 via optisk samtidig. SMSL C200, Ligner K7, men litt mer “hi-fi-aktig” lyd og fjernkontroll. Schiit Grunnr, Perfekt hvis du vil ha mikrofoninngang og bruke den som gaming-hub. Fungerer fint både på PC og PS5, og er laget nettopp for gaming og voice-chat. Når det gjelder mikrofon: de fleste rene DAC/forsterkere (som Fiio og SMSL) har ikke mic-inngang, så da må du bruke en separat USB-mikrofon eller et lite lydkort til det. Schiit Gunnr er derimot laget for å håndtere både mic og hodetelefoner i ett. Endret 11. oktober av Fountaine 1
dTd Skrevet 12. oktober Skrevet 12. oktober 13 hours ago, CurSe said: Bestilte meg nylig Sennheiser HD660S2, og er nå på jakt etter en hodetelefonforsterker som kan brukes til denne. På sikt kan det fort være at jeg kjøper et lukket headset også for å bruke med denne forsterkeren. Dette er et område som jeg ikke kan noe om fra før, så det er vanskelig å finne noe som passer til mitt bruk. Denne skal i all hovedsak kobles opp til min pc som primært brukes til gaming og musikk, men på sikt kan det være at jeg også tar min Playstation 5 inn på kontoret slik at denne også kan kobles opp til denne. Ønsker også muligheten for å koble til en mikrofon slik at jeg kan snakke med kompiser hvis vi skal spille multiplayer. Ut fra det jeg har funnet ut hittil er at Fosi K7 visstnok skal passe veldig bra til mitt bruk. Samtidig så leser jeg noe om at PC ikke støtter UAC 1, mens PS5 gjør det, eller var det motsatt. Uansett, det kan være jeg får noe krøll med mikrofonen? Kan man koble opp PC og PS5 samtidig til en Fosi K7 slik at man slipper å bytte kabel hver gang? Det jeg ønsker er en hodetelefonforsterker som kan helst kan koble opp både en PC og PS5 samtidig. Det kan fort være at jeg spør om noe som vanligvis ikke lar seg gjøre, så jeg tenker det er best å spørre dere som kan dette mye bedre enn meg. Har dere noen forslag til til hodetelefonforsterker som kan passe til mitt bruk? Har ikke tenkt noe spesielt på et budsjett, men gjerne noe under 5000kr? Jeg vet ikke hvor man får mest smell for pengene når det kommer til sånt her utstyr. Jeg ville tatt en titt på Topping DX5 II, støtter båe UAC 1 og 2, mange forskjellige inputs og den har også PEQ som jeg syns er ekstremt nyttig da jeg bytter ofte mellom en Windows pc og en Mac, og kan da ha samme EQ på begge miljøene uten å måtte bruke forskjellige software. Eneste er at du må bruke Windows for å sette opp EQ. Koster 3490kr. Har selv topping A50III/D50III stack og er veldig fornøyd, og lest mye bra om dx5II 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå