Gouldfan Skrevet lørdag kl 21:51 Skrevet lørdag kl 21:51 (endret) dTd skrev (1 time siden): Forstår jeg korrekt at du tidligere hadde laptop som spilte musikk, eks fra Tidal, denne var så koblet til en dac/amp også til hodetelefoner? Og nå bruker du samme oppsett bare at laptopen er byttet med FiiO SR11? Også er det en stor forskjell i lydkvalitet? Jeg trodde at så lenge din kilde spiller f eks tidal i kvalitet x, så er det dac/amp komboen som gjenspeiler lydkvaliteten? Slik at om laptopen og SR11 spiller av tidal i samme kvalitet så burde lyden bli den samme? Ikke min erfaring.... Det avhenger av utstyr.. Dongle DACs og Ifi Zen DAC V2 og sikkert også den nye V3 er varmere morsom og ikke kresen på Kilde. Med Ifi Zen DAC Signature V2 så var den veldig kresen på kilde.. Den lød ikke optimalt på Hd660 S2 og med dette jeg nevnte med Laptop til DAC. Man merker når noe ikke stemmer ikke sant? Og Eq er ikke alltid løsningen når noe er off. Shouty og vondt når du skrur opp er ikke noe man ønsker. Men med Sony Xperia 1VI og usb Audio pro player lød den fantastisk.... Kanskje litt teit av meg å ikke bare bruke Xperia koblet til, men mobil vil jeg gjerne ha til telefon ting, pluss at Sr11 kan brukes til mer/funksjoner, også var Fiio SR11 så rimelig og jeg har tillit til Fiio pga de har fått veldig mye skryt og bra produkter i de siste årene. Uansett det jeg har nå lyder fantastisk, var litt jobb og styr, men det er jo endel av moroa. Iallefall for meg.. Bruker fortsatt Laptop, men bare som Server til Jriver, kommer ikke bruke den som transport/kilde mer. Var litt skummelt med alle de dårlige skrikende "salgs" review på YouTube, men jeg har tillit til han fyren jeg linket til... Også har jo kommet update som gir mye funksjoner som han etterspurte.. var det som var avgjørende. Endret lørdag kl 22:17 av Gouldfan
dTd Skrevet søndag kl 06:44 Skrevet søndag kl 06:44 Hmm, interessant! Trodde ikke en streamer skulle påvirke så mye. Men man bør lære noe nytt hver dag sies det
Gouldfan Skrevet søndag kl 12:42 Skrevet søndag kl 12:42 dTd skrev (5 timer siden): Hmm, interessant! Trodde ikke en streamer skulle påvirke så mye. Men man bør lære noe nytt hver dag sies det Det kan fungere med Laptop, særlig på budget nivå. Men laptop og stasjonære data er utrolig mye støy på usb. Det hjelper ikke heller å bruke en fancy kabel eller dingser. Det er mulig du får mye bedre lyd med en Streamer med bra usb kontakt. Men det må du jo prøve selv, på mitt oppsett så var det Alfa og Omega. Men det betyr ikke at det er det samme for andre...
Fountaine Skrevet søndag kl 17:38 Skrevet søndag kl 17:38 Nå ble jeg veldig nysgjerrig på om jeg burde skaffe meg en streamer. Noen andre her som har hatt gode opplevelser med streamere? Ble lydkvaliteten bedre?
dTd Skrevet søndag kl 18:23 Skrevet søndag kl 18:23 Ble litt nyskjerrig selv, men jeg vet ikke (håper ikke) om jeg har så veldig mye å hente da jeg 9/10 ganger bruker MBP -> Topping D50III/A50III.
Gouldfan Skrevet søndag kl 19:34 Skrevet søndag kl 19:34 (endret) Jeg vurderte Bluesound Node Nano også, men den koster litt da, men den passer bra både som Stereo DAC/Streamer og hodetelefon streamer. Samt at den er liten som passer desktop eller bord som jeg tror de fleste med headfi setup bruker. Iallefall liker jeg meg nær utstyret når jeg hører hodetelefoner. Denne har mye mer funksjonalitet enn Fiio, men hørte en fyr på YouTube sa at usb i den ikke er så bra.. men det kan være pga hans oppsett. Tror det var denne fyren.. Samtidig så sa han fyren fra tidligere i tråden att Fiio SR11 hadde meget bra usb og likte coax og optisk mindre, varmere enn usb tror jeg sies det. Jeg har lyst på en til jul eller bursdag Nano, men til anlegget stereo, Oppgradering fra Argon Solo. Endret søndag kl 21:12 av Gouldfan
Gouldfan Skrevet tirsdag kl 17:42 Skrevet tirsdag kl 17:42 (endret) Litt off topic, bestilte ny laptop. Chat gpt og komplett.se sa den fint kunne brukes til Roon samt sønnens Roblox og minecraft. 2500kr off, og så ny at Lenovo ikke har den på hjemmesiden deres ifølge Ai. 1tb minne og dobbel (kanal) 16GB ram etter hva jeg forstår… En liten oppgradering fra 4g ram Windows 10…. Endret tirsdag kl 19:20 av Gouldfan 2
strike_ Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) Nå som spotify endlig kommer med lossess lyd innen en mnd, er det det noen som har tenkt å oppgradere utstyret sitt? Da tenker jeg primert på de som bruker tlf og spotify til å høre musikk. Jeg har jo en fiio BTR7 dac/amp som jeg bruker sammen med tlf når jeg hører musikk der, men LDAC er jo det beste man får på tlf via BT. Og som kanskje mange vet så støtter LDAC opptil 990kbs max under optimale forhold. Og i praksis så ligger man jo kanskje litt under det. Så da har jeg stilt meg selv spørsmålet om jeg skal kjøpe en DAP isteden? Jeg har jo en schiit jotunheim dac/amp som jeg bruker sammen med hodetelefonene hjemme (som selfølgelig ikke har noe problem med å spille av lossless siden det er kablet), men når jeg skal høre på IEM's, som det blir mest av, så har det som regel