Gå til innhold

Mer dokumentasjon fra AMD


Anbefalte innlegg

Flott at ATI også åpner seg litt opp, men jeg syntes all denne hyllesten er litt feilplassert. Så vidt jeg vet flytter dette bare ATI opp fra jumboplass. Intel har alltid vært åpen på dette punktet og gir ikke bare ut spesifikasjoner, men har også en egen OSS-avdeling som deltar i OSS-prosjekter.

 

http://oss.intel.com/

 

Nå er det vel nVidia som er nederst i rekka nå som ATI har åpnet seg litt opp, men jeg leste for et par dager siden at de skal også komme med en ny "OS strategi".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Flott at ATI også åpner seg litt opp, men jeg syntes all denne hyllesten er litt feilplassert. Så vidt jeg vet flytter dette bare ATI opp fra jumboplass. Intel har alltid vært åpen på dette punktet og gir ikke bare ut spesifikasjoner, men har også en egen OSS-avdeling som deltar i OSS-prosjekter.

 

http://oss.intel.com/

 

Nå er det vel nVidia som er nederst i rekka nå som ATI har åpnet seg litt opp, men jeg leste for et par dager siden at de skal også komme med en ny "OS strategi".

AMD har mer enn åpnet seg litt opp, så her er hyllest på sin plass. Intel er allerede nevnt av Robin både i artikkelen og tråden, og stor takk til Intel for en kjempegod åpen strategi. Når det gjelder skjermkort og lukkede drivere, så dreier dette seg mye om ytelse, og mye av ytelsen ligger i driveren. Intel har i grunnen aldri konkurrert på ytelse for GPU, så det AMD nå gjør er faktisk ganske unikt, og står i sterk kontrast til Nvidia. I dag hyller vi derfor AMD, la oss gjerne få en artikkel hvor vi hyller Intel i nær fremtid, Intel har i denne sammenheng faktisk mye å hylles for utover GPU.
Lenke til kommentar
AMD har mer enn åpnet seg litt opp, så her er hyllest på sin plass.

Jeg spesifiserte litt dårlig hva jeg mente. De har nok åpnet opp en del, men så vidt jeg ser etter bare å ha lest denne hartikkelen er det bare eldre produkter de har oppgitt dokumentasjon på.

 

Når det gjelder skjermkort og lukkede drivere, så dreier dette seg mye om ytelse, og mye av ytelsen ligger i driveren.

Uten at jeg har noe å backe utsagnet opp med syntes jeg å huske at bare for et par år siden var det problemer bare å få OpenGL i hardware i gang på visse ATI-kort ( R300? ) og at toppkort gav ytelse på linje med noen av de svakeste i serien og igjen ikke langt fra Intels brikker som fungerte rett ut av boksen. Jeg har ikke brukt andre platformer enn Windows til noe 3D, så det kan også godt være at jeg bare snakker BS. :)

Lenke til kommentar
AMD har mer enn åpnet seg litt opp, så her er hyllest på sin plass.

Jeg spesifiserte litt dårlig hva jeg mente. De har nok åpnet opp en del, men så vidt jeg ser etter bare å ha lest denne artikkelen er det bare eldre produkter de har oppgitt dokumentasjon på.

 

Når det gjelder skjermkort og lukkede drivere, så dreier dette seg mye om ytelse, og mye av ytelsen ligger i driveren.

Uten at jeg har noe å backe utsagnet opp med syntes jeg å huske at bare for et par år siden var det problemer bare å få OpenGL i hardware i gang på visse ATI-kort ( R300? ) og at toppkort gav ytelse på linje med noen av de svakeste i serien og igjen ikke langt fra Intels brikker som fungerte rett ut av boksen. Jeg har ikke brukt andre platformer enn Windows til noe 3D, så det kan også godt være at jeg bare snakker BS. :)

 

Hvis du leser artikkelen en gang til så ser du at R600 dokumentasjon er rett rundt hjørnet, og det er de nyeste brikkesettene fra AMD. At eldre brikkesett også får mer dokumentasjon er veldig positivt ettersom AMD bare ga løfte om å gi ut dokumentasjon for R500 og oppover.

 

Kan godt hende det du sier stemmer. AMD har hatt ekstremt dårlige Linux-drivere før de nye driverne kom i September/August ifjor.

Lenke til kommentar

Skinney: Jeg tok desverre bare informasjon fra artikkelen og søkte meg ikke dypere i saken. ( Jeg tar et billig triks og skyller på feberen )

Artikkelen nevner 2000 serien mens den nyeste serien er 3000 og derfor regnet jeg med at denne ikke ville bli utgitt med en gang, et triks jeg syntes å huske at nVidia er skyldig i. R600 er heller ikke et brikkesett, men det er nok bare en feilskriving fra din side.

Lenke til kommentar
Skinney: Jeg tok dessverre bare informasjon fra artikkelen og søkte meg ikke dypere i saken. ( Jeg tar et billig triks og skyller på feberen )

Artikkelen nevner 2000 serien mens den nyeste serien er 3000 og derfor regnet jeg med at denne ikke ville bli utgitt med en gang, et triks jeg syntes å huske at nVidia er skyldig i. R600 er heller ikke et brikkesett, men det er nok bare en feilskriving fra din side.

 

Ja, er feilskriving fra min side. Er trøtt ;-)

 

2000- og 3000-serien er begge R600...

Lenke til kommentar
AMD har mer enn åpnet seg litt opp, så her er hyllest på sin plass.

De har nok åpnet opp en del, men så vidt jeg ser etter bare å ha lest denne hartikkelen er det bare eldre produkter de har oppgitt dokumentasjon på.

Neida, de åpner nok også opp nyeste kort, som forøvrig har virket med den åpne radeonHD driveren siden release såvidt jeg fikk med meg. Faktisk er det allerede noen dager siden en AMD-ingeniør la inn støtte for lyd for den kommende R700-serien i ALSA (trengs for HDMI). Så forhåpentligvis vil dette komme ut i distribusjoner før kortene kommer på markedet.
Lenke til kommentar
AMD har hatt ekstremt dårlige Linux-drivere før de nye driverne kom i September/August ifjor.

Ja, og derfor hadde jeg nesten avskrevet dem helt. Ikke bare p.g.a. dårlige drivere, men også fordi nVidia-skjermkort har vært jevnt over best en stund nå. Men etter at AMD kjøpte opp ATI har vinden snudd. AMD har forøvrig vært ganske åpne lenge, så det er nok de som nå har tvunget ATI til å åpne seg mer.

 

Gode drivere er veldig viktig, og spesielt for oss som er Linux-brukere er det alfa & omega at produsentene lager dokumentasjon, slik at åpen kildekode-miljøet kan lage drivere selv dersom det ikke finnes gode nok alternativer. Nå kommer riktig nok både dokumentasjon og gode drivere fra ATI, men dokumentasjonen er også viktig for å få forbedret de ikke-proprietære (åpen kildekode-) driverne. Dette har AMD skjønt og av den grunn var det flott at de fikk styringen over ATI.

 

Nå skjer det mye spennende i AMD/ATI. Fusion og 45nm grafikkprosessorer. Jeg tror de nå har en historisk sjanse til å ta igjen forspranget nVidia har. Så jeg kommer til å vurdere nøye ATI-modeller fremover, men vil fremdeles kjøpe nVidia hvis ytelsen der er bedre.

Lenke til kommentar

Og der funket plutselig Xv med TexturedVideo med den frie ATI-driveren og Radeon x1950 Pro. Det gjør det ikke med fglrx. Jeg måtte kompilere fra git:

git clone git://anongit.freedesktop.org/git/xorg/driver/xf86-video-ati; cd xf86-video-ati; ./autogen.sh; ./configure && make

 

Kopier de rette filene manuelt på plass og restart X11.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...