blitt via tlf og BTR7. Selv om jeg også kan plugge IEM'en i schiiten, men det løser jo ikke problemet med portablitiet. Jeg har jo klart meg fint frem til nå, men jeg vil jo gjerne ha så høy oppløsning som mulig når jeg først har muligheten til det. Også når jeg ikke befinner meg hjemme. Jeg skulle gjerne likt å beholde tlf som kilde til dette formålet, men det ser ut til at det ikke er mulig pr dags dato om jeg vil ha lossless. Med mindre jeg har oversett noe? Noen som har noen tanker rundt dette og evt kan foreslå en god DAP? Jeg er villig til å bruke rundt 10-15k på dette om jeg virkelig må, siden jeg hører såpass mye på musikk. Jeg har sett litt på Astell&Kern A&norma SR35 som er en blandt de som AI foreslår, virker som en god kandidat. I utgangspunktet er ikke lagring så viktig, siden den primert blir brukt til spotify. Men hvem vet, kanskje jeg da fyller den med egne filer hvis jeg først kjøper en DAP. Uansett så tror jeg de fleste har støtte for SD kort nå om dagen. Endret 11 timer siden av strike_
vidor Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Det som er moro når det kommer til lyd er at kvaliteten på den er som regel så god at folk flest ikke merker forskjell på god kvalitet og top-notch kvalitet. Det er veldig mange som mener de merker forskjell, men betraktelig færre som gjør det i praksis. Anstendig lydutstyr er i dag relativt rimelig i forhold til hva som typisk var på markedet for noen dekader siden, selv om man også finner horrible outliers som totalt ødelegger trenden og kun shoppes av folk som ikke er i stand til å skille "skit og kanel". Personlig så går jeg kun for mobiler med kabel for å slippe å få trådløs overføring som vanligvis degraderer lyden fordi en av bluetooth-enhetene ikke henger med og degraderer codec. En har også signaldropout som ødelegger, og ikke minst at batteriet blir tomt. En mindre ting å lade er alltid en god ting. Bruker hodetelefoner som koster mellom 900 - 10.000 kr og de er bra nok til at de låter nesten 100% likte med god EQ, så kvalitetsmessig er de temmelig like. Folk må jo få lov å ha lyd som hobby, men for min del er jeg happy nok og kommer ikke til å jakte på noe bedre. Kvaliteten har blitt bra nok i massevis til at jeg orker mer grisedyr placebo mer, noe som dessverre melkes av bransjen stadig oftere. 1
strike_ Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 16 minutes ago, vidor said: Personlig så går jeg kun for mobiler med kabel for å slippe å få trådløs overføring som vanligvis degraderer lyden fordi en av bluetooth-enhetene ikke henger med og degraderer codec. Dette hadde jeg også gjort hadde det ikke vært for at lyden er 5x ganger bedre med en bluetooth dac/amp. Og nei, det er ikke placebo. 18 minutes ago, vidor said: Det som er moro når det kommer til lyd er at kvaliteten på den er som regel så god at folk flest ikke merker forskjell på god kvalitet og top-notch kvalitet. Det er veldig mange som mener de merker forskjell, men betraktelig færre som gjør det i praksis. Jeg har en del lossless filer på en plass på serveren som ble brukt den tiden før spotify, så det er en stund jeg har hørt på de. Men ja er er delvis enig i at det kan være vanskelig å høre forskjell på lossless vs lossy. Men på en del filer så er defintifivt en forskjell, det er det jeg husker fra den tiden ihvertfall. Men det var en god del jeg ikke merket forskjell på også. Men brukervennliget og sjansen til å finne ny musikk raskere faset ut filene jeg hadde på disk til fordel for spotify. Men når jeg nå i igjen får mulighten via spotify og høre lossless så gjør jeg gjerne da jeg vet det er forskjell på en god del. Selv om det ikke er alt man hører forskjell på. Musikk er en såpass stor del av livet mitt at jeg prøver å nyte den til det fulleste når jeg får mulighet.
Apathy Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Min bærbare løsning. iPhone se, topping g5 og whatever headset. Kjører ROON Arc med en del dsp til respektive headsets. G5 har headroom og så og si ingen "egen lyd". Så for meg har denne vært gull med forskjellige headset. Driver dog IKKE Susvara o.l. men det gjør ingen dap heller. Dobbelsidig Tungsten går greit selv med litt bassboost i dsp. Har vært brukt ca 12-13 timer i uka (ca 4-5t økter). Har så langt ikke hatt trøbbel med batteri så lenge jeg husker å lade mellom hver økt. Ca 1,5 år gammel. Bruker den først og fremst med kabel, men også med BT. Usb er klart best så lenge software har no nonsense driver (noe ROON Arc støtter). Endret 9 timer siden av Apathy 1
strike_ Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden 8 minutes ago, Apathy said: Bruker den først og fremst med kabel, men også med BT. Usb er klart best så lenge software har no nonsense driver (noe ROON Arc støtter). Ha! Der sa du noe! Da var det noe jeg hadde oversett, jeg kan jo også selvfølgelig koble min BTR7 til tlf med usb kabel.... Den funksjonen hadde jeg jo glemt. Da skal du nok se jeg kan bruke den til å spille lossless likevel! Takk for den ideen! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå